Yale Doorman, är ni nöjda?

Permalänk
Medlem

Yale Doorman, är ni nöjda?

Tjo,

Funderar på att köpa ett par Yale Doorman lås till föräldrarna. Googlade runt lite och läste om låsen, verkar vara bra grejer. Såg att det är en ny modell på ingående, Yale Doorman 3. Har inte sett några datum för denna.

Ni som har nuvarande. Är ni nöjda? Frågan är om man ska / orkar vänta på 3an eller om man ska försöka hitta nuvarande modell till bra pris.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Frågar samma sak.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Är mycket nöjd med mitt, använder den inte uppkopplad ännu, men har installerat några såna till vänner. Både deras egen och Verisures fungerar bra, gränssnittet är väl något snyggare i Verisure men du blir bombarderad av reklam från dem om du inte har deras larm med. Så bara därför skulle jag köpa den med Doormans egen lösning för uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Är mycket nöjd med mitt, använder den inte uppkopplad ännu, men har installerat några såna till vänner. Både deras egen och Verisures fungerar bra, gränssnittet är väl något snyggare i Verisure men du blir bombarderad av reklam från dem om du inte har deras larm med. Så bara därför skulle jag köpa den med Doormans egen lösning för uppkoppling.

Är det nån månadskostnad om man ska köra uppkopplat med Doormans egna lösning?

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Är det nån månadskostnad om man ska köra uppkopplat med Doormans egna lösning?

Nix, inte heller med verisure modul (värsta som händer är att de ringer och erbjuder deras övriga tjänster)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Nix, inte heller med verisure modul (värsta som händer är att de ringer och erbjuder deras övriga tjänster)

Exakt, och de är rätt påträngande Verisure

@Micke_JKUR
Edit: Det man kan tänka på är att det är olika moduler för de olika bolagen, inte alla säljare som har koll på vilken modul du ska ha till beroende på lösning, de har olika färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Nix, inte heller med verisure modul (värsta som händer är att de ringer och erbjuder deras övriga tjänster)

Skrivet av Killmaster:

Exakt, och de är rätt påträngande Verisure

Tack! Då lutar det åt Doormans egna annars blir väl föräldrarna vansinniga på Verisure

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Vi använder det en hel del på jobbet och i villan jag bor i.
Fungerar väldigt bra. Batterierna höll inte så länge som de skulle men det är inga problem då de tar ett 9v batteri undertill för tillfällig batteritillförsel om batterierna skulle ta slut.

Skönt att kunna ha separata koder för varje person och även kunna se vem som låst upp om man vill.

Kan tillägga att vi har verisure larm men doormans lås.

edit
Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Tack! Då lutar det åt Doormans egna annars blir väl föräldrarna vansinniga på Verisure

Äh bara be dom sticka, har inte hört av dom sedan dess 😁 gillar appen /funktioner i övrigt och typ kopplat det mot hass.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk

Nöjd, skönt att alltid kunna komma in om man glömmer nyckel eller vill generera en tillfällig kod för exempelvis hantverkare.
Har det på extradörren och vanligt lås på framsidan. Bytt batteri en gång på 2 år. Ingen uppkoppling men vet inte riktigt hur mycket jag hade använt en sådan finess. Vissa moment blir väl lite smidigare som kodgenerering, men det är så sällan så inget problem att göra det manuellt på plats. V3 verkar få ringklocka, bluetooth och sabotagelarm. De flesta har väl redan en ringklocka, om man nu vill ha det... även tveksam på hur sabotageskyddet fungerar, då bör man ha någon uppkoppling ändå. . En trevlig kombo är digitalt dörröga så man kan se vem som står utanför dörren, sen satsa på ett bra skalskydd separat om man vill ha larmfunktion.

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med vårt Doorman.

Har inte satt in någon trådlös modul dock. Lustigt nog har vi ändå Verisures larm, men har inte sett något behov av att fjärrstyra låset egentligen.

Det är smidigt med taggar så att det inte gör så mycket om en av ungarna skulle tappa den och det är även smidigt att kunna dra hemifrån helt utan nycklar vid tillfälle, om man ska ut och springa eller nåt och bara låsa upp med kod sedan.

