Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Förslagsvis slår datorn automatiskt upp mottagaren i folkbokföringen och bolagsregistret för att se om det är en privatperson eller ett företag.Vissa privatpersoner, t.ex. pensionärer, kan dock vilja ha leveranser dagtid och då är det dumt att kräva att mottagaren ska behöva starta ett företag för att få det.Försändelser som enligt utländska posten skickas som "postpaket utrikes" kan bli till lite vad som helst i Sverige. Jag har fått "MyPack Home", "Import-UPU" och en del annat. UPU = Union Postale Universelle, d.v.s. Världspostföreningen på franska.Huruvida mina "postpaket utrikes" kommer till dörren eller till ombudet beror på vad Postnord väljer att mappa "postpaket utrikes". Av någon anledning verkar "postpaket utrikes" aldrig mappas till just "postpaket utrikes". Blir det MyPack Home, kommer det till dörren (med eller utan fejkat leveransförsök). Blir det Import-UPU kommer det till ombudet. Om Postnord väljer att leverera paketet direkt till dörren utan att man ges möjligheten att välja ombud, brukar paketet bli en dag försenad eftersom Postnord först måste konstatera att ingen är hemma.

Jag förstår det. Jag har dock aldrig varit med om att mina paket från utlandet hamnat direkt hos ombud. På PNs webb hittar man denna info:

https://www.postnord.se/ta-emot/leveranser-till-hemmet/paket-...

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Förslagsvis slår datorn automatiskt upp mottagaren i folkbokföringen och bolagsregistret för att se om det är en privatperson eller ett företag.

Det går såklart inte, det hoppas jag att du förstår.
Rent tekniskt alltså, så går det inte.

Skrivet av Kommenterande 2:

Vissa privatpersoner, t.ex. pensionärer, kan dock vilja ha leveranser dagtid och då är det dumt att kräva att mottagaren ska behöva starta ett företag för att få det.
.

Vilken tur då att dom inte behöver det. Det finns tjänster för hemkörning till privatpersoner.

När det gäller utländska försändelser så bör man ju förstå komplexiteten i ett globalt postsystem, eller det globala postsystemet om man så vill, innan man uttalar sig.

Permalänk
Avstängd

Haha alltså hur orkar ni tjafsa emot?

Postnord har inte gjort fel...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Nollan:

Jag förstår det. Jag har dock aldrig varit med om att mina paket från utlandet hamnat direkt hos ombud. På PNs webb hittar man denna info:

https://www.postnord.se/ta-emot/leveranser-till-hemmet/paket-...

När avsändaren skickar ett postpaket från utlandet sätter det stora Postnord-lotteriet igång för att välja ut en tjänst som man ska låta försändelsen motsvara i Sverige. Om det står "Import-UPU" på lottsedeln, går försändelsen direkt till ombudet. Om du skickar ett postpaket från Japan till Sverige, står det "Import-UPU" på lottsedeln, åtminstone om paketet skickas med båt till Europa. Om försändelsen däremot skickas som Weltpaket från Tyskland, kallar Postnord det för något annat (minns ej vad) och paketet går direkt till dörren.

Skrivet av Xeonist:

Det går såklart inte, det hoppas jag att du förstår.
Rent tekniskt alltså, så går det inte.

Rent tekniskt är det inget problem. Det är bara att låta datorn söka och se om man får en träff. I vilket fall som helst måste man ju ändå i något skede avgöra om mottagaren är en privatperson eller ett företag och det är bara att se till att deta görs tidigare så undviker man problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Haha alltså hur orkar ni tjafsa emot?

Postnord har inte gjort fel...

Jag vet att jag är ute i ogjort väder., och att vissa människor helt enkelt älskar att förbli ignoranta och korkade eftersom det (i princip) bara är då man kan raljera i såna här trådar och säga saker som "Så här tycker jag det borde fungera...", "Det var bättre förr...", "Det finns ingen riktig post längre...".

Samtidigt, när människor säger "det är jätteenkelt, dom borde bara göra en sån här lösning..." och pekar på något som faktiskt är omöjligt, rent tekniskt är omöjligt, så är ju det jag gör faktiskt möjligt och enkelt.

