Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Det är väl inte så konstigt om du trimmar planet med klaff nere?

Jo det är det, och så funkar det inte i verklig flygning.
Har jag maskinen i stigning med ett steg klaff ute och har trimmat bort alla spakkrafter, så ska inte maskinen dippa så mkt att jag hamnar i en dykning när jag tar in klaffen, det är helt orealistiskt.
I princip så pratar vi om total ändring av attityd med minus 25-30 grader och så funkar det inte.

Permalänk
Medlem

@johbj37: Intressant, du verkar ha mycket mer erfarenhet än mig. Själv har jag bara flygit i DCS och MSFS hehe. Menar du att dippen blir för stor, eller att det inte alls ska bli någon skillnad i trim när man tar in klaffen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@johbj37: Intressant, du verkar ha mycket mer erfarenhet än mig. Själv har jag bara flygit i DCS och MSFS hehe. Menar du att dippen blir för stor, eller att det inte alls ska bli någon skillnad i trim när man tar in klaffen?

Trim är till för att du inte ska behöva sitta och hålla emot i spaken när du har maskinen i den attityd du själv vill, t ex så är det jobbigt att sitta och hålla spaken bakåt när du stiger så då trimmar du ut maskinen så den behåller den nos-upp attityd du vill ha och du slipper bygga muskler i armen och hålla emot att nosen går ned
Man trimmar för olika farter och olika attitder (noslägen).
I mitt fall så droppar nosen ned alldeles för mkt när jag tar in klaffen och det är inte realistiskt.
Ett visst dropp är helt normalt, men inte att gå från typ +15 grader stigvinkel till -15 grader dykvinkel......

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flightsim18:

En dum fråga, men hur gör man detta? Har inte lyckats förflytta mig i planet. Hade velat skapa en egen wing-view tex, men kan inte flytta runt

Se till att du har knapparna "Translate (left|right|forward|backward)" mappade till något. Jag har piltangenterna till de 4, och så höger shift + pil upp/ned för att justera höjd (den ligger under camera -> cockpit någonstans).

Ninja-edit: Sen när man väl har detta så är ju ett rimligt nästa steg att spara sina egna views, så man kan ladda dem snabbt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Är det någon som har fått spelet att använda mer än 16 gig ram?
Känns lite konstigt när det rekommenderas 32 gig men den verkar inte alls utnyttja det?
Eller behöver man en bättre GPU för att ramen ska komma till nytta?

Jag har bara 16 GB och spelet är i alla fall uppe och nafsar på 16 GB vid inläsandet av flygningen.

Går ned lite till 14,5 i spelet.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag gillar med TBM 930, Jag håller mig rent generellt med GA och tycker det är inte roligare att flyga stora plan bara för att. Mina favoriter och de som jag alltid flyger och utan inbördes ordning.
TBM 930
Cessna Skyhawk 172 (G1000)
Piper Xcub

Jag gillar mer den explorativa flygningen och utforska så för mig blir det mycket bush flying. Framöver när jag ska starta world tour så kommer det bli någon mindre business jet för att få bättre räckvidd och hastighet 🙂 älskar denna simulatorn.

Börjar närma mig 50timmars badgen

Bushflying ser så himla kul ut!
Tittar en del på när squirrel streamar.
Köpte du din kopia via steam eller microsoft store, tog du premium deluxe?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Köpte mig den enda joysticken som verkar finnas i lager just nu, allt annat är slutsålt.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_thrustmaster-usb-joysti...

Och skillnaden att spaka med denna jämfört med en xbox dosa är ju enorm, bara det där med att ha ett riktigt gasreglage är guld värt. Nu när man fått lite blodad tand så vill man så klart ha nått värre, vad rekommenderar ni för joystick? budget runt 1000kr

Känns lite konstigt när det rekommenderas 32 gig men den verkar inte alls utnyttja det?

Då ska du testa en Hotas Warthog med throttle, just saying

Min drar runt 18-19 gb ram när jag kör.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Jag har 64GB i burken och den högsta siffra jag noterat att FS har gurglat i sig är 24GB, fast å andra sidan har jag inte full koll precis hela tiden heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Bushflying ser så himla kul ut!
Tittar en del på när squirrel streamar.
Köpte du din kopia via steam eller microsoft store, tog du premium deluxe?

