Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Intressant, ska du ta antikroppstest?

Min kommun erbjuder inte det.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Spännande hur olika perspektiv det finns. Vad gällde narkolepsiskandalen verkar konsensus vara runt 500 drabbade, och det är fullkomligt fruktansvärt i folks ögon. Men att 5000 av HELA BEFOLKNINGEN GÅR OCH DÖR är inget problem alls. What in the actual ass?

I ena fallet är det en sjukdom som inte är någons fel. I andra fallet ett av människan framställt vaccin som möjligen drabbade fler än sjukdomen självt? Men håller med 500 är ingenting i förhållande till hur många som fick skydd av vaccinet och vi vet inte hur det annars hade gått.

Jag har inte sagt att det inte är ett problem. Jag tycker att åtgärderna är överdrivna i förhållande till problemets storlek. Fler drabbas av åtgärderna än själva sjukdomen. Särskilt om man ser över hela världen. Vi är ganska rika och har ganska små åtgärder här i Sverige. Men miljontals människor i världen riskerar fattigdom och svält på grund av ekonomiska tappet restriktionerna orsakat. Det är inte viruset som orsakat detta, det är åtgärderna mot viruset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BadNewsBrod:

Min kommun erbjuder inte det.

Det är regionen som sköter detta, kommunen bedriver inte sjukvård.

Annars finns det tester man kan skaffa själv, via t ex apotek.

Permalänk
Medlem

Varför detta fokus på att Covid-19 är en binär sjukdom? Antingen dör du eller så mår du "dåligt ungefär som en förkylning" i nån diffus tidsenhet och sen är allting som vanligt? Utan en tidsmaskin är det omöjligt att veta hur det ser ut några år framöver.

https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-lungs-int-...

Trots att man borde köpt in ett monsterlager under sommarens lägre siffror så kan det bli slut på skyddsmaterial för sjukvårdspersonal: https://omni.se/hogsta-smittnivan-hittills-i-stockholm-sjukhu...

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ronnylov:

I ena fallet är det en sjukdom som inte är någons fel. I andra fallet ett av människan framställt vaccin som möjligen drabbade fler än sjukdomen självt? Men håller med 500 är ingenting i förhållande till hur många som fick skydd av vaccinet och vi vet inte hur det annars hade gått.

Jag har inte sagt att det inte är ett problem. Jag tycker att åtgärderna är överdrivna i förhållande till problemets storlek. Fler drabbas av åtgärderna än själva sjukdomen. Särskilt om man ser över hela världen. Vi är ganska rika och har ganska små åtgärder här i Sverige. Men miljontals människor i världen riskerar fattigdom och svält på grund av ekonomiska tappet restriktionerna orsakat. Det är inte viruset som orsakat detta, det är åtgärderna mot viruset.

Konspirationsteoretikerna verkar anse att det finns folk att skylla på för SARS-Cov-2 med, men det är ett sidospår.
Jag menar mer att folk verkar "värdera" lidande för levande personer högre än faktiskt död för andra, dvs det är värre att en lider än att fem dör. Och det är ju ett svårt moraliskt avvägande att göra, men så vitt jag vet finns inget koncensus kring hur man ska värdera levande vs döda personer; vem är värd mest ansträngning att rädda undan sitt öde?

Att en del länder haft helt galna restriktioner tror jag ingen ifrågasätter, och tydligen hade det gått att ha mildare restriktioner på många platser, OM FOLK HADE FÖLJT DOM. Vi ser samma sak, fast i slow motion här i Sverige nu.

Och vad vore alternativet? Bara rycka på axlarna, köra vidare som vanligt och tycka att det är lite tråkigt när Pelle på HR bara inte kommer till jobbet mer. Eller när ungarna inte längre kan träffa farmor. Inte för att hon är i karantän, men för att hon är död. Vilket kunde undvikits, om folk höll lite avstånd, jobbade hemma, handlade online och sket i bussen om man kunde. Men nej, det är visst lite jobbigt, så farmor kan dra åt helvete. Eller?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Min kommun erbjuder inte det.

Det var synd, annars ett ypperligt tillfälle att se ifall lätta symptomer ger en tillräckligt med antikroppar för att synas på ett test.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är regionen som sköter detta, kommunen bedriver inte sjukvård.

Annars finns det tester man kan skaffa själv, via t ex apotek.