Det ska ju också sägas, Postnord gör fel. Jag ringer och skäller på dom i alla fall varannan vecka. Samtidigt så skäller jag på andra fraktföretag som UPS, FedEx, TNT, DHL flera gånger i veckan.
Och det är ju inte för att dom är sämre, men betalar man 500-1000kr för att skicka säg dokument till USA, och det sägs att dom ska vara framme dagen efter, då ska dom vara framme dagen efter.
Betalar man ett utrikesporto på 23kr till Postnord, ja då får man service därefter. Så sett till volymer man faktiskt har att hantera, och vad det kostar, så sköter sig faktiskt Postnord väldigt bra.

Men visst, jag kommer såklart ge upp till slut, just not yet..

Skrivet av abki:

Har lite svårt att se vinsten med att staten tar ut en avgift som ska gå till Postnord. Enklare om Postnord får höja portot motsvarande.

Jag har inte läst igenom alla 55 sidorna i den här tråden, men jag bara gissar att det här inte har kommit upp, vilket är fascinerande. Hur kan man diskutera Postnord över 55 sidor och aldrig ställa sig den frågan.

Som sagt, fundera över komplexiteten i det globala postsystemet. Fundera t.ex. på hur/hur mycket/om Postnord får betalat för att leverera en vara som är betald till t.ex. den kinesiska posten.
Sen när/om du hittar en summa, fundera på hur mycket ni tycker att Postnord ska göra för den summan.
Dom ska kolla om mottagaren är en privatperson/företag, dom ska köra ut det, har det blivit fel tjänst så ska dom ändra tjänst (jag vet att det här är såna där tråkiga detaljer som inte är så roligt att fundera på, det är roligare att bara klaga från okunskap, men i det att dom ändrar tjänst, så ska någon sitta och manuellt skriva in avsändare/mottagare och förse försändelsen med en ny etikett).
Sen när/om dom kör ut så tycker ni att dom ska ringa, ringa på dörren, om ni inte hinner svara eller hinner öppna, så vill ni att dom ska ringa på/ringa igen. Osv. osv.

Så jag förstod faktiskt inte riktigt själv det där med avgift först, men problemet är att att om man bara höjer "portot" (frakten) så får Postnord in den avgiften på paket vi skickar utrikes, som för Postnord är superenkla att hantera, och volymmässigt skickade/mottagna så går det helt enkelt inte ihop (så för att alla ska vara med, om vi tar emot 10 paket för varje paket vi skickar, så ska portot för det där skickade paketet betala för hanteringen av 10 paket, något förenklat)

Skrivet av Lasse62:

En vanlig felkälla är att postombudet/butiken/kiosken/macken missat att scanna alla inkommande "paket"
Då uppkommer precis de problem som de närmaste inläggen berättar.

Jag skulle säga att det sett till volym av problem är ganska litet. Men du har rätt, det är ett problem.

(som vi redan har varit inne på, den överväldigande majoriteten av problem beror på det som i en teknikbransch skulle kallas för "handhavandefel", kunder skriver fel adress, beställer fel tjänst, och sen alla problem som uppstår kring detta)

Men då har vi det där med pengar igen, vad tror ni postombudet/butiken/kiosken/macken tjänar på att lämna ut paket? Absolut ingenting, det är en kostnad för dom. Nu menar jag inte att jag försvarar fel som görs, men jag tror heller inte att anställda på ombuden medvetet gör fel.

Jag ska också lägga till en sak som många inte verkar förstå. Rent tekniskt är inte mottagaren Postnords kund. Jag förstår att det skapar problem, men det är bara ett faktum.

Skrivet av Lasse62:

Detta händer mig flera gånger om året och det är svårt att skylla allt på PostNord/Schenker/DHL när det är deras underleverantörs personal som missar.

Och jag har svårt att skylla på underleverantörerna när Postnord/Schenker/DHL inte betalar för tjänsten dom får. Alla vill ha, ingen vill betala.