Bytte batterier efter kanske två år eller så.

Var rätt enkelt att montera själv.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Har V2N och är mycket nöjd men hade som du skrev inväntat model 3 om det går då den verkar ha nya och trevliga funktioner.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Tjo,

Funderar på att köpa ett par Yale Doorman lås till föräldrarna. Googlade runt lite och läste om låsen, verkar vara bra grejer. Såg att det är en ny modell på ingående, Yale Doorman 3. Har inte sett några datum för denna.

Ni som har nuvarande. Är ni nöjda? Frågan är om man ska / orkar vänta på 3an eller om man ska försöka hitta nuvarande modell till bra pris.

rekommenderar IDlock i stället för doorman alla dar i veckan,
du kan då ha egna taggar och du kan köra z-wave mot den.
har haft mitt i många år nu och strular aldrig samma sak med polarna. (4 som kör det dock olika modeller)
min erfarenhet av doorman är inte positiv, båda polarnas la bara av helt efter ett par månader, mitt la inte av helt men jäklar vad det strulade med låsningen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

rekommenderar IDlock i stället för doorman alla dar i veckan,
du kan då ha egna taggar och du kan köra z-wave mot den.
har haft mitt i många år nu och strular aldrig samma sak med polarna. (4 som kör det dock olika modeller)
min erfarenhet av doorman är inte positiv, båda polarnas la bara av helt efter ett par månader, mitt la inte av helt men jäklar vad det strulade med låsningen.

Jag har satt in 4st Yale Doorman V2, dom har suttit i snart 5 år.
Ingen har krånglat än, förutom den som satt i föräldrarnas hus när det brann ner
Brorsan har 2st också, som bara tuffar och går.
Kör dom tillsammans med verisure, kanske är därför dom inte krånglar?

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Jag har satt in 4st Yale Doorman V2, dom har suttit i snart 5 år.
Ingen har krånglat än, förutom den som satt i föräldrarnas hus när det brann ner
Brorsan har 2st också, som bara tuffar och går.
Kör dom tillsammans med verisure, kanske är därför dom inte krånglar?

nja det tror jag inte, ena polaren kör med verisure men blev utelåst ändå
tycker det varit många som haft problem med sina doorman oavsett hur dom styrts.

hur ofta får du byta batterier i huvuddörren? och är ni många så det blir mycket spring?
id lock brukar jag byta batterier på varje vinter,(1gång per år) dock har vi mycket spring.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Frågan är varför dom gör dom så smäckiga, dom ser ut som handtagen till ett surt motell i Bulgarien.
Varför inte göra dom så dom ser ut som vanliga robusta dörrhandtag.

Permalänk
Medlem

Installerade ett i somras. Supernöjd hittills. Ej uppkopplat, känns bara onödigt att koppla upp dörrlåset mot internet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Frågan är varför dom gör dom så smäckiga, dom ser ut som handtagen till ett surt motell i Bulgarien.
Varför inte göra dom så dom ser ut som vanliga robusta dörrhandtag.

För att skandinavien har erkänt striktare/hårdare standarder och tester vilket normalt kräver mer gods i produkterna, såväl cylindrar som handtag och lås. Yale Doorman (utan att veta med 100%) togs fram för användning på en helt annan marknad, troligen NA och AS och sedan lyckades trotsallt låset passera SSF-testerna (samt EN naturligtvis) och kunde därmed säljas även här.
Tittar man på låsets utsida skriker det hotellås av typen man kan köpa i bulk från Hongkong/Kina, lite Ebay circa 2010 när det svämmades över med asiatiska hotellås.
Börjar man däremot slänga ett öga inuti låset så är det inget jag kommer installera på min dörr. Inte heller rekommendera till någon som bor i de kyligare delarna av landet, mängden fett och av typen som stelnar när det kryper till -15/20 grader. Men det är min personliga åsikt och de jag har kikat på var av första modellen som såldes i butik.

