Apple låser Epic Games utvecklarkonto för App Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kan du säga vad exakt som är fel, och på vilket sätt YouTube är ett bra exempel? Det har ju redan kommit fram i trådan att t.ex Netflix och Amazon har nedsatt "skatt" i Apples butik (typ 15% istället för 30%), medan, gissningsvis, 99,9% av alla andra måste ha kvar 30% skatt, även om det inte skulle fungera för dom. T.ex Floatplane då, som inte kan ha 30% "skatt", då dom skulle gå back på det. Dom måste alltså ha ett prispåslag på Apples butik för att gå runt, men har dom det, och ens en endaste liten länk till deras orginalsida så godkänns inte appen på App store.

Som jag skrev i en annan tråd där du drog samma argument, priset skiljer mellan i appen och utanför appen.

Dvs, man behöver inte ha samma pris överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Är det så mycket konstigare än att ICA inte skriver vad varorna kostar på hemköp några hundra meter bort?

Bättre liknelse vore att ICA säger till Kalles Kaviar att man inte får skriva ut web url till Kalles Kaviar hemsidan
Om nu Kallas Kaviar hade en hemsida där man kunde köpa per post order.. då skulle Kallas Kaviar INTE få lova att skriva ut den URL'en.
(För att då kan kunder ta sig dig och det kan innebära att de kan få reda på att Kallas Kaviar kan sälja direkt till kunder)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Njaeä. Jag som använder Apple-prylar: iPhone, Watch, TV och Mac, har till detta tjänster Music, TV+, iCloud-lagring och 350+ köpta filmer på iTunes, samt diverse appar genom åren till okänd summa. Det är inte så lätt att bara överge ett ekosystem för ett annat om allting genom åren blivit tätt bundna till varandra och tänker jag mest på köpta objekt och inte tjänsterna, de är ju relativt lätta att ersätta med exempelvis Spotify, annan molnlagring och TV+ tror jag fungerar på andra plattformar.

I alla fall, det är inte som att byta bil eller bredbandsleverantör. Bara det att e-posten och lösenordshanteraren är knuten till Apple-kontot gör det ju svårare.

Visst, fortfarande inte omöjligt, kanske ett i-landsproblem, men tillräckligt bökigt för att många bara ska byta till någonting annat.

Och det känns tyvärr som min poäng flög högt över huvudet på dig.
Jag känner en som just på grund av en skit-arbetsgivare valde att lämna sin arbetsplats. Sedan kom Covid-19 och företagen drog i svångremmarna. Nu sitter han och har problem att få sin ekonomi att gå ihop. Detta för man är beroende av en inkomst, och i förlängningen därför beroende av att ha en arbetsgivare.

Jämför *INTE* detta med det obekväma med att bryta sig ur en av dig egenvald Vendor Lock-in som det innebär att köra in sig i ett ekosystem för bekvämlighets skull.

Poängen är alltså fortfarande att det sistnämnda är egenvalt och något du själv valt att köpa dig in i och som du påpekar ett bökigt i-landsproblem att ta sig ur, medans det förstnämnda är något som riskerar folks hälsa.
Det är alltså inte samma sak att jämföra argumentet "Gillar du inte jobbet? Sluta." med argumentet "Gillar du inte det? Köp inte apple."

Och bor du i ett hyreshus/Bostadsrätt där Telia dragit in fibern och du enbart kan beställa Telias tjänster? Well, jag skulle vilja påstå att det svårare att byta bredbandsleverantör där än för dig att byta din iPhone mot en Android utan överdrivna skav trots du låst in dig i Apples ekosystem.
Du har dock fortfarande valet att gå med mobilt bredband om du verkligen verkligen inte vill använda Telia. Du är alltså inte beroende av Telia. Eller din iPhone.
Att säga upp dig från din arbetsplats bara för att den är skit? Inte lika lätt att klara sig oskadd ur. Du är alltså i en beroendeställning där. Så samma argumentation fungerar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

Jag tror faktiskt inte att Apple bryr sig över huvud taget hur många Fortnitespelare eller enstaka developers som hejar på Epic i den här tvisten, dom kommer fortsätta med sina regler så länge dom tjänar pengar på det och det är lagligt. Varför tror du inte Epic har en chans själva? Tycker du att sättet som Apple låser ner sin plattform främjar den fria marknaden? Sättet som dom konkurrerar mot till exempel Spotify med sin Apple Music som inte behöver betala dom där 30%.
Jag är helt säker på att domstolarna till slut kommer döma i Epics fördel, även om Apple säkerligen kommer lyckas förlänga rättsprocessen något år.

