Domare räddar Unreal Engine i rättstvisten mellan Epic Games och Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av to55e:

Men 30% är ju hutlöst i och med att det är noll handpåläggning för att sätta upp det för Apple. Självklart är de livrädda att förlora denna kontroll för jag kan tänka mig att det är en pengamaskin som heter duga. Tänk dig själv om du vill sälja något du tillverkat på loppis och vill ha 5000kr för det

Loppisägarna - Visst, om du ger oss 1500 kr.
Du - Nej tack, jag gör en egen loppis.
Loppisägarna - Va!? I hvete! Du måste använda vår loppis (scramble lawyers)

1. Dels verkar 30% vara industristandard, steam, google tar också 30%.
2. Det handlar inte om att ladda upp något till en server, det handlar om marknadsförings- och distributionskanal. Du får tillgång till en gigantisk världsmarknad, vilket har ett ENORMT värde för ett företag. Det har uppstått massor med företag som lever på att sälja app:ar. Hade aldrig hänt om de var tvungna att marknadsföra och distribuera app:arna själva. (Då hade de kanske sålt några hundra eller tusen istället för miljontals)

...så sätt du upp din egna loppis, företag som vill tjäna de lite större pengarna kommer fortsätta betala vad det kostar för de inser värdet. Dessutom till 0% risk då det inte kostar något om du inte säljer något, till skillnad mot kostnaden för att sätta upp sin egna loppis.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nyfiken, varför hatar du EPIC?

Jag anser att Epic är ett vidrigt monopolistiskt och konsumentfientligt företag. Med det så syftar jag främst på hur de roffar åt sig speltitlar igenom exklusivitetsavtal, något som jag anser inte hör hemma på PC platformen. Konkurrens är bra, men Epic är inte intresserade av Konkurrens, bara dominans.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Google/Apple tar bara en "cut" när du säljer något digitalt i din app.

Swish är en överföring av pengar mellan två parter och ingen av dom är app-utvecklaren.

Men om vi säger såhär då:

1. Jag släpper en app på Apple store som är helt gratis att använda och ladda hem. Du kan använda den hur du vill.
2. Jag lägger in en text med att man kan donera pengar till mig via swish.

Antar att Apple skulle slå bakut av en sådan text, men jag tar ju inte betalt för min app, och jag ber inte om pengar till
något extra i appen de använder, utan pengarna är en ren donation av egen vilja.

Då borde det ju vara helt ok.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Coolt. Jag misstänker att min arbetsgivare inte vill att jag laddar ner den (har endast iPhone som jobbmobil), men blir lite sugen att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Det går inte utan en jailbreak eller annan workaround (T.ex altstore som nämdes tidigare).
Men det var inte heller påståendet, det är möjligt att publicera appar i appstore och ta 100% av vinsten.
Dock får man som sagt inte göra reklam för detta, och där är både spotify och netflix bra exempel

Aha, ursäkta. Missförstod dig. Men jag fick lära mig något nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag anser att Epic är ett vidrigt monopolistiskt och konsumentfientligt företag. Med det så syftar jag främst på hur de roffar åt sig speltitlar igenom exklusivitetsavtal, något som jag anser inte hör hemma på PC platformen. Konkurrens är bra, men Epic är inte intresserade av Konkurrens, bara dominans.

Jag antar att det är mycket på grund av att det är svårt att hävda sig bland dom andra jättarna (steam, origin osv) om dom inte gör på det viset.

Spelen som blir exklusiva kommer ju så småningom ut på andra plattformar med. Har fått rätt mycket gratis på deras plattform utan att någonsin köpt ett spel där.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Inte mig du svarade till, men...

Du kan göra en web-app och distribuera hur du vill. Det har du alltid kunnat (det var det enda som gick i version 1.0), men Apple har jobbat lite på det de senaste åren. Numer kallas de Progressive Web Apps, PWA, och fungerar vad jag förstår rätt bra. Kolla upp Service Workers och Web App Manifest om du är intresserad. Tvivlar på att prestandan i Fortnite blir bra nog, dock.

Du kan dessutom lägga in vad du vill om du har tillgång till källkoden och MacOS, genom att importera projektet i Xcode och installera på din egen telefon. Tvärtom vad hela Internet verkar tro behöver man inte betala för det.

Coolt. Läste lite om detta, tack!

Går det importera i Xcode och installera på sin egen telefon utan att vara registrerad developer? Och blir det som med altstore att appen deaktiveras efter 7 dagar om man inte "håller den aktiv"? Går det även distribuera enkelt till andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Coolt. Läste lite om detta, tack!

Går det importera i Xcode och installera på sin egen telefon utan att vara registrerad developer? Och blir det som med altstore att appen deaktiveras efter 7 dagar om man inte "håller den aktiv"? Går det även distribuera enkelt till andra?

Det går!
Utan utvecklarkonto kan man signera sina egna appar i 7 dagar, vilket är precis det man gör med altstore.
Om man nu skulle ha ett utvecklarkonto, då försvinner de 7 dagarna, även från altstore.

https://codewithchris.com/deploy-your-app-on-an-iphone/

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Det är möjligt på ios också.
Apple tjänar inget på Spotify premium, finns inte ens en möjlighet att skaffa premium genom appen.
Det är dock inte tillåtet att i appen hänvisa till andra sätt att betala, i det här fallet får spotify inte i sin app informera om att man prenumererar från deras hemsida.

De tillåter det nu idag för Spotify, men bromsar detta för nya appar som streamar, som tex Microsofts Xcloud.

Skulle inte bli förvånad om Apple även gimpar Spotify i framtiden.

De har redan gjort det på Apple Watch (tyvärr).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Kan någon tvinga Apple göra något i detta? En sak om de skulle ha dominans på marknaden (Microsoft och Internet Explorer exempelvis)

Men eftersom att det finns flera aktörer som i sin tur har större kaka så tror jag att många kommer hålla sig borta från att göra något åt saken då "funkar det inte kan man välja en annan platform" och man vill sällan tvinga ett företag göra något om man inte måste.

Jag har aldrig haft problem med att Microsoft skickar med en webbläsare i Windows. Det går alltid att installera valfri annan webbläsare.

Inte många system idag som *inte* kommer med en förinstallerad webbläsare.

På mina iOS-prylar är jag dock tvingad att använda Apples butik, och i den så tillåter de inga andra konkurrerande webbläsare (bara skal till deras egna Safari).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Visst Google gör inte allt gott, men dom har bättre villkor än Apple så det ger fördel till spelutvecklare.

Google gör enormt mycket dåligt för sina användare (största datainsamlings/spywareföretaget i världen - ren ondska), men de skall iaf. ha cred för att de tillåter Xcloud på Android, trots att det direkt konkurrerar med deras Stadia.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

EPIC är väl inte monopolistiskt eller i närheten av att vara dominerande? De har väl bra mycket mindre del av marknaden än tex. Steam?

Gällande exklusivitet så håller jag med om att det är dåligt och konsumentfientligt för oss användare, men då är ju företag som Sony tusen gånger värre gällande det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

EPIC är väl inte monopolistiskt eller i närheten av att vara dominerande? De har väl bra mycket mindre del av marknaden än tex. Steam?

Gällande exklusivitet så håller jag med om att det är dåligt och konsumentfientligt för oss användare, men då är ju företag som Sony tusen gånger värre gällande det.

Jag påstod aldrig att de va dominerande, men det är helt klart deras mål. Deras tillvägagångssätt är klassiskt för företag som vill bryta sig in på en marknad och etablera ett monopol. Detta gör Epic igenom att locka över kunder med gratis spel, lägre priser och så många exklusiva titlar de bara kan.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Google gör enormt mycket dåligt för sina användare (största datainsamlings/spywareföretaget i världen - ren ondska), men de skall iaf. ha cred för att de tillåter Xcloud på Android, trots att det direkt konkurrerar med deras Stadia.