Edit: Ni som har det i "uppkopplat"-läge, har ni kollat med ert försäkringsbolag om detta läge är klassat som godkänd låsenhet? Det var lite si och så med detta förr, men har inte hängt med i svängarna de senaste åren.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

För att skandinavien har erkänt striktare/hårdare standarder och tester vilket normalt kräver mer gods i produkterna, såväl cylindrar som handtag och lås. Yale Doorman (utan att veta med 100%) togs fram för användning på en helt annan marknad, troligen NA och AS och sedan lyckades trotsallt låset passera SSF-testerna (samt EN naturligtvis) och kunde därmed säljas även här.
Tittar man på låsets utsida skriker det hotellås av typen man kan köpa i bulk från Hongkong/Kina, lite Ebay circa 2010 när det svämmades över med asiatiska hotellås.
Börjar man däremot slänga ett öga inuti låset så är det inget jag kommer installera på min dörr. Inte heller rekommendera till någon som bor i de kyligare delarna av landet, mängden fett och av typen som stelnar när det kryper till -15/20 grader. Men det är min personliga åsikt och de jag har kikat på var av första modellen som såldes i butik.

Så inte bara jag som tycker det verkar smäckigt då alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

För att skandinavien har erkänt striktare/hårdare standarder och tester vilket normalt kräver mer gods i produkterna, såväl cylindrar som handtag och lås. Yale Doorman (utan att veta med 100%) togs fram för användning på en helt annan marknad, troligen NA och AS och sedan lyckades trotsallt låset passera SSF-testerna (samt EN naturligtvis) och kunde därmed säljas även här.
Tittar man på låsets utsida skriker det hotellås av typen man kan köpa i bulk från Hongkong/Kina, lite Ebay circa 2010 när det svämmades över med asiatiska hotellås.
Börjar man däremot slänga ett öga inuti låset så är det inget jag kommer installera på min dörr. Inte heller rekommendera till någon som bor i de kyligare delarna av landet, mängden fett och av typen som stelnar när det kryper till -15/20 grader. Men det är min personliga åsikt och de jag har kikat på var av första modellen som såldes i butik.

Edit: Ni som har det i "uppkopplat"-läge, har ni kollat med ert försäkringsbolag om detta läge är klassat som godkänd låsenhet? Det var lite si och så med detta förr, men har inte hängt med i svängarna de senaste åren.

Godkänd låsenhet är iprincip bara ett krav om man har högt värde för lösöre (1MKr+).

Annars duger vilket lås som helst. Skulle vara extremt många som inte uppfyllde kraven annars. Ser ju fortfarande sjukt många ovala låscylindrar på dörrarna om man går runt och kollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Godkänd låsenhet är iprincip bara ett krav om man har högt värde för lösöre (1MKr+).

Annars duger vilket lås som helst. Skulle vara extremt många som inte uppfyllde kraven annars. Ser ju fortfarande sjukt många ovala låscylindrar på dörrarna om man går runt och kollar.

Visst är det så, och det finns lås från t.ex 1950 i dörrar som aldrig skulle uppnå kraven, men när man monterar nytt är det bättre att kontrollera med försäkringsbolaget vad som gäller från deras sida för att minska risken för ev. tvist i framtiden om något skulle hända. Det är ju trotsallt försäkringsbolaget som avgör i utredningen om det var lås av adekvat säkerhet.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Visst är det så, och det finns lås från t.ex 1950 i dörrar som aldrig skulle uppnå kraven, men när man monterar nytt är det bättre att kontrollera med försäkringsbolaget vad som gäller från deras sida för att minska risken för ev. tvist i framtiden om något skulle hända. Det är ju trotsallt försäkringsbolaget som avgör i utredningen om det var lås av adekvat säkerhet.

Absolut, men det jag sa var egentligen att av alla de försäkringsbolag jag kollat upp så kräver ingen godkända lås så länge du inte försäkrar väldigt högt lösöre eller om du försäkrar företagsbyggnad.