Okej, min region erbjuder inte det.
Jag är inte intresserad av det hursomhelst. Det är som det är.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Det var synd, annars ett ypperligt tillfälle att se ifall lätta symptomer ger en tillräckligt med antikroppar för att synas på ett test.

En kollega till mig testade positivt på antikroppar, men hade aldrig symptom och verkar inte ha smittat sin familj eftersom varken respektive eller barn testade positivt i PCR och antikroppstester. Jag tror inte vi vet om graden av symptom styr om man får antikroppar eller inte.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GETSOME:

Vad ligger dödligheten på den årliga influensan?
Hur många människor dör i snitt varje år i Sverige?

Den ekonomiska skadan har varit avsevärt mkt skadligare än hälsoskadan skulle jag vilja påstå. Jag själv blev varslad pga arbetsbrist, samma gäller de flesta av mina vänner. Nu har vi fördelen med akassa/alfakassa Sverige.
Det är ju något som majoriten av länder inte har tillgång till, hur tror du deras ekonomier kommer att se ut framöver? Samt att kriminalitet kommer frodas pga detta, finnes det inga jobb så kommer människor göra vad som krävs för att överleva och det är inte alltid särskilt vackert.

Varför citerar du mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Ursäkta men nu fattar jag inte.
Vem har påstått att det är värre ifall en person lider än 5 dör?
Jag har ialf inte läst sådant uttalande, men vänd på det istället.

Din farmor överlever för att Sverige stänger ner allt men pga av detta så är det 100 olika människor som tar sitt eget liv pga olika orsaker. Känns det bättre?

Oavsett hur man vrider och vänder på detta så kommer något/någon bli lidandes, det är faktum.

Vad jag finner helt galet är att inte mer uppmärksamhet riktas emot Kina och deras djur hantering vilket är den riktiga orsaken till detta.. Finner ytterst intressant. 3

Hans poäng var att när 100% följer restriktioner&rekommendationer, så uteblir en stor del (om vi leker med tanken att rekommendationerna och restriktionerna är 100% effektiva i den här övningen) av smittspridningen. Samtidigt behövs det inte grövre restriktioner & rekommendationer framöver då vi i detta lek-scenarion har stoppat spridningen helt, och inga nya fall kommer upp.

Det krävs inte speciellt mycket för att spridningen ska blossa upp igen pga hur enkelt det smittar och inkubationstiden, målet är ju att ha så liten påverkan på samhället som möjligt. Men om inte det går, för att en liten del av samhället tror dom är magiskt exkluderade från detta så kommer det bli mer restriktioner för alla.

Att reda ut Kinas ansvar blir nog en rätt lågprioriterad boll för dom länder som fortfarande sitter i kris, så typ Nya Zeeland skulle nog kunna börja försöka nysta runt i det då eventuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tror inte att viruset är en hoax men åtgärderna verkar överdrivna när man ser data på hur många som drabbas. Lägger man ihop döda plus iva-vårdade är det 1 på 1000 som drabbats i Sverige. Är inte över än verkar det men ändå.

Detta mot bakgrund att IVA-kapaciteten var nästan helt mättad under en period. Vilket betyder att inom dessa 1‰ hade andelen döda varit större utan de åtgärder som varit på plats, detta i sin tur på grund av att vi behövt neka vissa vård som annars kunde fått vård. Att neka folk vård pga resursbrist är något annat än att neka pga låg överlevnadschans, för de som måste ta besluten såväl som för de som drabbas. Det är en viktig skillnad, vars psykologiska konsekvenser nog är svåra att förutse i ett samhälle där vi är vana vid att ha resurser till att hålla folk vid liv.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Lego Master
Skrivet av GETSOME:

Ursäkta men nu fattar jag inte.
Vem har påstått att det är värre ifall en person lider än 5 dör?
Jag har ialf inte läst sådant uttalande, men vänd på det istället.

Din farmor överlever för att Sverige stänger ner allt men pga av detta så är det 100 olika människor som tar sitt eget liv pga olika orsaker. Känns det bättre?

Oavsett hur man vrider och vänder på detta så kommer något/någon bli lidandes, det är faktum.

Vad jag finner helt galet är att inte mer uppmärksamhet riktas emot Kina och deras djur hantering vilket är den riktiga orsaken till detta.. Finner ytterst intressant. 3

Vad gäller 1:5 lidande:död så var det ett antagande. Enligt de tidigare posterna verkar ration snarare vara 1:10 (500 med narkolepsi är värre än de över 5000 som dött hittills i Covid-19).