Det är svinroligt och det är det jag håller på med främst. Jag håller mig borta från städer och flyger hellre runt i vildmarken och utforskar. Jag tog initialt den kopian som man fick om man började prenumerera på xbox game pass men jag kommer imorgon när det kommit påfyllning på kontot köpa premium versionen som jag tänkt från början
Jag köpte från Microsoft Store och hade aldrig en gång eller haft problem med spelet heller

Lätt årets spel! (Fast det är ju en simulator men du förstår)

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av johbj37:

Trim är till för att du inte ska behöva sitta och hålla emot i spaken när du har maskinen i den attityd du själv vill, t ex så är det jobbigt att sitta och hålla spaken bakåt när du stiger så då trimmar du ut maskinen så den behåller den nos-upp attityd du vill ha och du slipper bygga muskler i armen och hålla emot att nosen går ned
Man trimmar för olika farter och olika attitder (noslägen).
I mitt fall så droppar nosen ned alldeles för mkt när jag tar in klaffen och det är inte realistiskt.
Ett visst dropp är helt normalt, men inte att gå från typ +15 grader stigvinkel till -15 grader dykvinkel......

Kontrollerna är generellt helt galet inställda från början. Håller fortfarande på att justera för att försöka få det så bra det går, t.ex. roder slog till fullt bara man nuddade roderpedalen och planet vred sig orealistiskt mycket åt sidan och nos ner direkt...

...så ja, det finns en hel del kvar att göra. Antar att flaps+trim har samma abnorma överkänslighet. Måste gå att justera någonstans, nu har jag bara flugit med 152:an än så länge, men har inte märkt det du beskriver själv när jag drar in flapsen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kontrollerna är generellt helt galet inställda från början. Håller fortfarande på att justera för att försöka få det så bra det går, t.ex. roder slog till fullt bara man nuddade roderpedalen och planet vred sig orealistiskt mycket åt sidan och nos ner direkt...

...så ja, det finns en hel del kvar att göra. Antar att flaps+trim har samma abnorma överkänslighet. Måste gå att justera någonstans, nu har jag bara flugit med 152:an än så länge, men har inte märkt det du beskriver själv när jag drar in flapsen.

Förstår vad du menar, jag minskade min sensitivity på trim rejält, så kurvan ser mer ut som en halfpipe i inställningarna. Fungerar väldigt bra nu måste jag säga.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Har nu bytt ut mina gamla 16gb minnen mot nya 32gb 3200mhz och det blev verkligen skillnad.
Tidigare vid start på Kennedyflygplatsen låg jag på hackande 20fps och nu på 35fps i 1440p
Ultra-inställningar.
Ram-load ligger nu på c:a 21gb i NewYork mot tidigare 14gb så det är väl det som gör skillnaden.
Övriga specs är I7 7700K@5Ghz och ett 1080TI@Ghz.

Visa signatur

CPU: Intel I9 11900K | RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600 Mhz 32 GB | Moderkort: MSI MAG Z590 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX4090 Gaming X Trio | PSU: Seasonic Focus GX 850W | Kylare: Noctua NH-U12A | Fläktar: Noctua NF-A14 IPPC-3000 | Chassi: INET Taurus R2 Miditower | OS: Windows 10 | SSD1: Samsung 860 EVO 1TB SSD2: Samsung 970 EVO 1TB | Monitor: LG Ultragear 38GN950 | VR Headset: HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Någon fler som har problem med ils i a320n ? väljer dest runway med ILS och då finns ils infon i mcun eller vad det kallas. men när den landar landar den alltid utanför banan. till höger eller vänster.

Visa signatur

Spel-|i7 2600k| Hydro H110 | P8Z68V-pro | MSI r9 280x/ 7970 Crossfire | DDR3 8GB 1600MHZ | 840 EVO | RM 850 |
TV-|i5 2500k| Hydro H100 | P8Z68V-pro | tx650w | DDR3 8GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Se till att du har knapparna "Translate (left|right|forward|backward)" mappade till något. Jag har piltangenterna till de 4, och så höger shift + pil upp/ned för att justera höjd (den ligger under camera -> cockpit någonstans).

Ninja-edit: Sen när man väl har detta så är ju ett rimligt nästa steg att spara sina egna views, så man kan ladda dem snabbt.

Tack...fast vet inte om jag kopplade fel? Nu kan jag röra mig i cockpit men inte ut till kabinen?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk

Såg att alla tillgägliga Honeycomb bravo kontroller på komplett blev förbokade för leverans i september, nästa är 2 oct enligt deras sida

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flightsim18:

Tack...fast vet inte om jag kopplade fel? Nu kan jag röra mig i cockpit men inte ut till kabinen?

