Nvidia kan flytta Ampere-tillverkning till TSMC år 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Förvänta er inga underverk när det kommer till prestanda och effekt, denna till synes 1nm kan inte magiskt göra allt bättre. Dock kanske det kommer finns kort att köpa.

Skrivet av Amazinghorse:

Man ska ju inte stirra sig blind på 1 nm mindre storlek utan det ar ju en massa andra faktorer som spelar in precis som med responstid på skärmar eller frekvens på en processor men TSMC verkar ju tydligen vara bättre över lag så blir säkert bra det här

Nodnamnet har dock inget med storlek att göra längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Förvänta er inga underverk när det kommer till prestanda och effekt, denna till synes 1nm kan inte magiskt göra allt bättre. Dock kanske det kommer finns kort att köpa.

Funkar inte så Samsung 8 nm är mycket sämre än så .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

... Som flera har sagt så är Samsung förmodligen en anledning till att de har lyckats hålla nere priset, och det kan ju vara så att de kunnat förhandla sig till en bättre deal med TSMC inför nästa år (kanske för att 7nm börjar bli andrasortering...)

Hur mycket lägre totalkostnaden per kort är med Samsung-tillverkning kan diskuteras. GPUn är några tior billigare men kräver en dyrare kylare.
TSMCs priser är på väg ner när kunderna nu framöver lämnar noden.

Skrivet av anon5930:

Du har inte följt 3080/3090-trådarna eller? Många ÅFar är dåliga med att informera öht, Webhallen sköter detta bra dock, ... Då det knappt kommer ut några kort sitter alltså vi som redan köpt kort och väntar på ingenting, speciellt när vi inte får någon bra information.

Om du inte har bråttom förstår jag inte varför du förbeställt. Inom ett par månader kommer korten finnas i lager till rätt pris, fortfarande tillverkade av Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Alltså, tills NVIDIA:s och TSMC:s högsta höns själva erkänner det kommer det alltid att vara "löst skvaller". Det är inte direkt som att NVIDIA är sugna på att skicka ut ett pressmeddelande där de erkänner att de gjorde bort sig och förlorade en strid, samtidigt som TSMC inte vill skrämma bort en storkund genom att "outa" NVIDIA via ett pressmeddelande. Antingen tar du skvaller eller för alltid lever i ovisshet.

Det sades, väldigt långt innan Ampere-lanseringen att NVIDIA försökte utnyttja sin dominanta marknadsposition mot TSMC genom att försöka få till ett bättre pris än tidigare dels för den dyra nya kylaren, dels för att höja vinstmarginalen som är betydligt lägre än NVIDIA vill ha den, 10% gentemot 60%.

TSMC vek sig inte då de är världsledande och deras 7 nm bokades upp av bland annat AMD direkt och NVIDIA fick stå där och skämmas med svansen mellan bena och gick då till Samsung där de lyckades förhandla till sig en rabatt på deras 8 nm.

Sant. Faktum är jag läste Apple har köpt ca 70% av produktionen på 7nm men nu när dom ska till 5nm kan det nog tänkas finnas plats för Nvidia. Apple har bokat 100% av 5nm hos TSMC... men det är annan historia.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Hur mycket lägre totalkostnaden per kort är med Samsung-tillverkning kan diskuteras. GPUn är några tior billigare men kräver en dyrare kylare.
TSMCs priser är på väg ner när kunderna nu framöver lämnar noden.

Om du inte har bråttom förstår jag inte varför du förbeställt. Inom ett par månader kommer korten finnas i lager till rätt pris, fortfarande tillverkade av Samsung.

Jag köpte vid lanseringen när kort fanns i lager. Men korten försvann som bekant omedelbart. Jag har alltså inte förbokat, även om det nu kan räknas som det när inga kort finns.

Jag köpte för att uppgradera vid lanseringen, jag förbokade inte för att få ett kort mellan nu och aldrig.

