Intel "Rocket Lake-S" uppges få höga klockfrekvenser och lägre prislapp

Permalänk
Melding Plague

Intel "Rocket Lake-S" uppges få höga klockfrekvenser och lägre prislapp

Ryktas få minnesöverklockning med styrkretsen B560, turbofrekvenser om 5,5 GHz och kraftigt förbättrad AVX-512-prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Härligt!
Så kul att se pris/prestanda kriget i full gång!

Permalänk
Medlem

P4 all over again?

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Skönt att Intel får testa hur det känns att vara budgetalternativet.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knightmare:

P4 all over again?

I värmeutveckling eller vad? Willow Cove har ju klart högre IPC än Skylake, medan NetBurst hade väldigt låg IPC för att nå höga klockfrekvenser.

Stämmer de här siffrorna lär AMD få nämnvärt med stryk när Intel har både liknande/högre IPC och högre klockfrekvenser. I dagsläget har AMD IPC-ledningen (med 3000-serien, även om 5000-serien utökar stort) och Intel fördel med högre klockfrekvenser.
Om Intel tar ledningen i båda så...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Härligt med konkurrens. Nu händer det grejer
Tack AMD!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

”Aggressiv prissättning”? Under 400usd är ju även vad 10700k redan ligger på eller?

Permalänk
Medlem

Oh how the tables have turned. Från att ta ockerpriser för stagnerande utbud till att lansera ny arkitektur med lägre pris än AMD, på bara ett par tre år. Länge leve konkurrens!

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag som hade tänkt att byta till AMD för första gången sedan fx53 cpun och köpa en 5900x & ett x570 moderkort. Nu kanske 9900k får spela ett tag till, och invänta intels nya cpuer istället.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Datavetare

Från artikeln

"Arkitekturmässigt bjuder "Rocket Lake-S" på Cypress Cove – Willow Cove på 14 nanometer, med bland annat fördubblad mängd L2-cache ställt mot arkitekturen Skylake."

Sunny Cove och Willow Cove har samma mikroarkitektur så när som på en detalj: cache design. Sunny Cove har 50 % större L1D$, fördubblad mängd L2$ samt lika stor L3$ jämfört med Skylake. Willow Cove har samma 50 % större L1D$, men hela 2,5 5 gånger större L2$ (1,25 MB, är 2,5 gånger större än Sunny Cove) samt 50 % större L3$ jämfört med Skylake.

Exakt vad Cypress Cove är är fortfarande spekulation, men de läckta resultaten pekar på att det är Sunny Cove på 14 nm, inte Willow Cove. Att L1I$ stannar på 32 kB, L1D$ hamnar på 48 kB (samma som Sunny Cove) och att L2$ hamnar på 512 kB i Cypress Cove verkar rätt sannolikt, möjligen kan man ha tagit L3$ ökning med sig från Willow Cove men osannolikt då L3$ tar rätt mycket kiselyta (nästan halva Zen 2 CPU-die är L3$!).

Skrivet av Knightmare:

P4 all over again?

Finns en rätt väsentligt skillnad: med P4 designande Intel medveten en mikroarkitektur med relativt låg IPC (mängd utförd arbete per cykel) för att kunna nå riktigt höga frekvenser. Målet för P4 var att bräcka 10 GHz vallen innan man var klar (fysikens lagar hade lite att invända mot den strategin)! I slutändan är det enda som spelar roll: total prestanda, vilket är produkten mellan frekvens och IPC.

Om vi antar att Cypress Cove får samma IPC som Sunny Cove handlar det om IPC på en nivå där det blir oklart om Zen 3 eller Cypress Cove hamnar högst, i praktiken lär det variera från fall till fall. Intel sa 18 % högre IPC för Sunny Cove ställd mot Skylake, bl.a. AnandTech och Phoronix fick >= 20% IPC-ökning i sina tester, så 18 % verkar ha varit konservativt.

Så om IPC i praktiken är identiskt för Cypress Cove och Zen 3 kommer det helt ned till: vilken frekvens håller kretsen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Oj, oj. Kan detta bli en värdig ersättare för 4790k. Inväntar recensioner.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Inga mer 10k+ cpuer från intel, kul.
Kan AMD göra samma sak mot nvidia nudå så vi får lite mer humana GPU priser också.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Nu vart man ju sugen på vänteleken igen. Precis vad Intel vill också. Bah!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Skrivet av Ragnarok:

Jag som hade tänkt att byta till AMD för första gången sedan fx53 cpun och köpa en 5900x & ett x570 moderkort. Nu kanske 9900k får spela ett tag till, och invänta intels nya cpuer istället.

Precis vad min tanke var men efter att ha bråkat med den nya AMD plattformen några veckor gav jag upp och satte upp en server runt 9600k att hålla mig fram till Intel kommer med nåt nytt. Gillar icke att vara obetald betatestare helt enkelt..

Permalänk
Medlem

"till markant högre värmeutveckling"
Kanske Intel lanserar samtidigt en egen chiller som medföljer toppmodellen.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wyver:

"till markant högre värmeutveckling"
Kanske Intel lanserar samtidigt en egen chiller som medföljer toppmodellen.

