Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Så du menar att det är klart att det går att hitta folk, men att problemet är att det behövs dubbelt så många, så att det ändå inte går av den anledningen? Eller menar du att oavsett om det finns tillgänglig personal eller inte, så är det i praktiken opgenomförbart eftersom alla inte kan vara 100% isolerade 100% av tiden? Lite oklart för mig vad du menar egentligen. Jag ser i huvudsak två problem:

1. Det finns inte tillräckligt mycket kompetent personal som skulle gå med på de arbetsvillkor som krävs.

2. Det skulle bli extremt kostsamt att betala den ersättning som krävs för att få tillräckligt många intresserade.

Jag tror den första första punkten är det avgörande problemet, så att även om det är en god idé i princip så är det i praktiken ogenomförbart. Eftersom det också finns andra enklare och genomförbara sätt att reducera problemet med smitta på äldreboende kan man ju börja med dem innan man tar sig an de betydligt svårare sätten.

Allt har sin tid och sin plats Att använda sarkasm för att trycka ned sina meningsmotståndare i forum är sällan ett recept för ett trevligt debattklikmat. Förutom att stämningen blir sämre så är det också ett mindre effektivt sätt att kommunicera och leder lätt till pajkastning.

Då är vi av samma åsikt.

Jag använder ironi i min vardag med folk jag både känner och inte känner, det skulle bli ganska stelt om alla alltid höll sig på banan och pratade extremt sakligt, det är som sagt vad jag tycker.

Sen tycker jag det är att ta i och säga att jag trycker ner någon med följande uttryck ” Ja för arbetsgivarna verkar ju gå Kommunal till mötes i avtalsrörelsen, eller hur var det nu?” .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Då är vi av samma åsikt.

Det var det jag trodde. Och jag tror @Hurtigbullen också håller med. Det gäller bara att lägga fram det på rätt sätt. Det är ju egentligen inget kontroversiellt att det råder brist på vårdpersonal och att den är hårt belastad som det är.

Skrivet av Sysop:

Jag använder ironi i min vardag med folk jag både känner och inte känner, det skulle bli ganska stelt om alla alltid höll sig på banan och pratade extremt sakligt, det är som sagt vad jag tycker.

Jag gillar också ironi men brukar anstränga mig för att inte använda det som sarkasm gentemot andra forumdeltagare eftersom det lätt kan uppfattas drygt, förminskande eller spydigt. Folk är olika känsliga och särskilt i ett forumformat är det svårare att läsa in implicita intentioner. Själv tycker jag det vore bättre om alla alltid höll sig på banan och pratade extremt sakligt, men vi är som sagt olika

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det var det jag trodde. Och jag tror @Hurtigbullen också håller med. Det gäller bara att lägga fram det på rätt sätt. Det är ju egentligen inget kontroversiellt att det råder brist på vårdpersonal och att den är hårt belastad som det är.

Jag gillar också ironi men brukar anstränga mig för att inte använda det som sarkasm gentemot andra forumdeltagare eftersom det lätt kan uppfattas drygt, förminskande eller spydigt. Folk är olika känsliga och särskilt i ett forumformat är det svårare att läsa in implicita intentioner. Själv tycker jag det vore bättre om alla alltid höll sig på banan och pratade extremt sakligt, men vi är som sagt olika

Absolut! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag har ingen avvikande åsikt i detta.

Skrivet av deltascu:

Ironi och sarkasm tycker jag att man ska undvika i forum. I princip är det en form av angrepp (förlöjligande/hån) och speciellt i forum är det ytterst svårt att "visa glimten i ögat". Debattklimatet tenderar rätt snabbt att bli tråkigt, speciellt som ironin ofta verkar följas av/kombineras med andra påhopp.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ironi och sarkasm tycker jag att man ska undvika i forum. I princip är det en form av angrepp (förlöjligande/hån) och speciellt i forum är det ytterst svårt att "visa glimten i ögat". Debattklimatet tenderar rätt snabbt att bli tråkigt, speciellt som ironin ofta verkar följas av/kombineras med andra påhopp.