Klart som fan att Apple inte bryr sig, men poängen är att Epics strategi är att få opinionen mot Apple, och att utvidga konflikten så att många fler blir påverkade, för att tvinga Apple till förändring. Ingen kommer att gråta på Apple om Fortnite försvinner, men om alla unreal engine spel och appar försvinner så börjar det bli ett problem för Apple. Det är Epics strategi, att dra in så många som möjligt i konflikten. Att deras kunder (unreal engine devs) får ta smällen för det, skiter Epic i.

Epics mål här, är att slutligen BLI Apple. Dom vill införa ett betalningssystem som går via Epic store, och dom vill använda unreal engine för att göra detta. Det Epic vill göra här är alltså att ta kontroll över betalningarna. Deras enda argument är att Apple tar för mycket betalt med sina 30%. (men hade dom varit i samma sits så skulle dom också ta 30%, aktieägare kräver profit!, det är så företag funkar)

Och det första jag skrev i min post var ju att Apple är skitstövlar, så "what-about-ism" argumentation är inte relevant här.
Denna situation handlar om 2 skitstövel företag som drar in en massa andra i en konflikt dom inte har något att göra med. Epics strategi att framstå som underdogs och få sympatipoäng fungerar uppenbarligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Det här är samma typ av argument jag ser från människor som kritiserar när man försöker förbättra villkor för arbetstagare på en arbetsplats, de säger "gillar du inte jobbet och villkoren så skaffa ett annat jobb". Ja, det stämmer i teorin, men i praktiken så är det svårare. Arbetsplatsen kanske ligger på en ort utan andra företag som söker samma kompetens, dvs det krävs en flytt för ett annat jobb. Har man då familj med partner som har ett jobb på orten och barn i skolan så är "att skaffa ett annat jobb" inte så enkelt.

På samma sätt är Apples användare (som även kan ses som en exklusiv marknad som inte nås på annat sätt än genom AppStore) ofta låsta till Apple sedan flera år då Apple gör allt i sin makt för att det ska vara svårt och jobbigt att byta till Android.

Halmgubbar och ickeargument. Arbeta är inte valfritt, vilken telefon man köper och vilka avtal man ingår är valfritt. Jag tyckte inte det var det minsta krångligt att gå över till android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Tycker du det är okej att Apple stoppar all konkurrens för att de är de som tillverkar hårdvaran? (nej, de äger inte den, för de gör konsumenten som köpt telefonen)
Ställ dig frågan: Hade det fortfarande varit okej om Apple haft 99% av telefonmarknaden?
Om inte: När slutar det vara konsumentens ansvar att se till att ett företag inte stoppar konkurrens? Jag tycker det för länge sedan slutat vara konsumentens ansvar med tanke på Apples storlek, och oligopol-ställningen ios och Android har tillsammans.

Det är väldigt lätt att säga "gillar du det inte, köp det inte", men det funkar sällan i praktiken. Folk i allmänhet är inte medvetna om Apples villkor, som Apple dessutom försöker påtvinga att utvecklarna inte informerar användarna om.

Edit: LOL, Apple är "goda nog att inte stänga av EU". De fick ett domstolsbeslut som sa att de inte fick lov att göra det..

Apple har inte eget monopol på telefonmarknaden så detta är en halmgubbe. Vad jag tycker är irrelevant, Apple har rätt att göra som de vill (typ) inom sitt ekosystem och de flesta kunderna bryr sig inte för apples grejer fungerar bra.

