Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem

Någon som kollat sin vram användning? Jag ligger på 110-115% enligt adrenalin i uoolösningen 2560*1440 , high settings med npgra inställningar nerdragna.

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peddan:

Någon som kollat sin vram användning? Jag ligger på 110-115% enligt adrenalin i uoolösningen 2560*1440 , high settings med npgra inställningar nerdragna.

Har 9 gig VRAM på mitt grafikkort. Fyller det vid uppstart men sen så låg jag runt 6-7 nu i 2560x1080 över KSEA (Seattle). Mindre än 20 fps i 747:an emellanåt och bra stuttrigt så inte jättetrevligt men cpu ram gick inte över 12 gb ändå av 16. Använder developers mode display fps. Limited my main tread är CPU limited gissar jag?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peddan:

Startade på Charles De Gaulle och flög runt lite i Paris nu med X Cuben och då låg Vram-load på 10,5gb och ram-load på 25gb i 1440p Ultra.
30-35fps.

Visa signatur

CPU: Intel I9 11900K | RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600 Mhz 32 GB | Moderkort: MSI MAG Z590 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX4090 Gaming X Trio | PSU: Seasonic Focus GX 850W | Kylare: Noctua NH-U12A | Fläktar: Noctua NF-A14 IPPC-3000 | Chassi: INET Taurus R2 Miditower | OS: Windows 10 | SSD1: Samsung 860 EVO 1TB SSD2: Samsung 970 EVO 1TB | Monitor: LG Ultragear 38GN950 | VR Headset: HP Reverb G2

Permalänk

@Mindfighter: charlie blir nästa köp, fortsätter köra rudder på yoken för stunden 😅

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johbj37:

Ser sjysst ut!
Enda kruxet är väl att gasspakarna är helt dedikerat till just Airbus, och Airbus har en unik/speciell hantering där det finns fasta lägen/spärrar som inte finns på andra maskiner:
"Realistiska spärrar: "Idle" / "Climb" / "Flex" / "TO/GA"

Men spaken är nog helt vettig

Den är rekommenderad till just MSF 2020 och framtagen just för spelet och dom rekommenderar även Thrustmaster T.16000M.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johbj37:

Ser sjysst ut!
Enda kruxet är väl att gasspakarna är helt dedikerat till just Airbus, och Airbus har en unik/speciell hantering där det finns fasta lägen/spärrar som inte finns på andra maskiner:
"Realistiska spärrar: "Idle" / "Climb" / "Flex" / "TO/GA"

Men spaken är nog helt vettig

Det går att stänga av de klick-lägena om man vill köra andra plan.

Visa signatur

Asus B550M-Plus / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + HDDs / Corsair RM650x / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Den är rekommenderad till just MSF 2020 och framtagen just för spelet och dom rekommenderar även Thrustmaster T.16000M.

Intressant, vet du om det finns någon sida med modeller som stöds av MSFS?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Intressant, vet du om det finns någon sida med modeller som stöds av MSFS?

Alla joysticks och yokes bör funka.
De som har officiellt testat stöd och standardprofiler inbyggda finns här:
https://flightsimulator.zendesk.com/hc/en-us/articles/3600152...

Visa signatur

Asus B550M-Plus / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + HDDs / Corsair RM650x / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Alla fungerar så gå inte efter ms rekommendationer

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Alla fungerar så gå inte efter ms rekommendationer

Så klart alla funkar men dom som är med på listan konfigureras automatiskt och man behöver inte göra nånting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Så klart alla funkar men dom som är med på listan konfigureras automatiskt och man behöver inte göra nånting.

Du vill ju ändå ha dina personliga konfigurationer. Aldrig vart med om att man tyckt default duger. Det är väldigt enkelt att mappa om så tycker inte det är något direkt argument för att köpa en sämre produkt men som har default profiler

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Skrivet av oqvist:

Du vill ju ändå ha dina personliga konfigurationer. Aldrig vart med om att man tyckt default duger. Det är väldigt enkelt att mappa om så tycker inte det är något direkt argument för att köpa en sämre produkt men som har default profiler

Jag ser gärna att de är förmappade med olika profiler att välja mellan. Skulle underlätta enormt tycker jag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Underlättade extremt, fick hjälpa en polare med omappade kontroller. Tog sin lilla tid och han har exakt samma. Sen får man ju ändra den lite men såsom styrning/gas osv är skönt att ha.