Skrivet av JoOngle:

...och jag tog det på allvar och paketerade det i dubbla förpackningar, så tät det nu går, med även tyg och tidningar rundt omkring, massor av tejp..

Tyg, tidningar och tejp? (disclaimer, jag vet att flyttfirmor och speditörer använder tyg/filtar när dom flyttar saker, men det är något helt annat)

Det är svårt att packa rätt, så vet man inte vad man gör kanske man ska låta någon som vet göra det istället. Men att tro att tyg och tidningar fungerar...och jag menar, det här är ju enkel fysik, det borde vara helt uppenbart för alla att det inte fungerar.

Skrivet av Kommenterande 2:

Förslagsvis slår datorn automatiskt upp mottagaren i folkbokföringen och bolagsregistret för att se om det är en privatperson eller ett företag.

Om du menar att det är sådär enkelt, utveckla den lösningen och sälj den. Du kommer tjäna 100tals miljoner, så stor är shipping-marknaden globalt. Jag kan till och med sälja in den åt dig (mer seriöst, jag förstår att du inte har tänkt igenom det och att du inte har en aning om vad du pratar om)

Skrivet av Kommenterande 2:

Försändelser som enligt utländska posten skickas som "postpaket utrikes" kan bli till lite vad som helst i Sverige. Jag har fått "MyPack Home", "Import-UPU" och en del annat. UPU = Union Postale Universelle, d.v.s. Världspostföreningen på franska.Huruvida mina "postpaket utrikes" kommer till dörren eller till ombudet beror på vad Postnord väljer att mappa "postpaket utrikes".
Av någon anledning verkar "postpaket utrikes" aldrig mappas till just "postpaket utrikes". Blir det MyPack Home, kommer det till dörren (med eller utan fejkat leveransförsök). Blir det Import-UPU kommer det till ombudet. Om Postnord väljer att leverera paketet direkt till dörren utan att man ges möjligheten att välja ombud, brukar paketet bli en dag försenad eftersom Postnord först måste konstatera att ingen är hemma.

Här är du ju faktiskt inne på något. Det konstiga är analysen du sen gör av detta.

Det finns inga globala korresponderande tjänster, så på det sättet är det ett "olösligt problem", och Postnord kan varken göra rätt eller fel. Från vissa länder fungerar det såklart bättre, eftersom dom tjänster man har korresponderar bättre.
Den här mappningen ska dessutom många gånger göras optiskt/manuellt, eftersom det inte (alltid) finns datasystem som kan prata med varandra, och på många ställen gör man fortfarande fraktsedlar manuellt.

Jag vet att du som är kunnig inom programmering förstår detta, men det är lite som att utveckla ett (1) affärssytem i Java, PHP, Python, C++, MySQL, MSSQL, Perl och Ruby. Det är helt enkelt inte så man gör det.

Skrivet av Kommenterande 2:

Det är bara att låta datorn söka och se om man får en träff. I vilket fall som helst måste man ju ändå i något skede avgöra om mottagaren är en privatperson eller ett företag och det är bara att se till att deta görs tidigare så undviker man problemet.

Som sagt, just do it. Du kommer tjäna 100tals miljoner.

Så, nu har jag gjort mig till trådens mest hatade person "..j*vla Postnord shill..", so, I yield my time to the chair..

Permalänk
Bildexpert

Inväntar ett paket från Webhallen som skickades i måndags. När jag sökte på paketet igår stod det att det var framme vid ett ombud, som ligger mer än en timme bort - Och då är vi på helt fel sida av Stockholm dessutom. Postnumret till mottagaren (dvs jag) är rätt och i mejlet från PostNord är också rätt ombud angett, så hur detta har gått till är bortom mitt förstånd.

De skulle i vilket fall kontakta ombudet för att be dem skicka det till Veddesta och därefter sorteras rätt, så vi får väl se hur det går. Vad jag kan se på sökningen ligger det kvar vid samma ombud just nu...