Ja, det låter inte lockande men om man inte överklockar skall det nog inte vara någon fara.

Permalänk
Inaktiv

Snart är 10900k nya i3an 😊

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon298854:

Snart är 10900k nya i3an 😊

Hoppas jag inte Köpte min för 6k så hoppas den håller ett tag till

Permalänk
Medlem

Hur mycket klarar de att klämma ur 14nm, är inte gränsen nådd än?

Vi AMD fanboys tycker det är dags för Intel att gå vidare ner mot 7nm, annars kommer de aldrig hinna ikapp.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det känns konsumentfientligt när både Intel och AMD sitter på styrkretsar som heter någonting med B5X0?

Bytte ut det andra X:et mot en nolla.
Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Inaktiv

Blir intressant att följa med hur nya Intel och Ryzen presterar. Jag vill gärna uppgradera fastän jag egentligen inte behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Hur mycket klarar de att klämma ur 14nm, är inte gränsen nådd än?

Vi AMD fanboys tycker det är dags för Intel att gå vidare ner mot 7nm, annars kommer de aldrig hinna ikapp.

Well, AMD kommer ju enbart vara ikapp på riktigt med kommande lanseringen, tidigare har det ju varit prestanda/kr, kärnor/kr eller PCIE 4 som utmärkt dem men det är ju först nu de verkar redo att ta single-thread kronan.

Nu lär det väl dröja innan man kan se tit-for-tat med deras nästa krympning men om der8auers video med elektronmikroskop var något att gå efter så är det inte direkt natt och dag mellan 14nm och 7nm. Om Intel nu får ett stort IPC-lyft så behöver de inte pressa frekvenser lika hårt längre vilket skulle kunna betyda att de kan konkurrera utan vansinning värmeutveckling. Blir intressant att se vad som händer, även om jag personligen är mycket mer intresserad av kommandra AMD-proppar och lär uppgradera till dem förr eller senare oavsett.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Man tackar, ser ut som att AMD kanske behöver prisjustera lite. Det blir nog lagom tills de släpper uppdaterad bios på x470 moderkorten. Sitter lungt i båten å väntar. 2600x ska bytas men ingen stress innan Intel släpper nytt.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem

350w grafik + 350w cpu, det är verkligen på väg ner i toaletten...

Permalänk

Vare sig Intel eller AMD har lanserat deras senaste cpuer och jag tar prestandainformationen ifrån de båda med en nypa salt.
Klart är i allafall att processorerna börjar bli lite väl dyra och konkurrens är bra. Där Amd dock behöver pengar, speciellt om deras Big Navi grafikkort får det tufft emot Nvidia.

Jag hade dock hoppas att Intel inte skulle ge upp prestandakamptronen, men de kanske uppdaterar Hedt modellerna? Samtidigt så kommer snart ddr5 och ska man köpa mängder av ram så känns det sådär att köpa ddr4 idag och det närmsta året.

*edit*
AVX-512 är superbra. De säger lite skämtsamt att det som skiljer männen från barnen är hur mycket AVX-512 instruktioner som man använder i sin kod? Nå att Intel satsar så hårt på detta är att AI blir så stort, men det är framförallt på serverside. Där väl Intel använder samma uppbyggdad till deras serverprocessorer så.. Jag ser det lite som att iPhones har en så otroligt kraftfull cpu, vilket kan kännas överdrivet. Men en förklaring är att denna cpu även används på ställen där kraften behövs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vare sig Intel eller AMD har lanserat deras senaste cpuer och jag tar prestandainformationen ifrån de båda med en nypa salt.
Klart är i allafall att processorerna börjar bli lite väl dyra och konkurrens är bra. Där Amd dock behöver pengar, speciellt om deras Big Navi grafikkort får det tufft emot Nvidia.

Jag hade dock hoppas att Intel inte skulle ge upp prestandakamptronen, men de kanske uppdaterar Hedt modellerna? Samtidigt så kommer snart ddr5 och ska man köpa mängder av ram så känns det sådär att köpa ddr4 idag och det närmsta året.

DDR5 kommer ta sin tid, vi som varit med DDR, DDR2, DDR3, DDR4 vet att det tar tid från att det har lanserats tills det går stabilt.
Sitt lungt i båten nu

Permalänk
Medlem

B560?? Någon på Intels marknadsföringsavdelning tyckte att "Kolla, våran är bättre än motståndaren,, hela 10 högre i chipset, så skall den heta... Snacka om idétorka som inte alls kommer att leda till konsumentförvirring

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Snusfri

Inväntar med spänning oberoende prestandatester för både Intel och AMD innan jag ropar hej.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Potentiellt bra alternativ till Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandrag0ran:

Potentiellt bra alternativ till Ryzen

14nm, gäsp... På pappret tror jag det blir likvärdig spelprestanda men sämre multicore, återstår att se hur det blir med värme. Intel har dock utrymme att konkurrera med lågt pris så blir väl förmodligen där som det kan hända spännande saker.

Visa signatur

7800X3D//4090