Permalänk
Medlem

Vad var det som tog tid. Tog mindre än 5 minuter för mig att mappa mina så som jag ville ha dem

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hitta knapparna och sedan hitta vart de ska bindas och till viken knapp som passar vart. Eftersom ingen av oss flyger sen tidigare var de skönt att jag hade förmappade kontroller så jag kunde läsa a äv och han bara ställa in. Dock hade han inte alla knappar på joysticken heller så fick binda om lite tangenter för roder och sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av johbj37:

Trim är till för att du inte ska behöva sitta och hålla emot i spaken när du har maskinen i den attityd du själv vill, t ex så är det jobbigt att sitta och hålla spaken bakåt när du stiger så då trimmar du ut maskinen så den behåller den nos-upp attityd du vill ha och du slipper bygga muskler i armen och hålla emot att nosen går ned
Man trimmar för olika farter och olika attitder (noslägen).
I mitt fall så droppar nosen ned alldeles för mkt när jag tar in klaffen och det är inte realistiskt.
Ett visst dropp är helt normalt, men inte att gå från typ +15 grader stigvinkel till -15 grader dykvinkel......

Du har helt rätt där och ngt vi påpekade under alphan. Generellt är exempelvis C172 (om vi fokuserar på den typen) väldigt nervös kring tippaxeln (pitch) i spelet. Vi pratar om världens mest vanliga skolflygplan som är extremt snällt mot den fumlige studentpiloten, medan det i spelet känns lite som ett stridsplan som är väldigt ängsligt, dock gäller detta inte rollaxeln av någon underlig anledning.

Jag är ingen aeronautisk expert på något vis, men jag skolar just nu PPL i en annan vanlig typ (PA28) och dessvärre är det inte mycket av tekniken IRL som går att återanvändas i ngt av SEP i MSFS tycker jag.
Sidrodret får jag ingen känsla i alls i Cessnan. De krafter som orsakar gir åt vänster vid start/stig (Vridmomentet, slipstream samt p-factor) finns där, men känns väldigt artificiella.

Dock lär tredjepart släppa finfina kärror inom snar framtid, och tillsammans med den absurt fina grafiken så kan det bli julafton varje dag för oss simulatornördar. Det var inte min intention att skriva ett gnäll-inlägg, jag är väldigt exalterad över MSFS och ser ljust på framtiden

Visa signatur

i9 9900k | bequiet! Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG Strix RTX 2080 Ti | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 | MSI Z390 Gaming Pro Carbon | 32" Philips IPS 4k Monitor | EVGA 850W G2 Supernova | Fractal Design ARC XL | 4 x Corsair ML140 | NZXT Sentry 3 Fläktcontroller|

Permalänk
Medlem

Rodren är brutalt effektiva i FS2020. Fick dra ner känslighet för att kompensera. Har aldrig vart så lätt att bromsa för landning med fullt roder och motsatt aileron men det är ju en giltig teknik för att få ner fart.

Gjorde en nattlandning i England igår. Vet inte hur det blåste men antagligen rätt så mycket för jag kom in 90 grader mot landningsbanan och planet bara flöt in. Kändes lite mysko ska testa i nollvind och se om man lyckas.

Apropå trim trodde jag råkade ut för mitt första slumpmässiga fel idag på Cessna 172 GS1000 versionen. Har det aktiverat men har aldrig råkat ut för dem. Jag närmade mig en bergstopp och helt plötsligt ville planet bara pitcha upp. Tänkte de simulerade luftströmmarna som tvingas upp över bergsryggen men tyckte de var väl överdrivet. De fortsatte när jag väl passerade den. Sen såg jag att trimreglaget gick till max nos upp av sig självt. Hade tydligen lyckats aktivera autopiloten som tyckte max nostrim upp var en jättebra ide.

Kör aldrig med autopilot men man tycker det borde va omöjligt att ställa in den för max nos upp och stalla så fort det bara går.

Slutförde balkanflygningen idag. Riktigt kul fick Assassins Creed Odyssey vibbar när jag kom till de grekiska öarna. Santorini var en rätt cool vulkanö. Trodde jag skulle få achievement men man kanske måste fixa alla tre utan back on track? Minns inte jag använt den på balkan men första använde jag den på innan jag insåg vilket bra fusk kartan är

En annan sak i FSX hade man ju ett statusfönster. Så man kunde se vilken sim rate man körde i? Finns det något liknande för FSX? Kör så långsamma plan så ibland kör man nog 2x av misstag

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Någon som beställt en Gladiator NXT joystick? VKB sticksen ska tydligen ha ljusår bättre kvalite än tex thrustmaster grejerna samtidigt som dem inte är så våldsamt dyra (iaf NXT modellen) https://flightsimcontrols.com/product/gladiator-nxt-fast-rest...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Någon som beställt en Gladiator NXT joystick? VKB sticksen ska tydligen ha ljusår bättre kvalite än tex thrustmaster grejerna samtidigt som dem inte är så våldsamt dyra (iaf NXT modellen) https://flightsimcontrols.com/product/gladiator-nxt-fast-rest...