Den som köper/bokar ett kort nu gör det medveten om att det finns folk i kö från första minutrarna av lanseringen före, ända tills idag, nästan fyra veckor senare. Vi som köpte/bokade kort vid lanseringen gjorde det inte för att sitta och vänta i evigheter utan förutsatte att Nvidia och partner tänkte få ut kort till kunder, något som det inte har hänt något nämnvärt ännu.

Den som är desperat kan få tag i kort för markant högre pris på de dyrare kort som dyker upp i lager eller köpa hos en scalper. Nvidias FE-kort är i dagsläget heller inget alternativ då Nvidia gett upp detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Givet begränsningarna i tillgänglighet till TSMCs produktionslina hade korten antingen ännu inte varit i produktion över huvud taget, eller så hade Nvidia behövt betala så mycket mer per wafer (för att få förtur i kön) att de behövt ta mer betalt per GPU trots bättre yield.

Det behövs nya mallar (eller vad korrekt term är) för att tillverka på 7nm, så befintliga chip kan inte föras över rakt av och vi lär inte få se nya kort med samma namn men annan chiptillverkare.
Den riktigt stora frågan är när TSMC får/har lucka att peta in denna tillverkning. Är efterfrågan på proffskorten så mycket lägre än förväntat att Nvidia kan utnyttja denna produktionskapacitet, eller står de i kö till att få kapacitet när AMD övergår till 5 nm?
Jag skulle inte bli förvånad om vi får vänta till nästa höst innan korten kommer ut på marknaden.

Så kan det säkert vara. Har ingen koll på exakt vad det handlade om denna gång, men tror givetvis att det var mycket gynnsammare för Nvidia att använda Samsungs 8nm process. Jag ville bara uttryckte att jag tycker det är synd att det blev den processen, för korten hade troligtvis varit bättre, mindre varma och eventuellt snabbare + mindre felaktiga kretsar i och med mindre chipstorlek. Det verkar som sagt vara rätt stor skillnad i transistortäthet på Samsuns 8nm och TSMC:s 7nm.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

Förmodligen så slår big navi hårt på nvidias fingrar. Vilket är den riktiga anledningen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du har inte följt 3080/3090-trådarna eller? Många ÅFar är dåliga med att informera öht, Webhallen sköter detta bra dock, även om det verkar vara efter eget initiativ från en anställd. Andra butiker, som Inet i mitt fall, meddelar ingenting. Nästan 4 veckor efter lansering och ingen info. Då det knappt kommer ut några kort sitter alltså vi som redan köpt kort och väntar på ingenting, speciellt när vi inte får någon bra information.

Jo jag följer en del av trådarna - jag vill ha tag i ett 3080 jag också! … och jag vill helst ha ett FE, och där är det ju om något ännu oklarare vad som gäller med försäljningen, och ingen möjlighet att ens boka sig. (buhu, snyft osv)

Skrivet av anon5930:

Väntat i drygt 3 år på en värdig uppgradering från mitt 1080Ti så kan vänta lite mer på ett bättre kort än 3080. Men tanken var uppgradering när just 3000-serien släpptes men blev rejält cockblockad där.
Sedan släpper AMD kort, Nvidia släpper förmodligen både Ti och Superkort framöver. Är inte som att det sista kortet släpptes nu, även om det kan se ut så när typ inget lämnar fabrikerna.

Visst, men hoppar du av den här kön så kommer du ju bara ställa dig sist i nästa kö istället menar jag. (eller det finns inte ens en kö än...)
Är det bättre att behålla en chans på ett kort i någorlunda närtid med viss osäkerhet, jämfört med att vänta in något som ligger långt fram i tiden och där det finns ännu mer osäkerhet i nuläget?

Det beror förstås på behov och tålamod: tror man att det kommer påtagligt bättre grejer halvsnart och man klarar sig med vad man har så kan det löna sig att bara vänta helt enkelt, jag säger inte annat

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Tolkar jag det rätt så 3080 och 3090 kan få 7nm?