Farmor kanske överlever, men de 5000 (nära 6k nu) som redan har dött, kommer lika många ta livet av sig? Farmor och de 100 som begår självmord lever inte i en isolerad bubbla med bara 101 personer. Och jag VÄGRAR tro att för varje person vi räddar med våra åtgärder, så begår 100 ytterligare självmord. Statistik på det, annars snackar du skit på heltid.

Folk kommer bli lidande, ja. Men om vi hanterar våra skyddsnät korrekt och inte underminerar vår välfärd så kommer de flesta om inte gå skadefria, så åtminstone överleva. Tyvärr har inte hela världen resonerat så, och det får deras medborgare nu tyvärr betala priset för. Även Sverige, i form av att vi har undervärderat värdet av att ha korrekt tillgång på personal, utrustning och rutiner på våra äldreboenden.

Kina bör få reda på vad resten av världen tycker om deras (och andras) djurhantering, när detta är nåt sånär över. Annars är det som att börja fylla i försäkringspappren medan du fortfarande sitter vid ditt skrivbord i det brinnande huset. Andra åtgärder har prioritet just nu, tycker du inte?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Konspirationsteoretikerna verkar anse att det finns folk att skylla på för SARS-Cov-2 med, men det är ett sidospår.
Jag menar mer att folk verkar "värdera" lidande för levande personer högre än faktiskt död för andra, dvs det är värre att en lider än att fem dör. Och det är ju ett svårt moraliskt avvägande att göra, men så vitt jag vet finns inget koncensus kring hur man ska värdera levande vs döda personer; vem är värd mest ansträngning att rädda undan sitt öde?

Att en del länder haft helt galna restriktioner tror jag ingen ifrågasätter, och tydligen hade det gått att ha mildare restriktioner på många platser, OM FOLK HADE FÖLJT DOM. Vi ser samma sak, fast i slow motion här i Sverige nu.

Och vad vore alternativet? Bara rycka på axlarna, köra vidare som vanligt och tycka att det är lite tråkigt när Pelle på HR bara inte kommer till jobbet mer. Eller när ungarna inte längre kan träffa farmor. Inte för att hon är i karantän, men för att hon är död. Vilket kunde undvikits, om folk höll lite avstånd, jobbade hemma, handlade online och sket i bussen om man kunde. Men nej, det är visst lite jobbigt, så farmor kan dra åt helvete. Eller?

Måste allt vara antingen eller? Total nedstängning eller inga åtgärder alls? Jag menar att om hela världen hade gjort ungefär som i Sverige så hade totala lidandet blivit lägre. Man kan ha effektiva åtgärder som inte inkräktar onödigt mycket på människors frihet. Låt folk i högre grad själva få bestämma vilka risker de vill ta men berätta vilka riskerna faktiskt är istället för skrämselpropaganda. Även om farmor blir smittad har hon kanske 95% chans att överleva och risken att bli smittad är kanske en på tio även om hon lever normalt. Hon har alltså 99% chans att klara pandemin. Men folk får det att låta som att hon garanterat kommer att dö om man inte har munskydd ensam ute i en park. För samhället är risken större än individen. Överbelastad vård och så vidare vilket i sin tur förstås drabbar individer i viss grad. Samhället har propagandamaskinen på sin sida så det är klart att det gärna blir en aning överdrivet därifrån. Därför är det viktigt att individernas röst också hörs. Förbud mot demonstrationer är exempelvis en överdriven åtgärd. Får en känsla av att makten inte vill att individerna ska få komma till tals eftersom det riskerar kosta samhället för mycket men det sker på bekostnad av individens frihet.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Måste allt vara antingen eller? Total nedstängning eller inga åtgärder alls? Jag menar att om hela världen hade gjort ungefär som i Sverige så hade totala lidandet blivit lägre. Man kan ha effektiva åtgärder som inte inkräktar onödigt mycket på människors frihet. Låt folk i högre grad själva få bestämma vilka risker de vill ta men berätta vilka riskerna faktiskt är istället för skrämselpropaganda. Även om farmor blir smittad har hon kanske 95% chans att överleva och risken att bli smittad är kanske en på tio även om hon lever normalt. Hon har alltså 99% chans att klara pandemin. Men folk får det att låta som att hon garanterat kommer att dö om man inte har munskydd ensam ute i en park. För samhället är risken större än individen. Överbelastad vård och så vidare vilket i sin tur förstås drabbar individer i viss grad. Samhället har propagandamaskinen på sin sida så det är klart att det gärna blir en aning överdrivet därifrån. Därför är det viktigt att individernas röst också hörs. Förbud mot demonstrationer är exempelvis en överdriven åtgärd. Får en känsla av att makten inte vill att individerna ska få komma till tals eftersom det riskerar kosta samhället för mycket men det sker på bekostnad av individens frihet.