Nu är det ju lite svårt att avgöra vad för kvalité man får genom några bilder men jag har svårt att se att det är någon större kvalité på den där joysticken, ser yt finishen ut så där så ser antagligen insidan lika ut och det bådar inget vidare för kvalitetén ifråga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexus82:

Du har helt rätt där och ngt vi påpekade under alphan. Generellt är exempelvis C172 (om vi fokuserar på den typen) väldigt nervös kring tippaxeln (pitch) i spelet. Vi pratar om världens mest vanliga skolflygplan som är extremt snällt mot den fumlige studentpiloten, medan det i spelet känns lite som ett stridsplan som är väldigt ängsligt, dock gäller detta inte rollaxeln av någon underlig anledning.

Jag är ingen aeronautisk expert på något vis, men jag skolar just nu PPL i en annan vanlig typ (PA28) och dessvärre är det inte mycket av tekniken IRL som går att återanvändas i ngt av SEP i MSFS tycker jag.
Sidrodret får jag ingen känsla i alls i Cessnan. De krafter som orsakar gir åt vänster vid start/stig (Vridmomentet, slipstream samt p-factor) finns där, men känns väldigt artificiella.

Dock lär tredjepart släppa finfina kärror inom snar framtid, och tillsammans med den absurt fina grafiken så kan det bli julafton varje dag för oss simulatornördar. Det var inte min intention att skriva ett gnäll-inlägg, jag är väldigt exalterad över MSFS och ser ljust på framtiden

Flyger inte på riktigt själv, men håller helt med om din beskrivning även om det blir bättre om man ställer ner sensitivity på kontroller ordentligt. Kan du inte ta en för laget och köpa Carendos 182:a och jämföra? (eller är det de som gjort de andra cessnorna som följer med också?)

Ser fram emot A2A’s flygplan, det är vad jag flyger/flög i P3D tidigare.

Visa signatur

Dator: LianLi011D|X570S|5800X3D|3080ti|64GB|2x1TB SSD|AOC PD32M|Wasser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexus82:

Det finns mkt övrigt att önska m ap GA-maskinerna förutom att kontrollerna är rent bedrövliga.
Ta t ex DA-40 så hade jag 50% bränsle ombord och flög Linköping till Halmstad och bränsle räckte inte så jag fick fylla på under färden.....
En DA-40 är extremt bränslesnål på diesel/JET A-1 så något är verkligen skumt
Vidare så är simuleringen av Load och propellervarv helt fel också tyvärr. Varvtalet ska ändras automatiskt och man ska egentligen bara flyga på Load setting. Som det är nu så måste jag ned på en Load av 40-50% under cruise för att propellervarvtalet ska sjunka.
En "läskig" grej med en riktigt DA-40 är när man är under inflygning för att landa och man drar av gasen så kommer propellervarvtalet att göra tvärtemot: att ÖKA (vilket både hörs och även syns på indikatorn) så man funderar vad sjutton som händer
Men det är helt normalt och syftet är ju att ställa om prop till låg pitch så att maskinen blir stark (men långsam), precis som vid start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johbj37:

Det finns mkt övrigt att önska m ap GA-maskinerna förutom att kontrollerna är rent bedrövliga.
Ta t ex DA-40 så hade jag 50% bränsle ombord och flög Linköping till Halmstad och bränsle räckte inte så jag fick fylla på under färden.....
En DA-40 är extremt bränslesnål på diesel/JET A-1 så något är verkligen skumt
Vidare så är simuleringen av Load och propellervarv helt fel också tyvärr. Varvtalet ska ändras automatiskt och man ska egentligen bara flyga på Load setting. Som det är nu så måste jag ned på en Load av 40-50% under cruise för att propellervarvtalet ska sjunka.
En "läskig" grej med en riktigt DA-40 är när man är under inflygning för att landa och man drar av gasen så kommer propellervarvtalet att göra tvärtemot: att ÖKA (vilket både hörs och även syns på indikatorn) så man funderar vad sjutton som händer
Men det är helt normalt och syftet är ju att ställa om prop till låg pitch så att maskinen blir stark (men långsam), precis som vid start.

Jo, vi behöver riktigt bra 3dje parts plan nu, då kommer det bli toppen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fundering.

Jag tycker spelet är GRYMT snyggt (1070ti/32gb ram) och jag spelar med Xboxdosan och det fungerar ju ganska bra men jag har också förbokat en Xbox Series X och vad jag förstår så kommer Flight Simulator 2020 även dit, Så jag började kolla på en Thrustmaster T.Flight Hotas One (Xbox One/PC) eller Hori Ace Combat 7 Hotas Flight Stick (Xbox One/PC) och vad jag ser så är det dom två som fungerar till både PC/XBOX.

Hur tänker ni? kommer det någon ny joystick? kommer series X/xbox acceptera PC-"only" stickor? och är det någon som kör med dessa stickor just nu som är nöjda?

