Apple A14 Bionic kan prestera 40 procent bättre än A13

Permalänk
Melding Plague

Apple A14 Bionic kan prestera 40 procent bättre än A13

Den kommande Iphone 12-processorn ryktas dessutom erbjuda upp till 50 procent bättre grafikprestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför jag inte vill använda stacks som inte går att köra på ARM64, Mac är inte relevant för mig och backend men tror inte de lär vara ensamma med att springa före X86_64 prestanda givet tid. (Vilket de redan har med prestanda per watt.) Synd att Apple inte vill sälja sina kretsar till andra tillverkare, hade lätt varit intresserad av en liten A14 derivat server med Linux. Även en A14 mobil utan iOS hade också varit intressant...

Hoppas andra ARM64 tillverkare kan komma ifatt. Ännu bättre om RISC-V tar fart, men oddsen och förhoppningarna är något begränsade.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

RIP x86 - Ska bli intressant att följa hur Intel och AMD kommer agera de kommande åren.

Permalänk
Medlem

Nice. Nu kan jag göra inget mer än jag alltid gjort med min Iphone

Permalänk
Medlem

De måste fixa iOS som suger.

De har bästa hårdvaran men är efter Android ändå i real llfe speed tests.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dizzö:

De måste fixa iOS som suger.

De har bästa hårdvaran men är efter Android ändå i real llfe speed tests.

Tycker tvärt om enda telefon jag tycker är equal är pixel och onplus 8.
I användning overall.
Tar man bort animation på iPhone är jävla snabbt nu fattas bara 120Hz + skärm.
Dom har redan hög Hz smooth scroll

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

De måste fixa iOS som suger.

De har bästa hårdvaran men är efter Android ändå i real llfe speed tests.

Wuut?

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

De måste fixa iOS som suger.

De har bästa hårdvaran men är efter Android ändå i real llfe speed tests.

Min uppfattning är.. jag ska inte säga "tvärtom" för SoC-mässigt verkar de vara bäst.

Men t.ex. har telefonerna långt mindre RAM-minne än konkurrenterna och ändå är det "in real life" typiskt inte ett problem alls. När youtubetomtar gör sina "starta appar"-tester brukar iphonen göra bra ifrån sig.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk

Men kan den köra xCloud?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Oj verkar vara rätt många iSheeps som likear ditt inlägg.

Enjoy:

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Datavetare

Hade räknat med 20-30 %, om det är 40 % i kretsen som åker in i Iphone lär kretsen som hamnar i MacBookPro blir helt brutal.

Gissar att de siffror vi nu ser för i7-1165G7 börjar vara rätt nära de vi kommer se vid släpp. Helt klart ett fall framåt då GB5 ST resultatet passerar 1500 poäng (som referens ligger i9-10900K på en bit över 1400 poäng, fast den har inte riktigt 15 W TDP).

Iphone 11 ligger strax över 1300 poäng (jämförelse A13 vs 1165G7). 40 % upp kommer ge en GB5 ST poäng på 1800-1900 poäng, tumregeln är att om man kan få ~20 % mer prestanda per kärna är det i praktiken mer värt än dubbelt så många kärnor med samma ST-perf. Här verkar det som man når 20-25 % över Willow Cove!!

Om Apple får in 8-12 A14 kärnor i sina bärbara datorer och man når dessa 40 % kommer ju CPU-delen i MBP vara snabbare än i princip alla nu existerande desktop CPUer, det oavsett vad man gör så länge CPU är primär flaskhals.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Oj verkar vara rätt många iSheeps som likear ditt inlägg.

Enjoy:

https://youtu.be/mQtbeDnpdZM

Man ser att Iphone har en snabbare CPU i ett par av testerna, men Samsung brute-forcar sig förbi genom att ha enormt med minne. Däremot är inte Iphone så imponerande som de teoretiska siffrorna från benchmarks visar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Oj verkar vara rätt många iSheeps som likear ditt inlägg.

Enjoy:

https://youtu.be/mQtbeDnpdZM

Såg videon. Vet inte om du såg den.

I videon "winner" iPhone när det gäller att öppna en massa appar och köra några få snuttar av programmet. Sedan kommer Samsungluren och vinner genom att man öppnar alla appar igen och då iPhone är aggresiv på att stänga ner program (hej batteritid) så "förlorar" iPhone.

Summa summarum: iPhone. Snabbare. Samsung. Mer RAM? Aggresivminneshantering från iPhone?

Tänk på att alla programmen är gjorda att prestera likadant på båda telefonerna (hur annars får du kod att göra på två helt olika platformar?). Programmen är med andra ord lika dåliga.

