Hjälp, håret på min hjässa flyr sin kos. Vad gör ni mot att bli tunnhåriga?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Savage_Gray:

Elle om man är tjock och huvudet ser ut som en uppblåst blek fotboll?

Gymkort, kolla med arbetsgivare, är väl den enkla och lite tråkiga lösningen. Vikt är ju något som går att ändra på.

Oavsett kroppsform, vikt och "platt" eller... runt? huvud så ser det bättre ut än att försöka dölja håravfallet. Speciellt de som försöker balansera en kanelbulle på skallen. Lite mindre vanligt idag än förr, tack och lov.

De som vill prova olika preparat eller annat får väl göra det om de vill. Men det faktum att ingen verkligt fungerande lösning finns bör göra att man inte bör lägga för stor förhoppning på det hela.

Permalänk
Medlem

Själv började jag tappa hår när jag var 18 och det såg riktigt illa ut runt 19-20. Det var bara ta tag i det och raka av skiten. Du kan förhindra hårbortfall men inte få tillbaka det som jag förstått. Så för egen del är det bra kört

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

Elle om man är tjock och huvudet ser ut som en uppblåst blek fotboll?

Ett runt bakhuvud är snyggare än en platt. Så är det bara. Jag låg bara på rygg när jag var bebis och det får jag skörda nu.

Googla på flat head och se själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Den orsakar rynkor i ansiktet enligt en del användare.

https://www.hairlosstalk.com/interact/threads/minoxidil-side-...

Finns fler potentiella bi-effekter som man får kolla upp. Jag har klarat mig från allt sånt dock, utom hålet i plånboken då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Laserkam? Befintligt hår växte fortare eller menar du även att håravfallet avtog?

både och, vilket kan vara en liten nackdel, tex har man "gäddor" där håret börjat dra sig bakåt och man börjar använda kammen så rätt som det är får man enstaka strån som börjar växa långt fram där det tidigare varit hår.
Men ja det bromsar definitivt håravfallet och till viss del även omvänder det, vilket var det jag ville göra, nackdelen var ju den andra effekten där håret började växa fort som sjutton (jämfört vad det gjorde utan kammen)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Hej.

Raka av det. Jag har gjort samma resa och håller fortfarande på med den. Acceptera att det inte kommer blir bättre, bara sämre. Inget du kan hjälpa.

Du kommer bara tänka på det varje dag och få lägga tid och ork på det. Lättnad att raka av det och folk bryr sig inte!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Det som verkar lösa det hyfsat är hårtransplantation. Kostar en del ja men verkar vara det som verkligen gör skillnad. Finns ju såklart rogaine, minoxidil m.m.

Men för att förbättra själva hårlinjen är nog transplantation det som gäller.

Permalänk
Skrivet av aragon:

både och, vilket kan vara en liten nackdel, tex har man "gäddor" där håret börjat dra sig bakåt och man börjar använda kammen så rätt som det är får man enstaka strån som börjar växa långt fram där det tidigare varit hår.
Men ja det bromsar definitivt håravfallet och till viss del även omvänder det, vilket var det jag ville göra, nackdelen var ju den andra effekten där håret började växa fort som sjutton (jämfört vad det gjorde utan kammen)

Där ser man. Lite dyr investering dock...
Man kanske kommer rätt långt med massage varje dag?

Permalänk
Inaktiv

Alla bekanta jag har och släktingar, syskon m.m rakar sig när dom börjar få lite hår, känner ingen som kör med över kammning eller som behåller de som växer, tycker de ser otroligt fult ut om man är helt kal mitt på huvudet och bara har hår på sidorna och bak.

Många brukar använda en trimmer och köra de superkort så de är typ några mm, jag gjorde de förut men senaste 10 åren rakar jag allt.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Faulisto:

Det som verkar lösa det hyfsat är hårtransplantation. Kostar en del ja men verkar vara det som verkligen gör skillnad. Finns ju såklart rogaine, minoxidil m.m.

Men för att förbättra själva hårlinjen är nog transplantation det som gäller.

Jaaa fast nej.
Har en polare som gjorde det för några år sen när det började tunna ut (ärftligt, hans pappa är också extremt tunnhårig), men jag tycker verkligen inte det ser klokt ut. Kanske beror på hur man gör det, vilken klinik osv, men i det här fallet hade det nog varit bättre att spara pengarna och bara köpa en påse engångsrakhyvlar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ni som säger att man ska raka sig - om man har en "ful" huvudform då? Platt bakhuvud?

