Vinn nätagg från Seasonic

Geforce Experience Bra eller anus?

Permalänk
Avstängd

Jag har haft div problem med geforce experience så den får anus av mig och med ett klent kort blir det ofta problem med prestandan när man får 1/3 av prestandan i spel och det har dykt och har varit overlay problem och shadowplay har varit kass

Det har fan alltid strulat med nått så jag installerar det inte alls och allt funkar bra så länge man inte har skiten installerat och är otroligt att nvidia släpper något sådant skit

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

i april updateringen la de ju till att man måste manuellt tillåta program att använda delar av din dator typ som när man installerar en app på din telefon.

t.ex att jag var tvungen att manuellt ge discord rättigheten att använda din mikrofon. kliade mig i huvet länge innan jag fattade varför inte discord ville få kontakt med min mikrofon...

kan vara så att du måste ge GE rättigheten att komma åt lagringsenheter

inställningen finns under

pc settings -> privacy
.

OK! Jag går till Privacy, var klickar jag sedan? Jag förstår inte riktigt...

Visa signatur

B650 gaming plus, Ryzen 7 7800X3d + Corsair h100, 2x16 5200 mhz DDR5, Samsung 980 pro 2 tb, Corsair RM850X

Permalänk
Skrivet av Whaea:

OK! Jag går till Privacy, var klickar jag sedan? Jag förstår inte riktigt...

ingen aning... använder inte GE var mest en speculation att det ev kan vara problemet.

men är väl isf under file system tippar jag på det borde ligga.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

GeForce Experience är ganska buggigt men gör väl jobbet i alla fall, får godkänt av mig även om jag föredrar ReLive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ingen aning... använder inte GE var mest en speculation att det ev kan vara problemet.

men är väl isf under file system tippar jag på det borde ligga.

Hittade och det står "File system on this device is on" Så förmodar att den ska vara på också

Visa signatur

B650 gaming plus, Ryzen 7 7800X3d + Corsair h100, 2x16 5200 mhz DDR5, Samsung 980 pro 2 tb, Corsair RM850X

Permalänk
Medlem

Otroligt jag löste det! Efter alla dessa timmar och det ända jag gjorde var att stänga av Avast och stänga av brandväggarna och sedan starta geforce experience och walla det funkade!

Ingen aning om det var brandväggen eller antivirus programet då jag stängde båda samtidigt men något av dom fixade det. Men det ända som kvarstår nu är att jag fortfarande inte har in-game chatt i typ pubg, cs, rainbow six siege.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker det är jättebra, älskar också Shadowplay, riktigt najs.
Men har en envis kompis som påstår att varje gång han testat Geforce Experience så har han fått problem med datorn och lägre FPS i spel... i highly doubt it's true tho

Permalänk

Jag kan inte påstå att jag gillar det, men jag använder inte någon av dess funktioner, så för mig är det värdelöst, men förstår att det kan vara smidigt för andra. Synd att man inte kunde välja delarna av det man ville installera.
Skulle inte tacka nej till uppdateringar, men att installera GE enbart för uppdateringar känns väldigt mycket overkill.

Upp till dig om du känner att du använder dess funktionalitet eller inte.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Testade det kanske 2 år sedan, var då såpass buggigt att det var obrukbart på det systemet. Testade två gånger på helt nya installationer men fick samma problem båda gångerna. Det verkar som den är rätt värdelös med äldre grafikkort.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tycker de funkar bra å tycker optimerade inställningar för spel brukar vara väl avvägda. Folk är så drammatiska på de här forumet.. allt är inte 10/10 eller 1/10 .

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

den ända funktionen jag använder är drivrutins uppdateringen i experiance de spelen jag spelar funkar inte så bra med optimeringen

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Jag tillhör också en av de som avinstallerade när de började kräva registrering. Automatisk koll efter nya drivisar och överblick av grafikinställningar var smidigt, men inte superviktigt. Funktioner som Shadowplay etc. har jag inget som helst intresse av.

Föredrar superlättviktiga program med noll bloat och noll insamling av personlig användardata.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Superbra. Alla uppdateringar installeras utan problem och shadowplay fungerar perfekt, skitbra kvalité.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Älskar det.

Optimera spelinställningar för min hårdvara så jag slipper sitta och älta det. Funkar oftast väldig bra.
Tjänsterna för att streama spel till nvidia shield. Funkar kanon, vissa spel är skönare med handkontroll i soffan.
Drivrutinsuppdateringar med lite info om drivrutinsläppen är också trevligt.

All form av överlagring stänger jag dock helst av. ^^

Permalänk
Avstängd

Har man en bra dator är shadowplay bra, har man en dator från 2001 får man skylla sig själv o inte ta ut sin frustration på programmet i fråga.

Lite som folk på steam som ger ett spel negativa reviews för att det laggar när dom sitter o spelar på en bördrost.
komigen.

