Microsoft släpper höstuppdateringen av Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Jag har redan 19041.572 installerad. Om man kollar på ISO som man laddar ner. Så är den Ver 19041.572.
Rätt så länge. Men om man tittar på deras sida. Så är 20H2 OS build 19042.572. 42 då inte 41 som man laddar ner.

https://docs.microsoft.com/sv-se/windows/release-information/

Vad har ni för OS build ? Ni som har tankat ner den nya ?

Jag har 19042.572 efter ha uppdaterat via ISO som kom upp på MSDN / Visual studio subscription.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Jag har redan 19041.572 installerad. Om man kollar på ISO som man laddar ner. Så är den Ver 19041.572.
Rätt så länge. Men om man tittar på deras sida. Så är 20H2 OS build 19042.572. 42 då inte 41 som man laddar ner.

https://docs.microsoft.com/sv-se/windows/release-information/

Vad har ni för OS build ? Ni som har tankat ner den nya ?

Hos mig är det .572

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Uppdaterade min laptop medelst ISO-fil, fungerade prickfritt. Men när jag kollade i enhetshanteraren så verkar det nästan som att systemet varit inne i en annan dator och vänt;) Rester av Xeon-kärnor och annat som inte finns i denna dator - skumt, har aldrig upplevt liknande tidigare!?

Permalänk
Avstängd

La in denna build, Qtorrent gör inget annat än kraschar :/

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S0Me0n3:

Jag har 19042.572 efter ha uppdaterat via ISO som kom upp på MSDN / Visual studio subscription.

Hm.. mysko
Jag kör alltid ISO från denna sida. https://uupdump.ml/selectlang.php?id=bb2ac292-d9ef-4e49-9de5-...

Men aldrig H2. Här ser man med detta med os som då ska heta med nummer 42.
hm....

Jag ska köra den som man tankar ner från MS egna. En då om där står i ISO 41. Den som jag redan har sen en tid.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Hos mig är det .572

Ja det är det på den gamla med. Som är rätt. Kolla nummer 19042.572

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Ja det är det på den gamla med. Som är rätt. Kolla nummer 19042.572

Ah, läste slarvigt.

Det är 42 hos mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Ah, läste slarvigt.

Det är 42 hos mig.

Hm.... varför står det då 19041.572 i den nya ISO. Ska ju stå med 42. 19042.572.
ja ja bara det blir rätt i slut ändan. Känns lite dumt att installera om när man redan har den.
Men jag kör med avbildning så det är en snabb koll för mig.

Det jag saknar nu så fall är uppdateringfrekvens för skärmen. Har inte den. Men behöver ju inte den. Men en då. Man undrar lite när man ser lite olika nummer

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Hm.... varför står det då 19041.572 i den nya ISO. Ska ju stå med 42. 19042.572.
ja ja bara det blir rätt i slut ändan. Känns lite dumt att installera om när man redan har den.
Men jag kör med avbildning så det är en snabb koll för mig.

Det jag saknar nu så fall är uppdateringfrekvens för skärmen. Har inte den. Men behöver ju inte den. Men en då. Man undrar lite när man ser lite olika nummer

Microsfot kanske inte är så noga med att kolla sånt.
Jag minns för ett antal år sen när jag installerade W7 att det stod "Microsoft Coproration" (eller liknande felstavning, minns inte exakt) på installationsskärmen...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Drog in den via Update Assistant och det verkar ju funka hittils. Så här långt inga konstigheter. Till och med Process Priority Saver som brukar kuka ur och behöva installeras om vid större uppdateringar verkar ha klarat sig den här gånge- Uppdateringen tog dock ganska lång tid vilket känns skumt med tanke på att det ska vara mest små förändringar.

Edit: Nä, prio klarade sig visst inte den här gången heller. Fick installera om för att det skulle funka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Som sagt så går det att ofta att lösa om man vill.

Ett exempel är att index sällan utgår från roten C:\ utan har ett antal kataloger som som anses räcka. Jag har sett installationer där index endast utgick från C:\Program Files (x86) men de flesta program var installerade i C:\Program Files och dök då logiskt nog inte upp i sökfunktionen.

I andra fall har index inte hängt med alls på att man installerar program på andra hårddiskar i datorn och dyker då heller inte upp i söken.

Det är rätt sjukt att Spotlight i Mac OS fungerade bättre än detta redan när Apple släppte det med Tiger år 2005.

Sök funkade dock bra fram tills Windows 10 där den aldrig fungerat ordentligt.

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Sedan Vista har jag alltid bara tryckt på Windowstangenten och sökt efter det jag är ute efter, går ju sjukt mycket snabbare.

