Håller Spotify på att göra bort sig?

Permalänk
Medlem

Jag är inte ens säker på att Spotity gör bort sig när inte inte erbjuder en HD tjänst. Visst, det hade vart kul men det är inte jätteviktigt.

I samband med att jag köpte nya lurar, AMP+DAC för två år sedan tog jag en 30 dagars trial på Tidal. Provade att lyssna på samma låt på Spotify och Tidal. Ljudet var aningen renare/bättre med Tidal men knappast någon markant skillnad. Det blir nog ännu svårare att höra skillnad om det är mycket "bakgrundsbrus" där man lyssnar.

Det som gjorde störst skillnad förutom själva lurarna var DAC´en, där var det verkligen som natt och dag, men det kanske säger mer om kvalitén ljudchipet på mitt moderkort. Men generellt är väl inte integrerade ljudchip på moderkort jättebra, så där kan det finnas mycket att hämta.

Stavfel
Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

@Shiprat

Kul att du gör diverse olika A & B tester

Förstår inte riktigt vad du använder för ljudkällor i vanliga fall?

Har du jämfört tex Spotify mot FLAC filer, Tidal Hifi eller Amazon HD, inte bara några enstaka låtar en under en längre tid?

Fast det är inte att jämföra lossy mot lossless. På tok för många variabler för att avgöra att det är just den skillnaden du hör.

Jag tror det absolut är hörbara skillnader mellan Tidal och Spotify i vissa fall, men ta en cd och komprimera med en vettig vorbis encoder och se att det inte är här problemet ligger.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är helt galen men jag tycker jag hör skillnad (mer detaljer) i musik som är lossless och om man hittar master (tidal) så tycker jag att jag i bland hör vissa detaljer jag inte hört tidigare. det kan vara små saker. Sedan tycker jag att det är lite annan karaktär på ljudet som är lossless en det som är kompremerat finns viss klarhet i lossless och master som jag tycker saknas i kompremet.

Permalänk
Medlem

Jag satt och försökte, verkligen försökte, att lyssna in Tidal HiFi på mitt ljudsystem. Jag har ingen monsterförstärkare men Sony STR DN-1080 är en bra förstärkare kombinerat med HiFi-högtalare, ATMOS-högtalare och en ordentlig bas från XTZ.

Googlade efter vilka låtar man skulle prova för att märka skillnaden mellan Spotify och Tidal, vilka som var mest komplexa i sin ljudbild, vilka som hade bäst basgångar osv.

Jag ska ärligt erkänna att jag knappt märkte ett dyft. Tror mer att det var placebo som spelade in än att mina öron faktiskt uppfattade någon skillnad. Därför gick jag tillbaka till Spotify.

Däremot märker jag en gigantisk skillnad i ljudbilden när man spelar olika typer av ljudkällor så som Dolby Digital+, TrueHD, ATMOS. Där skiner verkligen surroundsystem genom att fylla rummet med ljud.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Nästan varenda en nu för tiden går ju omkring med dyra brusreducerande lurar så det verkar ju finnas ett intresse för lite bättre ljud trots allt? Även om fortfarande bluetooth är lite begränsande rent kvalitetsmässigt.

Enkelt att testa tex Tidal Hifi gratis i 30 dagar så får ni höra själva.

Räcker upp handen. Använder mig av Bose QC 35-II, anledning till att jag köpte dom och inte något annat var;

- Ergonomin
- Brusreducerande egenskaper
- Trådlösa
- Ljudkvalitet

Sitter faktiskt och lyssnar på podcasts med dom 90% av tiden.

Tycker att Spotify (i mitt fall Youtube Music) erbjuder tillräckligt bra kvalitet på ljudet.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Höra skillnad på lossless jämfört mot vad, på en enstaka sång eller vilket urval pratar vi om? Varför inte prova själv med flac filer, Tidal Hifi eller Amazon HD istället för att hålla på att spekulera om mina öron? Jaja, vi lever i en fri värld, man kan väl ha den abonnemangsform man vill eller kanske inget abonnemang alls.