Permalänk
Medlem

Jag har personligen inte några större problem med Geforce Experience. Visst har det skett att något gått snett någon gång. Jag minns att mitt Shadowplay gick sönder vid något tillfälle, den ville inte spela in ordentligt osv, men det var ett par månader sen. Har annars aldrig haft problem med det.

Min bror påstår få problem med det jämt och ständigt men det säger han om bokstavligt talat *allt* när det kommer till datorer så jag tar det han säger med en nypa salt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Tycker det är jättebra, älskar också Shadowplay, riktigt najs.
Men har en envis kompis som påstår att varje gång han testat Geforce Experience så har han fått problem med datorn och lägre FPS i spel... i highly doubt it's true tho

Din kompis har rätt och det är ett vanligt problem som att man kan få random frame drops som är rejäla som tex 100fps ner till 30 tex och med alt tab kan få hysteriskt dålig fps i vissa spel och är i regionen av 50% av orginal fps man har normalt och vissa spel krånglar hela tiden på vissa kort med experince och i tex fallout 4 hade jag 25fps med det installerat och konstant 45-60fps utan

Brukar oftast vara relaterat till någon form av overlay eller till shadowplay och inaktivera det senare hjälper för en del och kan drabba kort både ur 9xx serien samt 10xx serien och sitter man med vassare kort märker nog många inte det men i lowend regionen så blir 60fps 30fps märks det ganska rejält men är inte nått alla lider av men är många som har problem med det

och torwalds kan snabbt kort förklara hur jag känner för nvidia experince

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Använder GFE nästan aldrig numera efter man införde krav på inloggning.

Dem få gånger jag installerar så är det enbart för att ta reda på vilka inställningar som nvidia använder i sina speloptimeringar och hur dem har prioriterat.

Oftast så slutar de med att man gör sina egna som passar bättre med hur man själv vill ha det.

Brukar använda mig av Autoruns från Sysinternals till att stänga av sånt som jag inte behöver.
https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/autor...
Bara att söka på "Nvidia" i programmet och avmarkera allt man själv inte vill ha.

Permalänk
Hjälpsam

Varför skulle Anus vara något dåligt?
Det är skitbra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/bl9pgd | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Jag använder det ofta.
Sparar highlights automatiskt vilket är kul ibland, spelar in lektioner med desktop recording, och instant replay ibland för spel.

Även skönt med auto konto till youtube och imgur osv, bara klippa videon som man vill och ladda upp med 1 klick typ.

Använder dock inget av dessa spel settings då jag inte vill ha spel på högsta grafik o skit ändå

Inga framedrops typ alls med GFE heller med instant replay igång, någon enstaka fps loss, stänger jag av det är det ingen skillnad mot inte ens ha det installerat.

Provade andra program förr men GFE är enda jag tyckt fungerar bra och minimal påverkan på fps.
GFE har aldrig strulat för mig iaf, kanske har haft tur dno, inga problem iaf på mina 2 system
Och att det kräver inlogg är knappast en anledning att välja bort det, då kan jag ju ta bort alla konto på allt och slänga mobilen i väggen och köpa mig en foliehatt.

Permalänk
Medlem

Tycker absolut att GFE förtjänar ett bra, smidigt sätt att få hem uppdateringar och jag har inte haft några problem med framedrops eller liknande vad jag har märkt. Det enda jag tyckte var lite jobbigt var att vissa keybinds i GFE överlappade med keybinds i andra program så att jag fick binda om dessa men det är ju inte världens grej!

Permalänk
Medlem

Riktigt skräp imo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför har folk emot GE? Jag tycker det är väldigt smidigt att automatiskt får reda på när det kommer en ny drivrutin.

Permalänk
Medlem

Tycker Geforce Experience blivit riktigt moget. Kör nästan alltid programmets optimerade inställningar. Har för mig att det är ett community som sköter optimeringen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra med speloptimeringar m.m. Man kan själv välja upplösning och ändra om man vill ha prestanda eller kvalitet.

Det enda som suger är ju att man ska vara inloggad för att få använda det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar GEs speloptimering har hittills fungerat klockrent för alla Mina spel kör en 4K skärm med ett 2070 Super

Permalänk

Pros: Notifikationer vid nya drivrutiner. Kommer oftast vid stora spel släpp.
FPS räknaren i spel, liten och enkel.
Cons: Måste vara inloggad.

Kan inte uttala mig om de övriga funktionerna då jag inte använder dom.

Permalänk
Medlem

Hatar GE. Installerar det aldrig. Hade velat ha tillgång till Shadowplay men använder OBS eller Xbox Game Bar istället.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Funkar bra för mig. Jag använder det nästan aldrig ändå.

Permalänk
Medlem

Har inget emot GE.
Använt för spela in ingame, och även desktop (ex vid online lektion, perfekt).

När man laddade upp klipp till youtube osv var GE underbart, klippa, ladda upp osv allt i samma app enkelt.

Speloptimeringar har jag aldrig använt då de förstör mina inställningar