Konflikten mellan Apple och Epic Games trappas upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag tycker inte vi ska försöka granska en bajskorv för att se vilken bajskorv som faller oss i smaken bäst, min mening är bara att vi inte ska hylla Epic till skyarna, de är inte några hjältar i denna kontext utan drivs av "vi vill ha alla pengar, inte bara massa pengar".

Men jag tycker absolut att det ska bli intressat att se en domstol göra ett uttalandde i denna fråga, om det ens komme så långt, däremot hade jag hellre vilja se en domstol granska de kostnader Apple och Google tar för sina respektive "stores".

Jag tror Apple kommer att vinna emot Epic, därför tycker jag man ska granska om Apple kan förklara varför 30% är en rimlig kostnad.

Det där skulle dock låta mer logiskt om det inte var så att det du som valde att göra jämförelsen från början. Jag kommenterade endast om den slutsats du drog av din jämförelse då jag tyckte den var felaktig.

Jag ser ingen som hyllar Epic i tråden. Båda företagen har väl mest fått negativa omdömen när sådant kommit på tal, men främst har väl sakfrågan behandlats.

Permalänk
Medlem

Apple har alltså skapat en marknadsplats för mjukvara, som i sin tur råkat bli väldigt populär. Nu gnäller folk på att Apple sätter spelreglerna på sin egen marknadsplats. Och inte nog med det, här ska det rättsliga tvister till för att försöka stoppa Apple från att sätta sina egna regler.

Så hur funkar det? När ett företag blir stort och framgångsrikt blir de av med sina rättigheter till förmån för en skrikande mob som vill plundra dem? Är det så ni har tänkt?

Permalänk
Avstängd

Någon som vet varför det är sådant fokus på Apple i detta? Gör inte Google samma sak?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Tänk att man kan bli "avstängd" från ett utvecklarverktyg. Om jag förstår den formuleringen rätt skulle det för mig som programmerare vara lite som att bli "avstängd" från att tala engelska.

Tacka vet jag fri mjukvara som jag kan köra helt och fullt på min egen hårdvara.

En möjligen bättre liknelse vore nog att du blir avstängd från forumet för att du utvecklar alternativt gränssnitt till sidan. Men även det kanske haltar på någon punkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Nej, precis. Och samma med App Store. Du har alla möjligheter att starta ett eget ekosystem på din egen telefon du tillverkar. Du tror väl inte Väla skulle tillåta dig att smälla upp ett nytt köpcentrum PÅ DERAS MARK?

Apples telefoner är inte Apples mark. Det är kundens telefon, som kunden äger. Om något deras "mark" så är det själva App Store, inte telefonen i helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä men den avgiften täcker knappast utgifterna apple har för att granska koden för alla fortniteuppdateringar - samt kostnaden för distributionen. Det är inte en relevant kostnad i sammanhanget. Säkert för hempularen som hoppypillar med att göra appar för sig själv, men det är inte denna kostnad frågan handlar om alls i nuläget.
Problemet ligger istället i at apple vill ha en stadig andel av all försäljning - i kombination med att de förbjuder andra vägar för appar.

Vad jag argumenterar emot är inte dig så mycket som att apple förklarar sig med att de inte tar ut någon avgift för gratisapparna.

Utvecklarlicensen täcker kostnaden och ännu mera för en förkrossande majoritet av alla appar som är gratis. De som någon laddar upp med förhoppning om att tjäna pengar och som bara ett fåtal laddar hem och aldrig blir uppdaterade.

Sen finns det gratisappar som både har mängder av uppdateringar och nerladdningar, tex facebook-appen. Men låt då dessa stå för sina kostnader + någon _mindre_ procent för apple.

Förövrigt håller jag med dig gällande resten...

Permalänk
Lego Master
Skrivet av korvOlle:

Någon som vet varför det är sådant fokus på Apple i detta? Gör inte Google samma sak?

För Apple valde att hota med att dra in Epics utvecklarlicens/-konto, så ALLT de gör ryker från App Store. Det har inte Google gjort än (jag vet inte ens om de KAN göra det även om de skulle vilja, har inte koll på villkoren).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av korvOlle:

Google är lite öppnare med Android, men inte mycket. Du kan sideloada appar som inte kan eller får finnas i Store men Google godkänner och accepterar inte alternativa butiker.