Angående brusreducerande lurar, ja, jag förstår självklart att det finns en rad med fantastiskt bra användsområden för dessa och de låter riktigt, riktigt bra. Jag älskade mina Momemtum 3 tex. Men blir man intresserad av ljud för att kanske lyssna i lugn och ro på sin kammare så finns det bättre grejer som inte behöver vara dyrare. Vad kostar Sony WX4, ca 4000 spänn? Kan bero lite på hemmasituationen också, har man ungar, ljud man vill stänga ute eller om det stör andra om lurarna läcker ljud då är självklart brusreducerande lurar super bra, helt grymma. Ibland får man intrycket av Sony WX3/WX4 ägare att de fått för sig att de köpt de bästa lurarna i världen. Svar: Nej men de hör däremot till de absolut bästa brusreducerande lurarna. Sist men inte minst, ljud är jäkligt subjektivt, något som jag tycker låter bättre behöver inte en annan person tycka låta bättre, eller tvärtom. Kräver nog en hel del träning innan man lär sig lite på sina öron och sluta läsa massa reviews etc. Att EQa ljudet med EqualizerAPO + Peace tycker jag har varit ganska kul och lärorikt också.

Det handlar inte enbart om komprimering, lossless eller inte, vilket jag för övrigt aldrig påsått, en hel del har att göra med inspelning, mix och mastern också.

Här ett par exempel jag fick i hörlurstråden en gång. Två exempel på 360p som låter utmärkt.

"Ben Howard Oats In The Water BBC Radio 1 Live Lounge 2012"
https://www.youtube.com/watch?v=A__w_YFYUpA

OT: Hmmm, tror för övrigt alla tre artister i videon ovan har Beyerdynamic lurar, oftast bra prisvärda lurar med fin detaljrikedom.

"Alice In Chains - Nutshell (From MTV Unplugged)"
https://www.youtube.com/watch?v=9EKi2E9dVY8

Sist men inte minst, jag har aldrig påstått att Spotify låter dåligt om nu någon här tolkar mina inlägg så.

Jag har, som jag skrev, gjort blindtester själv. Allt från Spotify högsta kvalitet, Apple 256kbps AAC. Men mestadels 320kbps mp3 jämfört med FLAC.
Nästan hela mitt offline musikbibliotek är FLAC. Detta eftersom jag förr trodde jag behövde FLAC och att jag hörde skillnad.
Nej jag hör inte skillnad och har gjort många blindtest.
Monitor audio RX8 är mina högtalare och Sennheiser HD 800S hörlurar.

Spotify gör inget fel här och de förlorar inte nämnvärt många användare pga detta. De fåtal personer som kräver lossless är så försvinnande liten i mängden för en tjänst som Spotify. Sedan skulle jag påstå att 98%> av de som kräver lossless ändå inte skulle höra någon som helst skillnad.

Däremot att censurera Joe Rogan. Det är en större målgrupp de gör bort sig för. Ljudsnobbar är inte en stor målgrupp alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en riktigt brahigh end setup, förmodligen bättre än de flestas här och kan inte höra skillnad på Spotify och TIDAL mqa eller lossless. Provade verkligen men det låter lika dant för mig.

Permalänk
Medlem

Kör Qobuz i kombination med Spotify. Utbudet är inte riktigt där ännu hos Qobuz. Provade även Apple Music, men guit var så märkligt att jag blev åksjuk av den tjänsten.

Drömmen hade ju varit om Spotify lanserade en ny premium varriant med bättre kvalite.

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Proffsmoddare

Hörde ingen skillad alls även när jag testade sida vid sida (mer än placebo möjligtvis). Antar att det beror väldigt mycket på vad man lyssnar på.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doorfen:

Kör Qobuz i kombination med Spotify. Utbudet är inte riktigt där ännu hos Qobuz. Provade även Apple Music, men guit var så märkligt att jag blev åksjuk av den tjänsten.

Drömmen hade ju varit om Spotify lanserade en ny premium varriant med bättre kvalite.