EDIT: Fick sms imorse att det fanns att hämta, vid samma felaktiga ombud, så min magkänsla sa helt enkelt att de inte tänker göra något åt saken. Blev att välja nytt utlämningsställe och pynta 39 kr för det, då det ändå är billigare än att bila fem mil enkel väg.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Inväntar ett paket från Webhallen som skickades i måndags. När jag sökte på paketet igår stod det att det var framme vid ett ombud, som ligger mer än en timme bort - Och då är vi på helt fel sida av Stockholm dessutom. Postnumret till mottagaren (dvs jag) är rätt och i mejlet från PostNord är också rätt ombud angett, så hur detta har gått till är bortom mitt förstånd.

De skulle i vilket fall kontakta ombudet för att be dem skicka det till Veddesta och därefter sorteras rätt, så vi får väl se hur det går. Vad jag kan se på sökningen ligger det kvar vid samma ombud just nu...

EDIT: Fick sms imorse att det fanns att hämta, vid samma felaktiga ombud, så min magkänsla sa helt enkelt att de inte tänker göra något åt saken. Blev att välja nytt utlämningsställe och pynta 39 kr för det, då det ändå är billigare än att bila fem mil enkel väg.

Min erfarenhet är att postens spårningstjänst inte klarar av att hantera paket som flyttas till annat ombud
än det som paketet kom till först. Jag har råkat ur för samma där det står i tjänsten att paketet finns
på det ombud som paket kom till först trots att jag efter det valt att få leverans till ett annat ombud.

SMS:et du fick innebär inte att paket finns på det första ombudet.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Bildexpert

Fast borde det inte ha passerat en terminal innan det åkte till det nya ombudet? Först idag kom det till Veddesta för sortering, efter att ha hamnat vid fel ombud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Fast borde det inte ha passerat en terminal innan det åkte till det nya ombudet? Först idag kom det till Veddesta för sortering, efter att ha hamnat vid fel ombud.

Det tar 2 dygn att byta ombud och det ska alltid till sorteringsterminal däremellan...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det att dela ut en försändelse numera? Står att det levereras till postlåda och scannats in senast 30 okt. 03:31 Årsta BT. Borde ju fått det i fredags kan man tycka då det ska levereras i Stockholm.

Permalänk
Medlem

Postnord försökte leverera ett paket till mig igår men dom kunde inte komma in i byggnaden för det finns portkod.
Det var skickat som mypack collect så fattar inte varför dom försöker leverera hem.
I smset stod det att dom skulle leverera det till ombudet idag men så såg jag idag att dom försökt leverera det hem till mig igen och inte lyckats, suck!
Ringde dem och dom bad om ursäkt, det har blivit nåt fel och dom lovar att paketet kommer köras ut till ombudet imorgon.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Man väljer hemleverans, är hemma, får meddalande på appen "ingen svarade"..
Nee, men kanske borde ringa på porttelefonen?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAnDis:

Man väljer hemleverans, är hemma, får meddalande på appen "ingen svarade"..
Nee, men kanske borde ringa på porttelefonen?

Ain't nobody got time for that!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har skickat två vanliga kuvert senaste tiden till privatpersoner.

Datum med poststämpel var helt åt h på båda brev. Ena brevet hade poststämpel efter datumet brevet kom fram. Andra hade ingen.

Ena brevet tog 1.5v och andra 2v. Breven skulle ungefär 10 mil.

Att det ens är lagligt att sköta sin verksamhet så värdelöst.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av SAnDis:

Man väljer hemleverans, är hemma, får meddalande på appen "ingen svarade"..
Nee, men kanske borde ringa på porttelefonen?

Råkade ut för samma sak med UPS idag. Hade bokat om leveransen (skulle ha kommit i måndags)
till idag men inte fan kan de tomtarna leverera vad de lovar.

Postnords hemleveranser har däremot fungerat utan problem.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Råkade ut för samma sak med UPS idag. Hade bokat om leveransen (skulle ha kommit i måndags)
till idag men inte fan kan de tomtarna leverera vad de lovar.

Postnords hemleveranser har däremot fungerat utan problem.

Ja, UPS är inte bra på hemleveranser.
Jag har alltid fått styra om leveranserna till jobbet för hemleveranserna har funkat så himla dåligt.