Kabin vet jag inte om de modellerat för de plan där de är separata. Det funkar ju i de flesta småplanen dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av P.E:

Har nu bytt ut mina gamla 16gb minnen mot nya 32gb 3200mhz och det blev verkligen skillnad.
Tidigare vid start på Kennedyflygplatsen låg jag på hackande 20fps och nu på 35fps i 1440p
Ultra-inställningar.
Ram-load ligger nu på c:a 21gb i NewYork mot tidigare 14gb så det är väl det som gör skillnaden.
Övriga specs är I7 7700K@5Ghz och ett 1080TI@Ghz.

Oj vad hade du för minnen innan? Var det primärt 32 vs 16 som gör skillnaden eller var det hastigheten?

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Oj vad hade du för minnen innan? Var det primärt 32 vs 16 som gör skillnaden eller var det hastigheten?

oj jag hann bara snabbtesta en del. Mitt moderkort gillar inte 3200 mhz minnen tydligen men jag fick en magisk boot. Märkte ingen större skillnad men det var bushflying förvisso. Hade 16 gb 2400 Mhz minnen tidigare. Frågan är hur mycket är mhz och hur mycket är högre minnesmängd?

Nu kommer jag nog bara köra 2560x1080 så jag hoppas klara mig på 16 gb även på max inställningar. Mitt 2080ti har ju en del grafikminne också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Airborne:

Kan instämma på den.
Gillar också TBM 930 starkt och har både puttrat runt här och där inrikes samt gjort längre flygningar med den runt om i världen så den är favorit just nu. I lördags flög jag den Florida-Kuba-Cancun-Mexico City-Los Angeles så det blev några flygtimmar där.

Kan starta/landa på små gräsfält samtidigt som den är snabb med bra räckvidd.
Man kan positionera sig i ett läge där man har god utsikt.
Ljudet är väldigt trevligt och de flesta kontrollerna fungerar om än inte alla. Men ovanligt mycket fungerar för att vara ett default plan och den känns trovärdig i flygegenskaperna så gott det går att bedöma utan att ha flugit den riktiga. Men har sett en hel del Youtubevideos med riktig TBM flygning från Cockpit och den beter sig snarlikt prestanda mässigt.

Riktigt kul att lågflyga i maxfart på några meters höjd, det känns att det går undan när man pressar längs Miami Beach när husen rusar förbi på några meters håll eller följa en bäck i en trång dalgång.

Man kan här annars jämföra funktioner med king Air 350i som faktiskt har en väldig massa saker som inte fungerar mera jämfört med default King Air i FSX där en sådan viktig funktion som AutoFeather numera är inop tillsammans med en massa andra funktioner. Känns som man har nödportat Fsx versionen och hottat upp utseendet lite samt slängt in lite bättre skärmar men inte så mycket mer. (där FMS inmatningspanelen givetvis är inop så att ändra färdplan under flygning som går bra att göra i TBM 930 fungerar inte på King Air) Ljudet låter heller inte alls lika bra som TBM.

Känns som om man har satsat lite extra på TBM 930 som är helt ny modell för Microsoft

Ett annat plan som fungerar sämre är 747 där autopiloten inte verkar klara av jobbet utan den oscillerar kraftigt i pitchled vilket är synd då ett flygplan för långflygning i 8000nm vill man inte handflyga många timmar.

Övriga plan har jag testat för lite ännu men Beech G36 och DA-62 känns trevliga samt lilla Amfibien Icon A5.

Svårt att slita sig från TBM 930 som sagt och jag har laddat ned flyghandboken för TBM 930 från Daher som läsning.

Eftersom simulatorn är nysläppt och de ska utveckla den kanske i tio år så får man hoppas de värsta buggarna med Autopiloterna och annat kommer att fixas till allt eftersom, och TBM flyger ju mycket bättre på autopilot nu redan i releaseversionen än i betavideorna så hoppas buggiga 747an också kan fixas till.

En kul grej är att flytta sig runt i planet så man tittar ut som en passagerare och sedan kan man slå på andrapiloten och bara åka med. Den både startar och landar själv då även om den får göra lite tricks. Flög till bromma bana 30 som passagerare i TBM och när kärran låg på 9300fot över trångsund funderade jag på hur den skulle lyckas bli av med den höjden före landning. Den gjorde ett extra 360 graders varv över sköndal innan den fick rätt höjd för landning men landade gjorde den när den blivit kvitt överskottshöjden via extravarvet. Var rätt häftigt faktiskt.