Lite av en OT pet-peeve, men ironi och sarkasm är två olika saker.
99% av alla som hävdar "jag var ironisk " menar egentligen "jag var sarkastisk ".

Saxade en liten bit från wiki:

Citat:

Ironi syftar generellt på något och sarkasm syftar på någon[2]. Sarkasmen uppfattas därför ofta som en mer taskig variant av ironi.

Exempel på sarkasm: "Det går bra för USA i kampen med Covid19." (när det inte gör det) eller "Jag ser att du har full koll på hur covid19 sprids" (till någon som inte har koll), eller "fan va duktig du är" (till någon som fått underkänt i ett prov).

Exempel på ironi: Om Trump eller Bolsonaro hade dött i Covid19. Inget "kul" i sig, men då de båda spelat ner riskerna med sjukdomen så hade det varit ironiskt om de själva dött i den.
Att Titanic sjönk på sin jungfruresa efter att ha klassats som det "osänkbara skeppet" är väldigt ironiskt, samtidigt som händelsen i sig är en oerhörd tragedi.

I ovan exempel kan vi se att sarkasmen precis som nämnts ofta är personlig (och därmed lätt att göra "elak/nedsättande"), medans ironin är mer opersonlig och neutral.

Sorry för OT, nu fortsätter vi med Covid-19-tråden.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det har varit en hel del prat om vitamin D förut i tråden och det verkar som att det kommit en del nya studier om vitamin-D och Covid-19. Doktor Campbell verkar vara en förespråkare för just D-vitamins positiva egenskaper och tar återigen upp det i en nylig video.

Personligen är jag normalt otroligt skeptisk till kosttillskott och supplement, men just i fallet D-vitamin har jag fallit till föga (eller gått på det, hur man nu vill se på saken). Egentligen skulle jag vilja gå till vårdcentralen och testa vilken nivå jag har, men det kanske inte är läge att belasta vården med sånt nu. Så jag tar en dos om 50 µg/dag, som visserligen är över rekommendationen, men som jag uppfattat som säker.

Hur ser ni andra på detta med vitamin-D i samband med Covid-19? Är det något ni tar?

@lhugo, jag vet att du tidigare skrev att det inte finns någon evidens för D-vitamins positiva effekter på Covid-19. Har du sett någon ny information som förändrar detta?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Lite av en OT pet-peeve, men ironi och sarkasm är två olika saker.
99% av alla som hävdar "jag var ironisk " menar egentligen "jag var sarkastisk ".

Saxade en liten bit från wiki:
Exempel på sarkasm: "Det går bra för USA i kampen med Covid19." (när det inte gör det) eller "Jag ser att du har full koll på hur covid19 sprids" (till någon som inte har koll), eller "fan va duktig du är" (till någon som fått underkänt i ett prov).

Exempel på ironi: Om Trump eller Bolsonaro hade dött i Covid19. Inget "kul" i sig, men då de båda spelat ner riskerna med sjukdomen så hade det varit ironiskt om de själva dött i den.
Att Titanic sjönk på sin jungfruresa efter att ha klassats som det "osänkbara skeppet" är väldigt ironiskt, samtidigt som händelsen i sig är en oerhörd tragedi.

I ovan exempel kan vi se att sarkasmen precis som nämnts ofta är personlig (och därmed lätt att göra "elak/nedsättande"), medans ironin är mer opersonlig och neutral.

Sorry för OT, nu fortsätter vi med Covid-19-tråden.

OT med semantikdiskussion men det är ju alltid roligt. Som jag förstår det är ironi att man säger motsatsen till vad man menar, inget mer. Ifall Trump hade dött av Covid är alltså inte ironi. För exempel kan man lyssna på låten Ironic med Alanis Morisette som inte tar upp en enda fall av ironi. Sen är jag förstås medveten om att betydelsen har skiftat ganska kraftigt på senare tid, men i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det har varit en hel del prat om vitamin D förut i tråden och det verkar som att det kommit en del nya studier om vitamin-D och Covid-19. Doktor Campbell verkar vara en förespråkare för just D-vitamins positiva egenskaper och tar återigen upp det i en nylig video.

