AMD Ryzen 9 5950X, 9 5900X och 7 5800X skymtas i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

5900X 501gops 1744Mpix/s
5800X 287gops 881 Mpix/s

skillnad är 74%, 97% fördel 5900X mot 5800X. För mig låter det orimligt då 5900X borde gå i TDP taket före 5800X och det endast är 50% mer kärnor i 5900X (samma TDP 105W)

5900X 501gops 1744Mpix/s
5800X 342gops 1252Mpix/s

3800X 287gops 881 Mpix/s

Blandade ihop 3800X med 5800X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Vore ju häftigt om man i framtiden kan köra datorn med en gpu. Vilka stora hinder finns det idag?

CPUer har ett fåtal stora och komplicerade kärnor som är bra på att köra generella beräkningar av den typen som OS och vanliga program vanligtvis behöver, medan GPUer har en stor mängd små och enkla kärnor som är bra på massivt dataparallella beräkningar.

Sen har man förstås en del praktiska problem som att GPUn måste kunna prata med resten av hårdvaran, men sånt går att lösa om man verkligen vill. Men det är väl där skon klämmer, ingen vill köra OS och annat på GPUn eftersom en CPU är långt mer effektiv på såna laster.

Permalänk
Medlem

Bara jag som är trött på att det är så fruktansvärt långt mellan avtäckande och tillgänglighet/riktiga tester?

Sen massa "leaks" likt dessa när produkten inte ens finns tillgänglig än. Man undrar ju ibland vem som läcker detta. Skapa hype?

Jag brukar dock aldrig ta ut något i förhand öht, innan processorerna kan testas på riktigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

5900X 501gops 1744Mpix/s
5800X 287gops 881 Mpix/s

skillnad är 74%, 97% fördel 5900X mot 5800X. För mig låter det orimligt då 5900X borde gå i TDP taket före 5800X och det endast är 50% mer kärnor i 5900X (samma TDP 105W)

Tror du läste fel i tabellen. 5800X får ca 1250.
3000-seriens 8-kärniga som fick 881 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Bara jag som är trött på att det är så fruktansvärt långt mellan avtäckande och tillgänglighet/riktiga tester?

Sen massa "leaks" likt dessa när produkten inte ens finns tillgänglig än. Man undrar ju ibland vem som läcker detta. Skapa hype?

Jag brukar dock aldrig ta ut något i förhand öht, innan processorerna kan testas på riktigt.

Du har fastnat i ”instant gratification”-prylen. En gång i tiden så slog man upp telefonnummer i en telefonkatalog. Den kom ut en gång per år. Så ville ett nytt företag etablera sig så fick man vänta på att få sin annons publicerad och sen invänta att kunderna hörde av sig... Ville man sälja begagnade saker, så skickade man in (med snigelpost) en annons till gula-sidorna, någon vecka senare publicerades annonsen i gula-sidorna...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av perost:

CPUer har ett fåtal stora och komplicerade kärnor som är bra på att köra generella beräkningar av den typen som OS och vanliga program vanligtvis behöver, medan GPUer har en stor mängd små och enkla kärnor som är bra på massivt dataparallella beräkningar.

Sen har man förstås en del praktiska problem som att GPUn måste kunna prata med resten av hårdvaran, men sånt går att lösa om man verkligen vill. Men det är väl där skon klämmer, ingen vill köra OS och annat på GPUn eftersom en CPU är långt mer effektiv på såna laster.

Aha. Tack för förklaringen.
En hybrid processor kanske är uteslutet. Men det borde väl gå att man använder gpun när den behövs om programmen är anpassade till dessa specifika laster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

3900X verkar ju prestera bättre än 5800X, med bara 100kr skillnad i pris på Inet.
Till skillnad mot 3800X och 5800X, vilka är i två helt olika prisklasser.

är väl ganska självklart att 3900x presterar bättre med fler kärnor (Brute force så att säga), men iom att de förbättrat latency för L2 Cash:en som tidigare varit ett litet performance problem, jag vill minnas att LinusTechTips riktade misstankar om att L2 Cash upplägget i de tidigare Zen versionerna har påverkat performance negativt, han visade något klipp och jämförde med Intel i Spelet Battlefield 5.