Jag vet inte hur du drar slutsatsen att totala lidandet blivit lägre när Sverige, ett land med få invånare tydligen inte orkar social distansering? Hur ska ett land med ännu fler "jag skiter i" klara sig då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Måste allt vara antingen eller? Total nedstängning eller inga åtgärder alls? Jag menar att om hela världen hade gjort ungefär som i Sverige så hade totala lidandet blivit lägre. Man kan ha effektiva åtgärder som inte inkräktar onödigt mycket på människors frihet. Låt folk i högre grad själva få bestämma vilka risker de vill ta men berätta vilka riskerna faktiskt är istället för skrämselpropaganda. Även om farmor blir smittad har hon kanske 95% chans att överleva och risken att bli smittad är kanske en på tio även om hon lever normalt. Hon har alltså 99% chans att klara pandemin. Men folk får det att låta som att hon garanterat kommer att dö om man inte har munskydd ensam ute i en park. För samhället är risken större än individen. Överbelastad vård och så vidare vilket i sin tur förstås drabbar individer i viss grad. Samhället har propagandamaskinen på sin sida så det är klart att det gärna blir en aning överdrivet därifrån. Därför är det viktigt att individernas röst också hörs. Förbud mot demonstrationer är exempelvis en överdriven åtgärd. Får en känsla av att makten inte vill att individerna ska få komma till tals eftersom det riskerar kosta samhället för mycket men det sker på bekostnad av individens frihet.

Jag hade inte brytt mig om det enbart drabbade den farmodern, men nu har vi ju alla andra vi kommer i kontakt med att ta hänsyn till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Detta mot bakgrund att IVA-kapaciteten var nästan helt mättad under en period. Vilket betyder att inom dessa 1‰ hade andelen döda varit större utan de åtgärder som varit på plats, detta i sin tur på grund av att vi behövt neka vissa vård som annars kunde fått vård. Att neka folk vård pga resursbrist är något annat än att neka pga låg överlevnadschans, för de som måste ta besluten såväl som för de som drabbas. Det är en viktig skillnad, vars psykologiska konsekvenser nog är svåra att förutse i ett samhälle där vi är vana vid att ha resurser till att hålla folk vid liv.

Så som jag förstått det har vården inte överbelastats ännu trots våra snällare regler här i Sverige jämfört med omvärlden. Jag tvivlar på att åtgärderna faktiskt gjort någon större skillnad men det är ju svårt att veta. Verkar som det är vädret som gör största skillnaden. Sommarväder = smittspridningen upphörde trots fullpackade stränder. Hösten kommer - smittan ökar trots samma åtgärder som infördes i våras. Nu borde väl vården ha lärt sig något sedan i våras och ska nog klara av det bättre nu. En ökad immunitet i befolkningen gör att inte lika många blir allvarligt sjuka?

Även om alla som vårdades på IVA hade dött så hade vi fortfarande legat på en promille döda. Det är bara att kolla statistiken. Det var fler som dog än antalet som vårdades på IVA. Många av de som dör i covid-19 är för gamla att klara av IVA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vad gäller 1:5 lidande:död så var det ett antagande. Enligt de tidigare posterna verkar ration snarare vara 1:10 (500 med narkolepsi är värre än de över 5000 som dött hittills i Covid-19).

Farmor kanske överlever, men de 5000 (nära 6k nu) som redan har dött, kommer lika många ta livet av sig? Farmor och de 100 som begår självmord lever inte i en isolerad bubbla med bara 101 personer. Och jag VÄGRAR tro att för varje person vi räddar med våra åtgärder, så begår 100 ytterligare självmord. Statistik på det, annars snackar du skit på heltid.

Folk kommer bli lidande, ja. Men om vi hanterar våra skyddsnät korrekt och inte underminerar vår välfärd så kommer de flesta om inte gå skadefria, så åtminstone överleva. Tyvärr har inte hela världen resonerat så, och det får deras medborgare nu tyvärr betala priset för. Även Sverige, i form av att vi har undervärderat värdet av att ha korrekt tillgång på personal, utrustning och rutiner på våra äldreboenden.

