LG lovar åtgärda TV-problem med HDMI 2.1 och Geforce RTX 3000

Permalänk
Medlem

Lucky Goldstar, glöm aldrig det

Edit: lät kanske lite drygt, den erfarenhet jag haft med LG är positiv. Sambon köpte LG TV nån gång och det höll på med uppdateringar flera år efter lanseringen och appar som stötts sen dess, tex Netflix. Alla möjliga appar och spel. Trevlig TV, jämfört med typ min dyra Sony som jag hade köpt i ungefär samma veva. Det var helt dött och gräsligt gränssnitt.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Jaha ja. Fick plötsligt mindre bråttom med att få hem mitt 3080 då min främsta anledning var att spela i 120hz på min LG 55C9. Så det var ju skönt.

Dubbel negativ som skapar en positiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Lucky Goldstar, glöm aldrig det

...

För mig kommer de alltid vara LarsGunnar
(Gammalt internt "kodnamn")

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tycker hela HDMI-standarden med HDR och allt vad det är har blivit en jäkla sörja. Ibland är det fel kablar, ibland är det nån bugg, ibland är det windows HDR som spökar. Ofta NVIDA-s jäkla skitdrivrutin. Varje gång man installerar en ny så måsta jag manuellt gå in och ställa in inställningarna för Chroma Sub Sampling annars tappar jag signal till TV:n när HDR slås på. Känns skitsvårt för en vanlig konsument att göra rätt. Vissa kommer säkert inte hålla med.

Via PS4 Pro har jag dock aldrig haft problem, det bara funkar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag är väl en av de "få" som har både LG CX(48) och ett RTX 3080, även om vi börjar bli fler. Inte så jättekul situation just nu med varken riktig 4:4:4 eller G-sync.

Jag hoppas att lösningen för "certain compatibility issues" innefattar både G-sync- och 4:4:4-problematiken. Självklart ser jag gärna en lösning på färghanteringen i VRR men om jag uppfattat det rätt så har de problemen varit uppdagade sedan länge utan åtgärd.

Får sitta lugnt i båten just nu och ha lite is i magen. Använder vanlig V-sync i spel för att slippa problem. Kör man utan Pixel Shift + 4K 120hz 4:4:4 med HDR så ser bilden nog bättre ut än utan HDR, så det är standardläget för mig just nu. Kan inte LG lösa detta så blir det till att försöka reklamera och köpa "vanlig skärm" igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kort svar: nej. Detta har aldrig varit ett problem. 40 Gbps är exakt rätt för 4K/120 med 10 bitar RGB/4:4:4. Går igenom här: #18613599

Man lär sig något nytt nästan jämt 😉 Får tacka att du står ut med all rättning som du förutspådde!

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Kanske problem med kablar som marknadsfört sig som 2.1?
Frågade Belkins support när jag inhandlade deras 2.1 kabel nåt år sen för att framtidssäkra, då sa de att om de visar sig att de inte är kompatibla så byter de ut de åt en kostnadsfritt.

Permalänk

Fixat för 2019-modellerna och fix för 2020-modellerna kommer snart:
https://youtu.be/3c-2Mn4ol1Q LG Fast-Tracks G-Sync VRR HDMI 2.1 Firmware for C9 (& Soon CX)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BrottOchStraff:

Via PS4 Pro har jag dock aldrig haft problem, det bara funkar.

Det ät för PS4:n följer HDMI-standarden och "best practice"-scenarion baserat på hur kundbasen ser ut, dvs hu knappa miljarden TV-apparater därute faktiskt fungerar. Vilket man inte kan säga om Microsofts och Nvidia.

Jag kan förstå ifall LG och Samsung inte har fått tillgång till RTX3080-samples i god tid. Men Nvidia lär ha både pengarna och kapaciteten att själva köpt en OLED CX och Samsung Q90T etc. redan i våras och där påbörjat arbetet med att få detta att fungera från dag ett.

Permalänk
Medlem

Det kom en ny firmware idag på 48 cx. Laddade ned och installerade.
För mig med 2080ti så är 4k chroma 420 120hz gsync möjligt eller 4k chroma 444 60 gsync hdr.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Daniel75:

Det kom en ny firmware idag på 48 cx. Laddade ned och installerade.
För mig med 2080ti så är 4k chroma 420 120hz gsync möjligt eller 4k chroma 444 60 gsync hdr.

Vilken version har du nu?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Daniel75:

Sent svar, sorry. Det är en rätt "gammal" version (samma jag har), så var nog så att du fick din uppdatering lite sent. Med andra ord, inget som påverkar problemen här.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ok vi får vänta på den nya då. Får dock mitt 3080 i morgon så nu får de rappa på från LGs sida med firmware.

Permalänk
Medlem

Vad har ni för 2.1 hdmi-kabel?

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Då har jag tryckt i mitt 3080 Aorus Master i CX 48 OLED och kan konstatera att med senaste Nvidia drivers så fungerar 120hz/4k/444/10bit/HDR/Gsync !

(med lite flickering någon gång ibland)

flickering
Permalänk
Medlem

RGB 10 bit har inget flicker i Gsync

Permalänk
Medlem

Nyaste firmware ute på UK sidan och jag har uppdaterat med den via USB. Version 03.11.26.

https://www.lg.com/uk/support/software-firmware

Konstigt nog finns den inte på svenska sidan men sak samma, det fungerar.

Jag kan ha HDR, 444 Chroma, 10 bit samt Gsync samtidigt i 120hz.

Permalänk
Medlem

Har den senaste uppdateringen till oled65cx och den löste en del problem, men inte allt. Ibland när jag startar så är upplösningen i 1024x768 och det går inte ändra om jag inte startar min dator skärm och ändrar när båda skärmarna är på.
Riktigt jäkla buggigt, ibland så fungerar inte hdr utan det blir no signal när jag aktiverar den, ibland även när jag aktiverar gsync i tvn.
Hoppas på en förbättring snarast.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JockeSw:

Har den senaste uppdateringen till oled65cx och den löste en del problem, men inte allt. Ibland när jag startar så är upplösningen i 1024x768 och det går inte ändra om jag inte startar min dator skärm och ändrar när båda skärmarna är på.
Riktigt jäkla buggigt, ibland så fungerar inte hdr utan det blir no signal när jag aktiverar den, ibland även när jag aktiverar gsync i tvn.
Hoppas på en förbättring snarast.

Hm, inget av de där problemen upplever jag faktiskt. Vilket grafikkort kör du?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JockeSw:

Har den senaste uppdateringen till oled65cx och den löste en del problem, men inte allt. Ibland när jag startar så är upplösningen i 1024x768 och det går inte ändra om jag inte startar min dator skärm och ändrar när båda skärmarna är på.
Riktigt jäkla buggigt, ibland så fungerar inte hdr utan det blir no signal när jag aktiverar den, ibland även när jag aktiverar gsync i tvn.
Hoppas på en förbättring snarast.

Det du beskriver är ett symptom som inträffar när grafikkort och skärm inte kan handskaka ordentligt över HDMI. Grafikkortet märker att skärmen finns där, men tolkar skärmen i andra änden som en random DVI-skärm. Detta kan då härledas till någon form av elektriskt problem, kanske en dålig kabel. En felprogrammerad EDID i skärmen är också vanligt. Men det senare brukar då vara konsekvent och hela världen skulle veta om ifall alla miljoner CX-modeller hade felaktig EDID inprogrammerad som bara tillät 1024x768.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det du beskriver är ett symptom som inträffar när grafikkort och skärm inte kan handskaka ordentligt över HDMI. Grafikkortet märker att skärmen finns där, men tolkar skärmen i andra änden som en random DVI-skärm. Detta kan då härledas till någon form av elektriskt problem, kanske en dålig kabel. En felprogrammerad EDID i skärmen är också vanligt. Men det senare brukar då vara konsekvent och hela världen skulle veta om ifall alla miljoner CX-modeller hade felaktig EDID inprogrammerad som bara tillät 1024x768.

Okej, men det funkar för det mesta och problemet blev betydligt bättre efter den senaste uppdateringen, innan den så fungerade de knappt alls.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hm, inget av de där problemen upplever jag faktiskt. Vilket grafikkort kör du?

3080 Gigabyte Vision OC

Funkar prima att spela med HDR 1440p på min datorskärm med gsync och på TVn fungerar det 90% av fallen.

Tillagt text
Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch