Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Den Elgiganten sidan för Surface Go är väl inte helt snygg gjord?
Nästan varje bild har med ett tangentbord och de kallar det för en 2-i-1 men de vill ha ett extra 1500 för det.

Det känns som de försöker vara lite väl missvisande. Det står "Tangentbord säljs separat" men med hur deras presentation ser ut så kunde jag inte tänka mig att de menade "type cover" som är så framstående i deras material, utan att det vart något Bluetooth tangentbord.

Det är ju verkligen ingen 2-i-1 de säljer. Det är bara en vanlig surfplatta med en väldigt vilseledande presentation.

Kanske ändå en ganska bra deal.

Edit: På deras sida för andra Surface plattor skriver de inte ens att tangentbordet de visar på första bilden inte ingår.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Där skriver de bara "tillbehör säljs separat" och sen har beskrivningen i texten en * vid benämningar av "type cover" fast ingen referens för vad * innebär.

Fan vad jag hatar Elgiganten.

Älskar och håller med om slutklämmen 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Om vi ska lista hemska "DRAM-less" 2,5" SSD:er...

Det dar A400 för 949 kr på Inet verkar lika billig och otäck som Maxtor Z1 för 890 kr på Webhallen.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4713476 (Det finns också A400 för 885 kr, men det är (via CDON) från Xstra Digital Storage som har ett dåligt betyg.)

Tja, åtminstone ingen av dem använder QLC-flashminne.

Och vad betyder detta mer exakt? "Dram-less" har den ingen cache? Stora nackdelar med det? Hittar typ inga reviews på denna disken...
Borde man se dig om efter annan system disk?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

@Lehto: Vilken disk hittar du inga reviews på?

A400 var populär för några år sen som en budget-SSD och flera här på forumet har, eller har haft, den i sina datorer under flera år utan problem. Den är inte dålig men idag finns det bättre alternativ som OS-disk för några kronor extra.

Ja, DRAM är en form av Cache, eller Ram. DRAM gör disken snabbare och de diskar som har det brukar generellt sett ha längre livslängd (och därmed längre garanti) eftersom DRAM gör att de slits mindre. Diskar utan DRAM passar eventuellt som "slit-och-släng diskar" för t.ex. spel, men för OS så vill man ha en bättre disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

@Lehto: Vilken disk hittar du inga reviews på?

A400 var populär för några år sen som en budget-SSD och flera här på forumet har, eller har haft, den i sina datorer under flera år utan problem. Den är inte dålig men idag finns det bättre alternativ som OS-disk för några kronor extra.

Ja, DRAM är en form av Cache, eller Ram. DRAM gör disken snabbare och de diskar som har det brukar generellt sett ha längre livslängd (och därmed längre garanti) eftersom DRAM gör att de slits mindre. Diskar utan DRAM passar eventuellt som "slit-och-släng diskar" för t.ex. spel, men för OS så vill man ha en bättre disk.

Tack för förtydligandet, var Maxtor Z1 disken jag syftade på egentligen men är väl ungefär samma där då.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Gigabyte G27QC för 3099 kr är ett helt okej erbjudande. Närmsta konkurrent från AOC finns också på kampanj för bara 200 kr mer. Frågan är hur lång garantitid Gigabyte har för det framgår inte på internet.

https://www.proshop.se/Bildskaerm/GIGABYTE-27-Bildskaerm-G27Q...
https://www.rtings.com/monitor/reviews/gigabyte/g27qc

Permalänk

Vem köper en Microsoft Surface Go2? Totalt skräp! Processorn är lika snabb som en fem år gammal mobil Qualcomm processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vem köper en Microsoft Surface Go2? Totalt skräp! Processorn är lika snabb som en fem år gammal mobil Qualcomm processor.

Tänkte precis säga det....

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.735895/surface-go-2

Citat:

Allt fungerar, men mycket går småsegt, även vardagliga saker som att jobba i Word och Excel, surfa på webbsidor och bläddra i Windows egna inställningsmenyer eller appbutiken Windows Store möts med korta små pauser och hackighet. Tyngre program än så skulle vi rekommendera att du undviker helt.

Till och med sådant som komplexa webbsidor får plattan då och då stora problem med. Vi testade till exempel att surfa till Youtubes startsida med flera instanser av aktivt strömmande rutor, och det tog den flera sekunder att rita upp sidan och vi kunde navigera vidare, och att kontrollera uppspelningen av en video blir snabbt frustrerande. Samma sak för exempelvis webbversionen av Netflix.

Det beror inte på uppkopplingen. Vi får både bra prestanda på vårt wifi 5-nätverk och Surface Go 2 stödjer även wifi 6.

Inte ens värt 5000 kr. De pengarna kan spara för att lägga till budget för åtminstone en tablet där man kan surfa utan lagg / hackiga frames.

Det är det minsta kan kräva från en tablet.

Undvik starkt.

Permalänk
Skrivet av Techlab:

Tänkte precis säga det....

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.735895/surface-go-2

Inte ens värt 5000 kr. De pengarna kan spara för att lägga till budget för åtminstone en tablet där man kan surfa utan lagg / hackiga frames.

Det är det minsta kan kräva från en tablet.

Tycker man borde ta bort inlägg som tipsar om så dåliga produkter då man lurar kunderna och även medlemmarna här på Sweclockers med en sådan undermålig processor.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Dinkefing: Problemet är ju lite vad som ska räknas som ”undermåliga produkter”?
Samt vem som ska få bestämma vad som är bra eller dåligt till just person X och dess behovsbild?

Lite svårt att avgöra bland alla tips men det är ju därför vi har diskussionstråden så att den feedbacken på produkten kommer fram

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@Klappa: Problemet är ju lite vad som ska räknas som ”undermåliga produkter”?
Samt vem som ska få bestämma vad som är bra eller dåligt till just person X och dess behovsbild?

Lite svårt att avgöra bland alla tips men det är ju därför vi har diskussionstråden så att den feedbacken på produkten kommer fram

Nej det är klart och jag ser många som är gränsfall men att tipsa denna är helt befängd. Man undrar hur koll på datorer tipsaren har när processorn inte borde sitta i en någon produkt idag och knappt ens för fem år sedan heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej det är klart och jag ser många som är gränsfall men att tipsa denna är helt befängd. Man undrar hur koll på datorer tipsaren har när processorn inte borde sitta i en någon produkt idag och knappt ens för fem år sedan heller.

Det är din åsikt. Surface go2 är en vettig produkt för den som behöver en liten 2-1 och har tänkt göra lättare arbete. Den är inte till för alla. Ett tips är ju att prova en innan.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Techlab:

Tänkte precis säga det....

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.735895/surface-go-2

Inte ens värt 5000 kr. De pengarna kan spara för att lägga till budget för åtminstone en tablet där man kan surfa utan lagg / hackiga frames.

Det är det minsta kan kräva från en tablet.

Undvik starkt.

Ett problem, förutom den dåliga processorn, är MMC-SSDn som sänker prestandan rejält också. Går man upp till core m3 så får man också en riktig SSD och den funkar ju bättre på alla sätt och vis, å andra sidan är den då inte billig längre så då är det nog bättre att köpa en bättre begagnad Surface Pro. Om man verkligen behöver Windows i denna formfaktor alltså, annars får man ju en Chromebook som funkar bättre för mindre pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

ASUS Dual Radeon RX 5700 8GB GDDR6 för 3590kr + 40€ Cashback från ASUS
Blir ca 3166kr netto.

Radeon RX5700 8GB hos Elgiganten
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

ASUS Cashback här
https://promotion.asus.com/en/nordics/gamingweek#

Prisjakt

Tror inte det gäller det kortet , på asus hemsida står det att det gäller 5700XT, utan xt finns inte med i listan.
dessutom gick kampanjen ut 20 september

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Rätt bra pris!
Blir nog att köpa denna till mitt nya datorbygge tills nya Ryzen släpps.....hmm..

Permalänk
Medlem

@Borked: Tänkte också köpa denna cpun till mitt datorbygge.
Däremot så ser jag att kampanjen slutar 4 dagar innan AMD går ut med sina nya processorer. Priset kanske sänks igen snart då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pcjanne:

@Borked: Tänkte också köpa denna cpun till mitt datorbygge.
Däremot så ser jag att kampanjen slutar 4 dagar innan AMD går ut med sina nya processorer. Priset kanske sänks igen snart då?

Du har minst 30 dagars öppet köp på elgiganten och med deras prisgaranti så får du ju tillbaka mellanskillnaden

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Du har minst 30 dagars öppet köp på elgiganten och med deras prisgaranti så får du ju tillbaka mellanskillnaden

Elgigantens prisgaranti gäller numera endast vid köptillfället, inte i efterhand.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Elgigantens prisgaranti gäller numera endast vid köptillfället, inte i efterhand.

Då får du häva köpet och köpa varan igen till det lägre priset

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

På tal om prisgaranti, vilka återförsäljare inom teknikbranschen har det? Vet att Inet endast prismatchar sina egna produkter med presentkort osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Produkt: AOC Q27P2Q QHD 75Hz IPS
Länk: https://www.dustinhome.se/product/5011188226/q27p2q-27-qhd-ip...
Kategori: Skärmar
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5364245
Pris: 2190kr

2560x1440 75Hz IPS-skärm med AMD Freesync
Verkar ej att ha freesync, infon har försvunnit från hemsidan.

Någon som vet om denna har något VESA-fäste? Jag kan inte se någon information om att den skulle ha det men med tanke på att foten är löstagbar känns det inte omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Rätt bra pris!
Blir nog att köpa denna till mitt nya datorbygge tills nya Ryzen släpps.....hmm..

Redan borta hos Elgiganten?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan321:

Någon som vet om denna har något VESA-fäste? Jag kan inte se någon information om att den skulle ha det men med tanke på att foten är löstagbar känns det inte omöjligt.

Inte helt säker på svaret men det verkar så. Enstaka butiker listar VESA 100x100 under specifikationerna men inget nämns på deras egna hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan321:

Någon som vet om denna har något VESA-fäste? Jag kan inte se någon information om att den skulle ha det men med tanke på att foten är löstagbar känns det inte omöjligt.

Vesa 100 x 100

Var nära att beställa men såg sen att den inte hade dp-out för daisychain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pcjanne:

Redan borta hos Elgiganten?!

Japp! Hett pris!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pcjanne:

Redan borta hos Elgiganten?!

Knep en iaf. Har velat byta ut min 2700K väldigt länge. Nu blir utmaningen att hitta ett moderkort till systemet. Minne har jag redan. Det var riktigt bra pris på processorn. I och med att jag är medlem så har jag 50 dagar öppet köp. Så det kan ju bli så att man lämnar tillbaks den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Elgigantens prisgaranti gäller numera endast vid köptillfället, inte i efterhand.

Nä precis så är det. Köpte tvättmaskin och tumlare. 3 dagar senare hade dom kampanj på dom och sänkte dom 4000:-. Dom sa att någon prisgaranti har vi inte längre efter köp, så jag sa helt enkelt att då kommer jag in med maskinerna igen så köper jag 2 nya. Man har ju fortfarande öppet köp. Då fick jag mellanskillnaden tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdipower:

På tal om prisgaranti, vilka återförsäljare inom teknikbranschen har det? Vet att Inet endast prismatchar sina egna produkter med presentkort osv

Komplett verkar köra det också

Netonnet kör prisgaranti mot sig själva under öppet köp tiden.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Nä precis så är det. Köpte tvättmaskin och tumlare. 3 dagar senare hade dom kampanj på dom och sänkte dom 4000:-. Dom sa att någon prisgaranti har vi inte längre efter köp, så jag sa helt enkelt att då kommer jag in med maskinerna igen så köper jag 2 nya. Man har ju fortfarande öppet köp. Då fick jag mellanskillnaden tillbaka.

Ja, är de så dumma att de tillåter öppet köp på uppackade och använda produkter köpta i butik och inte bara på distans så får de skylla sig själva. För 4000 kr hade jag också kunnat tänka mig att baxa ut tvättmaskinen i bilen igen...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Det är din åsikt. Surface go2 är en vettig produkt för den som behöver en liten 2-1 och har tänkt göra lättare arbete. Den är inte till för alla. Ett tips är ju att prova en innan.

Vettig produkt skojar du? Vet du hur snabb processorn är? Det verkar inte som det.

Permalänk

Produkt: Asus Rog Strix RTX 2070
Pris: 4690kr

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Värt att satsa på om man planerar ny dator? Prisvärt eller tror ni det finns bättre deals inom kort? Black friday o grejer.