Håller med, sen att dom räddare Youtube med innan var den på väg att dö ut.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Så Epic körde med 30% regeln de också före Juli 2018 då de självutnämnde sig till rättfärdiga förkämpar i kampen om procentsatserna, fanns nog inget som kunde ändra på deras villkor utom de själva då de kontrollerade sitt eget ekosystem.

Likaså gäller för Apple/Google/Steam m.fl. de kontrollerar sina egna marknader, d.v.s. konsol-beteendet, walled gardens m.m.

Så de utgivare/studios som ej vill behöva betala 30% till butiskplattformen + 12% (f.d. 30% till Epic) får se sig om efter andra alternativ. 10% hade säkert räckt för att täcka upp kostnaderna med råge om spelet säljer bra, men mycket vill ha mer, alltid!
Fast det är helt upp till branchen att komma överens här om hur mycket som var och en skall få av den summa vi konsumenter alltjämt betalar oavsett vilken plattform vi handlar hos.

Nej, du blandar äpplen och päron. Unreals Marketplace är till för mig som skapar content som andra utvecklare kan köpa. Till exempel om jag gör ett eget partikelsystem eller modellerar ett coolt rymdskepp som mindre studios kan köpa för en mindre slant om de saknar en grafiker. Jag säljer då content på Unreal Marketplace och Epic tar 12% av det. Det handlar alltså inte om den färdiga produkten som sedan ska ut på AppStore där Apple tar 30%. Jag kan alltså som programmerare bygga ett helt spel utan att köpa något alls från Unreal Marketplace.

Däremot har Epic en annan affärsmodell där jag som utvecklare till slut måste betala för att jag använder Unreal-motorn om mitt spel genererar vinster norr om en miljon dollar, vilket känns rättvist då det gynnar små studios.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla här måste ta Epic Games part? De följer inte Apples riktlinjer och det blir borttaget. Det känns som man alltid måste gnälla på Apple på detta forum. Tycker folk ska inse att T.O.S innebär någonting. Bryter man mot det innebär det konsekvenser oavsett vilket företag det gäller, storlek/spel

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk

Jag tycker att det är bra att någon tar upp kampen. Inte för att Epic Games inte klarar sig med ett 30% påslag, och inte heller för att Epic är ett "snällt" företag som gör detta av välvilja. Däremot skulle det gynna mindre spelföretag i längden med rimligare nivåer. Så därför tar jag Epics part i denna strid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Förstår inte varför alla här måste ta Epic Games part? De följer inte Apples riktlinjer och det blir borttaget. Det känns som man alltid måste gnälla på Apple på detta forum. Tycker folk ska inse att T.O.S innebär någonting. Bryter man mot det innebär det konsekvenser oavsett vilket företag det gäller, storlek/spel

Så alla som är inkörda på och utvecklat på den nu i många år (projekt på gång), skall dom också bli drabbade tycker du? Den typ av plattform Apple nu sitter på är troligtvis väldigt viktigt för dom flesta utvecklare.

Om du inte märkt det så är gnälls det på väldigt mycket olika saker i forumet, och i många fall finns det kanske rimliga orsaker till gnället. Varför känner du att du måste försvara en jätte som Apple?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Man kan väl ha åsikter om Apples villkor utan att man tar Epics parti? Ser inget fel i att ifrågasätta ett företag med dominerande ställning och deras avtalsvillkor.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Man kan väl ha åsikter om Apples villkor utan att man tar Epics parti? Ser inget fel i att ifrågasätta ett företag med dominerande ställning och deras avtalsvillkor.

