Teknikstund: Input lag på LG:s och Samsungs spel-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, du är någonstans i mitten av Vätternrundan.

Jag är inte tillräckligt insatt i spelutveckling för att kunna bidra med någon detaljerad teknisk förklaring, men att man skulle se samma bildruta flera gånger eller liknande, bara för att serverns tickrate är lägre än skärmens uppdateringsfrekvens, är helt felaktigt. Spel (CS:GO) fungerar helt enkelt inte så.

Exakt hur de faktiskt fungerar är mycket mer komplext än ditt inlägg ger intryck av att du tänker dig, och som sagt inget jag är insatt nog att kunna förklara. Men frameraten är inte kopplad till eller bunden av tickraten iallafall.

Hm, jag tror inte riktigt jag har kunskapen inom området som krävs för att kunna framställa frågan på rätt sätt och därav leder jag tillbaka cykeln till garaget. I min ursprungliga fråga, om än väldigt illa formulerad, så eftersökte jag svar på hur och framförallt när dessa två variabler påverkar spelupplevelsen i allmänhet. Jag menade aldrig att frameraten är bunden eller kopplad till tickraten. Men att den första bidrar till vad man som spelare ser och den andra till vad som registreras, bearbetas och skickas mellan klient och server.

Alltså, om du ser något på skärmen (beroende av värdet på framerate) och sedan agerar därefter, t.ex. skjuter i csgo på en hitbox. Då menar jag att det är väsentligt att hitboxen måste ha registrerats i samma y,x,z-koordinater av servern som där du såg hitboxen på din skärm annars kommer inte servern registrera att du träffade rätt. Och om differensen av dessa två, av varandra oberoende variabler, skulle vara för stor (framerate & tickrate) så skulle det påverka spelupplevelsen. Inte att det begränsar framerate, men spelupplevelsen i sin helhet. För du ser ju någonting på skärmen, skjuter på det och missar?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av kaptengrek:

Hm, jag tror inte riktigt jag har kunskapen inom området som krävs för att kunna framställa frågan på rätt sätt och därav leder jag tillbaka cykeln till garaget. I min ursprungliga fråga, om än väldigt illa formulerad, så eftersökte jag svar på hur och framförallt när dessa två variabler påverkar spelupplevelsen i allmänhet. Jag menade aldrig att frameraten är bunden eller kopplad till tickraten. Men att den första bidrar till vad man som spelare ser och den andra till vad som registreras, bearbetas och skickas mellan klient och server.

Alltså, om du ser något på skärmen (beroende av värdet på framerate) och sedan agerar därefter, t.ex. skjuter i csgo på en hitbox. Då menar jag att det är väsentligt att hitboxen måste ha registrerats i samma y,x,z-koordinater av servern som där du såg hitboxen på din skärm annars kommer inte servern registrera att du träffade rätt. Och om differensen av dessa två, av varandra oberoende variabler, skulle vara för stor (framerate & tickrate) så skulle det påverka spelupplevelsen. Inte att det begränsar framerate, men spelupplevelsen i sin helhet. För du ser ju någonting på skärmen, skjuter på det och missar?

Ah, alright. Det stämmer att spelupplevelsen påverkas negativt på precis det sättet när tickraten är "för låg". Det var plågsamt tydligt i Battlefield 3, vars tickrate på ynka 10 Hz ständigt manifesterade sig på sådana sätt – det var helt normalt att gå in bakom en vägg för att sedan bli skjuten "långt" senare, eller att två spelare dödade varandra samtidigt.

Jag är däremot inte tillräckligt bra på CS och/eller tillräckligt van vid 128 Hz tickrate för att kunna uttala mig om just 64 Hz. Men utgår från att alla sådana spel använder olika knep för att minimera effekterna av "för låg" tickrate, typ extrapolering.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Älskar att gejma från soffan med min PC på min 75" Samsung med mus och tgb. Sjukt bekvämt. Enda problemet i FPS-spel är att man måste röra huvudet för att se hela skärmen/karta/radar vilket slöar ner ens reaktioner och i Vissa spel såsom t.ex. Civilization 6 kan det ibland vara lite svårt att läsa viss text eller se vissa detaljer för det är så smått. Tror det kommer lösa sig när jag uppgraderar til 80+ tum och fler spel låter en ändra skalan på UI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Som så ofta med dessa "nya" eller "extra" TV-modeller – det är beteckningen som skiljer sig, inte produkten. Modellen heter OLED B9 och det är samma hårdvara.