Bland annat har dom hävdat att dom inte kunna komma in i byggnaden för att dom inte hade port kod men då fanns det ingen portkod ens så man fattar ju att dom inte har varit där.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Ja, UPS är inte bra på hemleveranser.
Jag har alltid fått styra om leveranserna till jobbet för hemleveranserna har funkat så himla dåligt.

Bland annat har dom hävdat att dom inte kunna komma in i byggnaden för att dom inte hade port kod men då fanns det ingen portkod ens så man fattar ju att dom inte har varit där.

Vi kommer aldrig se fullt fungerande hemleveranser.

Skulle det fungera som ni vill (som det borde om man så vill) så blir det för dyrt. Som så ofta, man får vad man betalar för.

Som ett exempel, en UPS chaufför lägger ju in sin rutt i en GPS på morgonen, som såklart också räknar ut hur lång tid det ska ta, som GPSer gör.
En UPS-chaufför i dom större städerna ska ofta under sitt arbetspass på 8-10timmar köra rutter som ska ta 12-14timmar.

Skrivet av Nissling:

Postnumret till mottagaren (dvs jag) är rätt och i mejlet från PostNord är också rätt ombud angett, så hur detta har gått till är bortom mitt förstånd.

Är det verkligen det? Är det så svårt att förstå att ett företag som hanterar >125Miljoner försändelser på en månad gör fel ibland?

Jag vet inte vad du jobbar med, men jag gör fel varje dag på mitt jobb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av =)(=:

Ja, UPS är inte bra på hemleveranser.
Jag har alltid fått styra om leveranserna till jobbet för hemleveranserna har funkat så himla dåligt.

Bland annat har dom hävdat att dom inte kunna komma in i byggnaden för att dom inte hade port kod men då fanns det ingen portkod ens så man fattar ju att dom inte har varit där.

Väntade hemleverans i tisdags från UPS. Fick sms efter lunch att de försökt men jag inte var hemma. Jobbar hemma så jag var 100 % hemma. Ingen har ringt på, ingen har försökt ringa på mobilen... 100 % har de inte ens försökt

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Rekordmedlem

UPS är överlägset sämst, de kan ev få fram ett paket i storstäderna men det är omöjligt på övriga orter för de kan inte sköta hemleveranser och paketen går i retur så fort att det är omöjligt att hinna få kontakt med dem och dessutom har de så få ombud att man i så fall oftast skulle behöva åka till en storstad för att kunna hämta paketen, de är ett väldigt extremt storstadsföretag och i praktiken kan de aldrig leverera till privatpersoner i Sverige om man inte bor i Stockholm eller Göteborg.
De är så överlägset uslast att det inte borde få påstå att de är aktiva över hela landet för deras system är totalt undermåliga och fungerar inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

UPS är överlägset sämst, de kan ev få fram ett paket i storstäderna men det är omöjligt på övriga orter för de kan inte sköta hemleveranser och paketen går i retur så fort att det är omöjligt att hinna få kontakt med dem och dessutom har de så få ombud att man i så fall oftast skulle behöva åka till en storstad för att kunna hämta paketen, de är ett väldigt extremt storstadsföretag och i praktiken kan de aldrig leverera till privatpersoner i Sverige om man inte bor i Stockholm eller Göteborg.
De är så överlägset uslast att det inte borde få påstå att de är aktiva över hela landet för deras system är totalt undermåliga och fungerar inte.

Verkligen. Mitt paket kom i alla fall till ett ombud så jag kunde gå och hämta det (fördelen med att bo centralt). Västerås är väl tydligen "tillräckligt" stort för att de ska ha några ombud iaf

Fick även en hemleverans av postnord samma dag, gick smärtfritt och de där var tidigt i sitt tidsspann.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

UPS är överlägset sämst, de kan ev få fram ett paket i storstäderna men det är omöjligt på övriga orter för de kan inte sköta hemleveranser och paketen går i retur så fort att det är omöjligt att hinna få kontakt med dem och dessutom har de så få ombud att man i så fall oftast skulle behöva åka till en storstad för att kunna hämta paketen, de är ett väldigt extremt storstadsföretag och i praktiken kan de aldrig leverera till privatpersoner i Sverige om man inte bor i Stockholm eller Göteborg.
De är så överlägset uslast att det inte borde få påstå att de är aktiva över hela landet för deras system är totalt undermåliga och fungerar inte.

