Rykte: RTX 3080 Ti kan få 10 496 CUDA-kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1440p165:

Du kan alltid sälja det till någon som vill ha det mer (och tjäna en slant).

Jag var själv nära att (försöka) köpa 3080 10GB men valde att inte ens försöka få tag i ett kort delvis pga att jag räknade med att 3080ti/liknande skulle komma.

Är det värt att kanske punga ut 5-6000 mer för kanske 10% prestandaökning då? Speciellt om det kör samma minnesbus som 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Är det värt att kanske punga ut 5-6000 mer för kanske 10% prestandaökning då? Speciellt om det kör samma minnesbus som 3080.

nvidia kommer troligtvis släppa 3080ti för omkring 1000$ för att möta 6900xt, blir ca 11000 i svenska kronor vilket inte är mycket mer än vad det kostar att köpa 3080 idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1440p165:

nvidia kommer troligtvis släppa 3080ti för omkring 1000$ för att möta 6900xt, blir ca 11000 i svenska kronor vilket inte är mycket mer än vad det kostar att köpa 3080 idag.

Åh säg inte så. Väntar fortfarande på mitt Strix för 10,000:-
Men ett 3080 Ti Strix går väl på 13500:- minst. Och är prestandan mellan 3080 och 3090 är det väl inget att hypa över.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1440p165:

$999 blev ungefär $1600 här i Sverige förra generation. Ca 14500 alltså för ett 2080 ti gaming X trio.
Så förvänta dig inte att ett kort för $1000 landar lägre än 14000.

Och som jag sa, med det i åtanke så är ett 3080ti inte direkt något att hurra över, eller lägga de extra pengarna på.
Fick punga ut 10500 för mitt FTW3 ultra som kommer på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

$999 blev ungefär $1600 här i Sverige förra generation. Ca 14500 alltså för ett 2080 ti gaming X trio.

Och som jag sa, med det i åtanke så är ett 3080ti inte direkt något att hurra över, eller lägga de extra pengarna på.

Fett ovärt för 3080 10GB, det kostade 8000 kronor här ett tag innan priserna skenade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Som det står i artikeln:
Huruvida Geforce RTX 3080 Ti blir en slutgiltig produkt eller inte får framtiden utvisa, men av de varierande ryktena att döma har AMD:s produktplaner, tillsammans med svårigheter att leverera grafikkort till marknaden, gett Nvidia rejäl huvudbry.

Kan man inte leverera släppta kort ser jag inte hur man ska kunna släppa ytterligare ett kort i serien. Skulle vara om de skippade ngt av de befintliga....

3090 kommer bli mättat om någon vecka. Köerna är så gott som borta och massa kort dyker upp som du kan köpa direkt. Snart kan man kladda på det i butik innan man köper. Yield verkar vara ruskigt bra faktiskt, för de verkligen spyr ut 3090. Så kan de sälja fulla kretsen till andra kort gör de nog det än att göra 3090 som mättat marknaden eller nedgradera dem till 3080. Kan nog vara därför de skrotade förra 3080 Super/Ti 20Gb också, de märkte hur bra yield verkligen är och kan ta nästan fulla kretsen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izcho:

En sak kan du räkna med, oavsett vilken grafikkortstillverkare eller processortillverkare du väljer kommer det vara en pappersrelease, amd är precis samma skrot och korn som nvidia det lärde vi oss igår.

Fast det stämmer ju inte alls, att deras processorer sålde slut är det nog ingen som är förvånade över. Nu har de ju leveranser med fler än hundra processorer på väg inom kommande månaden till skillnad från Nvidia som knappt klarar att skrapa ihop 50 per leverans och fortfarande inte har fyllt ordrar från launchdagen månader senare. AMD må ha papperslanserat tidigare i sina dagar men nya ryzen är verkligen inget exempel på det och kan inte ens jämföras med 3000-korten.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fast det stämmer ju inte alls, att deras processorer sålde slut är det nog ingen som är förvånade över. Nu har de ju leveranser med fler än hundra processorer på väg inom kommande månaden till skillnad från Nvidia som knappt klarar att skrapa ihop 50 per leverans och fortfarande inte har fyllt ordrar från launchdagen månader senare. AMD må ha papperslanserat tidigare i sina dagar men nya ryzen är verkligen inget exempel på det och kan inte ens jämföras med 3000-korten.