Apple stänger helt inne användarna och ute konkurrens. Fler än Apple och Google är relevanta här, Microsoft (Xbox, på PC är det öppet och fritt sedan alltid), Nintendo och Sony är egentligen också aktuella. Apple sitter på mest pengar så nog därav att de stäms (först).

Permalänk
Lego Master
Skrivet av pv2b:

Apples telefoner är inte Apples mark. Det är kundens telefon, som kunden äger. Om något deras "mark" så är det själva App Store, inte telefonen i helhet.

Jag ser det mer som att telefonen motsvarar din bil, som du använder för att accessa marknadsplatsen (tomten där Väla står/iOS). På den tomten/i det OSet finns en marknadsplats (Väla/App Store) där ägaren till marknadsplatsen (Väla Centrum AB/Apple) har fulla möjligheter att diktera vad som finns eller inte finns. Det finns gratis parkering (gratis appar, du kan använda utan att tjafsa med App Store), men vill du komma åt det riktigt gottiga (butikerna inne på Väla/apparna på App Store) så är det deras villkor som gäller. För tillfället.

EDIT:
Alltså jag verkar agera djävulens advokat här på nåt sätt, oklart hur fan det blev så. Enda Appleprodukten vi har i hemmet är en iPad, endast för att ungarna reder den bättre än Android.
Men.

Det jag vill komma fram till är vilken sorts krav vi kan ställa på Apple när allt som händer på App Store är något som faller helt inom deras domän. När blev det en rättighet att kräva viss typ av funktionalitet av en TJÄNST? Du vet mycket väl att iOS inte tillhandahåller möjligheter att installera parallella marknadsplatser när du köper telefonen, det är inget de hymlar med. Det finns alternativ (Android), även om de inte är perfekta, så finns möjligheten åtminstone där.
Kan man kräva att Apple ska lätta på dessa restriktioner, och under vilka lagar isåfall? Måste nya skrivas för att hantera den här världen? Och vad ska de isåfall baseras på?

"JAG TYCKER DET ÄR DYRT OCH JAG VILL GÖRA VAD JAG VILL MED MIN TELEFON" är inte ett rimligt argument, för du visste vad du gav dig in på när du köpte den. Din valmöjlighet ligger i att INTE köpa en Apple-produkt om du inte gillar hur de hanterar sina tjänster.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag ser det mer som att telefonen motsvarar din bil, som du använder för att accessa marknadsplatsen (tomten där Väla står/iOS). På den tomten/i det OSet finns en marknadsplats (Väla/App Store) där ägaren till marknadsplatsen (Väla Centrum AB/Apple) har fulla möjligheter att diktera vad som finns eller inte finns. Det finns gratis parkering (gratis appar, du kan använda utan att tjafsa med App Store), men vill du komma åt det riktigt gottiga (butikerna inne på Väla/apparna på App Store) så är det deras villkor som gäller. För tillfället.

Ja men då tycker jag att vi känns rätt överens i allt väsentligt om vi ska ha med analogier. (Även om din analogi inte helt stämmer, du kan inte ens installera gratis appar utan App Store på Apple... t.ex. därför det inte finns några porr-appar till iPhone)

Föreställ dig en bil som endast låter dig köra till billtilverkarens egna köpcenter så har du en situation analog med vad vi har idag.

Permalänk
Medlem

Går ju inte jämföra med ex Microsoft App store till PC osv.
På Android är man fri att använda andra app stores eller sideloada.
Ex Samsung erbjuder Fortnite i deras Galaxy app store, men de har ju dock ett bra samarbete med Epic.

På PC är det ju rätt logiskt att man kan installera precis vad man vill utanför microsoft app store.

Det är ju det som detta handlar om i mitt tänk iaf, alternativ.
På IOS har man som kund 0 att säga till om, det Apple säger det gäller. Du har inte den minsta lilla vilja själv. Styrs som en ren diktatur.

På Android finns alternativ, på Pc finns alternativ osv.

Sen gör sådana som jag inte det bättre genom att själv ha en Iphone och Ipad pro dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Apple har alltså skapat en marknadsplats för mjukvara, som i sin tur råkat bli väldigt populär. Nu gnäller folk på att Apple sätter spelreglerna på sin egen marknadsplats. Och inte nog med det, här ska det rättsliga tvister till för att försöka stoppa Apple från att sätta sina egna regler.

Så hur funkar det? När ett företag blir stort och framgångsrikt blir de av med sina rättigheter till förmån för en skrikande mob som vill plundra dem? Är det så ni har tänkt?

