Rykte: RTX 3080 Ti kan få 10 496 CUDA-kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kommer ett 3080 Ti kommer jag köpa upp hela lagret!

Typ 3 stycken då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Alla som köpt 3090 har lurat sig själva sedan dag ett. Det här ändrar inte på det faktumet. Nvidia har själva kallat 3080 sitt flaggskepp, sedan har 3090 funnits typ som ett sätt att se om folk faktiskt är nog dumma.

Ja om man köper det för att man inte fick ett 3080 absolut.
Om man köper det för att man vill ha 24gb vram, vilket är det man får för priset - nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

3080Ti för $899 låter väl lagom?
3090's pris är ju bananas ändå.

Låter otroligt önsketänkande.
gddr6x-ram är mycket dyrt.

Permalänk
Medlem

hur fan ska de ha det? tyckte jag läste nån nyhet senast i förgår om att nvidia skippar att släppa 3080ti och nu detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Hur har de tänkt sig konkurrera mot 6900XT runt 11000 kr? För sätter de priset 12000 kr för 3080Ti skulle jag vara fly förbannad om jag köpt ett 3090 för 17000-20000 kr.

Inte för att vara negativ nu men var läser man att 6900XT kommer att kosta 11000kr? Jag menar det är väl lite tradition att korten kostar ganska mycket mer på en europeiska marknaden till slut, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Inte för att vara negativ nu men var läser man att 6900XT kommer att kosta 11000kr? Jag menar det är väl lite tradition att korten kostar ganska mycket mer på en europeiska marknaden till slut, eller?

Dollarn är ovanligt låg just nu, så omräknat från MSRP + 25% moms blir det ganska exakt 11000 SEK. Tredjepartskorten kommer nog dock kosta lite extra över AMDs egna priser.

Jämför på samma sätt med 3090 FE MSRP 1499$ med 8,8 * 1,25 = 16500 SEK vilket stämmer med vad det kostar i NVIDIAs butik.

Med tanke låg dollar och stora hårdvarusläpp så är det en riktigt bra höst för oss konsumenter i Sverige.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Hur har de tänkt sig konkurrera mot 6900XT runt 11000 kr? För sätter de priset 12000 kr för 3080Ti skulle jag vara fly förbannad om jag köpt ett 3090 för 17000-20000 kr.

Misstänker att om man är i positionen att köpa ett 3090 så spelar det knappt någon roll om ett 3080 Ti kostar 1 kr, man vill ha det värsta bara för att det är det värsta

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Den stora viktiga frågan: Founders Edition 3-slot jättekylaren eller den kompakta 2-slottaren?

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Misstänker att om man är i positionen att köpa ett 3090 så spelar det knappt någon roll om ett 3080 Ti kostar 1 kr, man vill ha det värsta bara för att det är det värsta

+1

Jag insåg redan när jag klickade in mitt 3090 i varukorgen att det troligtvis inte skulle bli det bästa köpet (dvs prisvärt). Men kortet fanns tillgängligt och jag hade pengarna att spendera.
Till mitt försvar gjorde jag det dessutom efter att jag sett Big Navi-livestream, så informerad var jag trots allt.

Om nu 3080Ti kommer för knappt halva priset och presterar 3% under mitt 3090 kommer jag väl göra en axelryckning och tänka "Jaha. Tråkigt". Men det är som det är nu.

Jag ställer mig oförstående inför de som rackar ner på oss som valt att köpa 3090s. Bara för att du inte anser det vara värt det, betyder det inte andra resonerar som du gör. Omvänt rackar ju inte jag ner på folk som INTE köpt 3090 just för att jag förstår hur de resonerar kring grafikkortskaoset nu, men men...

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Skoj för dom slantade ut 10k+ för 3080. Dom får korten lagom till dessa släpps officiellt till en tusenlapp minre. What a fucking situation this is.

Haha japp! Man får verkligen ge Nvidia en klapp på axeln. Bra jobbat.

Visa signatur

5700X3D, 7900XT @ 1440p

Permalänk
Medlem

Banana for scale. Nice.

Permalänk
Medlem

För gaming är ju ett 3080Ti (antagligen) mest ekonomiskt gynnsamt, men vad många här tycks glömma är att 3090 är en Titan-ersättare mer än ett gaming-kort. Som dessutom går att seriekoppla i NvLink - vilket detta nya kort inte tycks klara. Så många får helt enkelt komma över att det finns de som behöver råkraft mer än "krona-per-fps"-valuta.