Personligen är jag normalt otroligt skeptisk till kosttillskott och supplement, men just i fallet D-vitamin har jag fallit till föga (eller gått på det, hur man nu vill se på saken). Egentligen skulle jag vilja gå till vårdcentralen och testa vilken nivå jag har, men det kanske inte är läge att belasta vården med sånt nu. Så jag tar en dos om 50 µg/dag, som visserligen är över rekommendationen, men som jag uppfattat som säker.

Hur ser ni andra på detta med vitamin-D i samband med Covid-19? Är det något ni tar?

@lhugo, jag vet att du tidigare skrev att det inte finns någon evidens för D-vitamins positiva effekter på Covid-19. Har du sett någon ny information som förändrar detta?

https://www.youtube.com/watch?v=HxtddpoPMKo

Jag vill återigen trycka på att jag inte är nutritionsläkare. Av de lärdomar vi fått under de 6 månader sedan jag skrev inlägget du refererar till så tror jag fortfarande att vad jag skrev i Mars håller än idag. Givetvis är det inte bra att ha brist på D-vitamin (även vid Covid-infektion), men har man ingen brist finns mig veterligen ingen evidens för översubstitution.

Sen vill jag höja ett varningen finger för de videor som kommer från denna "Dr Campbell". Han är ingen läkare utan snarare en sjuksköterska. Möjligtvis kan han vara doktorerad, men jag har inte kunnat styrka detta. Vad jag kunnat läsa mig till så är han pensionerad och jobbar med youtube.

Inget ont om allt de jag skrev ovan - men: kvalifikationerna ovan gör honom inte till medicinsk expert och alla mina varningsklockor ringer under de få klipp jag kikat igenom idag. Exempelvis:

• Han väljer att intervjua en ytterst kontroversiell svensk läkare, Jon Tallinger. Detta talar för dåligt omdöme.

• Han låter sig gärna intervjuas av medier, men har ingen eller ytterst liten kontakt med seriösa forskare inom fältet.

• Han drar gärna egna slutsatser utan att förankra dem i expertis och rör sig allt som oftast i basvetenskap snarare än tillämpade kontrollerade RCT-studier.

• Det är svårt att finna hans kvalifikationer och dessutom är hans egen "foundations" hemsida nere.

Visst finns det en liten notis under about på youtube om hans bakgrund, men inget av detta gör honom till någon som helst auktoritet på Covid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nu var det någon som tyckte vissa skulle nekas vård utefter vilka risker man tar i livet. Då argumenterade jag att om man nekas servicen man betalat för borde man få pengarna tillbaka. Vi har tyvärr inte möjligheten att välja bort skatten och borde därför heller inte nekas vården.

Sedan att vi har ett orättvist system där vissa betalar mer och andra får saker gratis var inte min poäng.

Som jag skrev i min tråd:

Citat:

Om folk som samlas och "partajar" så får de väl göra det men då borde de först och främst skriva på att de undansäger sig sjukhusvård. Ja, helt klart medveten om att det inte skulle fungera men de som utsätter sig för risk att bli smittad för sitt nöjes skull irriterar mig med råge. Sen pratar man om att äldre ska hålla sig undan samhället.......

( #18694407 )

Skrev att jag är medveten om att det inte fungerar. Förflugen tanke visst men känner ändå till en viss, kass, del att om man medvetet utsätter sig för smittorisk så får de som gör det ta efterbörden av det. Huvudspåret för mig är att de i sin tur sen för smittan vidare.

Sidospår. I början på pandemin så skrev en på Twitter som jag läser, hen skriver mycket om skolan, att äldre som är ute och rör sig och drar på sig smittan borde nekas vård för vården ska gå till de som är yngre och bidrar till samhället.