Platt huvud har jag inte men liten tjurnacke har jag nog (speciellt när jag tittar uppåt). Inget jag bryr mig om dock

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Där ser man. Lite dyr investering dock...
Man kanske kommer rätt långt med massage varje dag?

nja det vette sjutton, det är själva ljuset (lasern) som gör det) att inte hjälmen hade samma effekt tror jag hade med at kamen lyfter håret när man drar den så ljuset kommer åt bättre, sedan tycker jag kammen har mycket starkare laser. fugan testade den med för att få snabbare hårväxt men gillade inte kammen, hon tyckte det sved i hårbotten (jag kände inget alls när jag använde den)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

nja det vette sjutton, det är själva ljuset (lasern) som gör det) att inte hjälmen hade samma effekt tror jag hade med at kamen lyfter håret när man drar den så ljuset kommer åt bättre, sedan tycker jag kammen har mycket starkare laser. fugan testade den med för att få snabbare hårväxt men gillade inte kammen, hon tyckte det sved i hårbotten (jag kände inget alls när jag använde den)

Fick du några biverkningar då? Lasern kan ju vara för stark på vissa apparater tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Situationen är att jag, 36 år, som haft långt hår hela mitt liv på senare börjat bli allvarligt tunnhårig högst uppe på skalpen. Å vikarna har dragit sig upp rätt rejält också. Jämför jag med min far börjar min hårväxt nu likna hans när han var runt 40. Nu har han väldigt lite hår kvar, dock långt ifrån helt skallig, men väldigt VÄLDIGT tunnhårig.

Så ett rejält arvsanlag för denna hemska vidriga åkomma har jag ju.
Självklart kan man bara acceptera som det är, raka sig och gå vidare. Men jag är långt ifrån redo att göra mig av med mitt hår.
Ok att man inte kan få ett riktigt tjockt hår igen, förutom kanske med hårtransplantation.
Men vad finns för tips bland medlemmarna här? Vilka hjälpmedel har ni använt för att få ett avstannande håravfall t.ex. vilka speciella schampon eller vitamintabletter har funkat för er?

Mitt hår verkar trilla av lättare under en period tidig vår och tidig höst, då jag märkt att jag blir väldigt torr i hårbotten. Kan inte relateras till stress eller annat. Nu har jag börjat använda kokosolja i håret nån gång i veckan innan dusch för att se om det ger någon effekt.
Dock tar det väl några månader innan resultat ses just med håret.

Alternativt kan jag väl skapa ett betalningsmedel på internet och sedan revolutionera både bil och rymdindustrin. Det verkar ju funkat för Elon Musk...
https://i.redd.it/b5jic9uzjn921.jpg

Raka av dig håret. Riktigt kort. Vänta lite/var lite utomhus/få lite sol på skallen. Rocka rakad skalle och njut av noll upkeep. Varva med sjyssta huvudbonader när du vill. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Situationen är att jag, 36 år, som haft långt hår hela mitt liv på senare börjat bli allvarligt tunnhårig högst uppe på skalpen. Å vikarna har dragit sig upp rätt rejält också. Jämför jag med min far börjar min hårväxt nu likna hans när han var runt 40. Nu har han väldigt lite hår kvar, dock långt ifrån helt skallig, men väldigt VÄLDIGT tunnhårig.

Så ett rejält arvsanlag för denna hemska vidriga åkomma har jag ju.
Självklart kan man bara acceptera som det är, raka sig och gå vidare. Men jag är långt ifrån redo att göra mig av med mitt hår.
Ok att man inte kan få ett riktigt tjockt hår igen, förutom kanske med hårtransplantation.
Men vad finns för tips bland medlemmarna här? Vilka hjälpmedel har ni använt för att få ett avstannande håravfall t.ex. vilka speciella schampon eller vitamintabletter har funkat för er?

Mitt hår verkar trilla av lättare under en period tidig vår och tidig höst, då jag märkt att jag blir väldigt torr i hårbotten. Kan inte relateras till stress eller annat. Nu har jag börjat använda kokosolja i håret nån gång i veckan innan dusch för att se om det ger någon effekt.
Dock tar det väl några månader innan resultat ses just med håret.

Alternativt kan jag väl skapa ett betalningsmedel på internet och sedan revolutionera både bil och rymdindustrin. Det verkar ju funkat för Elon Musk...
https://i.redd.it/b5jic9uzjn921.jpg

Jag har högt hårfäste på sidorna och köpte mig en rakapparat och gör jobbet själv. Visst är det tråkigt, men sånt är livet.