Jag förstår vad du menar, men det är inte en david och goliat affär detta. Epic är inte "the good guys" utan kör en extremt aggressiv modell för att tillskansa sig marknadsandelar. Pengarna kommer dessutom från Tencent/Kina.

Din poäng blir vettigare ur en liten utvecklares perspektiv. Men just i denna situation ska epic såklart följa avtalet precis som alla andra eller ta konsekvenserna.

Skrivet av Squallie:

Goda nog? Apple blev väl tvingade att låta bli av rätten?

Du har rätt, dåligt formulerat av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Halmgubbar och ickeargument. Arbeta är inte valfritt, vilken telefon man köper och vilka avtal man ingår är valfritt. Jag tyckte inte det var det minsta krångligt att gå över till android.

Att du inte tyckte att det var det minsta krångligt att gå över till Android är även det ett ickeargument, detta då varken du eller jag vet hur representativ du var för iphoneanvändare, men misstänker att du tillhörde den mer teknikkunniga andelen då du hänger på sweclockers.
Att arbeta inte är valfritt i dagens samhälle kan jag hålla med om (ska jag hårdra det är dock det enda som ännu inte är valfritt att dö), men för att ditt påstående ska bli mer rättvisande (gentemot mitt inlägg) borde det enligt mig vara något i stil med: "Arbeta är inte valfritt, att äga en smartphone eller ingå avtal är valfritt". "Vilken telefon man köper" jämförs mer rättvist med t ex "vilken arbetsplats du arbetar på".

Det jag försökte peka på (hur dålig du nu än tycker liknelsen var) är att Apple och iOS har gjort allt de lagligen får och kan för att låsa sina användare i sitt ekosystem och göra det svårt/krångligt/tidsödande att byta till exempelvis Android, speciellt för de som är mindre teknikintresserade. Att då säga att det bara är att byta till Android (eller annat alternativ) är korrekt i teorin men i praktiken något som är väldigt svårt att genomföra för många av användarna. Jag menar då att de användare som inte klarar att byta kan ses som en exklusiv kundgrupp som Apple har ett monopol på, du kan helt enkelt inte nå dem med en app på annat sätt än genom AppStore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Och det känns tyvärr som min poäng flög högt över huvudet på dig.
Jag känner en som just på grund av en skit-arbetsgivare valde att lämna sin arbetsplats. Sedan kom Covid-19 och företagen drog i svångremmarna. Nu sitter han och har problem att få sin ekonomi att gå ihop. Detta för man är beroende av en inkomst, och i förlängningen därför beroende av att ha en arbetsgivare.

Jämför *INTE* detta med det obekväma med att bryta sig ur en av dig egenvald Vendor Lock-in som det innebär att köra in sig i ett ekosystem för bekvämlighets skull.

Poängen är alltså fortfarande att det sistnämnda är egenvalt och något du själv valt att köpa dig in i och som du påpekar ett bökigt i-landsproblem att ta sig ur, medans det förstnämnda är något som riskerar folks hälsa.
Det är alltså inte samma sak att jämföra argumentet "Gillar du inte jobbet? Sluta." med argumentet "Gillar du inte det? Köp inte apple."

Och bor du i ett hyreshus/Bostadsrätt där Telia dragit in fibern och du enbart kan beställa Telias tjänster? Well, jag skulle vilja påstå att det svårare att byta bredbandsleverantör där än för dig att byta din iPhone mot en Android utan överdrivna skav trots du låst in dig i Apples ekosystem.
Du har dock fortfarande valet att gå med mobilt bredband om du verkligen verkligen inte vill använda Telia. Du är alltså inte beroende av Telia. Eller din iPhone.
Att säga upp dig från din arbetsplats bara för att den är skit? Inte lika lätt att klara sig oskadd ur. Du är alltså i en beroendeställning där. Så samma argumentation fungerar inte.

Du svängde av från jobbanalogin och jämförde istället med operatörer och bilar. Nu drar du in arbetet igen?

Permalänk
Medlem

Ironin när flera gigantiska företag hamnar i luven på varandra och försöker få våra röster, sedan när har någon av de inblandade företagen brytt sig om oss konsumenter.

Ännu roligare att se någon helhjärtat försvara något av dem.