Om Ja, så ska man kunna ta reda på vilken Xnm man får?

Jag minns när Sandy brigde fick skina och det gick på olika forum och hemsidor få fram vilka leverantörer hade bättre handplockade CPU:er

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Förmodligen så slår big navi hårt på nvidias fingrar. Vilket är den riktiga anledningen.

Hade AMD verkligen haft något att visa så har de haft fyra veckor i rampljuset att berätta och visa upp vad de har att erbjuda. Det enda vi fått är en liten teaser i en kort presentation av Zen 3. Det de visade såg rätt lovande ut, men en katastrof PR-mässigt att inte ta tillfället i akt.

Permalänk
Medlem

Det känns som det är en bit kvar på 3080 innan den är helt perfekt, undervoltningen skvallrar en del om att de jagat för höga fps framför stabilitet/värme/kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Alltså, tills NVIDIA:s och TSMC:s högsta höns själva erkänner det kommer det alltid att vara "löst skvaller". Det är inte direkt som att NVIDIA är sugna på att skicka ut ett pressmeddelande där de erkänner att de gjorde bort sig och förlorade en strid, samtidigt som TSMC inte vill skrämma bort en storkund genom att "outa" NVIDIA via ett pressmeddelande. Antingen tar du skvaller eller för alltid lever i ovisshet.

Det sades, väldigt långt innan Ampere-lanseringen att NVIDIA försökte utnyttja sin dominanta marknadsposition mot TSMC genom att försöka få till ett bättre pris än tidigare dels för den dyra nya kylaren, dels för att höja vinstmarginalen som är betydligt lägre än NVIDIA vill ha den, 10% gentemot 60%.

TSMC vek sig inte då de är världsledande och deras 7 nm bokades upp av bland annat AMD direkt och NVIDIA fick stå där och skämmas med svansen mellan bena och gick då till Samsung där de lyckades förhandla till sig en rabatt på deras 8 nm.

Allt handlar om presentation. Nvidia "marknadsdominans" handlar sannolikt om en "du vi beställer jäävligt många wafers, mängdrabatt?" vilket låter helt i linje med vad som händer överallt i alla led alltid. Sen låter det också vettigt TSMC helt enkelt räknade fram att, nä, vi behöver inte ge någon rabatt. Vi har kunder.

Det som klivit in i skvallret är en extrem vinkling (highlightat), eftersom nvidia gör förhandling om pris, så betyder det att dom mobbar kretsjätten TSMC. Vilket i mina öron låter som en helt vansinnig vinkel som påkommet från en 15-åring som tittar in på vuxenvärlden för första gången (åsyftar youtubern MLID). Men är man bitter på ett företag så älskar man det.

Tar man ett steg tillbaka ser man att alla foundrys har problem med kapacitet i år. Apple fick skjuta upp sina telefonlanseringar, detta sade de öppet. Playstation och XboxS kommer i otroligt små upplagor. AMDs nya Ryzen tar ut en saftig prislapp som sänker efterfrågan. Nvidia får inte ut 3000-serie kort i tillräckliga upplagor. Vad är gemensamt? Inte foundry. Det är nästan som att det har varit någon slags global pandemi eller något.

grammatik, förtydligande
Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyB0khylla:

Tolkar jag det rätt så 3080 och 3090 kan få 7nm?

Om Ja, så ska man kunna ta reda på vilken Xnm man får?

Jag minns när Sandy brigde fick skina och det gick på olika forum och hemsidor få fram vilka leverantörer hade bättre handplockade CPU:er