Gjordes väl en undersökning att män med rakade skallar hade hög auktoritet, men ta den med en nypa salt
Jeff Bezos, The Rock, Bruce Willis, Jason Statham, Reinfeldt mfl lyckas bra. Det sitter aldrig i håret.

Edit:
Fler respektingivande personer utan hår:
Yul Brenner
Patrick Stewart
Dana White
Andre Agassi
Moby
LL Cool J
Michael Jordan
Common
Mike Tyson

Listan kan göras lång
Här är en länk:
https://www.skullshaver.eu/blogs/news/do-women-find-bald-men-...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Bryan Cranston och Kane. För att ge fler exempel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av griid:

Jag har högt hårfäste på sidorna och köpte mig en rakapparat och gör jobbet själv. Visst är det tråkigt, men sånt är livet.

Gjordes väl en undersökning att män med rakade skallar hade hög auktoritet, men ta den med en nypa salt
Jeff Bezos, The Rock, Bruce Willis, Jason Statham, Reinfeldt mfl lyckas bra. Det sitter aldrig i håret.

Skrivet av anon5930:

Bryan Cranston och Kane. För att ge fler exempel.

Tänk vilken makt Trump hade haft om han gör sig av med Tupén!

Själv är jag än berikad med hårväxt från båda föräldrarnas håll. Har svurit att allt ryker den dagen det blir glest, får ta det med den värdighet som går. Fästmön är införstådd i detta beslut och tycker det är helt klart det bättre alternativet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tänk vilken makt Trump hade haft om han gör sig av med Tupén!

Själv är jag än berikad med hårväxt från båda föräldrarnas håll. Har svurit att allt ryker den dagen det blir glest, får ta det med den värdighet som går. Fästmön är införstådd i detta beslut och tycker det är helt klart det bättre alternativet.

Ja precis!
Ge han inga idéer nu bara

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av griid:

Ja precis!
Ge han inga idéer nu bara

🙊

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Många med längre hår döljer sin "top/bakflint" med manbun typ.

Raka huvudet är så klart ett val, men lååååååååångt ifrån alla passar med rakad skalle.
Beror helt på ansiktsform, huvudform på skalpen osv.

Många ser för jäkliga ut rakade. Medans fåtalet ser riktigt bra ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Det som verkar lösa det hyfsat är hårtransplantation. Kostar en del ja men verkar vara det som verkligen gör skillnad. Finns ju såklart rogaine, minoxidil m.m.

Men för att förbättra själva hårlinjen är nog transplantation det som gäller.

Jag förtydligar med lite eftertryck vad jag nämnde tidigare:

Du har fortfarande pågående håravfall trots transplantation. Om inte nu så några år senare.

Skillnaden är att du nu har permanenta remsor med hår där kirurgen transplanterat hårsäckar. Med andra ord kommer man fortsätta få tunnare hår.

Håller man på med Minoxidil, eller försöker medicinera med antiandrogena substanser behöver detta fortgå livet ut, eller så kan håravfallet accelerera när man väl slutar med behandlingarna. Det är en kamp mot sin egen genetik man inte kan vinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

befinner mig i samma sitts som TS.
Finns en liten fairway runt fontanellen, och ruffen runtomkring.

sugen på transplantation. Om nån har tips på bra ingrepp/kliniker/resultat med före och efter bilder - PMa gärna.

Billigaste alternativet är att åka till Turkiet. 20 tusen (Då fixar de hela hjässan)
Sen tillkommer resan fram och tillbaka
https://www.istanbulhairclinic.se/priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Fick du några biverkningar då? Lasern kan ju vara för stark på vissa apparater tänker jag.

inte jag, jag kände inget alls, men som jag skrev tidigare tyckte frugan att det "sved" i hårbotten när hon skulle testa att använda den.
enda biverkningen för mig skulle väll vara att håret växte för fort så man fick raka skallen oftare.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Mitt främsta tips är att göra så folk har fokus på annat, om du tycker det är pinsamt med rakat/kortklippt.

T.ex. lite mer "utstående" glasögon eller skägg.

Jag fruktar dagen som kommer när mitt hår börjar falla ännu mer.
Mitt hår är min stolthet, och min morfar var nästan helt flint vid 25-30.
Min storebror har börjat tappa mer och mer, och jag ser själv att jag börjar tappa vid sidorna där fram..