Nej, inte sånt. Bättre om vi har megaföretag med total kontroll över sina respektive marknader och vi inte har några som helst möjligheter att påverka dessa. Kommer det fram uppstickare så är det bara rätt om dessa megaföretag trycker ner dessa om det bara försöker ta sig in.

Politiker, som vi kan välja och avsätta, skall inte ha rätten att påverka företag negativt och sätta regler utan megaföretagen skall genom donationer till politiker se till att regler för marknadsdominans med mera försvagas eller helst tas bort helt.

Ett telefonbolag! Ett bensinbolag! Ett matbolag!

Och fler rövarbaroner!

Permalänk
Inaktiv

Epic ger bort spel gratis för att locka användare & knyter exklusiva avtal. Man går på Apple för att framstå som "the underdog", så att vi vanligt folk ska sympatisera med dem och tycka att Epic är hjälten, och det stora giriga företaget är fienden.

Rättssystemet bygger dock inte på hur många uppvotes man får på reddit genom att tycka något... Epic kommer förlora detta i juridisk mening, men de kommer att vinna (har redan vunnit...) i PR-syfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Orimligt? Varför? Det är ju en fri marknad där aktörerna själva väljer platform. Passar det inte får man skippa det.

Det funkar inte när man måste använda det. Där kommer lagar in mot sånna stora företag. De kan inte göra som de vill längre
Är du liten visst men blir du så stor så det är ett krav i samhället så nej då kan du inte bestämma längre helt själv

Eller vill du ha en stat där företagen bestämmer? om både google och apple säger ne swish får inte vara med längre, vad gör du då?
Om alla internetöperatörer säger ne vi blockerart all tillgång till alla banker? vad gör du då? De får göra som de vill säger du

Det är självklart det finns lagar mot sånt annars skulle världen gått åt helvete

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Epic har stämt båda, men fokusen är på apple pga av de är defakto värre och att de har haft en kraftigare reaktion mot Epics stämning. De slåss för något som är väldigt viktigt för dem, de drog in $18,3 miljarder från köp i app store förra året, när hårdvara inte säljer lika mycket så blir tjänster viktigare och viktigare för att bibehålla deras massiva vinst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon52343:

Epic ger bort spel gratis för att locka användare & knyter exklusiva avtal. Man går på Apple för att framstå som "the underdog", så att vi vanligt folk ska sympatisera med dem och tycka att Epic är hjälten, och det stora giriga företaget är fienden.

Rättssystemet bygger dock inte på hur många uppvotes man får på reddit genom att tycka något... Epic kommer förlora detta i juridisk mening, men de kommer att vinna (har redan vunnit...) i PR-syfte.

Man kan tycka att Apple är svin utan att för den sakens skull gilla Epic.

Min åsikt angående Epic är neutral. Jag har ingen större lust att använda deras plattform eller spela deras spel. Däremot tycker jag att det är bra att de utmanar stängda plattformer. Det öppnar dörrar även för andra aktörer än just Epic.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av pv2b:

Ja men då tycker jag att vi känns rätt överens i allt väsentligt om vi ska ha med analogier. (Även om din analogi inte helt stämmer, du kan inte ens installera gratis appar utan App Store på Apple... t.ex. därför det inte finns några porr-appar till iPhone)

Föreställ dig en bil som endast låter dig köra till billtilverkarens egna köpcenter så har du en situation analog med vad vi har idag.

Jag menade de gratis appar Apple tillhandahåller förinstallerade (anteckningar, kalkylatorn osv). Men mindre detalj i sammanhanget. Det finns inget uttryckliga porraffärer på Väla heller, är det rätt eller fel? Är det min "rättighet" att få konsumera porr, var jag än är? Oklart.

Men iOS tillhandahåller trots allt möjlighet att göra lite vad du vill med din telefon; webbläsaren. Du kan skapa extremt välfungerande webbappar idag, men då krävs det att du "hittar dit själv", dvs kan köra din bil till den lokala teknikbutiken istället för att bara drönarmässigt köra till Väla. Du får inte automatiskt luftkonditionering och väktare som på Väla, men du har alla möjligheter att tillhandahålla sådant till dina kunder med den butik du bygger själv ute i världen. You with?

EDIT:
Fan vad jag uppskattar den här diskussionen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Eller så kan man tycka illa om Apples system på saker utan att gilla Epic.