Permalänk
Skrivet av Levandebild:

För gaming är ju ett 3080Ti (antagligen) mest ekonomiskt gynnsamt, men vad många här tycks glömma är att 3090 är en Titan-ersättare mer än ett gaming-kort. Som dessutom går att seriekoppla i NvLink - vilket detta nya kort inte tycks klara. Så många får helt enkelt komma över att det finns de som behöver råkraft mer än "krona-per-fps"-valuta.

Ja håller med, NVLink är ett rätt avancerad teknik och tycker att 3090 är för personer som behöver 48gb Vram.

3080Ti med 20gb och utan NVLink kommer bli mycket "billigare" än vad folk verkar förstå gentemot 3090. 11000kr är ingen omöjlighet. Och då kostade 2080Ti 14000kr.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har inte än fått tag i mitt drömkort (Asus 3080 Strix Oc), men kanske är det värt att vänta på detta då?

Allt beror väl på pris och när det släpps antar jag, då det bara är rykten än så länge. Gissar på 12-14k? Låter väl kanske rimligt om det presterar bra, men tycker ändå det är lite dåligt med utrymme prestandamässigt till 3090?

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlkalleman:

Ja håller med, NVLink är ett rätt avancerad teknik och tycker att 3090 är för personer som behöver 48gb Vram.

3080Ti med 20gb och utan NVLink kommer bli mycket "billigare" än vad folk verkar förstå gentemot 3090. 11000kr är ingen omöjlighet. Och då kostade 2080Ti 14000kr.

NVlink har väl inget med saken att göra med hur "billigt" det är. RTX2080 hade NVlink också.

Ett 3080Ti som utmanar 6900X på 10Kkr hade varit riktigt nice, men jag tvivlar starkt. Tror på 12-14Kkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är väl mer att nvidia redan har haft kaos i sin segmentering sedan super och allt vad det heter. Nu har vi 3070 som "skulle" gå för 5k, eftermarknad landar snarare omkring 7000 vilket knappast är ett prisvärt kort i mellansegmentet. Om nvidia inte hade blåst alla europakunder och illa kvickt dragit tillbaka sina kort för försäljning skulle situationen varit ännu knäppare. Sen kommer det ett 3060 TI men det lär väl bli ett upputsat 1080 TI prestandamässigt. Till det ska ett 3080 TI och förmodligen super modeller så snart. Jag vet inte riktigt, tycker knappast att det känns som att nvidia gör såhär för att det ska bli bättre för konsumenter. Till det hör också att ingenting finns i lager heller.

Super är ju som en refresh så de lär inte komma på ett tag om det kommer alls. Min känsla var snarare att att de tryckte ut den mest för att de fick så mycket skit att inget hade hänt, var samma pris/prestanda som förra generationen nästan. Själv skulle jag aldrig någonsin köpa dessa dyrare kort som TITAN, 3090, 2080 ti etc, viktigaste för mig är pris/prestanda.

3070 för 7000 är fortfarande mycket mer prisvärt än 2080 ti så det är ändå rätt steg, dock har ju 3080 varit sweetspot denna generation även om dem också gått upp. Nvidia vill väll tjäna pengar, har ingen aning om de medvetet hållit igen lanseringen med alla scalpers och den höga efterfrågan. Frågan är om dem skulle tjäna på det istället för att pumpa ut så mycket de kan så marknaden är mättad när AMD släpper sitt.

Permalänk
Medlem

Blir inge köp på black friday då. Allt är en rip off, riktiga priser kommer snart? haha

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem

Jag undrar, hur fungerar det med antalet transistorer? Vad spelar dom för roll? 3080 och 3090 har lika många transistorer (28,3 miljarder), men 3080 har färre beräkningsenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag undrar, hur fungerar det med antalet transistorer? Vad spelar dom för roll? 3080 och 3090 har lika många transistorer (28,3 miljarder), men 3080 har färre beräkningsenheter.

Transistorantalet gäller för hela kretsen.

Men eftersom 3080 har fler beräkningsenheter inaktiverade så har den även även fler transistorer inaktiverade. Ett par miljarder fler sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

NVlink har väl inget med saken att göra med hur "billigt" det är. RTX2080 hade NVlink också.