Jag tror Nvidia skjuter sig själva lite i foten om dom skulle köra befintliga modeller hos TSMC. Det antagandet bygger naturligtvis på att dom korten potentiellt sätt skulle prestera bättre såvida dom inte stryps mjukvarumässigt, vilket Nvidia antaligen skulle göra om dom inte döper om dom till "super" eller liknande. Dom skulle även vara mindre varma och på så sätt tystare. En sak är om det skulle skett med väldigt långt mellanrum, men om du nu potentiellt sätt blandar kort på markanden, d.v.s. 3080 chip från både Samsung och TSMC, vem skulle då vilja ha dom "sämre" chippen? Jag skulle definitivt inte betala samma pris för att få ett Samsung chip om det fanns en bättre variant i butikerna samtidigt. En urusel idé som jag inte tror speciellt mycket på.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Gött, då ligger jag kvar på mitt billigare TUF (intro-pris), och hoppas att många avbokar för den marginella skillnaden det lär vara ;p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Alltså, tills NVIDIA:s och TSMC:s högsta höns själva erkänner det kommer det alltid att vara "löst skvaller". Det är inte direkt som att NVIDIA är sugna på att skicka ut ett pressmeddelande där de erkänner att de gjorde bort sig och förlorade en strid, samtidigt som TSMC inte vill skrämma bort en storkund genom att "outa" NVIDIA via ett pressmeddelande. Antingen tar du skvaller eller för alltid lever i ovisshet.

Det sades, väldigt långt innan Ampere-lanseringen att NVIDIA försökte utnyttja sin dominanta marknadsposition mot TSMC genom att försöka få till ett bättre pris än tidigare dels för den dyra nya kylaren, dels för att höja vinstmarginalen som är betydligt lägre än NVIDIA vill ha den, 10% gentemot 60%.

TSMC vek sig inte då de är världsledande och deras 7 nm bokades upp av bland annat AMD direkt och NVIDIA fick stå där och skämmas med svansen mellan bena och gick då till Samsung där de lyckades förhandla till sig en rabatt på deras 8 nm.

Det skulle jag inte alls säga. Det finns mer trovärdiga och mindre trovärdiga källor på allt. "Skvaller" finns på ett spektrum av trovärdigt till "löst".

Skulle t.ex. GamersNexus eller MLID hävda att de vet från säkra anonyma källor att så är fallet, då är det definitivt värt att skriva om och klassas som mer än "löst skvaller", även om det inte är något som kan bekräftas.

Oavsett fick jag intrycket från @Dinomans kommentar att det var mer än bara löst skvaller och därmed något jag definitivt velat läsa om.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Frågan är vad Nvidia säljer just nu
3000 serien finns inte att få tag på och 2000 serien tror jag inte många vill köpa nu heller?

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig att det handlar om mobila chip i 3000-serien (där effektförbrukning är av större betydelse) och inte någon super variant av dagens kort. Laptopmarknaden är inte liten och Nvidia vill definitivt inte förlora marknadsandelar på den.

Permalänk
Medlem

När tror man dessa kort kan komma ut då? Ett 3080 super med lägre tdp hade varit fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Frågan är vad Nvidia säljer just nu
3000 serien finns inte att få tag på och 2000 serien tror jag inte många vill köpa nu heller?

På deras hemsida? Inget.

Däremot säljs ju alla 3000-kort som kommer till butikerna. Kommer ju leveranser varje dag som går ut. Är ju inte direkt att det står still i maskineriet.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mithras:

Hhhmmm???? Please do elaborate?

Kanske något att skriva en krönika om?

Jag hade fått det lite om bakfoten men det handlade nog främst om att TSMC inte gav sig i prisförhandlingarna och Nvidia försökte spela ut TSMC med hjälp av Samsungs billigare nod antar jag. Digitimes rapporterade men den rapporten kostar pengar men jag hittade citat genom Wccftech som har läst den rapporten;

Worth noting, Nvidia previously underestimated the effect of AMD embracing TSMC, and made some errors in its own plans for migrating to advanced nodes. Moving to Samsung and wavering in its TSMC strategy, only to go back to TSMC later, Nvidia was unable to secure enough 7nm capacity, resulting in AMD grabbing the limelight, eroding Nvidia's brand value, and increasing its own market share for GPUs.