Samma gäller när man ser folk skriva "lol Facebook skriver Y när de själva är X" "Lol Epic är X själva" osv.

Jag tycker det är bra att stora företag vågar ta fight mot Apple på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Kan du installera saker utanför apples store?
Kan du installera saker utanför Microsofts store?

Märker du skillnaden?
MS Skulle säkerligen vilja låsa allt till deras store, men de får inte. Varför får Apple?

Jämför du telefon eller dator?
På en Mac kan du installera saker utanför apples store precis som du kan på en dator med Windows 10 och Microsoft store.

Permalänk
Medlem

Lätt förklarat i härvan: Epic har tecknat avtal med Apple ang distribution av Epics mjukvara, och i avtalet står typ att 30% av alla intäkter genererade från mjukvaran skall gå till Apple, nu har Epic brutit mot avtalet genom att låta folk köpa shit från sidan, således avtalsbrott, Apple plockar ner appar/spel etc. easy.
Duger inte avtalet, säg upp, förhandla nytt. Google tar lika mycket och är nog inte heller helt nöjda om Epic bryter deras avtal heller. Sen kan vi diskutera Monopolställningen Apple & Google sitter på, men att Apple har gjort fel, näe det tycker jag inte.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag menade de gratis appar Apple tillhandahåller förinstallerade (anteckningar, kalkylatorn osv). Men mindre detalj i sammanhanget. Det finns inget uttryckliga porraffärer på Väla heller, är det rätt eller fel? Är det min "rättighet" att få konsumera porr, var jag än är? Oklart.

Men iOS tillhandahåller trots allt möjlighet att göra lite vad du vill med din telefon; webbläsaren. Du kan skapa extremt välfungerande webbappar idag, men då krävs det att du "hittar dit själv", dvs kan köra din bil till den lokala teknikbutiken istället för att bara drönarmässigt köra till Väla. Du får inte automatiskt luftkonditionering och väktare som på Väla, men du har alla möjligheter att tillhandahålla sådant till dina kunder med den butik du bygger själv ute i världen. You with?

Jag tycker att det är helt okej att Apple inte tillåter porrappar i sitt sortiment i egenskap av appbutik. De får ju själva välja vad de vill sälja.

Jag har inte heller något intresse av att installera porrappar. Känns inte särskilt fräscht att ha på mobilen. Med det sagt så ska inte Apple i egenskap av telefontillverkare hindra mig från att installera en app jag hittat i en annan butik om jag nu skulle vilja det. De behöver inte göra det enkelt, det räcker att de inte hindrar mig från att göra det.

Det är ju jättebra att webben finns, och att många av grejerna man kan göra på en telefon går att göra på webben, men det är långt ifrån allt som är möjligt på den plattformen. Det är alltså inget substitut för att få ladda sina egna appar på telefonen utanför Apples butik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

För argumentets skull så säger vi att man bara kan hyra en iPhone och inte äga den.

Bara för att man hyr betyder inte att man står rättslös. Ingen förutom någon som är desperat för ett boende skulle acceptera ett hyresavtal för en lägenhet där man inte får köpa möbler i vilken möbelaffär som helst.

Nej men de kan däremot tvinga dig att inte ha några husdjur i lägenheten.

Vad är det med det här forumet och älska helt värdelösa jämförelser med och mot saker som inte är relevant

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Tycker det är roligt att folk anklagar epic för att låsa ner spel till sin plattform när steam gjorde exakt samma sak när det kom och hyllar steam idag. Varför tror du steam blev stort och kunde växa? Jo lås ner de mest populära spelen på den tiden till sin egenbyggda plattform och sen låta det växa från där. Kolla vi har miljontals användare, kanske ni vill lägga upp era spel här också

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej men de kan däremot tvinga dig att inte ha några husdjur i lägenheten.

Vad är det med det här forumet och älska helt värdelösa jämförelser med och mot saker som inte är relevant

Det kan de bara göra eftersom folk är desperata för bostad. Dessutom finns det en fungerande marknad med många hyresvärdar, och inte bara i praktiken två i fallet Apple/Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jaa. Fast ja... Det finns en brist där också. För prenumerationstjänster och som här free to play-titlar blir ju då inkomsten noll för apple. Jag håller med om att aplpes nuvarande upplägg inte är bra nog. Men det får inte bli skevt åt andra hållet heller.
En annan modell för vad det ska kosta behövs. Eller kompletteringar på upplägget.