Nu har jag aldrig provat Qobuz men varför inte testa Tidal?
Jag testade Spotify och Tidal samtidigt och jag gillar appen och urvalet bättre hos Tidal. Jag kör inte deras lossless då jag är säker på att jag inte skulle höra någon skillnad alls.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Som de flesta redan påpekat; inte en jävel bryr sig. Skulle dock vara nice om de haft alternativt men tror inte det är bra business för Spotify att lägga pengar på det.

Permalänk
Inaktiv

Lyssnat på lossy/lossless i både riktigt high end grejor och sådana som gemene man hänger på örat och kan inte höra någon skillnad. Har nog mest med ålder och hörselskador att göra. För mig är iallafall lossless inget jag skulle betala extra för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goofa:

Tidal HiFi.. markant stor skillnad mot Spotify med Audeze LCD-2. Så jag sa det.

Vet du att det är samma källmaterial som användes i bägge tjänster? Om inte är jämförelsen värd exakt ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

@Shiprat

Kul att du gör diverse olika A & B tester

Förstår inte riktigt vad du använder för ljudkällor i vanliga fall?

Har du jämfört tex Spotify mot FLAC filer, Tidal Hifi eller Amazon HD, inte bara några enstaka låtar en under en längre tid?

Spotify och google play music / numera youtube music. Haft en del FLAC på den tiden jag hade musik på disk, men då hade jag inte hårdvara att kunna höra riktig skillnad. Har faktiskt några mp3-filer uppladdade till google play, till exempel josh todd's soloalbum som aldrig dykt upp på någon strömtjänst och jag i slutänden köpte som digital download någonstans för att lägga upp på google play.

Förstår dock inte vad du tror att jag ska få för uppenbarelse över en längre tid som skulle vara mycket mer distinkt än att faktiskt aktivt försöka finna en skillnad?
Samtliga tjänster du föreslår är betaltjänster och involverar ändå att starta ett konto och ge ut dina för att försöka hitta ett skäl att ge dem mina pengar? Om jag hör en skillnade där som jag inte kan höra när jag lyssnar efter skillnad på en okomprimerad sample och en 320kbps sample komprimerad från samma källa så skulle lite på att de inte gör något för att "färga" musiken.

Den absolut största delen av tid jag lyssnar på musik är det ändå på imperfekt hårdvara- JBL Sprint, Marshall Monitor, Jabra Evolve 75, Huawei earbuds som kom med telefon, Deluxe Audio Strap till mitt vive och JBL Club 6520-element i min bil på en underdimensionerad headunit, i samtliga fall är de tradeoffs då jag inte realistiskt kan springa långdistans, vandra ute i regnet, cykla i terräng, lyfta skrot på gymmet eller köra bil med HiFi-lurar på, men det är där majoriteten av lyssnande sker.

Känner jag folket på spotify rätt så har de dock redan utvärderat allt detta mer än en gång och har antingen en plan för det eller har bestämt sig för att det inte är något som kommer göra realistisk skillnad. Min uppfattning är att de är väldigt teknik-nördiga på alla nivåer där, även om jag inte vet specifikt om vad de gjort rörande detta.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

http://abx.digitalfeed.net/
TS, kör det testet för att se om du verkligen tjänar något på lossless jämfört med 320 kbps.

Med mina XM3 hör i alla fall jag ingen skillnad, jag gissar på att man måste upp i betydligt högre prisklass på utrustningen, alternativt arbeta som professionell studiomusiker för att göra det.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Har svårt att se hur man ekonomiskt kan motivera att tillhanda hålla en tjänst som kommer åtminstone femdubbla både lagring- och bandbreddskrav för företaget.

Någon sugen på att pröjsa 300-500 kr i månaden för lossless Spotify?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är definitivt en skillnad i detaljer och dynamiskt omfång om man jämför.
Fast inte tillräcklig för att jag ska bry mig. Dessutom, man blir ju van med vad man har.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

http://abx.digitalfeed.net/
TS, kör det testet för att se om du verkligen tjänar något på lossless jämfört med 320 kbps.