S är ett tillägg som kommer från distributionskanalen, vilket märks på vilka butiker som säljer modellen med S-beteckningen. Information på prisjakt är tyvärr sällan helt tillförlitlig och tenderar att skapa mer förvirring.

Fick precis svar från LG och det stämmer precis som du säger, bägge "modellerna" är identiska och ingen av de har stöd för Freesync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Q95T är en 2020-modell och ska så långt samsung har berättat (från Q80T och uppåt) klara av 48 Gbps FRL för bland annat 4K/120.

Hej Thomas!
Jag inhandlade ett par Nikabe 48gbps HDMI kablar nyligen.
Men nu när jag tänkte kolla om de klarar av att köra i 120hz så verkar jag inte få det att fungera.
Har kopplat en av dessa kablar till min skärm (PG279QZ) som kör 144hz utan problem med DisplayPort.
Men med denna Nikabe HDMI kabeln så listar den bara 60hz på 1440p även 1080p. Betyder det att kablarna jag inhandlat är inte enligt specsen? eller är det något annat jag inte förstår mig på?

Det är denna Kabel

Mvh
Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av obbeluff:

Hej Thomas!
Jag inhandlade ett par Nikabe 48gbps HDMI kablar nyligen.
Men nu när jag tänkte kolla om de klarar av att köra i 120hz så verkar jag inte få det att fungera.
Har kopplat en av dessa kablar till min skärm (PG279QZ) som kör 144hz utan problem med DisplayPort.
Men med denna Nikabe HDMI kabeln så listar den bara 60hz på 1440p även 1080p. Betyder det att kablarna jag inhandlat är inte enligt specsen? eller är det något annat jag inte förstår mig på?
https://i.imgur.com/oCRmU0B.jpg
Det är denna Kabel

Mvh
Jonas

Ah, såg precis nu enligt prisjakt så har PG279Q enbart hdmi 1.4 vilket bör förklara ovan. ville bara ha något sätt att bekräfta att kablarna fungerar som de skall, men det bör jag rimligt vis kunna göra om jag kopplar datorn till TVn.

Permalänk
Bildexpert 📺

@obbeluff: Skärmar med den äldre G-Sync-modulen kör max 60 Hz över HDMI och 2560x1440-panel.

Permalänk

@Laxpudding Tror du LG OLED65CX kommer sjunka till 20k runt Balck Friday? Vid vilken prispunkt skulle du köpa på? LG OLED65C9 kröp ju ner till 20k 2019-11-28, men sedan dess har den legat på 21-22k.

Förtydligande
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Stonecape:

@Laxpudding Tror du LG OLED65CX kommer sjunka till 20k runt Balck Friday? Vid vilken prispunkt skulle du köpa på? LG OLED65C9 kröp ju ner till 20k 2019-11-28, men sedan dess har den legat på 21-22k.

Finns redan (alldeles för) många diskussioner om priserna på TV, inte minst denna guide: https://www.sweclockers.com/artikel/28511 samt alla andra hundratals TV-trådar. Har även denna artikel om hur rea-cyklerna fungerar: https://www.sweclockers.com/artikel/25587

Eftersom CX inte gått igenom en rea-cykel så kan den kanske sjunka mer. Runt Black Friday vet vi mer vad den kostar exakt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Finns redan (alldeles för) många diskussioner om priserna på TV, inte minst denna guide: https://www.sweclockers.com/artikel/28511 samt alla andra hundratals TV-trådar. Har även denna artikel om hur rea-cyklerna fungerar: https://www.sweclockers.com/artikel/25587

Eftersom CX inte gått igenom en rea-cykel så kan den kanske sjunka mer. Runt Black Friday vet vi mer vad den kostar exakt.

Tack, har sett dina tidigare videor i ämnet. Är lite rädd att missa lägsta punkten. Ska försöka att inte vara så kass och söka lite mer i forumet.