Skrivet av Dizzö:

Det kvittar då det är för ett gott ändamål.

Läs ovan, du fall direkt in i famnen på Epic och deras välplanerade PR-stunt. Det handlar inte om något annat än pengar, och inte att du ska få behålla några kroner mer, utan att Epic ska få några kronor mer.

30% som Apple tar ut är enligt mig orimligt, men jag sätter mig inte och hejar på ett av de gigantiska företagen ändå. Läs på lite om Epic Games och se hur väl de behandlar folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Apple har inte eget monopol på telefonmarknaden så detta är en halmgubbe. Vad jag tycker är irrelevant, Apple har rätt att göra som de vill (typ) inom sitt ekosystem och de flesta kunderna bryr sig inte för apples grejer fungerar bra.

Jag förstår vad du menar, men det är inte en david och goliat affär detta. Epic är inte "the good guys" utan kör en extremt aggressiv modell för att tillskansa sig marknadsandelar. Pengarna kommer dessutom från Tencent/Kina.

Jag påstod inte alls att Apple hade monopol, så där var det du själv som drog ett halmgubbe-argument.. Jag frågade om det hade varit skillnad OM Apple haft monopol, och undrar var gränsen går för när Apple inte bör få bestämma själva hur de vill över sitt ekosystem. Jag har positionen att deras ställning är stark nog för att ha passerat den gränsen.

Nej jag håller absolut med om att det inte är en "David och goliat"-affär. Har inte stenkoll på epic, men har inga illusioner om att de är några änglar. Tex tycker jag lootlådor i deras spel bör förbjudas. Men oavsett andra fel de har gjort så tycker jag de förtjänar cred för att ta fighten i detta fallet. Jag hoppas verkligen inte de får undantag, utan att de lyckas förändra spelreglerna för alla. Andra kommentarer i tråden angående att Apple ger undantag för stora företag är dock oroväckande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Som jag skrev i en annan tråd där du drog samma argument, priset skiljer mellan i appen och utanför appen.

Dvs, man behöver inte ha samma pris överallt.

Det är exakt det Apples avtal säger att du måste. Har du lägre pris på andra ställen bryter du användaravtalet.

Edit: Detta var visst utdaterad sedan länge. De har inte ett explicit föbud mot olika priser längre, utan istället har de en bred regel att man inte för avråda från att betala i appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det är exakt det Apples avtal säger att du måste. Har du lägre pris på andra ställen bryter du användaravtalet.

Har du källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Har du källa?

Hm.. Kunde svurit att jag läst det i nyheter här på sweclockers, men kan inte hitta det nu. Känner du till något fall då prissättningen faktiskt skiljer sig åt?

Välkomnar även input från annat håll. Vill gärna veta hur det faktiskt ligger till.

Permalänk
Medlem

@meanh: På vilket sätt menar du att Apple gör det svårt att byta till Android? Jag kopplade in medföljande kabel mellan iphone och androidtelefon och de synkade på någon minut. Man behöver ju inte vara power-user för att lyckas med den manövern.

Missförstå mig rätt här. Jag har inga intressen i Apple och visst gör de fula grejer. Men du måste förstå att världen inte fungerar så som du och jag vill att den ska göra. Don't hate the player, hate the game. Epic försöker bara roffa åt sig marknadsandelar och de är så arroganta att de begår avtalsbrott. Det går liksom inte att försvara hur mycket du än vrider och vänder på det i det här fallet. Sin stora juristavdelning till trots så gör Apple väldigt bra och användarvänliga produkter. Det jag inte gillar med apple fick mig att byta till android, det valet står fritt för alla. Om du anser dig kunna sköta ett miljardföretag på ett bättre sätt så står det dig fritt i den fria marknaden att starta ett eget.

Att du inte gillar Apples låsta ekosystem är ditt problem. Att det är så hårt styrt är en av anledningarna till att Apple fungerar så bra och att IOS anses säkrare än android. Om du inte gillar det kan du köpa en android eller annat system. Det är så världen fungerar, oavsett vad dina eller mina känslor säger.