Kina bör få reda på vad resten av världen tycker om deras (och andras) djurhantering, när detta är nåt sånär över. Annars är det som att börja fylla i försäkringspappren medan du fortfarande sitter vid ditt skrivbord i det brinnande huset. Andra åtgärder har prioritet just nu, tycker du inte?

Du missade hela min poäng, fanns inget vetenskapligt belägg på 100 självmord kontra 1 dödsfall.
Jag upplever att du är alldeles för emotionellt laddad i denna diskution, för det är ju precis vad vi gör nu.

Har väldigt svårt att tro att någon av oss som skriver inlägg här har lösningen på problemet.

Men jag drar en frågeställning igen för att kanske du kan förstå lite av min poäng.

Den årliga influensan har högre dödlighet än vad Covid har uppvisat än under dessa snart 11 månader och inträffar varje år, år efter år and so it goes on. Med andra ord för fler än 6k varje år pga influensan
Och då har även framkommit att siffrorna som berör dödsfall PGA covid har varit felaktigt presenterade och borde egentligen presenteras med dödsantal med covid närvarande, rätt stor skillnad på detta right?

Varför införs inte dessa restriktioner varje år för att rädda alla våra kära gamlingar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Måste allt vara antingen eller? Total nedstängning eller inga åtgärder alls? Jag menar att om hela världen hade gjort ungefär som i Sverige så hade totala lidandet blivit lägre. Man kan ha effektiva åtgärder som inte inkräktar onödigt mycket på människors frihet. Låt folk i högre grad själva få bestämma vilka risker de vill ta men berätta vilka riskerna faktiskt är istället för skrämselpropaganda. Även om farmor blir smittad har hon kanske 95% chans att överleva och risken att bli smittad är kanske en på tio även om hon lever normalt. Hon har alltså 99% chans att klara pandemin. Men folk får det att låta som att hon garanterat kommer att dö om man inte har munskydd ensam ute i en park. För samhället är risken större än individen. Överbelastad vård och så vidare vilket i sin tur förstås drabbar individer i viss grad. Samhället har propagandamaskinen på sin sida så det är klart att det gärna blir en aning överdrivet därifrån. Därför är det viktigt att individernas röst också hörs. Förbud mot demonstrationer är exempelvis en överdriven åtgärd. Får en känsla av att makten inte vill att individerna ska få komma till tals eftersom det riskerar kosta samhället för mycket men det sker på bekostnad av individens frihet.

Skitsvårt att läsa dina inlägg utan radbrytningar... Har din Enter-tangent gått sönder?

Men saker som förbud mot demonstrationer är helt rätt under pandemin, finns för många idioter redan nu som skiter i att ta hänsyn till andra, vi behöver inte en folksamling med samma personer för att garantera ytterligare spridning i onödan.

Att försöka få det till att bli något som att regeringen försöker censurera eller att man på något sätt skulle vara frihetsberövad är bara trams.

Det som inte är trams är att i snitt så har inte så många fler dött det här året jämfört med andra år, antagligen kommer vi ligga ett väldigt litet snäpp över medelvärdet, det får man tolka hur man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Du missade hela min poäng, fanns inget vetenskapligt belägg på 100 självmord kontra 1 dödsfall.
Jag upplever att du är alldeles för emotionellt laddad i denna diskution, för det är ju precis vad vi gör nu.

Har väldigt svårt att tro att någon av oss som skriver inlägg här har lösningen på problemet.

Men jag drar en frågeställning igen för att kanske du kan förstå lite av min poäng.

Den årliga influensan har högre dödlighet än vad Covid har uppvisat än under dessa snart 11 månader och inträffar varje år, år efter år and so it goes on. Och då har även framkommit att siffrorna som berör dödsfall PGA covid har varit felaktigt presenterade och borde egentligen presenteras med dödsantal med covid närvarande, rätt stor skillnad på detta right?

Varför införs inte dessa restriktioner varje år för att rädda alla våra kära gamlingar?