Ofta med Apple så kan man vinna en hel del genom att använda deras API:er för deras egna kretsar (Metal, MLkit, etc) vilket är precis vad cross-platform appar INTE gör.

Att säga "LOL iSheep, iPhone bad. Expensive. Wow, Android free (Hello Google), much better" är förminskade av allt mellan telefon och öra.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Såg videon. Vet inte om du såg den.

I videon "winner" iPhone när det gäller att öppna en massa appar och köra några få snuttar av programmet. Sedan kommer Samsungluren och vinner genom att man öppnar alla appar igen och då iPhone är aggresiv på att stänga ner program (hej batteritid) så "förlorar" iPhone.

Summa summarum: iPhone. Snabbare. Samsung. Mer RAM? Aggresivminneshantering från iPhone?

Tänk på att alla programmen är gjorda att prestera likadant på båda telefonerna (hur annars får du kod att göra på två helt olika platformar?). Programmen är med andra ord lika dåliga.

Ofta med Apple så kan man vinna en hel del genom att använda deras API:er för deras egna kretsar (Metal, MLkit, etc) vilket är precis vad cross-platform appar INTE gör.

Att säga "LOL iSheep, iPhone bad. Expensive. Wow, Android free (Hello Google), much better" är förminskade av allt mellan telefon och öra.

För min del är skillnaden betydligt mindre än jag trodde. Med tanke på alla benchmark där Apple krossar motståndet. Visar väl att vid riktig användning blir inte skillnaderna så stora som i benchmarks.

Visst har Samsung tagit i rejält med annan hårdvara i sin mobil. Men ändå rätt imponerad att den hänger med så bra mot "överlägsna" Iphone A13 Bionic.

Permalänk
Medlem

Dags att fylla på med Apple aktier.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fulci:

För min del är skillnaden betydligt mindre än jag trodde. Med tanke på alla benchmark där Apple krossar motståndet. Visar väl att vid riktig användning är inte skillnaderna så stora. Man sitter väl inte och kör benchmarks på sin mobil.

Visst så har Samsung tagit i rejält med annan hårdvara i sin mobil. Men ändå rätt imponerad att den hänger med så bra mot "överlägsna" Iphone A13 Bionic.

Fast är det så konstigt givet att det där testet viktar tiden det tar att ladda applikationer rätt hårt. Det är något där CPU-prestanda är rätt irrelevant, alla moderna mobil-CPUer har mer än nog med hästkrafter för flaskhalsen helt ska vara I/O. Att då ha 16 GB RAM i stället för 4 GB RAM säger bara: RAM är snabbare än flash, det säger inget om CPU-prestanda.

Vidare, man kör Snapdragon 865 som har 4 st Cortex A77 med maxfrekvens på 2,85 GHz. Cortex A77 är minst lika snabb som Sunny Cove räknat per cykel (som i sin tur är 15-20 % snabbare än Skylake/Zen2), så är inte precis en långsam CPU i Samsungen!

I de fall där CPU-delen får tugga en stund ser man med blotta ögat att A13 är den starkare kretsen, t.ex. i renderingssteget.

40 % är galet om det stämmer, hade räknat med att Androiderna skulle närma sig då nästa Snapdragon kommer få minst en Cortex X1 kärna och den förväntas prestera ~30 % bättre per cykel jämfört med Cortex A77. Ryktena skvallrar om 1-2 st X1, 3-2 st A78 och 4 st "efterföljare till A55" i nästa Snapdragon.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte fanbois som alltid insisterar på att hata på allt oavsett ifall det är bra eller inte. Apple har de överlägset snabbaste och effektivaste processorerna. Går inte att förneka oavsett vad man tycker om iOS eller Apple som företag.
Va det förresten någon som sa snapdragon 400 säkerhetshål? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Oj verkar vara rätt många iSheeps som likear ditt inlägg.

Enjoy:

https://youtu.be/mQtbeDnpdZM

I/O prestanda och RAM och personligen tyckte jag det såg ut som reklam för Apple, är verkligen skärmen så sunkig på Samsungs senaste jämfört med Apple?! (blev uppriktigt förvånad över ljusstyrka och färgintensitet)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra hur den skulle prestera i Desktop-miljö med uppdragna klockfrekvenser

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Det blir nog en iPhone 12 för min del. Mest på grund av den förväntade större kamerasensorn förvisso. Men gissar att det kommer komma rätt kul mjukvara med tanke på beräkningskraften också. Utöver det så väntas priset vara förhållandevis lågt för basmodellen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Good bye x86 you had a good run!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

För min del är skillnaden betydligt mindre än jag trodde. Med tanke på alla benchmark där Apple krossar motståndet. Visar väl att vid riktig användning blir inte skillnaderna så stora som i benchmarks.