Skrivet av DevilsDad:

Jag påstod inte alls att Apple hade monopol, så där var det du själv som drog ett halmgubbe-argument.. Jag frågade om det hade varit skillnad OM Apple haft monopol, och undrar var gränsen går för när Apple inte bör få bestämma själva hur de vill över sitt ekosystem. Jag har positionen att deras ställning är stark nog för att ha passerat den gränsen.

Nej jag håller absolut med om att det inte är en "David och goliat"-affär. Har inte stenkoll på epic, men har inga illusioner om att de är några änglar. Tex tycker jag lootlådor i deras spel bör förbjudas. Men oavsett andra fel de har gjort så tycker jag de förtjänar cred för att ta fighten i detta fallet. Jag hoppas verkligen inte de får undantag, utan att de lyckas förändra spelreglerna för alla. Andra kommentarer i tråden angående att Apple ger undantag för stora företag är dock oroväckande..

Nej men du hypotiserade om Apple skulle haft 99% monopol av telefonmarknaden, så är det inte ens nästan och därför är det inte ett argument i den här tråden. Att Apple kör ett så slutet system är också en stor anledning till att de inte har fullt monopol. Deras produkter fungerar faktiskt väldigt bra, mycket tack vare det slutna systemet.

Apple's produkter ingår i en fri marknad, där står det användarna fritt att välja vilken produkt de lägger sina pengar på. Där har du ditt val. Att du eller jag ska bestämma hur stora internationella företag ska anpassa sina system efter allmänhetens känslor klingar väldigt illa när man pratar om fri marknad.

Vi får se vad domen säger, jag tycker Apple kan sänka sina kostnader något. Eller i minsta fall göra undantag för små utvecklare så de får större marginaler inom appstore. Däremot tycker jag inte att Epic har någonting på appstore att göra om de inte följer avtalet de har med apple, jag tycker inte heller att de är värda ett mer fördelaktigt avtal. Men det får domstolarna avgöra, blir intressant att se vart det leder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hm.. Kunde svurit att jag läst det i nyheter här på sweclockers, men kan inte hitta det nu. Känner du till något fall då prissättningen faktiskt skiljer sig åt?

Välkomnar även input från annat håll. Vill gärna veta hur det faktiskt ligger till.

Tinder och youtube premium är två jag känner till iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Och det känns tyvärr som min poäng flög högt över huvudet på dig.
Jag känner en som just på grund av en skit-arbetsgivare valde att lämna sin arbetsplats. Sedan kom Covid-19 och företagen drog i svångremmarna. Nu sitter han och har problem att få sin ekonomi att gå ihop. Detta för man är beroende av en inkomst, och i förlängningen därför beroende av att ha en arbetsgivare.

Jämför *INTE* detta med det obekväma med att bryta sig ur en av dig egenvald Vendor Lock-in som det innebär att köra in sig i ett ekosystem för bekvämlighets skull.

Poängen är alltså fortfarande att det sistnämnda är egenvalt och något du själv valt att köpa dig in i och som du påpekar ett bökigt i-landsproblem att ta sig ur, medans det förstnämnda är något som riskerar folks hälsa.
Det är alltså inte samma sak att jämföra argumentet "Gillar du inte jobbet? Sluta." med argumentet "Gillar du inte det? Köp inte apple."

Och bor du i ett hyreshus/Bostadsrätt där Telia dragit in fibern och du enbart kan beställa Telias tjänster? Well, jag skulle vilja påstå att det svårare att byta bredbandsleverantör där än för dig att byta din iPhone mot en Android utan överdrivna skav trots du låst in dig i Apples ekosystem.
Du har dock fortfarande valet att gå med mobilt bredband om du verkligen verkligen inte vill använda Telia. Du är alltså inte beroende av Telia. Eller din iPhone.
Att säga upp dig från din arbetsplats bara för att den är skit? Inte lika lätt att klara sig oskadd ur. Du är alltså i en beroendeställning där. Så samma argumentation fungerar inte.

