Problem med dubbla Chromecast i samma rum

Permalänk

Problem med dubbla Chromecast i samma rum

Hej, jag har stött på ett rätt så irriterande problem. Har idag två Chromecasts hemma i lägenheten, en CC Ultra och en CC audio, båda är på samma wifi och i Home appen dyker de upp som separata enheter i samma rum "Vardagsrum".
Jag har inga problem med att strömma videomaterial till TV:n men när jag vill lyssna på musik och strömma från Spotify i telefonen dyker bara den TV anslutna CC upp eller iaf 95% av gångerna. Det enda sättet jag har lyckats komma runt det är att koppla ur CC Ultran sen starta om Spotify och då dyker CC audio upp som enhet att strömma till. Kan tillägga Audion är inkopplad till min stereo förstärkare som inte har något med resten av nätverket att göra.

Frågan är nu om det går att lösa så att Spotify hittar rätt enhet när det är dags att lyssna på musik? Skulle det underlätta om jag la enheterna i olika rum i Home, något jag helst undviker pga OCD?

Just nu strömmar jag något Youtube klipp från telefonen via CC Ultra och lyssnar på Spotify samtidigt så det går ju att använda dem tillsammans.

Permalänk
Medlem

Kanske ett långskott beroende på hur din router fungerar men det kan ju vara värt att prova att stänga av antingen 2,4 eller 5 GHz i routern. Kanske hoppar ultran in på 5g och audion på 2,4g? Vissa routrar blandar ju näten medan andra har olika ssid. Kolla även vad din mobil kör på.

Permalänk
Skrivet av joalin:

Kanske ett långskott beroende på hur din router fungerar men det kan ju vara värt att prova att stänga av antingen 2,4 eller 5 GHz i routern. Kanske hoppar ultran in på 5g och audion på 2,4g? Vissa routrar blandar ju näten medan andra har olika ssid. Kolla även vad din mobil kör på.

Har valt att båda ska ligga på 5 GHz och stängt av band sharing för att undvika att enheter försvinner mellan banden. Kanske får kolla hos Spotify/Google om dem har någon lösning annars.

Permalänk
Medlem

Provat avinstallera en & skapa ett nytt rum för den v-rum2 typ.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MCRJ:

Provat avinstallera en & skapa ett nytt rum för den v-rum2 typ.

Har inte testat att lägga dem i olika rum än så det blir nog nästa steg. Men oavsett hur jag lägger upp det så borde båda enheterna dyka upp när jag vill streama ljud det är det jag inte fattar. Hade jag haft två vanliga Chromecast kopplade i varsin TV så vill jag ju kunna välja vilken som ska spela upp innehållet.