Nej, precis allt måste vara svart eller vitt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@superegg: Exakt de har alltid varit Svin. Aldrig kört Apple dyngan och tänker aldrig göra så heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag har aldrig haft problem med att Microsoft skickar med en webbläsare i Windows. Det går alltid att installera valfri annan webbläsare.

Inte många system idag som *inte* kommer med en förinstallerad webbläsare.

På mina iOS-prylar är jag dock tvingad att använda Apples butik, och i den så tillåter de inga andra konkurrerande webbläsare (bara skal till deras egna Safari).

Skillnaden dock är att Windows har 90% av marknaden, vilket gör att den blir default oavsätt vad samt nu kommer Microsoft göra att man inte kan avinstallera Internet Explorer.

Detta skapar problem och kan hamna i samma träsk som Internet Explorer 6 gjorde. Sedan att man kan installera valfri annan webbläsare är inte sant heller då många av användarna kommer från företagsvärlden där rimligt nog blockerar egna installationer så oftast är det som kommer med Windows det man får nöja sig med. Vilket var också orsaken till Internet Explorer 6s väldigt långsamma död. Lägger man på det att Microsoft utnyttjar sin ställning genom att endast tillhandahålla uppdateringar med OSet dvs man måste uppgradera Windows för att få tillgång till feature X så gör det att allt stannar upp.

Är man minioritet så är det mindre problem. Dominerar man marknaden så får man mer ansvar. Lite därav Microsoft fick krav att sätta in val för webbläsare av EU bland annat. Apple har inte den dominansen därav min frågoställning om man verkligen kan tvinga Apple göra annorlunda.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Skillnaden dock är att Windows har 90% av marknaden, vilket gör att den blir default oavsätt vad samt nu kommer Microsoft göra att man inte kan avinstallera Internet Explorer.

Detta skapar problem och kan hamna i samma träsk som Internet Explorer 6 gjorde. Sedan att man kan installera valfri annan webbläsare är inte sant heller då många av användarna kommer från företagsvärlden där rimligt nog blockerar egna installationer så oftast är det som kommer med Windows det man får nöja sig med. Vilket var också orsaken till Internet Explorer 6s väldigt långsamma död. Lägger man på det att Microsoft utnyttjar sin ställning genom att endast tillhandahålla uppdateringar med OSet dvs man måste uppgradera Windows för att få tillgång till feature X så gör det att allt stannar upp.

Är man minioritet så är det mindre problem. Dominerar man marknaden så får man mer ansvar. Lite därav Microsoft fick krav att sätta in val för webbläsare av EU bland annat. Apple har inte den dominansen därav min frågoställning om man verkligen kan tvinga Apple göra annorlunda.

Även om det är lite att jämföra äpplen och päron så är det stor skillnad på att Microsoft skickar med en webbläsare och att diverse företags policy förhindrar installation av andra webbläsare till att som Apple som leverantör inte tillåta andra webbläsare alls på sin plattform. Apple har, trots allt en dominerande ställning tillsammans med Google på mobiltelefonmarknaden, och därmed är de inte fria från kritik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixpack2000:

Nej, du blandar äpplen och päron. Unreals Marketplace är till för mig som skapar content som andra utvecklare kan köpa. Till exempel om jag gör ett eget partikelsystem eller modellerar ett coolt rymdskepp som mindre studios kan köpa för en mindre slant om de saknar en grafiker. Jag säljer då content på Unreal Marketplace och Epic tar 12% av det. Det handlar alltså inte om den färdiga produkten som sedan ska ut på AppStore där Apple tar 30%. Jag kan alltså som programmerare bygga ett helt spel utan att köpa något alls från Unreal Marketplace.

Däremot har Epic en annan affärsmodell där jag som utvecklare till slut måste betala för att jag använder Unreal-motorn om mitt spel genererar vinster norr om en miljon dollar, vilket känns rättvist då det gynnar små studios.

