Permalänk
Hedersmedlem

guiden för dator bygge?

kompis till mig ska sätta ihop sina delar nu och jag kommer ihåg att det ska finnas nån guide för datorbygge, men jag kommer inte ihåg url:en....nån som kan den????

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Köper man alla delarna själv så e det bara att följa guiderna som finns med, speciellt den för moderkortet, den e viktigast, lite kom ihåg:
1: Gör så att du inte e statiskt laddad, urladda dig mot element o sånt då o då
2: Glöm inte att bygla DVD´n
3: Ta inte i för hårt när du sätter t.ex. minne, grafikkort, CPU och CPUkylare på moderkortet

Visa signatur

Asus P8z68-V PRO <> Intel Corei7 2600k <> 16gb Corsair Vengeance blue <> Geforce GTX 580 3gb <> Crucial m4 128gb SSD <> WDC 1TB <> Corsair gold 850W <> Antec Kühler 620 <> Corsair Carbide 400

Permalänk
Hedersmedlem

jojo, fast nu vill vi ha den där guiden!

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk

vet inte om det är denna du menar, men det finns en här: http://www.techsajt.com/artiklar/artikel.php?page=1&id=22

Permalänk
Permalänk
Medlem

Guide? Du följer bara anvisningarna till grejerna! Om du inte har det så ta iaf CPU, minne och CPUkylare på modekortet innan du sättter i det i lådan

Visa signatur

Asus P8z68-V PRO <> Intel Corei7 2600k <> 16gb Corsair Vengeance blue <> Geforce GTX 580 3gb <> Crucial m4 128gb SSD <> WDC 1TB <> Corsair gold 850W <> Antec Kühler 620 <> Corsair Carbide 400

Permalänk
Hedersmedlem

tackar alla...måste man btw ha kylpasta lr kan man strunta i den....tror inte att det kom med nån....

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

hahahah.... nä skit i pasta det e bara owerkill, vem vet kylaren kanske passar bätre då

eller ta lite bodymilk lotion för syns skull...

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Nu ska vi inte vara dryga

Klart du skall använda pasta!

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem

blev bara så tvungen

kändes som:
-ska man sätta dit kopplingen eller sätta på växellåda direkt på motorn

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

www.articsilver.com finns det instruktioner för kylpasta.
Idag går det i princip inte att göra ngt fel när man sätter ihop en dator, alla kablar går bara att sätta åt ett håll osv. Annat var det FÖRR (när det var bättre) , för 10 år sedan, då var man tvungen att ha lite know-how .

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

Hilton, jag tror du ska låta någon annan göra det där

Nejdå men att inte ha pasta är ungefär som att köra en bil utan olja, det går ett tag men tillslut är det kört

Visa signatur

MSI K8T NEO-FIS2R _-_ Athlon 64 3000+ _-_ 2x256 TwinMos-Winbond _-_ Club 3D Radeon 9800pro _-_ Maxtor 120gb _-_

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
blev bara så tvungen

kändes som:
-ska man sätta dit kopplingen eller sätta på växellåda direkt på motorn

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem

*host* Har nu kört utan kylpasta i några månader... funkar finfint... full load: 46*C. Såklart ingen superdator men ingen superkylare heller. Såklart är detta inget att rekommendera och klart att du ska ha kylpasta. Ville bara säga till de som skämtar hela tiden att det faktiskt går finfint utan på vissa konfigurationer...

Permalänk

gör som jag köp chassi mamma-kort minne hdd cpu å en lite cdrom å en disket station sen är det bara komma på själv hur man ska göra det gjorde jag å den funkar fin fint JAG ÄR BARA 13 så hehe ser ju hur länge datorn funkar men test det är kul

Permalänk
Medlem

minc volvo 142 gick i princip utan olja de första månaderna jag hadde den innan jag kom på det men den gick en då.

dock säger det inte att kolvar å kam såg ut som de skulle efter det, gäller samma sak för datorer, vissa är traktormodeller andra är "japsare" som inte kan gå en meter utan olja

hade en 486:a förut som jag hade på zink-kräm för hud under flänsen
Men dagens burkar +OC så måste man ha en värmepasta

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Du har så rätt Golliwog.

Men man ska inte skratta rått och någon nybörjare som frågar om man behöver kylpasta. Det är faktiskt inte så uppenbart att man borde ha det.

Permalänk

Det finns inga större behov av att använda kylpasta, då det går lika bra utan såvida man inte har stränga prestandakrav..

Permalänk
Medlem

jag hade inte råd med kylpasta de första tre månaderna (ghetto) så jag klockade helt enkelt ner datorn.

Det är ju faktiskt ett bra sätt att "spara" på datorn, när jag applicerade kylpastan och klockade upp igen så va det ju en HEEELT ny dator SÅÅÅ mycket snabbare

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Det sitter antagligen en liten "tejpbit" under din nya kylare med nåt rosa guck under. Det är en slags kylpasta och räcker gott och väl om du inte ska klocka.

Glöm inte att ta bort tejpbiten bara Annars kommer det att lukta bränd plast! Och processor kanske

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gizz
Köper man alla delarna själv så e det bara att följa guiderna som finns med, speciellt den för moderkortet, den e viktigast, lite kom ihåg:
1: Gör så att du inte e statiskt laddad, urladda dig mot element o sånt då o då
2: Glöm inte att bygla DVD´n
3: Ta inte i för hårt när du sätter t.ex. minne, grafikkort, CPU och CPUkylare på moderkortet

Vad är "bygla DVD´n"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baracuttra
Vad är "bygla DVD´n"?

mm skulle åsså vilja veta va det menas,
jumpra som master/slave/cableselect? eller menar du audiokabeln till ljudis?

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Om du kollar på DVDn´s baksida så ser du en liten "anslutning som ser ut så här--> ::: när du byglar så sätter du en liten sak som sluter kretsen så att det ser ut ungefär så här: ::l: så att 2st av piggarna kopplas ihopa, kunde inte detta när jag byggde min dator men kollar ni på basidan på DVD´n så e det enkelt, står i manualen hur man ska göra

Visa signatur

Asus P8z68-V PRO <> Intel Corei7 2600k <> 16gb Corsair Vengeance blue <> Geforce GTX 580 3gb <> Crucial m4 128gb SSD <> WDC 1TB <> Corsair gold 850W <> Antec Kühler 620 <> Corsair Carbide 400

Permalänk
Medlem

master slave menar han

audiokabeln är bara att kasta in på lämpligt ställe på ljudkortet
borde bara finnas två ingångar som passar
ta den som det inte står aux på

Permalänk

jaså det!

Visa signatur