Permalänk
Avstängd

Har varit lite sugen på detta och läst men sett väldigt mycket negativt om det (givetvis är det mest sånt som skrivs på omdömen). Det som tycks vara den stora haken är att livslängden på låset tycks vara sådär. Mitt lås som sitter nu är gissningsvis original från -68 och har nu börjat strula lite men funkar.
Frågan är hur ett Yale Doorman ser ut om drygt 50 år?
Tycker också priset är lite för högt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

nja det tror jag inte, ena polaren kör med verisure men blev utelåst ändå
tycker det varit många som haft problem med sina doorman oavsett hur dom styrts.

hur ofta får du byta batterier i huvuddörren? och är ni många så det blir mycket spring?
id lock brukar jag byta batterier på varje vinter,(1gång per år) dock har vi mycket spring.

Jag byter högst 1 gång per år, men jag springer inte så mycket i dörren heller. 5-6ggr per dag typ.
brukar höras när batteri börjar bli dåligt, för då låter den "seg" när man låser dörren.
Det har aldrig hunnit tagit slut så jag inte kommer in, men har ändå ett 9volt batteri i bilen som går att använda om det är slut på ström. Det har hänt en gång i stugan att det har tagit slut.

En av brorsorna har så att dörren låser sig själv direkt när han stänger dörren, så hans batterier räcker inte fullt ett år har jag för mig att han har sagt. Men jag har inga direkta siffror på hur länge det räcker.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Jag byter högst 1 gång per år, men jag springer inte så mycket i dörren heller. 5-6ggr per dag typ.
brukar höras när batteri börjar bli dåligt, för då låter den "seg" när man låser dörren.
Det har aldrig hunnit tagit slut så jag inte kommer in, men har ändå ett 9volt batteri i bilen som går att använda om det är slut på ström. Det har hänt en gång i stugan att det har tagit slut.

En av brorsorna har så att dörren låser sig själv direkt när han stänger dörren, så hans batterier räcker inte fullt ett år har jag för mig att han har sagt. Men jag har inga direkta siffror på hur länge det räcker.

ok, närmast samma med andra ord, ok så ingen annan varning att batteriet börjar bli dåligt? idlock spelar en annan melodi när det är dags att byta batteri. dock har jag som du ett 9v batteri i bilen i om något skulle hända.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ok, närmast samma med andra ord, ok så ingen annan varning att batteriet börjar bli dåligt? idlock spelar en annan melodi när det är dags att byta batteri. dock har jag som du ett 9v batteri i bilen i om något skulle hända.

Den säger till att batterierna börjar bli dåliga c:a en månad innan de tar slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Den säger till att batterierna börjar bli dåliga c:a en månad innan de tar slut.

ok, hur? en röst som säger dags att byta batteri eller notifiering på annat sätt?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ok, hur? en röst som säger dags att byta batteri eller notifiering på annat sätt?

Det är en röst som säger till att de börjar bli dåliga. Har även för mig att lampan inne börjar blinka med, men det låter jag vara osagt. Haft mitt för kort tid för att bekräfta.

Permalänk
Medlem

Tycker det fungerar bra! Dock skulle jag vilja att rfid-taggarna skulle fungera även om man har det uppkopplat vilket de inte gör.

Enda åsikten är väl att själva handtagen/känslan inte når upp till en "vanliga" tryckare/handtag.

Smidigt med att kunna komma hem helt utan nycklar och båda låsa upp och larma av, vi har separat larm.

Sedan att man kan programmera dygnskoder m.m är smidigt, dock jobbigt att man gör det ifrån knappsatsen som är ju på "utsidan" så lite bökigt i sämre väderlek!

Installerade mitt själv på nån timme, enda krånglet var att man behövde ändra lite när man gick ifrån vänsteröppnat som standard till högeröppnat och behövde göra vissa justeringar som var lite pilliga.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Det är en röst som säger till att de börjar bli dåliga. Har även för mig att lampan inne börjar blinka med, men det låter jag vara osagt. Haft mitt för kort tid för att bekräfta.

Låter samt ger visuell indikation. Bytte 1 gång på mitt förra hus och hade lösningen i drygt 2,5år.

De skickar med någe ling-long batterier så om man köper märkesbatterier kan de nog hålla längre.

Bra att ha ett 9V batteri gömt ute som backup, då den har poler under om det är "enda" vägen in.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber