Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Förslagsvis slår datorn automatiskt upp mottagaren i folkbokföringen och bolagsregistret för att se om det är en privatperson eller ett företag.Vissa privatpersoner, t.ex. pensionärer, kan dock vilja ha leveranser dagtid och då är det dumt att kräva att mottagaren ska behöva starta ett företag för att få det.Försändelser som enligt utländska posten skickas som "postpaket utrikes" kan bli till lite vad som helst i Sverige. Jag har fått "MyPack Home", "Import-UPU" och en del annat. UPU = Union Postale Universelle, d.v.s. Världspostföreningen på franska.Huruvida mina "postpaket utrikes" kommer till dörren eller till ombudet beror på vad Postnord väljer att mappa "postpaket utrikes". Av någon anledning verkar "postpaket utrikes" aldrig mappas till just "postpaket utrikes". Blir det MyPack Home, kommer det till dörren (med eller utan fejkat leveransförsök). Blir det Import-UPU kommer det till ombudet. Om Postnord väljer att leverera paketet direkt till dörren utan att man ges möjligheten att välja ombud, brukar paketet bli en dag försenad eftersom Postnord först måste konstatera att ingen är hemma.

Jag förstår det. Jag har dock aldrig varit med om att mina paket från utlandet hamnat direkt hos ombud. På PNs webb hittar man denna info:

https://www.postnord.se/ta-emot/leveranser-till-hemmet/paket-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Förslagsvis slår datorn automatiskt upp mottagaren i folkbokföringen och bolagsregistret för att se om det är en privatperson eller ett företag.

Det går såklart inte, det hoppas jag att du förstår.
Rent tekniskt alltså, så går det inte.

Skrivet av Kommenterande 2:

Vissa privatpersoner, t.ex. pensionärer, kan dock vilja ha leveranser dagtid och då är det dumt att kräva att mottagaren ska behöva starta ett företag för att få det.
.

Vilken tur då att dom inte behöver det. Det finns tjänster för hemkörning till privatpersoner.

När det gäller utländska försändelser så bör man ju förstå komplexiteten i ett globalt postsystem, eller det globala postsystemet om man så vill, innan man uttalar sig.

Permalänk
Medlem

Haha alltså hur orkar ni tjafsa emot?

Postnord har inte gjort fel...

Permalänk
Skrivet av Nollan:

Jag förstår det. Jag har dock aldrig varit med om att mina paket från utlandet hamnat direkt hos ombud. På PNs webb hittar man denna info:

https://www.postnord.se/ta-emot/leveranser-till-hemmet/paket-...

När avsändaren skickar ett postpaket från utlandet sätter det stora Postnord-lotteriet igång för att välja ut en tjänst som man ska låta försändelsen motsvara i Sverige. Om det står "Import-UPU" på lottsedeln, går försändelsen direkt till ombudet. Om du skickar ett postpaket från Japan till Sverige, står det "Import-UPU" på lottsedeln, åtminstone om paketet skickas med båt till Europa. Om försändelsen däremot skickas som Weltpaket från Tyskland, kallar Postnord det för något annat (minns ej vad) och paketet går direkt till dörren.

Skrivet av Xeonist:

Det går såklart inte, det hoppas jag att du förstår.
Rent tekniskt alltså, så går det inte.

Rent tekniskt är det inget problem. Det är bara att låta datorn söka och se om man får en träff. I vilket fall som helst måste man ju ändå i något skede avgöra om mottagaren är en privatperson eller ett företag och det är bara att se till att deta görs tidigare så undviker man problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Haha alltså hur orkar ni tjafsa emot?

Postnord har inte gjort fel...

Jag vet att jag är ute i ogjort väder., och att vissa människor helt enkelt älskar att förbli ignoranta och korkade eftersom det (i princip) bara är då man kan raljera i såna här trådar och säga saker som "Så här tycker jag det borde fungera...", "Det var bättre förr...", "Det finns ingen riktig post längre...".

Samtidigt, när människor säger "det är jätteenkelt, dom borde bara göra en sån här lösning..." och pekar på något som faktiskt är omöjligt, rent tekniskt är omöjligt, så är ju det jag gör faktiskt möjligt och enkelt.

Det ska ju också sägas, Postnord gör fel. Jag ringer och skäller på dom i alla fall varannan vecka. Samtidigt så skäller jag på andra fraktföretag som UPS, FedEx, TNT, DHL flera gånger i veckan.
Och det är ju inte för att dom är sämre, men betalar man 500-1000kr för att skicka säg dokument till USA, och det sägs att dom ska vara framme dagen efter, då ska dom vara framme dagen efter.
Betalar man ett utrikesporto på 23kr till Postnord, ja då får man service därefter. Så sett till volymer man faktiskt har att hantera, och vad det kostar, så sköter sig faktiskt Postnord väldigt bra.