Skrivet av sterling:

Halmgubbar och ickeargument. Arbeta är inte valfritt, vilken telefon man köper och vilka avtal man ingår är valfritt. Jag tyckte inte det var det minsta krångligt att gå över till android.

Skrivet av sterling:

Apple har inte eget monopol på telefonmarknaden så detta är en halmgubbe. Vad jag tycker är irrelevant, Apple har rätt att göra som de vill (typ) inom sitt ekosystem och de flesta kunderna bryr sig inte för apples grejer fungerar bra.

Jag förstår vad du menar, men det är inte en david och goliat affär detta. Epic är inte "the good guys" utan kör en extremt aggressiv modell för att tillskansa sig marknadsandelar. Pengarna kommer dessutom från Tencent/Kina.

Din poäng blir vettigare ur en liten utvecklares perspektiv. Men just i denna situation ska epic såklart följa avtalet precis som alla andra eller ta konsekvenserna.

Du har rätt, dåligt formulerat av mig.

Nu verkar det vara väldigt många åsikter om vad som är bra exempel och vad som är valfrihet kontra "måsten". Oavsett vilket så är det ganska klart att konkurrenslagstiftningen innefattar mer än vad som är absolut nödvändigt för att överleva. Exempelvis så erhåller Google vad som kan liknas med en årlig mångmiljardbot från EU för olika typer av överträdelser kring konkurrens och missbruk av sin dominanta ställning.

https://www.nyteknik.se/digitalisering/nya-eu-boter-for-google-kravs-pa-16-miljarder-kronor-6952259

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/google-doms-till-miljardboter-av-eu

Citat:

EU-kommissionen menar att Google har missbrukat sin starka ställning på marknaden för operativsystem för att stärka bolagets dominans på sökmarknaden.

”Detta är olagligt enligt EU:s konkurrensregler”, slår EU-kommissionären Margrethe Vestager fast i ett uttalande.

Utredningen har pågått i många år och har bland annat tagit sikte på att Google rest villkor på att Google Search och Google Chrome förinstalleras på utrustning.

Boten för 2018 handlar alltså om att Google genom villkor "tvingat" tillverkare som använder Android att förinstallera Google Search och Google Chrome. Begrunda nu detta en stund. EU har alltså kommit fram till att Google genom sitt operativsystem Android (som alltså inte har monopol på mobilmarknaden, och som dels står tillverkare fritt att implementera i sina telefoner, och dels sedan står konsumenter fritt om de vill köpa produkten), tvingat tillverkarna att förinstallera två appar och därmed givit Google en fördel när det kommer till sökmotorer. Detta även fast det sedan står konsumenterna helt fritt att använda andra sökmotorer på sin Android.

Även Microsoft har fått liknande böter utfärdade emot sig för exempelvis deras hantering av webbläsare och mediaspelare i Windows.

Mot bakgrund av detta låter det inte särskilt osannolikt att man även har åsikter om Apples låsta marknad där man tvingar alla andra aktörer som vill existera på deras marknad att endast använda deras AppStore och deras egna betallösning, där de skär emellan ganska så kraftigt på varje betalning.

För att ta en analogi som är lite mer rättvis så vore det som att Volvo skulle partna upp med ett besinbolag och endast göra det möjligt att tanka Volvobilar på exempelvis OKQ8. Att det skulle vara omöjligt att tanka på Circle K, Preem och Shell (om de inte går med på att betala en avgift till Volvo vid varje tankning).

Med er argumentation skulle det vara helt okej, eftersom Volvo långt ifrån har ett monopol på marknaden och det är helt frivilligt att köpa sig en Volvo.

Det stora problemet med ovanstående är att OKQ8 skulle kunna få för sig att höja sina priser, eftersom Volvo-ägare är tvingade att handla hos dem. På samma sätt skulle Apple kunna få för sig att höja avgiften från 30% till 80%, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Nej men du hypotiserade om Apple skulle haft 99% monopol av telefonmarknaden, så är det inte ens nästan och därför är det inte ett argument i den här tråden. Att Apple kör ett så slutet system är också en stor anledning till att de inte har fullt monopol. Deras produkter fungerar faktiskt väldigt bra, mycket tack vare det slutna systemet.