Ett 3080Ti som utmanar 6900X på 10Kkr hade varit riktigt nice, men jag tvivlar starkt. Tror på 12-14Kkr.

Tror inte det är vad som egentligen åsyftades heller, utan att det helt enkelt "bara" är en funktion som saknas - inte att det är billigare just därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

hur fan ska de ha det? tyckte jag läste nån nyhet senast i förgår om att nvidia skippar att släppa 3080ti och nu detta?

Som det står i artikeln:
Huruvida Geforce RTX 3080 Ti blir en slutgiltig produkt eller inte får framtiden utvisa, men av de varierande ryktena att döma har AMD:s produktplaner, tillsammans med svårigheter att leverera grafikkort till marknaden, gett Nvidia rejäl huvudbry.

Kan man inte leverera släppta kort ser jag inte hur man ska kunna släppa ytterligare ett kort i serien. Skulle vara om de skippade ngt av de befintliga....

Permalänk
Medlem

Undrar när detta kommer? Vill ersätta mitt 980Ti snart.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av murklor:

Det jag bygger det på är att 3080 saknar NVLink men har sådan kraft, dock med 10gb Vram. 2X3080 med totalt 20gb användbart Vram hade gjort det mer framtidssäkert. Absolut får man vänta och se på 3080 Ti kostar och har för spec.

Jag tror priset på 3080 varit annorlunda om det haft NVLink

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Viktiga frågan här om ryktet stämmer är vilket pris den lägger sig på. Samma som 6900XT alternativt lite lägre. Lägre är ju lite unicorn territorium och önske land men men, ska bli intressant.

Permalänk
Avstängd

Fler pappersreleaser? Vi alla vet hur det blir! De kanske gör något kort och skickar det till t ex Sweclockers för testning, sedan en handfull kort till marknaden på några månader? Varför inte skjuta på alla releaser tills de fått ordning på tillverkningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Det är inte Nvidia som gått ut med ryktena.

Permalänk
Medlem

All nu information som kommit in angående AMD och 3080ti gör mig tveksam snarare än glad nu när jag äntligen fått bekräftelse på att mitt beställda 3080 finns att hämta ut. Sitter ju på ett 1080 nu, så uppgradering blir det ju så det sjunger om det, men det är inte nödvändigt och jag beställde kortat lika mycket för att vara snarframtidssäker nu när RT är på frammarsch.

Köpa eller vänta? Vill ju tro att NVIDIA kommer få än mer bråttom att få ut 3080 i butik nu när det helt plötsligt kommer konkurrens från både AMD och dem själva.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Hade jag inte redan sålt mitt 2080ti och beställt ett 3080 hade jag nog väntat på Ti versionen. Men äsch, med tanke på att jag fick punga ut 10500 för ett AIB kort vill jag inte ens veta vad 3080ti AIB kommer kosta, om man nu inte får tag i FE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

All nu information som kommit in angående AMD och 3080ti gör mig tveksam snarare än glad nu när jag äntligen fått bekräftelse på att mitt beställda 3080 finns att hämta ut. Sitter ju på ett 1080 nu, så uppgradering blir det ju så det sjunger om det, men det är inte nödvändigt och jag beställde kortat lika mycket för att vara snarframtidssäker nu när RT är på frammarsch.

Köpa eller vänta? Vill ju tro att NVIDIA kommer få än mer bråttom att få ut 3080 i butik nu när det helt plötsligt kommer konkurrens från både AMD och dem själva.

Du kan alltid sälja det till någon som vill ha det mer (och tjäna en slant).

Jag var själv nära att (försöka) köpa 3080 10GB men valde att inte ens försöka få tag i ett kort delvis pga att jag räknade med att 3080ti/liknande skulle komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Fler pappersreleaser? Vi alla vet hur det blir! De kanske gör något kort och skickar det till t ex Sweclockers för testning, sedan en handfull kort till marknaden på några månader? Varför inte skjuta på alla releaser tills de fått ordning på tillverkningen?

En sak kan du räkna med, oavsett vilken grafikkortstillverkare eller processortillverkare du väljer kommer det vara en pappersrelease, amd är precis samma skrot och korn som nvidia det lärde vi oss igår.