Men visst, jag kommer såklart ge upp till slut, just not yet..

Skrivet av abki:

Har lite svårt att se vinsten med att staten tar ut en avgift som ska gå till Postnord. Enklare om Postnord får höja portot motsvarande.

Jag har inte läst igenom alla 55 sidorna i den här tråden, men jag bara gissar att det här inte har kommit upp, vilket är fascinerande. Hur kan man diskutera Postnord över 55 sidor och aldrig ställa sig den frågan.

Som sagt, fundera över komplexiteten i det globala postsystemet. Fundera t.ex. på hur/hur mycket/om Postnord får betalat för att leverera en vara som är betald till t.ex. den kinesiska posten.
Sen när/om du hittar en summa, fundera på hur mycket ni tycker att Postnord ska göra för den summan.
Dom ska kolla om mottagaren är en privatperson/företag, dom ska köra ut det, har det blivit fel tjänst så ska dom ändra tjänst (jag vet att det här är såna där tråkiga detaljer som inte är så roligt att fundera på, det är roligare att bara klaga från okunskap, men i det att dom ändrar tjänst, så ska någon sitta och manuellt skriva in avsändare/mottagare och förse försändelsen med en ny etikett).
Sen när/om dom kör ut så tycker ni att dom ska ringa, ringa på dörren, om ni inte hinner svara eller hinner öppna, så vill ni att dom ska ringa på/ringa igen. Osv. osv.

Så jag förstod faktiskt inte riktigt själv det där med avgift först, men problemet är att att om man bara höjer "portot" (frakten) så får Postnord in den avgiften på paket vi skickar utrikes, som för Postnord är superenkla att hantera, och volymmässigt skickade/mottagna så går det helt enkelt inte ihop (så för att alla ska vara med, om vi tar emot 10 paket för varje paket vi skickar, så ska portot för det där skickade paketet betala för hanteringen av 10 paket, något förenklat)

Skrivet av Lasse62:

En vanlig felkälla är att postombudet/butiken/kiosken/macken missat att scanna alla inkommande "paket"
Då uppkommer precis de problem som de närmaste inläggen berättar.

Jag skulle säga att det sett till volym av problem är ganska litet. Men du har rätt, det är ett problem.

(som vi redan har varit inne på, den överväldigande majoriteten av problem beror på det som i en teknikbransch skulle kallas för "handhavandefel", kunder skriver fel adress, beställer fel tjänst, och sen alla problem som uppstår kring detta)

Men då har vi det där med pengar igen, vad tror ni postombudet/butiken/kiosken/macken tjänar på att lämna ut paket? Absolut ingenting, det är en kostnad för dom. Nu menar jag inte att jag försvarar fel som görs, men jag tror heller inte att anställda på ombuden medvetet gör fel.

Jag ska också lägga till en sak som många inte verkar förstå. Rent tekniskt är inte mottagaren Postnords kund. Jag förstår att det skapar problem, men det är bara ett faktum.

Skrivet av Lasse62:

Detta händer mig flera gånger om året och det är svårt att skylla allt på PostNord/Schenker/DHL när det är deras underleverantörs personal som missar.

Och jag har svårt att skylla på underleverantörerna när Postnord/Schenker/DHL inte betalar för tjänsten dom får. Alla vill ha, ingen vill betala.

Skrivet av JoOngle:

...och jag tog det på allvar och paketerade det i dubbla förpackningar, så tät det nu går, med även tyg och tidningar rundt omkring, massor av tejp..

Tyg, tidningar och tejp? (disclaimer, jag vet att flyttfirmor och speditörer använder tyg/filtar när dom flyttar saker, men det är något helt annat)

Det är svårt att packa rätt, så vet man inte vad man gör kanske man ska låta någon som vet göra det istället. Men att tro att tyg och tidningar fungerar...och jag menar, det här är ju enkel fysik, det borde vara helt uppenbart för alla att det inte fungerar.

Skrivet av Kommenterande 2:

Förslagsvis slår datorn automatiskt upp mottagaren i folkbokföringen och bolagsregistret för att se om det är en privatperson eller ett företag.