En summa för varje nerladdning eller något liknande för free-2-play titlar går till Apple, in-game purchases går till utvecklarna. Rimligt?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv

Tycker detta inlägg var bra på FZ, relaterat till att Apple hotar stänga ute Unreal-verktyg:

"Halvkinesiska Epic har alltså brutit mot regler dom själva skrivit under på att dom ska följa och använder sina kunder som hävstång mot Apple, men ändå är det Apple som är skurken?

Kan hålla med om att 30% är en hög avgift och att det självklart är mer till för att driva tillväxt och göra aktieägarna nöjda snarare än att det har någon koppling till vad utvecklingen och underhållet av vad App Store kostar, men som nämnt ovan - vem bestämmer vad som är rätt avgift och hur mycket vinst dom får göra? Och Epic är rätt selektiva kring vilka det är OK att ta ut 30% för eller ej.

För dessa 30% får Epic i alla fall tillgång till en väldigt stor kundbas som i hög grad är villiga att betala för sig, tycker dom inte att det är värt det kan dom ju hålla sig till Android istället för att bryta mot reglerna och ta sina kunder som gisslan."

+1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon52343:

Tycker detta inlägg var bra på FZ, relaterat till att Apple hotar stänga ute Unreal-verktyg:

"Halvkinesiska Epic har alltså brutit mot regler dom själva skrivit under på att dom ska följa och använder sina kunder som hävstång mot Apple, men ändå är det Apple som är skurken?

Kan hålla med om att 30% är en hög avgift och att det självklart är mer till för att driva tillväxt och göra aktieägarna nöjda snarare än att det har någon koppling till vad utvecklingen och underhållet av vad App Store kostar, men som nämnt ovan - vem bestämmer vad som är rätt avgift och hur mycket vinst dom får göra? Och Epic är rätt selektiva kring vilka det är OK att ta ut 30% för eller ej.

För dessa 30% får Epic i alla fall tillgång till en väldigt stor kundbas som i hög grad är villiga att betala för sig, tycker dom inte att det är värt det kan dom ju hålla sig till Android istället för att bryta mot reglerna och ta sina kunder som gisslan."

+1

Ska du klippa och klistra ett helt inlägg från en annan site så är det ju klädsamt om du också länkar till själva inlägget och vem som skrivit det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spawnbadboy:

Tycker det är roligt att folk anklagar epic för att låsa ner spel till sin plattform när steam gjorde exakt samma sak när det kom och hyllar steam idag. Varför tror du steam blev stort och kunde växa? Jo lås ner de mest populära spelen på den tiden till sin egenbyggda plattform och sen låta det växa från där. Kolla vi har miljontals användare, kanske ni vill lägga upp era spel här också

Håller helt med, många som är extremt biased då framförallt Steam gjort samma sak och idag inte släpper sina spel till andra plattformar heller. Köper upp studior för att utveckla spel exklusivt till sin plattform.

Känns som många missar hur länge Epic funnits med och hur viktig företagets spel (Unreal Tournament någon?) och spelmotor (Unreal Engine) varit för spelandets utveckling.

Skrivet av Mirialia:

En summa för varje nerladdning eller något liknande för free-2-play titlar går till Apple, in-game purchases går till utvecklarna. Rimligt?

Instämmer. Jag kör inte Apple, och lär nog inte göra det framöver heller, men är väl inte så att Apple nästlar sig in i transaktioner i ens bank-app, Avanza, Swish och liknande och själva tar 30% för en överföring?

Definitivt en sak att ta en rimlig, vilket 30% inte är för ett företag som exempelvis Apple, för att tillhandahålla spelet men simpla transaktioner i en app ska Apple, och övriga, inte kräva betalt för.

Än bättre att öppna upp plattformen.

Permalänk
Medlem

Vill du arbeta inom Sveriges domäner ska du betala inkomstskatt. Vill du anställa någon inom Sveriges domäner ska du betala arbetsgivaravgifter på 31,42%. Vill du driva ett Aktiebolag inom Sveriges domäner ska du betala bolagsskatt på cirka 20%.

Byt nu ut Sverige mot "Apple" - Förstår inte vad problemet är. Vill de leka i Apples ankdamm får de betala för sig. Det är inte direkt synd om dom.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Kan inte Trump inför sanktioner mot Apple?