Så det är en viktig förändring som gör stor skillnad, och den förändringen vill jag iaf ha med om jag skulle byggga ny dator nu även om jag satt med en stram budget och penga mässigt kanske mer "smart" å köpa en 3900x

EDIT:
Värt att nämna är dock att nykomlingarna enligt siffrorna kör i basfrekvenserna, som ligger på 3,4 GHz, 3,7 GHz samt 3,8 GHz, för den 16-, 12- respektive 8-kärniga modellen. De genomsnittliga prestandasiffrorna för föregående Ryzen-generation baseras på tester där modellerna generellt körs en bra bit ovanför basfrekvens.

https://www.sweclockers.com/nyhet/30616-amd-ryzen-9-5950x-9-5...

Tillägg av info
Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Bara jag som är trött på att det är så fruktansvärt långt mellan avtäckande och tillgänglighet/riktiga tester?

Sen massa "leaks" likt dessa när produkten inte ens finns tillgänglig än. Man undrar ju ibland vem som läcker detta. Skapa hype?

Jag brukar dock aldrig ta ut något i förhand öht, innan processorerna kan testas på riktigt.

Visst är det hemskt när man måste vänta på saker?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

En hybrid processor kanske är uteslutet.

Många av dagens processorer är på sätt och vid hybridprocessorer, i.o.m. att de har en GPU integrerad. Men då handlar det förstås om ganska klena GPUer eftersom kretsytan och strömförbrukningen begränsar.

Skrivet av newtoninja:

Men det borde väl gå att man använder gpun när den behövs om programmen är anpassade till dessa specifika laster?

Absolut, begreppet kallas generellt GPGPU och används redan av alla möjliga typer av program. NVIDIA har en lista här med exempel på program som kan utnyttja GPUn. NVIDIAs CUDA är för tillfället helt dominerande för såna tillämpningar, men Intels oneAPI kan kanske utmana CUDA i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Värt att nämna är dock att nykomlingarna enligt siffrorna kör i basfrekvenserna, som ligger på 3,4 GHz, 3,7 GHz samt 3,8 GHz, för den 16-, 12- respektive 8-kärniga modellen. De genomsnittliga prestandasiffrorna för föregående Ryzen-generation baseras på tester där modellerna generellt körs en bra bit ovanför basfrekvens.

Lär knappast vara så. Det handlar garanterat om att benchmarkprogrammet inte kan läsa av frekvenserna korrekt än.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Många rykten nu, och det ser ju himla fint ut.
Men jag tror ändå att min 3700X får tuffa på ett tag till.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du har fastnat i ”instant gratification”-prylen. En gång i tiden så slog man upp telefonnummer i en telefonkatalog. Den kom ut en gång per år. Så ville ett nytt företag etablera sig så fick man vänta på att få sin annons publicerad och sen invänta att kunderna hörde av sig... Ville man sälja begagnade saker, så skickade man in (med snigelpost) en annons till gula-sidorna, någon vecka senare publicerades annonsen i gula-sidorna...

Fint nostalgiskt inlägg. Men du missade nog (den otydliga) poängen jag försökte göra.

Skrivet av Xinpei:

Visst är det hemskt när man måste vänta på saker?

Handlar inte om det.

Det handlar om mer om att offentliggöra en produkt, flasha med siffror och prata upp sin produkt. Därefter väntar en tid med lösa och opålitliga "leaks".

Jag menar snarare att man kanske borde offentliggöra faktiskt prestanda på ett sätt som ger lite mer fakta om själva produkten. Menar inte att de behöver göra ingående recensioner. Ta tex RTX 2000-seriens lansering. När jag lyssnade på hur Huang pratade om produkten upplevde jag det som oerhört cringe. Stå och nästan skrika "TEN BILLION RAYS" flera gånger blir nästan larvigt och jag upplever att går mer åt det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Fint nostalgiskt inlägg. Men du missade nog (den otydliga) poängen jag försökte göra.

Handlar inte om det.

Det handlar om mer om att offentliggöra en produkt, flasha med siffror och prata upp sin produkt. Därefter väntar en tid med lösa och opålitliga "leaks".

Jag menar snarare att man kanske borde offentliggöra faktiskt prestanda på ett sätt som ger lite mer fakta om själva produkten. Menar inte att de behöver göra ingående recensioner. Ta tex RTX 2000-seriens lansering. När jag lyssnade på hur Huang pratade om produkten upplevde jag det som oerhört cringe. Stå och nästan skrika "TEN BILLION RAYS" flera gånger blir nästan larvigt och jag upplever att går mer åt det hållet.

Jag håller med dig. Känns som det tillkommit hela grupperingar av människor som bara livnär sig på läckor och klick. Detta gör för mig att hypen dör. Läser man dag ut och dag in om motsägelsefulla saker och människor som har åsikter så tröttnar man bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fast normalt sett så har man ju en CPU betydligt längre.

