Xbox Series X uppges "ge ifrån sig galna mängder värme"

Permalänk

Som farbror Ben alltid säger: "With great power comes great heat exchange"

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ja alltså det är rätt svårt att ändra på fysikens lagar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Min gamla pioneer plasma som drog 500w gjorde att man blev svettig efter ett LOTR maraton.

Permalänk
Medlem

Vad tusan. Inte en ends Sony fanboy har postat ännu...
Känner på min frys ibland, varm som tusan på sidan. Brukar lägga bullpåsarna och tina dem bredvid. Bilens motor är också skitvarm, trots kylarvätska m.m. Inget konstigt, betyder inte de överhettar för det.

Permalänk
Medlem

Det största problemet blir att hålla katterna borta från att lägga sig till ro på utblåset

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karate Taco:

Värme från hårdvara kan utnyttjas på rätt intressanta sätt. En bekant i en kallare del av Kanada använde värmen från sin crypto-minining-rig till att värma upp sitt hem och kunde således slå av värmepumpen i fastigheten.

Det är ju absolut en bra idé om man ändå har riggen, men en värmepump kan ju vara >100% effektiv, så det är inte optimalt att slå av värmepumpen och på ett gäng datorer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ralleballe:

En lödkolv är också varm så att man bränner sig, men inte är det någon som värmer sitt hem med en sådan. Man måste skilja på temperatur och effekt.

Stämmer nog att man kan värma hemmet med den. Särskilt om man bor i en liten lgh med grannar på sidorna då räcker nog 2-300w värme gott i väl. Utan tvekan om man bor i ett varmare land. Kan rent av bli jobbigt i länder där man måste kyla med ac hemma.

Jag har själv två grafikkort snurrande med mining strax ca. 300w det sprutar ut ordentligt med värme från den. När jag körde 6 gpu i en mini 3a så stod fönstrena lite öppna hela vintern i vardagsrummet där minern stod. Visserligen i skåne men ändå.

Permalänk
Medlem

men det är ju bra att den ger ifrån sig värme. Det hade varit dåligt om den inte gjort det, för då hade den blivit varmare.

Permalänk
Medlem

Hur mycket drar dessa maskiner? Är det 2 kw så kan min byggfläkt i garaget få sig en utmanare som jag dessutom kan spela på 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur mycket drar dessa maskiner? Är det 2 kw så kan min byggfläkt i garaget få sig en utmanare som jag dessutom kan spela på 😉

Xboxen har 250w nätagg, så max det plus några procent förluster i transformeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Bra, då kanske den inte överhettar.

Japp. Verkar som om Microsoft (och denna generation även Sony) lyckats bra med kylningen, trots extremt högpresterande konsoler.

Bättre att den varma luften dumpas ut i rummet, än att den är kvar i boxen och throttlar systemet.

Gott jobbat!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

När en persons tweet blir en nyhet. Sätt handen bakom valfri gpu så är det varmt.

*LOL*

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Japp. Verkar som om Microsoft (och denna generation även Sony) lyckats bra med kylningen, trots extremt högpresterande konsoler.

Bättre att den varma luften dumpas ut i rummet, än att den är kvar i boxen och throttlar systemet.

Gott jobbat!

Köpte en lanserings ps3a för ett tag sen, blev så varm så man brände sig på den och fläktarna gick på 100%, sjukt dålig kylning i dom sen hade man ju ett lanserings 360 med som fick RROD efter 2 år, premium varianten med 20gb hdd och hdmi port utan wi-fi

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Är detta bra för den globala uppvärmningen?

Permalänk

Om jag förstår konstruktionen rätt så handlar det endast om att all varmluft blir "koncentrerad" på ett ställe. Det är ju därför en bärbar har varmare utblås än en stationär till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju absolut en bra idé om man ändå har riggen, men en värmepump kan ju vara >100% effektiv, så det är inte optimalt att slå av värmepumpen och på ett gäng datorer.