Visst har Samsung tagit i rejält med annan hårdvara i sin mobil. Men ändå rätt imponerad att den hänger med så bra mot "överlägsna" Iphone A13 Bionic.

Well, vissa saker går liksom inte att göra fortare. Kan vara att båda slår i ett prestandatak så att säga.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Oj verkar vara rätt många iSheeps som likear ditt inlägg.

Enjoy:

https://youtu.be/mQtbeDnpdZM

Jobbigt läge när man köper den i EU och upptäcker att man fått en med Exynos.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Jobbigt läge när man köper den i EU och upptäcker att man fått en med Exynos.

Haha verkligen.

De använder ju tom fortfarande Exynos 990 i Note 20.

Nästa år ska den dock förnyas o få AMD grafik med.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dizzö:

Nästa år ska den dock förnyas o få AMD grafik med.

Från och med nästa version av Exynos lär skillnaden mot Snapdragon minskar rejält då båda kommer använda ARMs Cortex A serie som CPU (gissar att även Exynos kommer ha minst en Cortex X1 kärna).

Angående AMD-grafik: finns rykten om att Samsung jobbar på en större Exynos-krets, tänkt för Windows on ARM64. Min gissning är att den kretsen man tänker använda AMD-grafiken i.

Mali passar dåligt till Windows då normen på Windows inte är "tiled-based render", långt bättre med en AMD GPU där. Framförallt när DX12 saknar stöd för effektivt använda mobil GPUerna, även om Vulkan har sådant stöd används det i praktiken bara på Android.

Omvänt känns det rätt suboptimalt att byta ut Mali i systemkretsar riktade mot mobiler, detta då normen här är "tile-based rendering" och den designen har långt bättre perf/W.

Vad jag tror A14 kommer visa är att även för bärbara datorer är "tile-based" designen långt vettigare, Intel/AMDs iGPUer kommer se rätt vissna ut ställda mot Apples!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Testet som visades visar väl en hel del på skillnaden mellan användandet när det gäller de olika telefonOSen. Där Androids hoppar mellan appar konstant och där Ios-användare håller sig i en app. För tittar man omkring sig på tuben tex så flippas det mer mellan appar när det gäller androidanvändare för dom gör mer med mobilen än appleanvändare.

Så för reallife så är testet korrekt. En stor del går ut på att hoppa mellan olika saker när du kör Android för man kan och är van att göra så.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Det där testet är ungefär lika värdefullt som att kasta ut mobilerna från ett höghus och se vilken som har snyggast landning...

Hur många av dom där applikationerna tror ni har network IO vid uppstart (typ alla eftersom folk är så glada för att tracka etc), minsta IO (iaf network) och testet är typ värdelöst om du vill prata om performance. Om du vill mäta en iPhone mot en Android så får du ju mäta något som faktiskt är CPU bound, typ att faktiskt använda applikationen och inte byta mellan 20 olika appar på en minut (vem gör ens det?).

Visst att man vill se real life performance, men ingenting i den länkade videon är real life någonting alls

Permalänk
Medlem

+40% CPU prestanda låter mycket. För mycket. Skulle gissa att om siffran är någorlunda korrekt så är multi-core prestanda inblandat på ett okänt sätt.

Dröjer inte länge förrän telefonen lanseras till miljontals användare, så vi vet bättre snart nog. Hur de nya Macarna kommer att prestera är mer spännande, i synnerhet de modeller där TDPn tillåts nå nivåer som ligger långt över en telefons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Testet som visades visar väl en hel del på skillnaden mellan användandet när det gäller de olika telefonOSen. Där Androids hoppar mellan appar konstant och där Ios-användare håller sig i en app. För tittar man omkring sig på tuben tex så flippas det mer mellan appar när det gäller androidanvändare för dom gör mer med mobilen än appleanvändare.

Så för reallife så är testet korrekt. En stor del går ut på att hoppa mellan olika saker när du kör Android för man kan och är van att göra så.

Vad baserar du dessa tankar på? Det är ju precis lika enkelt för appar att öppna varandra och användaren att byta appar på iOS, dessutom finns det ju alltid en on-screen genväg att snabb-byta app som alltid är tillgänglig på skärmen i alla lägen... tror inte alls det du säger är baserat på fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad baserar du dessa tankar på? Det är ju precis lika enkelt för appar att öppna varandra och användaren att byta appar på iOS, dessutom finns det ju alltid en on-screen genväg att snabb-byta app som alltid är tillgänglig på skärmen i alla lägen... tror inte alls det du säger är baserat på fakta.

Visst är det lika lätt men användarna gör det inte.

Vi pratade ju irl och det man ser irl så är det så baserat på de användare jag ser.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730