Den funktionen använder jag sällan. Den hittar ju inget. T ex om jag söker på "miniräknare" hittar den inget program på datorn utan föreslår bara att jag ska söka på nätet. Jag vet att det finns ett par miniräknarprogram på datorn. Men vad programmens namn är har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartskägg:

Den funktionen använder jag sällan. Den hittar ju inget. T ex om jag söker på "miniräknare" hittar den inget program på datorn utan föreslår bara att jag ska söka på nätet. Jag vet att det finns ett par miniräknarprogram på datorn. Men vad programmens namn är har jag ingen aning om.

Fast om du inte kommer ihåg vad program du ofta använder heter måste det ju ta en jäkla tid att hitta dem varje gång oavsett vilket tillvägagångssätt. Verkar liksom väldigt ineffektivt att bläddra fram och tillbaka i startmenyn tills man av en slump kommer på vad programmet man ville starta heter.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

"Den som föredrar att göra alla ändringar i en och samma inställningsmeny får också större möjlighet till detta, då inställningar för bilduppdatering nu kan göras i systeminställningarna. Genom att navigera till System, Skärm och Avancerade skärminställningar kan användare uppdateringfrekvens för skärmen, vilket idag får göras via grafikkortets mjukvara."

Vad ska detta betyda? Jag ändrar genom att högerklicka på skrivbordet > Display settings > Advanced display settings > Display adapter properties > Monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartskägg:

Den funktionen använder jag sällan. Den hittar ju inget. T ex om jag söker på "miniräknare" hittar den inget program på datorn utan föreslår bara att jag ska söka på nätet. Jag vet att det finns ett par miniräknarprogram på datorn. Men vad programmens namn är har jag ingen aning om.

Det fungerar, men sedan Windows 10 har det blivit betydligt krångligare. I Windows 7 kunde jag med säkerhet skriva ett par bokstäver och sedan slå på enter, men de nya flikarna är horribla. Om du söker på "power" som i Powershell, så får du upp en massa power settings. Naturligtvis bra om du vill åt just dessa, men jag använder Powershell betydligt oftare än jag ändrar inställningar, och det går inte att ändra någon sorts prioritet av vad som ska visas först.

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Fast om du inte kommer ihåg vad program du ofta använder heter måste det ju ta en jäkla tid att hitta dem varje gång oavsett vilket tillvägagångssätt. Verkar liksom väldigt ineffektivt att bläddra fram och tillbaka i startmenyn tills man av en slump kommer på vad programmet man ville starta heter.

Jag minns det mesta visuellt. Jag minns var på skärmen och i menyer jag ska klicka. Jag minns hur ikonerna ser ut. Allt jag använder ofta måste jag ha som genvägar på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

"Den som föredrar att göra alla ändringar i en och samma inställningsmeny får också större möjlighet till detta, då inställningar för bilduppdatering nu kan göras i systeminställningarna. Genom att navigera till System, Skärm och Avancerade skärminställningar kan användare uppdateringfrekvens för skärmen, vilket idag får göras via grafikkortets mjukvara."

Vad ska detta betyda? Jag ändrar genom att högerklicka på skrivbordet > Display settings > Advanced display settings > Display adapter properties > Monitor.

Ja, precis, det känns som en missuppfattning. Jag uppfattar det också som att det bara flyttats från de "klassiska" bildskärmsinställningarna i Windows till de "moderna" inställningarna i Windows.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Första datorn uppdaterad och klar, inga problem.
Ska uppdatera 4 av de 8 datorerna ikväll.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Kommer som vanligt vänta minst ett halvår. Kör 1909 nu, har noll brådska och tack vare Sledgehammer så får jag fortsätta ha det så.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hjälpsam

Ligger som frivillig uppdatering, men jag avvaktar någon vecka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Biometrisk inloggning med Windows Hello stöder nu också lösningar för fingeravtrycksläsning och ansiktsupplåsning.

Fungerat sedan Windows 10 1809 så varför nämner ni det som en nyhet?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Fungerat sedan Windows 10 1809 så varför nämner ni det som en nyhet?

MS säger detta:
"More secure biometric sign on. With enhanced sign-in security2, Windows Hello3 now offers added support for virtualization-based security for certain fingerprint and face sensors, which protects, isolates and secures a user’s biometric authentication data."
(från https://blogs.windows.com/windowsexperience/2020/10/20/whats-... )

så det är väl detta som förvanskats lite

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

För en gångs skull blir det inte att installera omedelbart utan låta uppdateringen installeras när det är dags. Inga nyheter jag har behov av redan idag. Hade varit kul om denna uppdatering hade gett tidigt stöd för DirectStorage.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon5930:

För en gångs skull blir det inte att installera omedelbart utan låta uppdateringen installeras när det är dags. Inga nyheter jag har behov av redan idag. Hade varit kul om denna uppdatering hade gett tidigt stöd för DirectStorage.