Apple's produkter ingår i en fri marknad, där står det användarna fritt att välja vilken produkt de lägger sina pengar på. Där har du ditt val. Att du eller jag ska bestämma hur stora internationella företag ska anpassa sina system efter allmänhetens känslor klingar väldigt illa när man pratar om fri marknad.

Vi får se vad domen säger, jag tycker Apple kan sänka sina kostnader något. Eller i minsta fall göra undantag för små utvecklare så de får större marginaler inom appstore. Däremot tycker jag inte att Epic har någonting på appstore att göra om de inte följer avtalet de har med apple, jag tycker inte heller att de är värda ett mer fördelaktigt avtal. Men det får domstolarna avgöra, blir intressant att se vart det leder.

Det var aldrig min avsikt att använda postulatet som argument. Det är ett tankeexperiment för att fundera över hur jag vill att marknaden ska vara reglerad, och samtidigt efterfrågade din syn på det. Är fortfarande nyfiken om du har något svar på den frågan. Den var absolut inte retorisk.

Hur vida Apples produkter är bra eller ej finner jag fullständigt irrelevant i sammanhanget.

Nja, altså vi har ju inte en fullständigt fri marknad, och av goda skäl. Jag har heller aldrig hävdat att vi ska reglera marknad på individers känslor, så här drar du ännu ett halmgubbe-argument. Kan vara bra att känna igen dem eftersom du är så snabb på att hävda att andra använder dem.

Som du säger är det bra om mindre företag för bättre villkor i appstore. Som det fungerar nu är det tvärt om, eftersom några av jättarna har fått undantag. Det är en av de stora anledningarna till att en helt fri marknad är en dålig idé, då villkoren bestäms baserat på företags möjlighet att förhandla. Dvs jättarna för fördelar ist för småföretagen. För att vara tydlig vill jag altså INTE att epic får undantag. Men tycker det är bra att de lyfter problemet, och hoppas det leder till förändring för alla.

Edit: Blomman90 här ovanför förklarar bättre än vad jag hade kunnat göra varför Apple bör undersökas för kunkurenshämmande beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad är en tjejtelefon?

Nått som är trendigt att ha, och enkelt att använda. Dyrt också, då pappa oftast betalar, "Jag fick den av pappa". Dubbel eufori.

Permalänk
Medlem

Om man nu tycker att det är ok att Apple bestämmer över sin platform och kan göra som dom vill på den. Skulle det då vara ok att ni imorgon får en uppdatering till windows där ni bara kan använda edge som webbläsare med bing som sökmotor eller är det någon skillnad här?

Sen för er som undrar om prissättning utan för appstore och vad man får och inte får göra så
Var reglerna förut att man både var tvungen att erbjuda kunderna köp i appen och dom fick inte vara dyrare än köp någon annanstans.

Apple backsdown

Det var för 9 år sedan det dom istället har är detta från deras regler
apple guidelines
3.1.3(b) Multiplatform Services: Apps that operate across multiple platforms may allow users to access content, subscriptions, or features they have acquired in your app on other platforms or your web site, including consumable items in multiplatform games, provided those items are also available as in-app purchases within the app. You must not directly or indirectly target iOS users to use a purchasing method other than in-app purchase, and your general communications about other purchasing methods must not discourage use of in-app purchase.

Där "your general communications" i princip betyder att sure du kan ha ett annat pris men du får inte berätta det för någon som använder apples app. Detta är ju väldigt godtycklig så apple kan i princip säga att om det står att det kostar 4.99$ på din hemsida men 7.99$ hos apple så kan dom välja att blockera din app. Eftersom din hemsida kan räknas som general communications men det beror ju helt på hur apple tolkar sina egna regler ifrån fall till fall. Vilket antagligen är anledningen till att netflix och spotify inte erbjuder några alternativ att bli kund i appen eller betala. Medans youtube gör det till ett högre pris.

Sen argumentet att telefoner skulle bli dyrare från Apple om dom inte kunde ta betalt lika mycket från Appstore så är det ju inte så man prissätter telefoner. Kunde Apple ta 100$ extra för samma telefon så skulle dom göra det, dom har ju redan idag den största marginalerna av någon telefontillverkare.