Har du inte varit med i tråden sedan början så kan det nog vara en bra sak att gå tillbaka till början och läsa alla inlägg som skrivits tidigare. Förstår att det blir väldigt mycket att läsa för dig men det som du nu tar upp med "vanliga" influensan och hur många då som dör har redan tagits upp och förklarats ett flertal gånger. Det har tagit upp och diskuterats om överdödlighet osv osv osv. Så det är inga nya revolutionerande åsikter/insikter du kommer med nu utan det här har redan tragglats ett antal gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag hade inte brytt mig om det enbart drabbade den farmodern, men nu har vi ju alla andra vi kommer i kontakt med att ta hänsyn till.

Är inte risken ungefär densamma för alla farmödrar? Jag säger inte att risken inte finns. Varje farmor har då 1% risk att ta ställning till (eller vad det nu blir för siffra). Det blir upp till farmor att välja om hon vill leva med restriktionerna eller kanske få fortsätta träffa barn och barnbarn till en högre kalkylerad risk. Hon kanske är så gammal att hon ändå inte kan räkna med att överleva 1-2 år som det kan ta innan pandemin är över. Eller så föredrar hon leva instängd med en lägre risk för viruset men med större risk för ensamhet. Problemet är att folk tror risken för viruset är 100% om hon skulle råka bli smittad. Så är det inte. Låt henne själv få veta faktisk risk och få välja och kritisera inte hennes val. Kanske kan hon själv få komma fram till en rimlig kompromiss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Skitsvårt att läsa dina inlägg utan radbrytningar... Har din Enter-tangent gått sönder?

Men saker som förbud mot demonstrationer är helt rätt under pandemin, finns för många idioter redan nu som skiter i att ta hänsyn till andra, vi behöver inte en folksamling med samma personer för att garantera ytterligare spridning i onödan.

Att försöka få det till att bli något som att regeringen försöker censurera eller att man på något sätt skulle vara frihetsberövad är bara trams.

Det som inte är trams är att i snitt så har inte så många fler dött det här året jämfört med andra år, antagligen kommer vi ligga ett väldigt litet snäpp över medelvärdet, det får man tolka hur man vill.

Självklart är
det en begränsning
i vår
frihet
om man
inte får
demonstrera fritt.

Hur många blev smittade under BLM demonstrationerna?
Är man utomhus är risken ganska liten för smitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är inte risken ungefär densamma för alla farmödrar? Jag säger inte att risken inte finns. Varje farmor har då 1% risk att ta ställning till (eller vad det nu blir för siffra). Det blir upp till farmor att välja om hon vill leva med restriktionerna eller kanske få fortsätta träffa barn och barnbarn till en högre kalkylerad risk. Hon kanske är så gammal att hon ändå inte kan räkna med att överleva 1-2 år som det kan ta innan pandemin är över. Eller så föredrar hon leva instängd med en lägre risk för viruset men med större risk för ensamhet. Problemet är att folk tror risken för viruset är 100% om hon skulle råka bli smittad. Så är det inte. Låt henne själv få veta faktisk risk och få välja och kritisera inte hennes val. Kanske kan hon själv få komma fram till en rimlig kompromiss.

Hennes risk hit, hennes risk dit, ja men oss andra då, varför ska hon kalkylera med våran risk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Har du inte varit med i tråden sedan början så kan det nog vara en bra sak att gå tillbaka till början och läsa alla inlägg som skrivits tidigare. Förstår att det blir väldigt mycket att läsa för dig men det som du nu tar upp med "vanliga" influensan och hur många då som dör har redan tagits upp och förklarats ett flertal gånger. Det har tagit upp och diskuterats om överdödlighet osv osv osv. Så det är inga nya revolutionerande åsikter/insikter du kommer med nu utan det här har redan tragglats ett antal gånger.

Förstår din poäng som du försöker framhäva men jag måste verkligen ha missat där mina åsikter/insikter skulle vara revolutionerande.
Jag har enbart kommenterat på vad andra har skrivit, totalt orelevant vad som hände tidigare i tråden eftersom dessa människor ändå har skrivit eller uttryckt något nu och inte 250 sidor back.

Och nej tack, jag behöver verkligen inte läsa igenom 400+ sidor i denna tråd.

Med det sagt, var det något annat du ville lyfta eller var det enbart att du tyckte att jag skulle börja längst bak i tråden?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Självklart är
det en begränsning
i vår
frihet
om man
inte får
demonstrera fritt.

Hur många blev smittade under BLM demonstrationerna?
Är man utomhus är risken ganska liten för smitta.