Jag tog illa upp då, mycket på grund av min far som inte har några nöjen kvar ute annat än att följa med och veckohandla då han gillar att glo på saker han inte vill ha och att han kan gå på stora ytor och så få "veckomotionen". Han kröp in han med i isolering hemmavid och han är i sämre skick idag än innan. Kroppsligt och mentalt. Nu har han börjar följa med igen och han håller avstånd men folk har ju så förban-at svårt att respektera honom när han står och hänger på rullatorn en bit ifrån.

Jag slutade följa hen på Twitter. Vi såg ju dessutom att äldre gick in i isolering, tog sitt "ansvar". När nu pandemin ökar igen och vi alla vid detta laget vet mer om smittospridningen, att då resa och "festa". Det sticker ganska rejält i mina ögon.

Jag läser vad du skriver och respekterar det och ger dig rätt i mycket av det. men just detta som samhället har svårt att hantera får mig att lacka ur på folk som inte kan/vill följa de rekommendationer som finns.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

( #18694407 )

Skrev att jag är medveten om att det inte fungerar. Förflugen tanke visst men känner ändå till en viss, kass, del att om man medvetet utsätter sig för smittorisk så får de som gör det ta efterbörden av det. Huvudspåret för mig är att de i sin tur sen för smittan vidare.

Sidospår. I början på pandemin så skrev en på Twitter som jag läser, hen skriver mycket om skolan, att äldre som är ute och rör sig och drar på sig smittan borde nekas vård för vården ska gå till de som är yngre och bidrar till samhället.

Jag tog illa upp då, mycket på grund av min far som inte har några nöjen kvar ute annat än att följa med och veckohandla då han gillar att glo på saker han inte vill ha och att han kan gå på stora ytor och så få "veckomotionen". Han kröp in han med i isolering hemmavid och han är i sämre skick idag än innan. Kroppsligt och mentalt. Nu har han börjar följa med igen och han håller avstånd men folk har ju så förban-at svårt att respektera honom när han står och hänger på rullatorn en bit ifrån.

Jag slutade följa hen på Twitter. Vi såg ju dessutom att äldre gick in i isolering, tog sitt "ansvar". När nu pandemin ökar igen och vi alla vid detta laget vet mer om smittospridningen, att då resa och "festa". Det sticker ganska rejält i mina ögon.

Jag läser vad du skriver och respekterar det och ger dig rätt i mycket av det. men just detta som samhället har svårt att hantera får mig att lacka ur på folk som inte kan/vill följa de rekommendationer som finns.

Ingen ska nekas vård, inte här och inte på något annat område, det är inte det samhället vi har jobbat och röstat oss fram till. Vart ska man dra gränsen? Ska de som tränar innebandy nekas vård för sina vrickade fotleder? Ska de som kör MC nekas vård för sina knäckta ryggrader? Börjar man dra i den tråden så slutar det med att ingen får vård för något då ingen vidtar alla försiktighetsåtgärder.

Däremot är jag helt för att man hänger ut personer som skiter i folkhälsan och står och gapar tätt ihop på fyllan och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

( #18694407 )

Det är de äldre som byggt upp vårt samhälle, arbetat och slitit hela livet och betalat skatt. De förtjänar all respekt och är värda leva sina sista år i frihet och kunna få den vård de behöver. Rekommendationer som tar bort folks frihet är allra värst för de äldre. Låt de själva få bestämma när och hur mycket de ska gå till affären utan att de yngre som knappt drabbas av pandemin ska behöva klaga på det Jag kan förstå det omvända att äldre klagar på yngre som inte visar hänsyn. Samtidigt tycker jag ingen ska ha rätt att bestämma hur andra ska leva sina liv. Visst alla har rätt att klaga, få folk att förstå så vi kan visa varandra hänsyn och respekt. Men att tvinga folk ändra sina liv är fel tycker jag. Tycker vi har ett bra system med rekommendationer, så länge folk förstår att det är råd och inget tvång. Att inte följa rekommendationer är inte något som är fel. Det är ett personligt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ingen ska nekas vård, inte här och inte på något annat område, det är inte det samhället vi har jobbat och röstat oss fram till. Vart ska man dra gränsen? Ska de som tränar innebandy nekas vård för sina vrickade fotleder? Ska de som kör MC nekas vård för sina knäckta ryggrader? Börjar man dra i den tråden så slutar det med att ingen får vård för något då ingen vidtar alla försiktighetsåtgärder.