Med mina XM3 hör i alla fall jag ingen skillnad, jag gissar på att man måste upp i betydligt högre prisklass på utrustningen, alternativt arbeta som professionell studiomusiker för att göra det.

Ska defintivt testa!

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Tror kanske inte att Spotify gör bort sig direkt då mängden användare som "villhöver" Lossless är nog mycket liten men samtidigt att kunna ta dubbelt betalt för Hifi som Tidal gör är ju som att få en extra betalande användare.

Jag personligen vill kunna köra Lossless på samma sätt som folk vill köra 98oktan/Shell V-Power på sin sportbil. Jag överväger att prova Tidal en gång till om de bara kunde sluta rekommendera mig massa hipphopp skit .
Grannen kör Tidal Hifi till sin Stereo (c:a 65-70k grejer) och säger sig höra skillnad speciellt på Master spåren jämfört med Spotify premium sen om det inte är samma källmaterial som Spotify är ju svårt att veta men låter det bättre så är det ju det viktigaste.

Permalänk
Inaktiv

Jag bytte till Tidal just för detta. Hade ju gärna stannat som kund annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Jag satt och försökte, verkligen försökte, att lyssna in Tidal HiFi på mitt ljudsystem. Jag har ingen monsterförstärkare men Sony STR DN-1080 är en bra förstärkare kombinerat med HiFi-högtalare, ATMOS-högtalare och en ordentlig bas från XTZ.

Googlade efter vilka låtar man skulle prova för att märka skillnaden mellan Spotify och Tidal, vilka som var mest komplexa i sin ljudbild, vilka som hade bäst basgångar osv.

Jag ska ärligt erkänna att jag knappt märkte ett dyft. Tror mer att det var placebo som spelade in än att mina öron faktiskt uppfattade någon skillnad. Därför gick jag tillbaka till Spotify.

Däremot märker jag en gigantisk skillnad i ljudbilden när man spelar olika typer av ljudkällor så som Dolby Digital+, TrueHD, ATMOS. Där skiner verkligen surroundsystem genom att fylla rummet med ljud.

Inspelning på musiken ger helt klart ett större lyft än uppspelningskvalité.

Sen att du nämner atmos högtalare och en hemmabioreciver. Spelar du upp din musik med surroundljud? 😆

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Det är definitivt en skillnad i detaljer och dynamiskt omfång om man jämför.
Fast inte tillräcklig för att jag ska bry mig. Dessutom, man blir ju van med vad man har.

Gör ett riktigt blindtest och återkom. Grejar du det kan du ju i samma veva passa på att hämta hem den där miljonen dollar från James Randi.

Permalänk
Medlem

Göra bort sig?
Majoriteten utav människorna som prenumererar på musikstreaming tjänster har inte en aning om ovanstående tjänster och hade aldrig valt dom ändå.

MAjoriteten utav prenumeranter föredrar enkelhet, och bekvämhet, då är något folk känner igen det bästa.
Apple music, Spotify har inte lossless, och behöver inte heller ha det. (Sen hade det väl varit trevligt om de haft det).

Majoriteten som streamar denna music har inte direkt någon nytta av lossless heller, och hade inte märkt någon skillnad med tanke på hur de spelar upp musiken.

Så nej, verkligen inte lönt för Apple eller Spotify som tjänst att lägga till lossless abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Fast det är inte att jämföra lossy mot lossless. På tok för många variabler för att avgöra att det är just den skillnaden du hör.

Jag tror det absolut är hörbara skillnader mellan Tidal och Spotify i vissa fall, men ta en cd och komprimera med en vettig vorbis encoder och se att det inte är här problemet ligger.

Jag minns när hade köpt nya högtalare och höll på att lyssna in och ställa in lite saker, det var en låt där basen blev helt wacko och tog över på ett jättekonstigt sätt. Låten lät normalt med mina gamla högtalare.

Basen var överlag lite väl aktiv från början men jag hade fått ner det till riktigt bra nivåer överlag, typ allt lät bra, utom den där låten som blev helt wacko.