Om du menar att det är sådär enkelt, utveckla den lösningen och sälj den. Du kommer tjäna 100tals miljoner, så stor är shipping-marknaden globalt. Jag kan till och med sälja in den åt dig (mer seriöst, jag förstår att du inte har tänkt igenom det och att du inte har en aning om vad du pratar om)

Skrivet av Kommenterande 2:

Försändelser som enligt utländska posten skickas som "postpaket utrikes" kan bli till lite vad som helst i Sverige. Jag har fått "MyPack Home", "Import-UPU" och en del annat. UPU = Union Postale Universelle, d.v.s. Världspostföreningen på franska.Huruvida mina "postpaket utrikes" kommer till dörren eller till ombudet beror på vad Postnord väljer att mappa "postpaket utrikes".
Av någon anledning verkar "postpaket utrikes" aldrig mappas till just "postpaket utrikes". Blir det MyPack Home, kommer det till dörren (med eller utan fejkat leveransförsök). Blir det Import-UPU kommer det till ombudet. Om Postnord väljer att leverera paketet direkt till dörren utan att man ges möjligheten att välja ombud, brukar paketet bli en dag försenad eftersom Postnord först måste konstatera att ingen är hemma.

Här är du ju faktiskt inne på något. Det konstiga är analysen du sen gör av detta.

Det finns inga globala korresponderande tjänster, så på det sättet är det ett "olösligt problem", och Postnord kan varken göra rätt eller fel. Från vissa länder fungerar det såklart bättre, eftersom dom tjänster man har korresponderar bättre.
Den här mappningen ska dessutom många gånger göras optiskt/manuellt, eftersom det inte (alltid) finns datasystem som kan prata med varandra, och på många ställen gör man fortfarande fraktsedlar manuellt.

Jag vet att du som är kunnig inom programmering förstår detta, men det är lite som att utveckla ett (1) affärssytem i Java, PHP, Python, C++, MySQL, MSSQL, Perl och Ruby. Det är helt enkelt inte så man gör det.

Skrivet av Kommenterande 2:

Det är bara att låta datorn söka och se om man får en träff. I vilket fall som helst måste man ju ändå i något skede avgöra om mottagaren är en privatperson eller ett företag och det är bara att se till att deta görs tidigare så undviker man problemet.

Som sagt, just do it. Du kommer tjäna 100tals miljoner.

Så, nu har jag gjort mig till trådens mest hatade person "..j*vla Postnord shill..", so, I yield my time to the chair..

Permalänk
Medlem

Inväntar ett paket från Webhallen som skickades i måndags. När jag sökte på paketet igår stod det att det var framme vid ett ombud, som ligger mer än en timme bort - Och då är vi på helt fel sida av Stockholm dessutom. Postnumret till mottagaren (dvs jag) är rätt och i mejlet från PostNord är också rätt ombud angett, så hur detta har gått till är bortom mitt förstånd.

De skulle i vilket fall kontakta ombudet för att be dem skicka det till Veddesta och därefter sorteras rätt, så vi får väl se hur det går. Vad jag kan se på sökningen ligger det kvar vid samma ombud just nu...

EDIT: Fick sms imorse att det fanns att hämta, vid samma felaktiga ombud, så min magkänsla sa helt enkelt att de inte tänker göra något åt saken. Blev att välja nytt utlämningsställe och pynta 39 kr för det, då det ändå är billigare än att bila fem mil enkel väg.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Inväntar ett paket från Webhallen som skickades i måndags. När jag sökte på paketet igår stod det att det var framme vid ett ombud, som ligger mer än en timme bort - Och då är vi på helt fel sida av Stockholm dessutom. Postnumret till mottagaren (dvs jag) är rätt och i mejlet från PostNord är också rätt ombud angett, så hur detta har gått till är bortom mitt förstånd.

De skulle i vilket fall kontakta ombudet för att be dem skicka det till Veddesta och därefter sorteras rätt, så vi får väl se hur det går. Vad jag kan se på sökningen ligger det kvar vid samma ombud just nu...

EDIT: Fick sms imorse att det fanns att hämta, vid samma felaktiga ombud, så min magkänsla sa helt enkelt att de inte tänker göra något åt saken. Blev att välja nytt utlämningsställe och pynta 39 kr för det, då det ändå är billigare än att bila fem mil enkel väg.

Min erfarenhet är att postens spårningstjänst inte klarar av att hantera paket som flyttas till annat ombud
än det som paketet kom till först. Jag har råkat ur för samma där det står i tjänsten att paketet finns
på det ombud som paket kom till först trots att jag efter det valt att få leverans till ett annat ombud.

SMS:et du fick innebär inte att paket finns på det första ombudet.

Permalänk
Medlem

Fast borde det inte ha passerat en terminal innan det åkte till det nya ombudet? Först idag kom det till Veddesta för sortering, efter att ha hamnat vid fel ombud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Fast borde det inte ha passerat en terminal innan det åkte till det nya ombudet? Först idag kom det till Veddesta för sortering, efter att ha hamnat vid fel ombud.

Det tar 2 dygn att byta ombud och det ska alltid till sorteringsterminal däremellan...