Nja, jag bor på landet 15 km utanför Uppsala och de gånger jag fått hemleverans med UPS har det fungerat utmärkt. Sedan kanske jag inte tycker de är fantastiska ändå men leveranser hem till mig har de iaf klarat klanderfritt.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av =)(=:

Bland annat har dom hävdat att dom inte kunna komma in i byggnaden för att dom inte hade port kod men då fanns det ingen portkod ens så man fattar ju att dom inte har varit där.

Reklamera leveransen. Du har uppfyllt din del: porten var olåst och du höll dig hemma från 7 till 19 eller vad de nu har för leveransintervall. Nu får de uppfylla sin del, nämligen att leverera till din dörr. Villkoret att du måste hålla dig hemma från 7 till 19 på leveransdagen har du redan uppfyllt en gång men då vägrade de att leverera försändelsen, så då är det orimligt att kräva att du ska uppfylla villkoret en gång till. Istället får de vänta utanför din dörr på att du kommer hem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kommenterande 2:

Istället får de vänta utanför din dörr på att du kommer hem.

Lycka till att få igenom det

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Kommenterande 2:

Reklamera leveransen. Du har uppfyllt din del: porten var olåst och du höll dig hemma från 7 till 19 eller vad de nu har för leveransintervall. Nu får de uppfylla sin del, nämligen att leverera till din dörr. Villkoret att du måste hålla dig hemma från 7 till 19 på leveransdagen har du redan uppfyllt en gång men då vägrade de att leverera försändelsen, så då är det orimligt att kräva att du ska uppfylla villkoret en gång till. Istället får de vänta utanför din dörr på att du kommer hem.

Jag försökte för min leverans förra veckan, men chauffören hade redan lämnat försändelsen till ombudet.
Som tur är ligger ombudet endast ett par hundra meter från där jag bor och försändelsen var inte så tung.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Jag försökte för min leverans förra veckan, men chauffören hade redan lämnat försändelsen till ombudet.
Som tur är ligger ombudet endast ett par hundra meter från där jag bor och försändelsen var inte så tung.

Tur att det var så nära. Jag får gå förbi fem Postnord-ombud innan jag kommer till närmaste UPS-ombud. Om det är så långt till närmaste ombud är det viktigare att utkörningen fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Nja, jag bor på landet 15 km utanför Uppsala och de gånger jag fått hemleverans med UPS har det fungerat utmärkt. Sedan kanske jag inte tycker de är fantastiska ändå men leveranser hem till mig har de iaf klarat klanderfritt.

Borde inte det räknas som att bo i en storstad? Du bor då typ 10min från Sverige fjärde största stad.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Nja, jag bor på landet 15 km utanför Uppsala och de gånger jag fått hemleverans med UPS har det fungerat utmärkt. Sedan kanske jag inte tycker de är fantastiska ändå men leveranser hem till mig har de iaf klarat klanderfritt.

Skrivet av BergEr:

Borde inte det räknas som att bo i en storstad? Du bor då typ 10min från Sverige fjärde största stad.

Själv har jag nog 90 km till närmsta terminal för UPS om de inte byggt någon ny. @SH har nog UPS närmast på Arlanda, men där är han ändå nära andra kunder som kan tas samma tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Själv har jag nog 90 km till närmsta terminal för UPS om de inte byggt någon ny. @SH har nog UPS närmast på Arlanda, men där är han ändå nära andra kunder som kan tas samma tur.

Finns ju ett gäng UPS Access Point i Uppsala så inte behöver jag åka till Arlanda... Men som sagt, det har fungerat utmärkt med deras hemleveranser för min del.