Hade nog min i7 2600K i 7 år. Sen skaffade jag Ryzen 1800X som var 300% snabbare i multitrådat. Hade 3900X som var snabb och varm. Nu blir det 5900X Sen tänkte jag inte uppgradera på ca 5 år.

Jag har en 1800x och leker med tanken på 3900x eller 5800x. Skulle gärna veta hur stort prestanda hopp det ger mig med mitt moderkort som är ett Asus Rog Strix b450 - f gaming.

Permalänk
Medlem

Om man bara kunde få se riktiga tester i alla fall en dag innan säljstart så man vet vilken man ska sikta in sig på.
Kan inte bestämma mig om jag ska gå på 5600X eller 5800X använder datorn mest till spel, men arbetar även en del hemifrån men Trutops boost och Solidworks drar ingen större nytta utav massa kärnor ändå. Det ska vara för att kunna spela lite och jobba samtidig möjligtvis när Boost står och tänker 15min för att ladda upp en perforerad plåt som det ska ändras lite på och får tänka 15min till sen.

Lutar dock mest åt 5800X men tycker den egentligen är någon krona för dyr. En 5700X hade säkert passat mig bäst men orkar inte vänta längre nu.

Någon som har koll för övrigt om man kan köpa ett B550 eller X570 moderkort idag som man kan uppdatera bios på utan en processor?

Permalänk
Skrivet av confal:

Om man bara kunde få se riktiga tester i alla fall en dag innan säljstart så man vet vilken man ska sikta in sig på.
Kan inte bestämma mig om jag ska gå på 5600X eller 5800X använder datorn mest till spel, men arbetar även en del hemifrån men Trutops boost och Solidworks drar ingen större nytta utav massa kärnor ändå. Det ska vara för att kunna spela lite och jobba samtidig möjligtvis när Boost står och tänker 15min för att ladda upp en perforerad plåt som det ska ändras lite på och får tänka 15min till sen.

Lutar dock mest åt 5800X men tycker den egentligen är någon krona för dyr. En 5700X hade säkert passat mig bäst men orkar inte vänta längre nu.

Någon som har koll för övrigt om man kan köpa ett B550 eller X570 moderkort idag som man kan uppdatera bios på utan en processor?

Det finns säkert ett helt gäng, jag har själv spanat in Asus TUF B550M-PLUS och vet att det har det. källa

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Fint nostalgiskt inlägg. Men du missade nog (den otydliga) poängen jag försökte göra.

Handlar inte om det.

Det handlar om mer om att offentliggöra en produkt, flasha med siffror och prata upp sin produkt. Därefter väntar en tid med lösa och opålitliga "leaks".

Jag menar snarare att man kanske borde offentliggöra faktiskt prestanda på ett sätt som ger lite mer fakta om själva produkten. Menar inte att de behöver göra ingående recensioner. Ta tex RTX 2000-seriens lansering. När jag lyssnade på hur Huang pratade om produkten upplevde jag det som oerhört cringe. Stå och nästan skrika "TEN BILLION RAYS" flera gånger blir nästan larvigt och jag upplever att går mer åt det hållet.

För det är verkligen AMD som levererar dessa läckor..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Vore ju häftigt om man i framtiden kan köra datorn med en gpu. Vilka stora hinder finns det idag?

Det finns redan och kallas konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JooJ:

Många tummar där. Jag måste vara trög, vad var det roliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapp669:

Jag har en 1800x och leker med tanken på 3900x eller 5800x. Skulle gärna veta hur stort prestanda hopp det ger mig med mitt moderkort som är ett Asus Rog Strix b450 - f gaming.

B450-F är absolut inte det bästa för cpuer med högre krav på strömförbrukningen (VRM temps).
Visst lär det fungera men du måste ha bra luftflöde i lådan för att hålla VRM tempen i chack.

Här testar HU en 3950x på flera olika moderkort:
https://www.youtube.com/watch?v=J69aiJJEHzQ

Tänk på att en 3950x drar lika mycket eller tom lite mindre ström än vad 3900x gör. 5900x lär dra ungefär samma

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det finns redan och kallas konsol.

Dagens konsoler är egentligen en helt vanlig PC. Däremot är det en delad minnespool mellan RAM och GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Många tummar där. Jag måste vara trög, vad var det roliga?

Det var inget speciellt. Självklart är det ett intressant perspektiv när man bryter och specificerar ner så mycket du får i ett grafikkort idag... Men generellt kalla en CPU för dyr i jämförelse med en GPU? Det fick mig att skratta till lite...😋... och antagligen för att det varit sinnessjukt höga priser på grafikkort ganska länge då Nvidia kunnat härska obehindrat. Priserna är (enligt min åsikt) fortfarande mycket höga, men Nvidia har uppenbarligen blivit rejält uppskrämda av Big Navi och därför så finns det nu en ljusning för oss konsumenter.