Hur få kort tror du att de levererat sedan start egentligen? Det fanns runt 800-1000 3080 vid lansering i Sverige. Sedan dess har det ju kommit massor med leveranser till varje butik, så det är nog närmare 2-3000 kort som kommit till Sverige. Sedan har vi 3090 och 3070 på det. Om AMD verkligen bara kan leverera 100-200 processorer på en månad är det ju inget i jämförelse. Komplett fick ju in 140 Strix andra veckan i jämförelse, en butik, en modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Hur få kort tror du att de levererat sedan start egentligen? Det fanns runt 800-1000 3080 vid lansering i Sverige. Sedan dess har det ju kommit massor med leveranser till varje butik, så det är nog närmare 2-3000 kort som kommit till Sverige. Sedan har vi 3090 och 3070 på det. Om AMD verkligen bara kan leverera 100-200 processorer på en månad är det ju inget i jämförelse. Komplett fick ju in 140 Strix andra veckan i jämförelse, en butik, en modell.

Menar 50 kort per leverans, inga numren de ordnade i September utan det är först nu leveranserna börjar se bättre ut. Tror AMD kommer ordna mer än så, tog bara siffra jag hade i huvudet från komplett.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jag hör vad du säger men nu menade jag lanseringsdagen inte en månad efter I långa loppet är det väl en amd-win om man ska jämföra men lanseringen är inte mer lyckad för det. Fanns mer amperekort än zen3 vid launch, vet inte hur det blir med radeon men... magkänslan säger att den dagen precis som alla andra lanseringar oavsett tillverkare i år - blir misslyckad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Tänk på att du eventuellt kan nytta EVGAs step-up om 3080 Ti släpps för det programmet inom 90 dagar.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Intressanta rykten här från Gamers Nexus om nvidias policy gentemot MSRP vilket till synes skulle bekräfta den känsla jag fått med både Turing och Ampere- att nvidia byggt dyra delar och pressar sina partners hårt för att hålla nere priserna för att konkurrera med AMD's prismodell med FE-korten som ett tillfälligt lockbete för att styra konversationen vid launch och review-cycle, varpå priserna tillåts stiga till något där partners faktiskt kan göra en realistisk vinst.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Intressanta rykten här från Gamers Nexus om nvidias policy gentemot MSRP vilket till synes skulle bekräfta den känsla jag fått med både Turing och Ampere- att nvidia byggt dyra delar och pressar sina partners hårt för att hålla nere priserna för att konkurrera med AMD's prismodell med FE-korten som ett tillfälligt lockbete för att styra konversationen vid launch och review-cycle, varpå priserna tillåts stiga till något där partners faktiskt kan göra en realistisk vinst.

Det fanns väl dock inga intropriser vid turings lansering? FE 2080 ti hade en MSRP på $1200 och AIB modeller hade en MSRP på $999.
Så din tes om att styra konversationen vid launch hade ju varit lite kontraproduktiv i det fallet.

Tror till och med det fanns kort som höll sig relativt nära MSRP i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1440p165:

Fett ovärt för 3080 10GB, det kostade 8000 kronor här ett tag innan priserna skenade.

Intropriser var över när jag beställde och jag ville ha ett kort snabbt då jag redan hade sålt mitt 2080ti.
Nu blev ju dock Cyberpunk försenat igen så jag hade säkert kunnat vänta på att FE började säljas i sverige igen.

Och vet inte om det är direkt ovärt, varför ska jag betala 5000 till för ett Ti kort med 10% mer prestanda och grafikminne som jag inte ens kommer att använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Det fanns väl dock inga intropriser vid turings lansering? FE 2080 ti hade en MSRP på $1200 och AIB modeller hade en MSRP på $999.
Så din tes om att styra konversationen vid launch hade ju varit lite kontraproduktiv i det fallet.

Tror till och med det fanns kort som höll sig relativt nära MSRP i USA.

Sa inget om intropriser för turing- vad jag sa är att det verkar som att nvidia kanske prisätter sina FE på en nivå där partners har svårt att göra profit, vilket då sätter priset under den period då nvidia säljer FE. Då FE-korten ända sedan turing faktiskt presterar jämnt med eller över de lägre modellerna av partnerkort så finns det inte så stor möjlighet att släppa enbart de billiga modellerna till det rekommenderade priset. Man kan jämföra med pascal där FE var med en blower och relativt lugna boost-clocks medan Turing FE kom med avgjort "premium" kylare och boost-clocks som var mer i linje med toppkorten från partners.

Vet inte hur en tes är kontraproduktiv- detta var en gissning från mitt håll i referns till ett rykte som hävdar att detta händer IRL.

Så vi är på samma sida: MSRP står för manufacturer's suggested retail price så det spelar ingen roll om det handlar om ett intropris eller MSRP, om partners har svårt att gå med vinst vid MSRP och därmed har tendens att låta priserna krypa uppåt så är det dåligt, att de håller MSRP betyder i sig ingenting.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200