Däremot är jag helt för att man hänger ut personer som skiter i folkhälsan och står och gapar tätt ihop på fyllan och liknande.

Är med dig. Är mer min "sura-gubbe"tanke som kickar igång när jag ninjar runt i affärer och sen ser andra som lever som ingenting.

Som föredetta (ser mig fortfarande som en överviktig människa!) rejält överviktig så har jag fått höra både det ena och det andra och en del av sakerna har ju varit att jag som "fetknopp" inte ska få vård då jag "valt själv".

Skrivet av ronnylov:

Det är de äldre som byggt upp vårt samhälle, arbetat och slitit hela livet och betalat skatt. De förtjänar all respekt och är värda leva sina sista år i frihet och kunna få den vård de behöver. Rekommendationer som tar bort folks frihet är allra värst för de äldre. Låt de själva få bestämma när och hur mycket de ska gå till affären utan att de yngre som knappt drabbas av pandemin ska behöva klaga på det Jag kan förstå det omvända att äldre klagar på yngre som inte visar hänsyn. Samtidigt tycker jag ingen ska ha rätt att bestämma hur andra ska leva sina liv. Visst alla har rätt att klaga, få folk att förstå så vi kan visa varandra hänsyn och respekt. Men att tvinga folk ändra sina liv är fel tycker jag. Tycker vi har ett bra system med rekommendationer, så länge folk förstår att det är råd och inget tvång. Att inte följa rekommendationer är inte något som är fel. Det är ett personligt val.

Håller med dig ivrigt om att rekommendationer är det bästa. Frågan är vad som kommer ske om detta kommer fortsätta löpa på /öka!?

Ser ju länder som varit väsentligt hårdare än Sverige som inte lyckas hålla detta i schack men å andra sidan finns det ju länder som än så länge lyckas bättre.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tycker vi har ett bra system med rekommendationer, så länge folk förstår att det är råd och inget tvång. Att inte följa rekommendationer är inte något som är fel. Det är ett personligt val.

Håller med om att vårt system är bra med rekommendationer men det är endast bra om folk följer det. Det är kanske bara din ton här på forumet och att du vill vurma om friheten lite extra men om du struntar i rekommendationer då gör du fel. Inte fel som att du sätts i fängelse men du går emot myndigheterna. Ska jag köra en riktigt svensk klyscha: tänk om alla gjorde som du? Då skulle rekommendationen bli lag för att vi misskötte oss.

https://www.di.se/nyheter/folkhalsomyndighetens-rad-ar-bindan...

https://lawline.se/answers/betydelsen-av-ordet-rekommendera

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tycker vi har ett bra system med rekommendationer, så länge folk förstår att det är råd och inget tvång. Att inte följa rekommendationer är inte något som är fel. Det är ett personligt val.

Skrivet av Wiinis:

Håller med om att vårt system är bra med rekommendationer men det är endast bra om folk följer det. Det är kanske bara din ton här på forumet och att du vill vurma om friheten lite extra men om du struntar i rekommendationer då gör du fel. Inte fel som att du sätts i fängelse men du går emot myndigheterna. Ska jag köra en riktigt svensk klyscha: tänk om alla gjorde som du? Då skulle rekommendationen bli lag för att vi misskötte oss.

Jag håller helt med Wiinis här, rekommendationer är bra så länge det följs. Att folk väljer att skita i det och tänka helt egoistiskt bara för att det inte är straffbart är omoraliskt. Tyvärr så har vi inte riktigt möjligheten i dagsläget att faktiskt följa upp vilka som bryter mot smittskyddslagen när de väljer att inte följa rekommendationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det här är ju en stor del av problemet, folk som tror att det är råd och ett personligt val bara för att det heter rekommendation och inte är straffbart. Man ska följa dem ändå.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Om alla går emot myndigheterna betyder detta att myndigheterna gjorde felaktiga rekommendationer. Myndigheternas jobb är ett uppdrag de fått av folket. Om folket inte håller med så är det inte folket som har fel.