Oj. Jag måste ha missat massor. Hur flyttar jag mig i planet? Borde inte sådant här komma fram i tutorials? Jag har blivit lat. Latare kanske. Orkar inte leta efter saker längre. 😂😂😂

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Jag hade 16gb 2133mhz minnen klockade till 3200mhz.
Jag tror att det är mängden som gör det.
Det är ingen skillnad på mindre flygplatser eller vid bushflygning men i stora städer så ligger ramload på
20-22 nu och det verkar ge jämnare flyt än tidigare.

Visa signatur

CPU: Intel I9 11900K | RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600 Mhz 32 GB | Moderkort: MSI MAG Z590 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX4090 Gaming X Trio | PSU: Seasonic Focus GX 850W | Kylare: Noctua NH-U12A | Fläktar: Noctua NF-A14 IPPC-3000 | Chassi: INET Taurus R2 Miditower | OS: Windows 10 | SSD1: Samsung 860 EVO 1TB SSD2: Samsung 970 EVO 1TB | Monitor: LG Ultragear 38GN950 | VR Headset: HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

oj jag hann bara snabbtesta en del. Mitt moderkort gillar inte 3200 mhz minnen tydligen men jag fick en magisk boot. Märkte ingen större skillnad men det var bushflying förvisso. Hade 16 gb 2400 Mhz minnen tidigare. Frågan är hur mycket är mhz och hur mycket är högre minnesmängd?

Nu kommer jag nog bara köra 2560x1080 så jag hoppas klara mig på 16 gb även på max inställningar. Mitt 2080ti har ju en del grafikminne också.

Ingen skillnad för mig heller vid bushflygning men på stora flygplatser och i stora städer i 1440p Ultra-grafik så går ram-loaden upp över 20gb och det ger högre lägsta nivå/jämnare flyt på fps-en.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Base_Camp2: 34 fanns i lager stod det när jag bokade igår,dom försvann på 24 timmar hehe.
Väntar ivrigt nu;)

Permalänk

@Hondaxl: Gjorde det??? Jag som uppdaterade flera gånger igår för att se lagersaldot på Bravo haha, fanns bara att förboka igår vad jag såg

Visa signatur

ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
32gb Ram 3000mhz

Permalänk

@Hondaxl: Tog den sista för leverans vid 3e september, nu måste man vänta till 2 october. om man förhandsbokar den. Men hur kunde den finnas i lager om den inte kommer ut för ens i september?

Visa signatur

ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

@Base_Camp2: Stod att den va i lager,igår stod det tillochmed att den var skickad ,7Kilo:)..jaja får väl hoppas att den dyker upp denna vecka hehe,är ju hopplöst att flyga med xbox 360 controller.
Eller nää jag köpte den i lördags tror jag,märkte att lagret bara försvann så jag knep en fort hehe.

Permalänk
Medlem

Min står fortfarande som ”Order mottagen”. Beställd i april... De börjar levereras i oktober. Honyecomb ”launchar” förbokning 1:a september:
https://flyhoneycomb.com/products/bravo-throttle-quadrant

@hondaxl återkom med vad det är du får levererat, eller är det Alpha yoke du menade?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: Japp alpha yoke och det står att den är skickad:)
Fast har bara beställt yoken ,kan ju hända att dom fått in den innan?;)

Honeycomb Alpha Flight Controls

Yoke för PC & Mac
Skickad

Art. nr: 1146982 / Tillverkarens artikelnummer:: 14514
1 3 299,00 3 299,00

1 vara 3 299,00
Frakt: 0,00
Totalt 3 299,00

Välkommen till Komplett chatt!

Vanliga frågor och svar
Måndag – Fredag 09.00 – 17.00

Permalänk
Medlem

Yokensom du fått skickad är ju släppt. Throttlen är en annan produkt. Nyfiken på fästanordning och hur bred den är om jag kan montera den.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

@Mindfighter: Japp alpha yoke och det står att den är skickad:)
Fast har bara beställt yoken ,kan ju hända att dom fått in den innan?;)

Yoken har varit ute ett bra tag. Den är riktigt bra, hoppas du blir nöjd!

Det är Bravo Throttle jag väntar på, den börjar levereras i oktober.

Sen hoppas alla på Charlie Rudder pedals som nästa produkt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Ok gött;) får köpa det senare tror jag,blir lite dyrt annars hehe.