Fast en värmepump skapar ju inte låtsaspengar! (som kanske går att växla till riktiga pengar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Xboxen har 250w nätagg, så max det plus några procent förluster i transformeringen.

Undra var den har för effektivitet i motsvarande PLUS certifiering. Kan ju hoppas att det är 80+ Plantinum eller Gold.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av leafbranch:

Undra var den har för effektivitet i motsvarande PLUS certifiering. Kan ju hoppas att det är 80+ Plantinum eller Gold.

Det spelar typ ingen roll, ALL effekt som levereras av nätaggregatet blir värme, förutom någon mikro-promille som blir rörelseenergi till fläktarna

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Känns lite som clickbait från er?

https://mobile.twitter.com/jeffbakalar/status/131358679829628...

Han nämner i själva podden att den blir lika varm som One X

Är du förvånad? Det är så man skriver här nu för tiden.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon298854:

Är detta bra för den globala uppvärmningen?

Det enda som spelar roll där är hur många watt den drar. På så vis är den ju åtminstone bättre än en speldator.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det här är ingen nyhet, det är någon sensations-tweet som jagar likes. Det borde inte läggas upp på sweclockers.

Jag sa ifrån när "Någon kör doom på graviditetstest" var helt osant och någon bara hade använt plastskalet från ett sådant för spela doom. Veckor senare går fortfarande myten om att det går att spela Doom på ett graviditetstest.

Jag tycker det är fel håll att gå av Sweclockers, det måste väl finnas intressantare saker att skriva artiklar om.

Lite orättvis kritik och tråkig ton ändå, redaktionen har ju ändå publicerat 7st andra artiklar i dag och stor bevakning av AMD i går samtidigt som det inte är jättedyrt att läsa artiklarna för oss användare. Jag läser gärna mer om Xbox Series X, dels för att det bygger upp förväntningarna till släppet och dels för att det är intressant att se vad andra medlemmar har att säga i kommentarerna.

Permalänk
Medlem

Det blir å stänga av elementet 😊

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Hade varit förvånad om den inte gjorde det. Tycker de flesta spelkonsoller jag använt sedan 360/PS3 generationen (förutom Nintendos) har gett ifrån sig obekväma mängder värme. Speciellt PS3 tycker jag alltid osade ut mycket värme och kändes som att fläktgallret där bak borde smälta.
Xboxen är ju tyst iaf. Minns jag var väldigt imponerad när jag körde igenom RDR2 på One X att den höll sig knäpptyst hela tiden, jämfört med PS4 Pro som jag nu spelar det igenom på låter som ett jetplan.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av voffen1:

Det blir å stänga av elementet 😊

Beror på hur litet rummet är där du spelar, men el element brukar ligga runt 800-2000w. En spelkonsol är inte i närheten av det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Xboxen har 250w nätagg, så max det plus några procent förluster i transformeringen.

Trodde det var 315W, är det bara prototyperna som har det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Beror på hur litet rummet är där du spelar, men el element brukar ligga runt 800-2000w. En spelkonsol är inte i närheten av det.

Ironi 👌

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Trodde det var 315W, är det bara prototyperna som har det?

C7/8 kontakten på baksidan är speccad för 2.5A så den får lagligt inte konsumera mer än 275W när man går på minsta gemensamma nämnare (110V).

Problemet är att de även är designade att gå tyst i flera år i damm/päls-berikade miljöer, så fläktarna kanske ligger på 25%.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Trodde det var 315W, är det bara prototyperna som har det?

Enligt TechPowerUp så kommer den ha 200W TDP men en 350W PSU, dock verkar uppgifterna inte helt säkra och jag kan inte hitta några officiella källor vid en snabb sökning. Har från olika källor tidigare hört allt ifrån 250-350W, tippar själv på 300W+(PSU).

Källa:
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/xbox-series-x-gpu.c3482