Den här pandemin har ökat min förståelse hur nazisterna kunde få makten i nazityskland. Myndigheterna kan ju aldrig ha fel - gör som de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om alla går emot myndigheterna betyder detta att myndigheterna gjorde felaktiga rekommendationer. Myndigheternas jobb är ett uppdrag de fått av folket. Om folket inte håller med så är det inte folket som har fel.

Den här pandemin har ökat min förståelse hur nazisterna kunde få makten i nazityskland. Myndigheterna kan ju aldrig ha fel - gör som de säger.

Att ha ett kritiskt tänkade är ju bra och något som bör uppmuntras, men ditt tänkande är något annat.
Vi pratar om en pandemi - ett virus - och inte att brunhögern vill utrota/avlägsna icke-önskvärda personer.
Men visst du kan väl starta en demonstration och säga åt corona att dra åt fanders...

Permalänk
Medlem

Tänk om man hade fått vara lite ironisk nu. ☹️

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Jag vill återigen trycka på att jag inte är nutritionsläkare. Av de lärdomar vi fått under de 6 månader sedan jag skrev inlägget du refererar till så tror jag fortfarande att vad jag skrev i Mars håller än idag. Givetvis är det inte bra att ha brist på D-vitamin (även vid Covid-infektion), men har man ingen brist finns mig veterligen ingen evidens för översubstitution.

Sen vill jag höja ett varningen finger för de videor som kommer från denna "Dr Campbell". Han är ingen läkare utan snarare en sjuksköterska. Möjligtvis kan han vara doktorerad, men jag har inte kunnat styrka detta. Vad jag kunnat läsa mig till så är han pensionerad och jobbar med youtube.

Inget ont om allt de jag skrev ovan - men: kvalifikationerna ovan gör honom inte till medicinsk expert och alla mina varningsklockor ringer under de få klipp jag kikat igenom idag. Exempelvis:

• Han väljer att intervjua en ytterst kontroversiell svensk läkare, Jon Tallinger. Detta talar för dåligt omdöme.

• Han låter sig gärna intervjuas av medier, men har ingen eller ytterst liten kontakt med seriösa forskare inom fältet.

• Han drar gärna egna slutsatser utan att förankra dem i expertis och rör sig allt som oftast i basvetenskap snarare än tillämpade kontrollerade RCT-studier.

• Det är svårt att finna hans kvalifikationer och dessutom är hans egen "foundations" hemsida nere.

Visst finns det en liten notis under about på youtube om hans bakgrund, men inget av detta gör honom till någon som helst auktoritet på Covid.

Tack för svaret!

Dr Campbell är väl inte helt okontroversiell och jag hade faktiskt inte reflekterat över att han är filosofie doktor och inte läkare. Däremot har jag lite väl ofta fått intrycket av att han anser att hans tolkning av, eller synvinkel på, något är den enda rimliga. Personligen uppfattar jag honom ofta som lite av en gnällspik (därmed inte sagt att han är det).

Vad jag har sett så finns det en klinisk pilotstudie och två kliniska studier som är på gång:

Fast det finns med säkerhet fler studier med varierande resultat.

Så som jag uppfattat det med vitamin-D så anses en nivå på 50 nmol/l vara tillräcklig, medan 75 nmol/l anses vara optimalt. Mer än 125 nmol/l anses vara potentiellt farligt. Källa: https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/endokrin...

Vad jag förstått så går resonemanget hos de som förespråkar "mer" D-vitamin för Covid-19 att man ofta har för låg nivå och att rekommendationerna för den optimala nivån är för låga. Man refererar då till att "naturfolket" Maasaierna har nivåer uppåt 115 nmol/l "i snitt" (källor t.ex. denna och denna).