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Ang kromosoner så hade min morfar mer hår när han dog vid relativt hög ålder än jag har nu (39). Jag har begynnande flint som min bror och min far hade vid den här åldern. Man kan äta finasterid men det kan påverka kroppen även i mindre doser, om man har otur. Det + relativt stark ytapplicerad Minox är en inte helt ovanlig kombo.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4289931/ är lite intressant (om man tröttnat på gifter )

Skaffade en rakapparat och brukar köra 9mm för några år sen, den har betalat sig ett par gånger om. Tyvärr ser man inte sig själv i bakhuvudet men det känns ok.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Mitt främsta tips är att göra så folk har fokus på annat, om du tycker det är pinsamt med rakat/kortklippt.

T.ex. lite mer "utstående" glasögon eller skägg.

Jag fruktar dagen som kommer när mitt hår börjar falla ännu mer.
Mitt hår är min stolthet, och min morfar var nästan helt flint vid 25-30.
Min storebror har börjat tappa mer och mer, och jag ser själv att jag börjar tappa vid sidorna där fram..

om du har börjat tappa håret nu och inte vill göra det så bör du sätta fart med att bromsa utvecklingen, det är mycket lättare att bromsa än att vända på det och få nytt hår där du blivit kal

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Själv började jag tappa hår när jag var 18 och det såg riktigt illa ut runt 19-20. Det var bara ta tag i det och raka av skiten. Du kan förhindra hårbortfall men inte få tillbaka det som jag förstått. Så för egen del är det bra kört

Samma, fast för mig började det nog redan vid 16. Har rakat huvudet sen dess. Evolutionen bestämde väl att hår inte var något att ha i min släkt. Inte konstigare än att någon är lång och nån annan kort.

Permalänk
Medlem

Finns helt säkert Youtube kanaler som tar upp ämnet. Är inte speciellt insatt själv men jag vet att "More plates more dates" (egentligen en fitness kanal) haft och tagit upp problemet och testat allt möjligt med till synes bra resultat. Diverse preparat med mer eller mindre acceptabla bieffekter går nog inte komma undan.

Permalänk
Medlem

Har alltid haft högt hårfäste så kändes som man nästan började bli tunnhårig i grundskolan. Men det har varit stabilt så sedan dess och är 33 år nu utan att det verkar hänt vidare mycket. Men det är ju i de närmaste åren som det vanligtvis börjar sätta igång så man får väl hålla tummarna och se.

Det "roliga" med allas kommentarer är hur många som rekommenderar skägg som komplement till renrakad skalle. Det är föga uppmuntrande till en (mig) som inte kan växa skägg för fem öre. Bara precis på hakan det händer något, helt dött på kinderna och löjlig fjunig mustasch. Djupt avundsjuk på folk som kan växa skägg, särskilt i dessa tider då det är stort mode. Men som jag förstått så är orsaken till att jag inte kan växa skägg eventuellt samma som gör att folk får behålla håret, det vill säga svaga dht-receptorer i hårsäckarna, eller om det är produktionen av dht som är låg.. skit samma. Jag accepterar att aldrig kunna ha skägg om jag åtminstone får behålla håret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Situationen är att jag, 36 år, som haft långt hår hela mitt liv på senare börjat bli allvarligt tunnhårig högst uppe på skalpen. Å vikarna har dragit sig upp rätt rejält också. Jämför jag med min far börjar min hårväxt nu likna hans när han var runt 40. Nu har han väldigt lite hår kvar, dock långt ifrån helt skallig, men väldigt VÄLDIGT tunnhårig.

Så ett rejält arvsanlag för denna hemska vidriga åkomma har jag ju.
Självklart kan man bara acceptera som det är, raka sig och gå vidare. Men jag är långt ifrån redo att göra mig av med mitt hår.
Ok att man inte kan få ett riktigt tjockt hår igen, förutom kanske med hårtransplantation.
Men vad finns för tips bland medlemmarna här? Vilka hjälpmedel har ni använt för att få ett avstannande håravfall t.ex. vilka speciella schampon eller vitamintabletter har funkat för er?

Mitt hår verkar trilla av lättare under en period tidig vår och tidig höst, då jag märkt att jag blir väldigt torr i hårbotten. Kan inte relateras till stress eller annat. Nu har jag börjat använda kokosolja i håret nån gång i veckan innan dusch för att se om det ger någon effekt.
Dock tar det väl några månader innan resultat ses just med håret.

Alternativt kan jag väl skapa ett betalningsmedel på internet och sedan revolutionera både bil och rymdindustrin. Det verkar ju funkat för Elon Musk...
https://i.redd.it/b5jic9uzjn921.jpg

Som sagt, kolla upp FUE metoden, https://www.healthline.com/health/does-hair-transplant-work