Ja det är jag helt med på, att Epic's Marketplace inte är en konkurrent eller likvärdig med G-play eller Appstore eller ens fyller samma funktion i den bemärkelsen.

Det jag ville uppmärksamma var den berömda 30%:aren som verkar vara ledordet för alla större digitala stores, eller åtminstone har varit det vid något tillfälle.

Vad de säljer på respektive plattform/store är oviktigt ur min synpunkt.

Skall vi spinna vidare på äpplen och päron så finns det väl gott om gratis/betalresurser som Apple erbjuder både utvecklare och användare i form av API:er gränssnitt mm., precis som i Epics fall fast för sin egen plattform och ändamål.

Men däremot kanske jag har fel ang. att de inte tar ut någon 30% (12%) per sålt spel, på EGS, utan att det först inträder vid någon gräns som du nämner om man som utvecklare använder sig av just Unreal Engine.

Dock tror jag 12% regeln gäller för allt annat:

What’s the catch? Is this 88% revenue share a special introductory rate?

There is no catch; the 88% share to the developer is the permanent rate. Epic’s 12% share covers the operating costs of the store and makes us a profit.

Källa: https://www.epicgames.com/store/en-US/about

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Även om det är lite att jämföra äpplen och päron så är det stor skillnad på att Microsoft skickar med en webbläsare och att diverse företags policy förhindrar installation av andra webbläsare till att som Apple som leverantör inte tillåta andra webbläsare alls på sin plattform. Apple har, trots allt en dominerande ställning tillsammans med Google på mobiltelefonmarknaden, och därmed är de inte fria från kritik.

Fast kan man verkligen kalla det dominerande ställning även Samsung har större andel på mobilmarknaden än Apple.
Tittar man hur EU försökte att tvinga alla att använda USB C så vägrade Apple utan några konsekvenser vad jag kan se. Många myndigheter vill ju inte styra företag speciellt USA.

Nackdelen för Apple är som sagt deras börsnotering här, men inte själva produkterna de säljer om någon domare och myndighet skulle börja försöka styra upp lite.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Det jag ville uppmärksamma var den berömda 30%:aren som verkar vara ledordet för alla större digitala stores, eller åtminstone har varit det vid något tillfälle.

Aha, så om man en gång har haft 30%, sedan sänkt till 12% så får man inte opponera sig mot att andra har 30%? Är det någon slags oskriven regel? Epic tjänar så pass mycket att de har råd att betala vad än Apple kräver, men mindre utvecklare har det svårt med marginalerna. Därför är det skönt att en större bjässe tar striden och utmanar lite.
Apple är faktiskt riktigt gräsliga i övrigt också. Som exempel: Låt säga att jag tillhandahåller en månatlig tjänst i min app. Jag låter dig som kund välja att betala med Paypal, kreditkort eller något liknande. Jag vill också sälja samma sak via in-app purchase för att det är smidigt för användaren. Här tar Apple 30% och då vill jag höja priset på det här alternativet för att kompensera inkomstbortfallet. Då blir inte min app godkänd för att Apple inser att kunderna väljer det alternativ som är billigast. Så vad blir mitt alternativ? Jo, att höja priset på samtliga alternativ.

Skrivet av krigelkorren:

Skall vi spinna vidare på äpplen och päron så finns det väl gott om gratis/betalresurser som Apple erbjuder både utvecklare och användare i form av API:er gränssnitt mm., precis som i Epics fall fast för sin egen plattform och ändamål.

Tyvärr stämmer inte det. Jag är själv som utvecklare beroende av Apple och jag får betala årligen för "äran" att använda deras API:er oavsett om jag tjänar pengar på mina appar eller inte. När jag utvecklar samma produkter för Android kommer jag undan helt gratis (minus en blygsam startavgift för att regga mitt konto, något som infördes för att motverka spamming).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fast kan man verkligen kalla det dominerande ställning även Samsung har större andel på mobilmarknaden än Apple.
Tittar man hur EU försökte att tvinga alla att använda USB C så vägrade Apple utan några konsekvenser vad jag kan se. Många myndigheter vill ju inte styra företag speciellt USA.