Eftersom jag nu gått på detta (eller hur man nu vill se saken) så skulle jag vilja ligga i en övre ändan av spektrumet, dvs uppåt 100 nmol/l, men eftersom jag är rätt försiktig av mig så följer jag rekommendationen för överviktiga, dvs ett tillskott om 50 µg/dag (källa).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Att ha ett kritiskt tänkade är ju bra och något som bör uppmuntras, men ditt tänkande är något annat.
Vi pratar om en pandemi - ett virus - och inte att brunhögern vill utrota/avlägsna icke-önskvärda personer.
Men visst du kan väl starta en demonstration och säga åt corona att dra åt fanders...

De tar friheten från oss lite i taget och om ingen säger ifrån så fortsätter det. Att ha en gräns på max 50 eller 300 personer vid demonstrationer är ett exempel. Men säg 10000 samlas. Vad gör de då? Men om alla fogar sig blir inget förändrat. Som i Storbritannien. Boris Jonsson bestämmer envåldigt om lockdown. Om folket inte håller med kan de stoppa det. Om de bryr sig om sin frihet.

Att säga att man alltid ska lyda är ett hot mot demokratin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

De tar friheten från oss lite i taget och om ingen säger ifrån så fortsätter det. Att ha en gräns på max 50 eller 300 personer vid demonstrationer är ett exempel. Men säg 10000 samlas. Vad gör de då? Men om alla fogar sig blir inget förändrat. Som i Storbritannien. Boris Jonsson bestämmer envåldigt om lockdown. Om folket inte håller med kan de stoppa det. Om de bryr sig om sin frihet.

Jag håller med. I Storbritannien är det ju ganska chokerande hur man tar sig rätten att bestämma vem som får och inte får umgås.
Många av de åtgärder som sätts in, och som i många länder är lagligt bindande, är glasklara övertramp på mänskliga rättigheter.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det här är ju en stor del av problemet, folk som tror att det är råd och ett personligt val bara för att det heter rekommendation och inte är straffbart. Man ska följa dem ändå.

Det kanske inte är straffbart att låta bli att följa rekommendationerna så länge inte något går illa, men om något händer så kan det hända att man anses ha varit oaktsam.

Om man t.ex. vet att man är smittad, eller borde ha skäl att tro att man är smittad, eller helt enkelt har befunnit sig i en högrisksituation och sen ignorerar rekommendationerna och då smittar någon som dör så kan t.ex. vållande till annans död komma på tal. Om den som man smittar inte dör så kanske istället rubriceringen blir vållande till kroppsskada eller sjukdom.

Enligt diverse dags och kvällstidningar så kan också brottet spridande av gift eller smitta komma på tal.

Dock tror jag att det ska rätt mycket till för att någon ska bli åtalad...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Som i Storbritannien. Boris Jonsson bestämmer envåldigt om lockdown.

Han beslutar väl om det i enlighet med regler och lagar som just Storbritannien har, eller har jag missat något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Han beslutar väl om det i enlighet med regler och lagar som just Storbritannien har, eller har jag missat något?

Bara för att en lag säger något gör inte lagen rätt. Den är rätt enbart om den har folkets fulla stöd. Om alla demonstrativt bryter lagen så blir den verkningslös. Civilkurage helt enkelt. De kan inte åtala en hel befolkning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så om en majoritet av folket tror att jorden är platt och att alla andra himlakroppar rör sig runt den, gör myndigheterna (Skolverket) fel i att envisas att lära ut den heliocentriska världsbilden?

Om folket tror att vaccinationer orsakar autism, är allmänt farliga och att det är onödigt med immunisering (för "kroppen kan ju själv ta hand om infektioner"), bör Folkhälsomyndigheten sluta erbjuda vaccinationer (jag vet, de är inte obligatoriska). Kanske erbjuda essentiella oljor istället?