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daevilb:

Jag har en liten fundering.

Jag tycker spelet är GRYMT snyggt (1070ti/32gb ram) och jag spelar med Xboxdosan och det fungerar ju ganska bra men jag har också förbokat en Xbox Series X och vad jag förstår så kommer Flight Simulator 2020 även dit, Så jag började kolla på en Thrustmaster T.Flight Hotas One (Xbox One/PC) eller Hori Ace Combat 7 Hotas Flight Stick (Xbox One/PC) och vad jag ser så är det dom två som fungerar till både PC/XBOX.

Hur tänker ni? kommer det någon ny joystick? kommer series X/xbox acceptera PC-"only" stickor? och är det någon som kör med dessa stickor just nu som är nöjda?

Jag kör också med X Box One handkontroll just nu och de är väl ok men jag kommer köpa en riktig joystick framgent så fort de finns att få tag i.
Har också kollat på Thrustmaster T.Flight Hotas One Flight Stick men den verkar inte så bra, kollat lite på youtube och den verkar plastig och alla knappar verkar vara dåliga så jag kommer nog gå på något bättre.

Har beställt Logitech Extreme 3D Pro.

De jag inte begriper är hur min dator som ändå är ca 2 år gammal funkar kanon i Ultra läge, inge hack eller lagg överhuvudtaget, och som jag förstår de rätt så laddas all grafik via nätet, alltså byggnader och ja allt som finns på marken och då är väl en snabb internet lina något som kan påverka grafiken ordentligt, jag sitter på 1gbit lina och de är kanske därför allt flyter på så bra.

https://www.pcgamer.com/microsoft-flight-sim-2020-data-featur...

Permalänk
Medlem

Finns det nån billig trottle man kan använda eller? Gasa med tangentbordet är rätt svårt har jag märkt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag kör också med X Box One handkontroll just nu och de är väl ok men jag kommer köpa en riktig joystick framgent så fort de finns att få tag i.
Har också kollat på Thrustmaster T.Flight Hotas One Flight Stick men den verkar inte så bra, kollat lite på youtube och den verkar plastig och alla knappar verkar vara dåliga så jag kommer nog gå på något bättre.

Har beställt Logitech Extreme 3D Pro.

De jag inte begriper är hur min dator som ändå är ca 2 år gammal funkar kanon i Ultra läge, inge hack eller lagg överhuvudtaget, och som jag förstår de rätt så laddas all grafik via nätet, alltså byggnader och ja allt som finns på marken och då är väl en snabb internet lina något som kan påverka grafiken ordentligt, jag sitter på 1gbit lina och de är kanske därför allt flyter på så bra.

https://www.pcgamer.com/microsoft-flight-sim-2020-data-featur...

Vilken upplösning använder du,? Mitt hackar till rött ordentligt ibland,sitter på ett 1080ti och den senaste i7an.
Har dock bara 16gb ramminne,kan det va det som drar ner det kanske? Kör på 1440.

Permalänk
Skrivet av Hondaxl:

Finns det nån billig trottle man kan använda eller? Gasa med tangentbordet är rätt svårt har jag märkt:)

Logitechs throttle. ~ 800kr

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Nu är det ju lite svårt att avgöra vad för kvalité man får genom några bilder men jag har svårt att se att det är någon större kvalité på den där joysticken, ser yt finishen ut så där så ser antagligen insidan lika ut och det bådar inget vidare för kvalitetén ifråga...

VKB brukar ha bra kvalitet men ja kolla recensioner går absolut inte avgöra av bilder hur länge grepp ska hålla

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Logitech Pro Flight Throttle Quadrant är nog billigaste om du får tag i den.

Men gasa med tangentbordet borde gå bra, det är inte som en bil med konstanta justeringar vid varje kurva/korsning/rödljus. Utan mer full gas, take-off, dra av lite på gas, flyg, flyg, flyg, idle gas, eventuellt dra på lite på slutet innan landning för att justera.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hondaxl:

Vilken upplösning använder du,? Mitt hackar till rött ordentligt ibland,sitter på ett 1080ti och den senaste i7an.
Har dock bara 16gb ramminne,kan det va det som drar ner det kanske? Kör på 1440.

Jag har en AMD Ryzen 2700x som jag kör i 4Ghz och jag har också bara 16gb ram (3200mhz)

Nvidia Geforce GTX 1080 kort på 8gb ram.

Kör spelet i 2560*1080 och på Ultra settings, allt flyter på extremt bra, har inga som helst problem, inga hack eller andra konstiga saker, har spelat runt 10 timmar.

De jag alltid gör före jag ska spela är att köra ASUS GPU Tweak, jag överklockar mitt kort lite grann och sedan kör jag gamin booster som stänger ner allt onödigt som är igång i bakgrunden.