Men däremot så är argumentationen för att ett ekosystem som Apples där dom tar en stor del av kakan kommer beivra uppdateringar på gamla produkter under en längre tid absolut ju längre dom kan hålla folk i ekosystem desto bättre. Men där har vi ju samtidigt sätt rapporter där Apple å andra sidan gör gamla telefoner långsammare. Dom hävdar att det är för att spara batteriet och motståndarna hävdar att det är för att dom vill tvinga folk att uppdatera. Vilket skulle stämma bra överens med deras verksamhet på datorn marknaden där dom gör reparationer av datorer och telefoner så pass dyra att det är bättre att köpa en ny produkt än att laga en gammal.

Sen att Epic då skulle för att konkurrera skapa sig en egen telefon och låta Apple sköta sitt eget ecosystem är väl ganska absurt med tanken på att Epic försökte göra just detta på android sidan där deras klient skulle komma förinstallerat på var det LGs telefoner men då gick Google in och stoppade det (vilket troligtvis google kan få betala miljarder för). Men kollar man på hur marknaden ser ut så kunde ju inte ens Microsoft som är värderat till $1 trillion mot epics $17 billion. Skapa och underhålla en egen telefon med tillhörande mjukvara.

Sen kan man tycka Epic är ett skitföretag vilket jag som många andra gör. Barncasino är väl en utmärkt benämning och det borde också vara förbjudet vilket vi också nu vet att många länder håller på och kollar på i nederländerna så är det väl redan förbjudet helt och hållet och förhoppningsvis följer väl många andra länder efter.

Men just när det kommer till monopol så går det ju tillbaka lång i tiden och ett av dom första företagen som slog sönder av staten var väl standard oil. Där dom i princip ägde all infrastruktur i form av järnvägar och raffinaderier sen om någon annan ville vara med och konkurrera så höjde dom priserna för transporter och sen köpte dom upp bolaget billigare. Vilket i slutändan ledde till ett av dom störa monopol vi sett.

Likheterna med vad Apple gör är väl inte direkta men nu om du tar till exempel Spotify som är ett mycket bättre exempel för varför detta är fel än vad Epic games är. Så är det ju så att Spotify var ute med en bättre modell och var/är betydligt mer framstående än Apple Music. Men Apple kan då i form av sin ställning på marknaden ge ta en del av kakan från sin konkurrent samtidigt som dom kan använda dom pengarna för att konkurrera med densamma.

Det är ju precis av denna anledning vi har monopol lagar för att en aktör i form av sin storlek inte ska kunna låsa in hela eller en stor del av marknaden för sin egen vinning och hämma fri konkurrens. Med argumentationen Apple kan göra vad dom vill på deras platform och vi ska inte ha några lagar mot det.

Så skulle vi i slutändan ha
- Windows med windows store, edge och bing inget annat.
- Android/chromebooks med google docs, google search, youtube och playbutiken.
- IOs/ MacOS med Apple music, Apple books och så vidare.

Det är ju i slutändan detta du argumenterar för om du säger att varje tillverkare av operativsystemet ska kunna bestämma själva vad som finns i just deras operativsystem. Om du då argumenterar för att Windows in skulle vara där det är idag om det inte vore för att dom var en öppen platform. Visst men det är så det funkar man ger först ut en bra produkt tills tillräckligt många använder den och det inte finns några alternativ. Då ändrar man produkten till att mjölka pengar och när du är så stor så finns det inte möjligheter för någon annan att konkurrera.

Så hur skulle det vara bra för någon konsument om vi tillåter detta? Och om man bortser från att det är Epic som just tar upp striden så är det väl ändå bra att någon tar upp det även om jag är tveksamma till att Epics motiv bakom är något annat än att bara tjäna pengar.
Och antagligen precis som Linus tech tips föreslog i en video så vill Epic bli den dominerande spelbutiken både mobilt och på pc.

Permalänk

Körde ändå inte fortnite direkt så. inge större förlust