DirectStorage tänkte jag också på, men tydligen för tidigt, får hoppas att det kommer till våren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

DirectStorage tänkte jag också på, men tydligen för tidigt, får hoppas att det kommer till våren.

Jo, känns som en av de mest intressanta utvecklingarna sett till lagring sedan SSDn lanserades för konsumenter. Den bör vara aktiv dag ett för Xbox Series S och X men finns säkert mer att se över innan det är aktuellt för PC förstås.

Viktigaste är att utvecklare har det de behöver för att börja implementera lösningen.

Permalänk
Medlem

Nån mer en jag som inte förstår poängen i att behöva installera om Windows 2 gånger om året?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dannesthlm:

Nån mer en jag som inte förstår poängen i att behöva installera om Windows 2 gånger om året?

Det är så det blivit när MS inte fixar win update och dessutom har sagt att win 10 ska vara den slutgiltiga versionen av win, man släpper så kallade uppdateringar i stället för att kalla det nya versioner av win och det krävs dessutom omstarter i tid och otid. Idag är det de otaliga tvingande omstarterna som gör att datorn inte kan vara igång vilket är lika illa som de gamla blåskärmarna för det blir ju lika störande oavsett varför datorn startar om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det är så det blivit när MS inte fixar win update och dessutom har sagt att win 10 ska vara den slutgiltiga versionen av win, man släpper så kallade uppdateringar i stället för att kalla det nya versioner av win och det krävs dessutom omstarter i tid och otid. Idag är det de otaliga tvingande omstarterna som gör att datorn inte kan vara igång vilket är lika illa som de gamla blåskärmarna för det blir ju lika störande oavsett varför datorn startar om.

Aktiverat aktiva timmar eller vad det kan heta på svenskt Windows? Omstarter är något jag typ aldrig ser något av, värre tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nån mer en jag som inte förstår poängen i att behöva installera om Windows 2 gånger om året?

Nope, inte bara du, samma här

Skrivet av mrqaffe:

Det är så det blivit när MS inte fixar win update och dessutom har sagt att win 10 ska vara den slutgiltiga versionen av win, man släpper så kallade uppdateringar i stället för att kalla det nya versioner av win och det krävs dessutom omstarter i tid och otid. Idag är det de otaliga tvingande omstarterna som gör att datorn inte kan vara igång vilket är lika illa som de gamla blåskärmarna för det blir ju lika störande oavsett varför datorn startar om.

Jag tror nog att Windows 10 aldrig tvingat sig till o starta om utan att jag vill på de 5 åren jag haft Windows 10 och det gäller alla mina datorer. Jag har dock alltid ställt in de timmar jag brukar använda datorn som aktiva timmar samt att jag stänger av min stationära dator varje kväll

Skrivet av anon5930:

Aktiverat aktiva timmar eller vad det kan heta på svenskt Windows? Omstarter är något jag typ aldrig ser något av, värre tidigare.

Samma här. Jag tror inte ens det hänt mig någon gång att Windows startat om sig självmant på en tid när jag inte vill. Den har poppat upp 1 gång där den sa när den hade tänkt o starta om, men valde bara en annan tid och stängde sedan av datorn senare under kvällen och då installerade den de uppdateringar den ville konfigurera

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon5930:

Aktiverat aktiva timmar eller vad det kan heta på svenskt Windows? Omstarter är något jag typ aldrig ser något av, värre tidigare.

Skrivet av jnsson:

Nope, inte bara du, samma här
Jag tror nog att Windows 10 aldrig tvingat sig till o starta om utan att jag vill på de 5 åren jag haft Windows 10 och det gäller alla mina datorer. Jag har dock alltid ställt in de timmar jag brukar använda datorn som aktiva timmar samt att jag stänger av min stationära dator varje kväll
Samma här. Jag tror inte ens det hänt mig någon gång att Windows startat om sig självmant på en tid när jag inte vill. Den har poppat upp 1 gång där den sa när den hade tänkt o starta om, men valde bara en annan tid och stängde sedan av datorn senare under kvällen och då installerade den de uppdateringar den ville konfigurera

Aktiva timmar är alla och stänger aldrig av datorn om det inte är åska, i bästa fall kan man slippa omstart i 6 veckor men längre än det är det omöjligt att slippa ifrån det som dagens uppdateringssystem fungerar, det är som att ha kastats tillbaka till win xp som inte kunde vara i drift längre än 49 dygn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.