As the costs for advanced nodes began skyrocketing, there have been rumors that Nvidia and others frequently leaked news about their intention to increase Samsung's share of orders, to pressure TSMC into lowering prices. However, thanks to its absolute leadership position and demand exceeding supply, TSMC did not budge. Customers had little choice but to throw cash at TSMC to fight for limited production capacity while giving some small orders to the aggressive discounter Samsung.

Ovan information är ju rätt gammal nu så med facit i hand så slutade det med att Nvidia nog fick gå balls deep med Samsung för att senare köpa in sig på kapacitet hos TSMC i framtiden eller potentiellt på TSMC 7nm EUV, men de lär snällt få betala. AMD såg sin chans och köpte nog helt enkelt upp den kapacitet som TSMC antaligen hade räknat på för Nvidia. Smart move.

Källa - https://wccftech.com/nvidia-tsmc-7nm-euv-high-end-gpus-samsun...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot

Har läst lite mer i tråden nu och ser att vissa har eldat upp sig över min kommentar. Jag skrev att jag tror att jag läst någonstans. Det var inte direkt ett absolut uttalande från min sida. Detta är ett diskussionsforum och jag ställer mig gärna i det rättade ledet om jag är helt ute och cyklar såklart men det finns ingen anledning att blir upprörd över att jag uttalar mig om något som jag på förhand flaggar för att jag har "hört". Det borde ju såklart indikera att det är rätt lösa boliner från min sida.

Summa summarum så handlar det om att TSMC inte gav sig i förhandlingarna med Nvidia vilket kan tolkas som att det inte accepterade Nvidias metoder. Jag säger inte att någon här är bättre än den andra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Har läst lite mer i tråden nu och ser att vissa har eldat upp sig över min kommentar. Jag skrev att jag tror att jag läst någonstans. Det var inte direkt ett absolut uttalande från min sida. Detta är ett diskussionsforum och jag ställer mig gärna i det rättade ledet om jag är helt ute och cyklar såklart men det finns ingen anledning att blir upprörd över att jag uttalar mig om något som jag på förhand flaggar för att jag har "hört". Det borde ju såklart indikera att det är rätt lösa boliner från min sida.

Summa summarum så handlar det om att TSMC inte gav sig i förhandlingarna med Nvidia vilket kan tolkas som att det inte accepterade Nvidias metoder. Jag säger inte att någon här är bättre än den andra.

Sweclockers i ett nötskal, någon stör sig på något ordval eller detalj i någon formulering. Tyckte det personligen var tydligt det du förmedlade.

Varför lanseringen blev som den blev är extremt intressant och något iallafall jag personligen vill veta mer detaljer om. Mycket teorier förstås men förr eller senare kommer någon att hitta något smaskigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag hade fått det lite om bakfoten men det handlade nog främst om att TSMC inte gav sig i prisförhandlingarna och Nvidia försökte spela ut TSMC med hjälp av Samsungs billigare nod antar jag. Digitimes rapporterade men den rapporten kostar pengar men jag hittade citat genom Wccftech som har läst den rapporten;

Worth noting, Nvidia previously underestimated the effect of AMD embracing TSMC, and made some errors in its own plans for migrating to advanced nodes. Moving to Samsung and wavering in its TSMC strategy, only to go back to TSMC later, Nvidia was unable to secure enough 7nm capacity, resulting in AMD grabbing the limelight, eroding Nvidia's brand value, and increasing its own market share for GPUs.

As the costs for advanced nodes began skyrocketing, there have been rumors that Nvidia and others frequently leaked news about their intention to increase Samsung's share of orders, to pressure TSMC into lowering prices. However, thanks to its absolute leadership position and demand exceeding supply, TSMC did not budge. Customers had little choice but to throw cash at TSMC to fight for limited production capacity while giving some small orders to the aggressive discounter Samsung.

Ovan information är ju rätt gammal nu så med facit i hand så slutade det med att Nvidia nog fick gå balls deep med Samsung för att senare köpa in sig på kapacitet hos TSMC i framtiden eller potentiellt på TSMC 7nm EUV, men de lär snällt få betala. AMD såg sin chans och köpte nog helt enkelt upp den kapacitet som TSMC antaligen hade räknat på för Nvidia. Smart move.

Källa - https://wccftech.com/nvidia-tsmc-7nm-euv-high-end-gpus-samsun...

Som sagt; personligen tycker jag absolut att denna är krönikevärd Väldigt intressant info, väldigt intressant läsning.

Tack för infon och länkarna, detta blev väldigt relevant i ljuset av vad som händer med 3080 nu samt vad MLID hävdar att Nvidia håller på med (deras "ultimate play").

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tror jag hörde att dom valde Samsung över TSMC pga bättre pris och högre yield, men TSMC's nod är väl bättre än Samsungs också?
Behåller dom samma pris så blir detta nog bra

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av m4gnify:

Tror jag hörde att dom valde Samsung över TSMC pga bättre pris och högre yield, men TSMC's nod är väl bättre än Samsungs också?
Behåller dom samma pris så blir detta nog bra

Det verkar ju som det är tvärtom när det gäller yields, priset är nog bättre dock.

TSMC nod är iaf tätare.

Deras 7 nm (HPC) sägs vara 66,7 MTr/mm² och Samsung 8 nm skall vara 61.2 MTr/mm². Pratar vi 7 nm+ EUV hos TSMC så är den otroligt mycket tätare på 115.8 MTr/mm².

Det är säkert mycket fler faktorer som spelar in men just tätheten är inte så stor skillnad på.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Så fort det visade sig att det var klåparna på Samsung som stod för tillverkningen så kom tveksamheten. Ryktena om att TSMC skulle ta över fanns redan tidigt. Men man får väl i det närmaste se detta som bekräftat. Samsung kan inte tillverka, vi har redan sett det de nästan fyra veckorna som gått sedan lanseringen.

Blir att avboka min 3080 TUF OC idag, men verkligen svårt att släppa förbokningen. Jag lär aldrig få kortet från butiken jag lagt beställningen från så dutm att fortsätta vänta. Vill dessutom hellre ha bra och förhoppningsvis effektiv TSMC och inte usel Samsung om möjligheterna nu äntligen ser ut att finnas.

3080 Super, 3080Ti eller vad de nu kan heta, hoppas de blir markant bättre och framförallt går att köpa. Aldrig varit med om att det varit så svårt att göra av med 8000kr redo att konsumera för.

Eller om det blir AMD i slutändan. Vi får se, bara det finns något som känns bra nog att uppgradera till. Och som framförallt går att köpa.

"klåparna på Samsung" Vänligen utveckla. Ett av världens största företag, med omsättning och produktion som vida överstiger den totala i hela Sverige, men en del av Samsung semiconductur, så visste du att det skulle bli skräp?

Permalänk
Medlem

Jag har ju sagt detta hela tiden, "undrar vad Nvidia kommer kalla 3XXX korten som kommer med TSMC chip".
Älskar när man har rätt, och jag visste att det fanns en anledning att ha is i magen

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lap87:

Jag har ju sagt detta hela tiden, "undrar vad Nvidia kommer kalla 3XXX korten som kommer med TSMC chip".
Älskar när man har rätt, och jag visste att det fanns en anledning att ha is i magen

Samsung säljer samma telefonmodell med olika cpuer beroende på land så der måste nödvändigtvis inte vara så att de byter namn.

Sedan älskar väl alla att ha rätt
Jag tror inte man skall förvänta sig någon större skillnad. Däremot kanske de får upp volymen som idag måste vara ett problem.

Permalänk
Medlem

"Att nyttja TSMC-tillverkningen till uppdaterade versioner av RTX 3080 samt 3090 är också ett tänkbart alternativ – möjligen under "Super"-flagg eller med exempelvis RTX 3080 i 20 GB-skrud."

RTX 3080 med 20 GB minne ryktas släppas redan i december enligt Moore's Law is Dead.