Hittills hade jag bara använt mig av Spotify men började lyssna på lite andra låtar som inte finns där som jag har som MP3or och allt lät jättebra, den där låten som lät illa störde mig dock fortfarande men jag provade att ladda hem en annan version och se där, den lät ju helt fantastiskt. Basen gick ifrån att "wobbla" på ett störigt sätt till att sitta distinkt. Jag har ingen aning om varför det var så men det var så otroligt stor skillnad.

När jag lyssnade på mina gamla högtalare så lät det ingen större skillnad, men dom gick nog inte lika djupt i basen.

Sen har det ju varit många som analyserat inte bara Spotify utan även itunes osv där dom sett att deras höga bitrate filer bara är omkodningar av gamla 128kbps filer, i början av digitaliseringen så tog många det dom hade och lade upp. Och då var det mest 128kbps mp3or. Hur mycket av det som lever kvar idag vet jag inte, men jag tror inte problemet är helt löst.

Permalänk
Inaktiv

Håller med om att det är synd att ljud inte är bättre kvalitet. Däremot har jag ändrat mitt tänkt kring vad som är "bra" ljud. Hur illusionen av stereobredd osv. uppnås via mixning är viktigare än det tekniska. Få konsumenter som hör skillnad på HQ ljud och vanligt "skräp" mp3.

Men ja, det är trevligt med bra ljud. Kan säga att när man försöker få in sin musik på stora spellistor är det ofta riktiga audiofiler som analyserar låtarna, mixningen ska sitta som en handske osv. Vilket är ironiskt eftersom de är "gatekeepers" man måste ta sig förbi för att nå mainstream-lyssnarna som inte bryr sig så mycket mer än att det är en skön låt som folk gillar och lyssnar på 20 kronors hörlurar som ingick med mobilen

edit: Det är lite som med bilder. Du fotar i RAW, men bilderna på Instagram blir 1024x1024 och inte sällan det som folk i sin tur fotar på ipad-skärmen med mobilen och skriver ut till tavlan på väggen... keep your expectations low.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Spotify är svindåligt som lösning. Allt de har är utbudet från skivbolagen. Det är verkligen allt. Genomförandet och företagets prestation är genomruttet och deras kunder är oftast lyckligt ovetande

Permalänk
Medlem

Technics EAH-T700 är dessa en typisk hörlur för audiofiler eller ska det kosta ännu mera med ännu mera lull-lull? Sist jag gick i skolan så hör inte människor 100khz. https://lasseshifi.se/products/technics-eah-t700

Glömde länk
Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Antagligen inte?

Spotify har säkerligen kollat på detta och kommit fram till samma slutsats som de flesta i denna tråd: efterfrågan på förlustfri strömning är för låg för att väga upp för kostnad/arbetsinsats för att realisera det.

Jag är personligen inte intresserad av det eftersom de lurar jag använder när jag lyssnar på spotify i telefonen garanterat är den största flaskhalsen gällande kvalitet (bose soundsport) så för mig är kvalitén i nuläget tillräckligt bra.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Har lyssnat på många olika kombinationer av högtalare/förstärkare i HiFi butiker och kommit fram till att jag inte hör någon skillnad på Spotify vs Tidal HiFi. I vissa låtar tyckte jag det ena var bättre än det andra men det var okonsekvent och ibland Spotify som lät bättre och ibland Tidal. Tror det var mer placebo än något annat. Kombination av stärkare och högtalare däremot gör en jäkla skillnad... Kör Audio Monitor Gold 200 hemma med separat förförstärkare och slutsteg och kör Spotify och det låter fantastiskt bra

Permalänk
Medlem

Stor skillnad på 320kbps och lossless? Inte för 99.9% av befolkningen.

Antagligen främst för att de inte har prylar som kan spela upp det så bra att man hör skillnad men också för majoriteten antagligen bara lyssnar på musik för att blockera ut annat ljud/få tiden att gå.

Resten får väl betala 19.99$ per månad för Tidal.