Och vad är prisvärt idag?....🤔. Självklart vad du ska använda den till, men du kan plocka ihop en komplett dator idag, med moderkort, CPU, minnen, hårddisk etc, för ungefär samma peng som ett midrange grafikkort. 🤷🏻‍♂️. Det tycker jag är prisvärt med tanke på att du därefter kan logga in på Skatteverkets hemsida på vårkanten, och se hur många pengar du INTE får tillbaka. 😋

Och för att inte få Nvidia-Fanboys efter mig (eller AMD-Fanboys med mig):

Jag avskyr Fanboys....
Älskar konkurrens....!!

PS.
Fangirls måste väl finnas...... ? Jag låter forumet hitta ett gemensamt namn för gruppen. Varsågoda! 😁
DS.

Visa signatur

Det är farligt att leva... man kan dö!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Dagens konsoler är egentligen en helt vanlig PC. Däremot är det en delad minnespool mellan RAM och GPU.

Mellan CPU och GPU menar du. Det riktigt unika är att dessa jobbar mot ett GDDR-minne.

Faktum är att konsol är precis det som efterfrågades, "köra datorn med en gpu". Dvs de är uppbyggda som ett grafikkort med det nödvändiga tillägget att chippet har en cpu oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JooJ:

Men generellt kalla en CPU för dyr i jämförelse med en GPU? Det fick mig att skratta till lite...😋... och antagligen för att det varit sinnessjukt höga priser på grafikkort ganska länge då Nvidia kunnat härska obehindrat. Priserna är (enligt min åsikt) fortfarande mycket höga

Jag skrattar mer åt att folk tycks tro att alla grafikkort kostar som 2080Ti/3090...

Faktum kvarstår, man får ofta mer "elektronikstuff" per krona i grafikkort än vad man får i cpu:er så i det perspektivet är cpu priserna än mer sinnessjuka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag skrattar mer åt att folk tycks tro att alla grafikkort kostar som 2080Ti/3090...

Faktum kvarstår, man får ofta mer "elektronikstuff" per krona i grafikkort än vad man får i cpu:er så i det perspektivet är cpu priserna än mer sinnessjuka.

beror på vad man använder datorn till. Om du ersätter "elektronikstuff" till "spelande" så ja ett grafikkort, även känd som spelkort, ger mer för pengarna.
Sitter du med vanliga kontorsprogram, programmering eller liknande så får du inget utav värde med grafikkort överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Faktum är att konsol är precis det som efterfrågades, "köra datorn med en gpu". Dvs de är uppbyggda som ett grafikkort med det nödvändiga tillägget att chippet har en cpu oxå.

Nej, konsollerna har en CPU och GPU precis som en vanlig dator, skillnaden är att de är integrerade som en SoC istället för separata kretsar. Men OS:et och spelen körs på CPUn som vanligt medan GPUn används som en vanlig GPU. Frågan var om man kunde köra allt på GPUn och helt strunta i CPUn, vilket inte alls är fallet med konsollerna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av newtoninja:

Vore ju häftigt om man i framtiden kan köra datorn med en gpu. Vilka stora hinder finns det idag?

I någon bemärkelse kan man hävda att det redan har funnits fall där man kör kretsar som i praktiken är GPUer som även kör operativsystemet. Intels Xeon Phi och en krets som kallades Tile64 kunde agera autonomt, de körde då Linux som OS-kärna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

beror på vad man använder datorn till. Om du ersätter "elektronikstuff" till "spelande" så ja ett grafikkort, även känd som spelkort, ger mer för pengarna.
Sitter du med vanliga kontorsprogram, programmering eller liknande så får du inget utav värde med grafikkort överhuvudtaget.

Ja om man ändrar perspektivet till nått helt annat än vad som var sagt från början kan man få andra slutsatser ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Frågan var om man kunde köra allt på GPUn och helt strunta i CPUn

Jaha, så tolkade inte jag frågan alls då det lät lite för knäppt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja om man ändrar perspektivet till nått helt annat än vad som var sagt från början kan man få andra slutsatser ja.

.... och från början hade det sagts om processorprestanda, sen jämförts med grafikkortsprestanda i pris/prestandakontext vilket mitt perspektiv också handlade om. Var någonstans har jag ändrat perspektivet i diskussionen?