Nackdelen för Apple är som sagt deras börsnotering här, men inte själva produkterna de säljer om någon domare och myndighet skulle börja försöka styra upp lite.

Apple har faktiskt en monopolställning på allt rörande iOS, och de är den andra största mobilplattformen i världen...

Att EU inte drev standardiseringen på laddning längre än att vilken laddare som helst skulle gå att använda (med mobiltillverkarens sladd) är väl snarare ett tecken på att även om Samsung råkar vara större än Apple på mobilmarknaden så har Apple väldigt mycket att säga till om. Om det inte styrker mitt påstående om att de har en dominerande ställning så vet jag inte...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Logiken följer inte med webbläsare. Det är lätt att installera egen valfri sådan (till skillnad från på iOS).

Även om Microsoft har 90% av marknaden för användare av operativsystem på PC, så ser marknaden för webbläsare och dess användande helt annorlunda ut. Där är det tvärt om Google och deras Chrome som totalt dominerar marknaden (ca 65% av marknaden).

Men det är ett sidospår.

Det jag ville ha sagt är att jag som Windowsanvändare har inget problem att installera och använda vilken webbläsare jag vill. Som iOS-användare har jag dock inte den möjligheten och valfriheten. Vilket jag tycker är tråkigt och onödigt kontrollerande/begränsande av Apple.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är lätt att installera egen valfri sådan (till skillnad från på iOS).

Vad är det svåra i att installera en webbläsare på iOS?

(Med iOS 14 kan du även sätta en annan "default" webbläsare samt mailklient.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Apple har faktiskt en monopolställning på allt rörande iOS, och de är den andra största mobilplattformen i världen...

Att EU inte drev standardiseringen på laddning längre än att vilken laddare som helst skulle gå att använda (med mobiltillverkarens sladd) är väl snarare ett tecken på att även om Samsung råkar vara större än Apple på mobilmarknaden så har Apple väldigt mycket att säga till om. Om det inte styrker mitt påstående om att de har en dominerande ställning så vet jag inte...

Vorde konstigt annars iom att det är deras egna. Men tittar vi sen IOS vs Android så ser marknaden helt annorlunda.
https://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/worldwide

Men till kritan företaget är stort men deras tjänster är inte det, tror inte att någon kommer rikta in sig specifikt på Apple av just den orsaken. Google därimot.

Skrivet av martinot:

Logiken följer inte med webbläsare. Det är lätt att installera egen valfri sådan (till skillnad från på iOS).

Även om Microsoft har 90% av marknaden för användare av operativsystem på PC, så ser marknaden för webbläsare och dess användande helt annorlunda ut. Där är det tvärt om Google och deras Chrome som totalt dominerar marknaden (ca 65% av marknaden).

https://i.imgur.com/JTlD0OF.png

Men det är ett sidospår.

Det jag ville ha sagt är att jag som Windowsanvändare har inget problem att installera och använda vilken webbläsare jag vill. Som iOS-användare har jag dock inte den möjligheten och valfriheten. Vilket jag tycker är tråkigt och onödigt kontrollerande/begränsande av Apple.

Oja dock är det inte samma sak, kalla 65% av marknaden som dominerande är lite av överkant också enligt mig men men.

I grunden som sagt Apple både på IOS och OSX är små mot sina rivaler sätt till marknadsandelar. Därav ser jag att de inte kommer hamna i ögat av någon makt för att styra vad de skall göra med sin egna mjukvara och ekosystem (om vi utesluter nu terroristverskamhet och liknande.)

Google på Android sidan och Microsoft på PC sidan är nog de första i sikte tillsammans med Facebook / Twitter på sociala media där USA och EU om något kommer hoppa in och styra.

Visa signatur