Postnords hemleveranser funkar också ok men ofta kommer de inte på att jag har lantbrevbärare förren de aviserat att leveransen kommer och då kommer det en ny uppdatering som meddelar att paketet lämnats till lantbrevbäraren och kommer komma en dag senare. Sedan är det ändå inte lantbrevbäraren som kommer utan en budbil...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Finns ju ett gäng UPS Access Point i Uppsala så inte behöver jag åka till Arlanda... Men som sagt, det har fungerat utmärkt med deras hemleveranser för min del.

Postnords hemleveranser funkar också ok men ofta kommer de inte på att jag har lantbrevbärare förren de aviserat att leveransen kommer och då kommer det en ny uppdatering som meddelar att paketet lämnats till lantbrevbäraren och kommer komma en dag senare. Sedan är det ändå inte lantbrevbäraren som kommer utan en budbil...

UPS-chafförerna brukar utgå från en av UPS större terminaler. När de kört till mig så har de utgått från Västerås och har inte tagit med sig paketet om man inte svarat på deras samtal från deras privata telefon innan de rullat från terminalen.

Permalänk
Medlem

Min story lyder:

Kortfattat:

  • Beställt hemleverans av paket på nätet via thomann.

  • Får notis om lämnat.

  • Bud har lämnat till någon med liknande namn och gata, när hen inte hittat.

  • Hamnat i limbo och massa mer arbete för mig.

Beställt paket från musikaffären Thomann och skulle få det hemlevererat.
Postnord bad mig som vanligt välja tid för lämning, och valde även att klicka i, lämna även om jag inte är hemma. Det har underlättat tidigare i dessa corona-tider.

På utsatt dag och tid får jag meddelande om paketet lämnats. Konstigt postnord brukar ringa på dörren även om de bara ställer det utanför dörren. Går och kollar vid dörren, inget paket. Tänker det är kanske något bud som klickat i att hen lämnat i förväg, hänt tidigare att jag står med öppen dörr och då kommer budet. Men det kommer ingen.

Efter några minuter får jag tanken, har budet lämnat den vid entré? Om hen inte kommit in och det står utanför?! mitt i Stockholm. Åker ner men nope inget paket där häller. Ser hur en postbil lämnar gatan som är en återvändsgränd så måste varit budet och nu förstår jag inget..

Ringer mitt första samtal till kundtjänst 120st i kö...Men möts av en super trevlig person och hen försöker göra så gott hen kan från sin sida. De ringer postterminalen som i sin tur ringer budet. Kundtjänst säger till mig att budet inte hittat och valt att lämna paketet till någon med liknande efternamn och adress. Kundtjänst säger att både han och postcentralen inte fattar hur bud ens kunnat göra så.

Bud sa hen skulle försöka åka tillbaka och göra rätt när hen får tid.. Men har den som bud lämnat mitt paket till tagit emot det kan de inte göra något...?! Frågar vad som händer nu då? Han säger bara att vi får vänta och se men troligen kommer jag behöva reklamera till företaget jag köpt varorna ifrån.
Kundtjänst ber mig ringa tillbaka senare ifall jag inte fått något paket under dagen.

Dagen går inget paket dyker upp ringer kundtjänst igen..120st i kö igen. Kundtjänst säger bara att hen kan se vad jag och tidigare person pratat om att bud skulle försöka göra rätt för sig. Och varpå han säger men du hade inte behövt ringa tillbaka till oss för du behöver göra en reklamation till företaget. Men då frågar jag hen men det står ju som levererat så hur ska det gå till? Kundtjänst säger de kan se allt som hänt från sin sida.

Nu gör jag en reklamation till thomann och de säger såklart, vi kan se att paketet blivit levererat...Var på jag får skriva att de ska kunna kontakta postnord för att se vad som egentligen har hänt

------
Har ett unikt efternamn så att hitta någon med liknande måste varit svårt.
Hur kan ens postnord få göra så? Jag kan inte ens klaga för jag har inget avtal med dem utan det är Thomann.
Nu sitter jag utan paket och i försöker övertala Thomann vad som hänt, de vill att jag ska plinga på hos grannar.
Sjukt mycket mer arbete för mig för postnords felande.
-------