Hur många? Ingen vet, det vi vet att siffrorna har klättrat rejält under senaste tiden.

Utomhus, hur tog de sig t.ex. till olika torgen de demonstrerade på, cykel? Ja kanske 0.5% av dem, resten trängdes i kollektivtrafiken och deras olika plattformar.

De har i alla fall inte bidragit till att minska spridningen... Vilket alla måste göra en insats för om man ska minska spridningen, dessa puckon som inte fattar allvaret är skälet till att det spridit sig som det har gjort.

Folk som t.ex. av principskäl skiter i det, tror att man är odödlig och som inte fattar att man kan vara symptomfri smittbärare osv.

Menar jag att det inte borde vara tillåtet under pandemin att folk gör ovanstående tillsammans med tusentals andra? Absolut.

Annars kan väl alla lika gärna skita i allt som motverkar spridningen, ungefär så mycket hänsyn visas till andra i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Hennes risk hit, hennes risk dit, ja men oss andra då, varför ska hon kalkylera med våran risk?

Du kalkylerar din egen risk precis som alla andra?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ronnylov:

Du kalkylerar din egen risk precis som alla andra?

Problemet är ju att hon inte lever i en bubbla. Om hon tar beslutet att det är ok att blir smittad, så kommer hon leva på ett sätt som utsätter ANDRA för ökad risk, folk som kanske inte tycker det är rimligt att bli smittade. Den som inte vill bli smittad kan inte låsa in sig på heltid utan stora konsekvenser, i paritet med de som inträffar om man stänger ner delar av samhället. Du kan inte gå till jobbet, åka och handla, gå till vårdcentralen eller nånting. Överallt kan det finnas folk som har "tagit en kalkylerad risk" och är villiga att bli smittade, och vidtar därför inte nödvändiga åtgärder för att skydda varken sig själva eller andra. Jag har flera såna i min familj, och tro mig, jag försöker påpeka att det är en sjukt dålig idé VARJE DAG.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Spännande hur olika perspektiv det finns. Vad gällde narkolepsiskandalen verkar konsensus vara runt 500 drabbade, och det är fullkomligt fruktansvärt i folks ögon. Men att 5000 av HELA BEFOLKNINGEN GÅR OCH DÖR är inget problem alls. What in the actual ass?

95% av dom hade nog dött iaf pga underliggande sjukdomar.

Permalänk
Medlem

För någon sida sen eller två så pratades lite om att straffbelägga dumt beteende och om huruvida man kan få någon påföljd av att inte följa rekommendationerna.

Nu kommer första åtalet för i samband med sådant beteende; Covidsmittad gick till jobbet – åtalas:
"En kvinna i Örebro län som var smittad med covid-19 åtalas nu för framkallande av fara för annan. Detta sedan hon i våras gick till jobbet trots att hon väntade på provsvar för sjukdomen."

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Du kalkylerar din egen risk precis som alla andra?

Svårt att kalkylera när jag inte vet hur andra kalkylerat, all data finns inte tillgänglig för att kunna dra egna slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Problemet är ju att hon inte lever i en bubbla. Om hon tar beslutet att det är ok att blir smittad, så kommer hon leva på ett sätt som utsätter ANDRA för ökad risk, folk som kanske inte tycker det är rimligt att bli smittade. Den som inte vill bli smittad kan inte låsa in sig på heltid utan stora konsekvenser, i paritet med de som inträffar om man stänger ner delar av samhället. Du kan inte gå till jobbet, åka och handla, gå till vårdcentralen eller nånting. Överallt kan det finnas folk som har "tagit en kalkylerad risk" och är villiga att bli smittade, och vidtar därför inte nödvändiga åtgärder för att skydda varken sig själva eller andra. Jag har flera såna i min familj, och tro mig, jag försöker påpeka att det är en sjukt dålig idé VARJE DAG.

Men samtidigt att kräva att andra ska begränsa sin frihet för din skull är egoistiskt.

Det finns två motsatta synsätt här. Några är rädda att bli sjuka och vill att andra ska begränsa sina fri- och rättigheter för deras skull.

Andra är rädda för att få sina fri- och rättigheter begränsade och vill att andra ska visa hänsyn i detta avseende.

Det går inte komma ifrån att vissa människor värderar både sin egns och andras frihet mer än sitt eget liv och andra värdesätter sin egna hälsa framför andra människors frihet.

Trixet är väl att hitta en kompromiss som gör alla nöjda.