Om mina barn anser att jag som förälder ska låta dem äta så mycket godis de vill, när de vill, så måste jag ju (i och med att de är i majoritet i relation till mig) ge vika och inse att "om [barnen] inte håller med så är det inte [barnen] som har fel", för att parafrasera dig?

Visst, myndigheter kan ha, har haft, och kommer att ha fel (till och med begå missgärningar, som du syftar på). Men att likställa folkmord och krigsbrott och dylika vidrigheter med att få sin personliga frihet begränsad för att bekämpa en pandemi är bara tarvligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bara för att en lag säger något gör inte lagen rätt. Den är rätt enbart om den har folkets fulla stöd. Om alla demonstrativt bryter lagen så blir den verkningslös. Civilkurage helt enkelt. De kan inte åtala en hel befolkning?

Jag skulle inte definiera att demonstrativt bryta mot en lag för att man inte håller med om den som civilkurage. En mer lämplig term torde vara "civil olydnad".

Vad exakt menas med "folkets fulla stöd"? Räcker det om en person väljer att strunta i lagen så saknar den befolkningens fulla stöd och bör därmed åsidosättas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Du verkar ha en riktig paranoia när det kommer till den så kallade friheten och att det ska bli en diktatur. Igen inte fel att vara kritisk men du tar det ganska långt...

Varför jag tycker Sverige har gjort bra är att vi litar på att invånarna tar sitt ansvar och att vi värnar om friheten. Du verkar också göra det men så länge den inte inskränker på dina rättigheter och din så kallade frihet.

Nu tror jag att du mer vill provocera och egentligen tar det här seriöst (hoppas jag) och tar ditt ansvar och inte utsätter andra för onödiga risker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag skulle inte definiera att demonstrativt bryta mot en lag för att man inte håller med om den som civilkurage. En mer lämplig term torde vara "civil olydnad".

Vad exakt menas med "folkets fulla stöd"? Räcker det om en person väljer att strunta i lagen så saknar den befolkningens fulla stöd och bör därmed åsidosättas?

Det är upp till var och en att avgöra. Om tillräckligt många bryter idiotiska lagar så så märks det ju. Är lagarna vettiga så följs dem och det går då att upprätthålla. Stifta lagar mot folkets vilja funkar inte i längden.

Själv tänker jag att om en regering bryter mot FNs deklaration om de mänskliga fri- och rättigheterna så bör man reagera mot detta. En lockdown bryter mot paragraf 13 som säger att var och en har rätt att resa fritt inom landets gränser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är upp till var och en att avgöra. Om tillräckligt många bryter idiotiska lagar så så märks det ju. Är lagarna vettiga så följs dem och det går då att upprätthålla. Stifta lagar mot folkets vilja funkar inte i längden.

Själv tänker jag att om en regering bryter mot FNs deklaration om de mänskliga fri- och rättigheterna så bör man reagera mot detta. En lockdown bryter mot paragraf 13 som säger att var och en har rätt att resa fritt inom landets gränser.

FN själva verkar ju se det som något nödvändigt ont:

"In view of the exceptional situation and to pre-serve life, countries have no choice but to adopt extraordinary measures. Extensive lockdowns, adopted to slow transmission of the virus, restrict by necessity freedom of movement and, in the process, freedom to enjoy many other human rights."
Källa COVID-19 and Human Rights We are all in this together.

Det är väl helt enkelt så att även de personer som är i riskgrupperna också har rätt till liv och de andra mänskliga rättigheterna och din rätt att resa fritt inom landet trumfar ju inte deras rätt. Därmed får man göra avväganden där man väger inskränkningarna i dina rättigheter mot inskränkningar i andras rättigheter (dvs din rätt till att röra dig fritt vägs emot andras rätt att överleva).

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Alla som nu sitter och målar fan på väggen igen och tror att världens undergång åter är nära. Vi testar bara i Sverige idag 8 gånger fler i veckan och det gör såklart att antalet smittade ökar. Men vi är inte i närheten av det som var i våras, än.

https://www.youtube.com/watch?v=8s3MnfJHbxk&ab_channel=Folkh%...