Pluggdator för lättare streaming/redigering

Permalänk
Medlem

Pluggdator för lättare streaming/redigering

En vän undrade om lite köpråd då hon ska börja plugga i höst.

- Skolarbete: Photoshop, Adobe InDesign, kanske radio/ljud eller videoredigering.
- Hobby: Hon spelar en del på sin Switch idag men aldrig PC. Tror inte det är viktigt men kan man spela lite så är det nog en bonus. Hon vill dock börja streama för en förening på Twitch, men som jag förstår det så är det IRL streaming och inte game streaming.

Så vart behöver man lägga sig prestandamässigt för att kunna få en okej upplevelse. Hon har inte höga krav på 2 min renderingstid, utan så länge det fungerar är det nog okej. Duger ett Nvidia MX350 för lättare redigering och twitch? Behöver man gå upp på ett 1650ish kort? Hamnar den stora lasten på processorn så att det är den som är viktigare än grafikkortet vid redigering? Duger 8gb ram eller bör man ha 16gb för inDesign och videoredigering?

Budget: Ca 10k

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Duger 8gb ram eller bör man ha 16gb för inDesign och videoredigering?

Skulle säga 16Gb för videoredigering. För videoredigering beror det såklart på vilken programvara och vilken upplösning. Ska man redigera 1080 så skulle jag säga 16Gb för att det ska gå okej. 8GB är fortfarande minimikravet för de flesta redigeringsmjukvaror, men det riskerar bli slideshow.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Här är en startlista: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?o=eg_1124&rev=1&m=s4...
Det du ska hitta mer information om är kvalitén på skärmen och välj en med följande:

Ljusstyrka: helst 300+ nits (cd/m²) eller minst 250 nits.
Färgomfång/-skala: bra med NTSC +70% som motsvarar +90% sRGB.

I listan finns det "Maximal minnesmängd" och vissa har upp till 32Gb. Det betyder att de stödjer högre mängd RAM-minne om du uppgraderar i efterhand, och det är rekommenderat att ha 32Gb RAM för 4k videoredigering.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Skulle säga 16Gb för videoredigering. För videoredigering beror det såklart på vilken programvara och vilken upplösning. Ska man redigera 1080 så skulle jag säga 16Gb för att det ska gå okej. 8GB är fortfarande minimikravet för de flesta redigeringsmjukvaror, men det riskerar bli slideshow.

Mmm det låter ju väldigt rimligt. Tack för feedbacken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Här är en startlista: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?o=eg_1124&rev=1&m=s4...
Det du ska hitta mer information om är kvalitén på skärmen och välj en med följande:

Ljusstyrka: helst 300+ nits (cd/m²) eller minst 250 nits.
Färgomfång/-skala: bra med NTSC +70% som motsvarar +90% sRGB.

I listan finns det "Maximal minnesmängd" och vissa har upp till 32Gb. Det betyder att de stödjer högre mängd RAM-minne om du uppgraderar i efterhand, och det är rekommenderat att ha 32Gb RAM för 4k videoredigering.

Så från din lista tar jag det som att du tycker ett 1650 är det svagaste kortet du skulle rekommendera för en dator för lättare redigering och streaming?

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Ja, mest pga videoredigering höjer kravet för RAM och dedikerad GPU, annars kan de kraven sänkas om bildredigering är fokus. Då blir det bäst att hitta en med 100% sRGB skärm först.
T.ex Lenovo Yoga Slim 7: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s451031669

Visa signatur

😑