Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Så som jag förstått det har vården inte överbelastats ännu trots våra snällare regler här i Sverige jämfört med omvärlden. Jag tvivlar på att åtgärderna faktiskt gjort någon större skillnad men det är ju svårt att veta. Verkar som det är vädret som gör största skillnaden. Sommarväder = smittspridningen upphörde trots fullpackade stränder. Hösten kommer - smittan ökar trots samma åtgärder som infördes i våras. Nu borde väl vården ha lärt sig något sedan i våras och ska nog klara av det bättre nu. En ökad immunitet i befolkningen gör att inte lika många blir allvarligt sjuka?

Även om alla som vårdades på IVA hade dött så hade vi fortfarande legat på en promille döda. Det är bara att kolla statistiken. Det var fler som dog än antalet som vårdades på IVA. Många av de som dör i covid-19 är för gamla att klara av IVA.

Du verkar inte förstå att regler och följa regler är två helt olika saker. Det ser ut som de gör idag på grund av att vi inte följer rekommendationerna. Som det ser ut så behövdes det inte följas de rek i somras, men behövs just nu.

DVS beroende på situation behövs att x % följer rek. I ett land med betydligt fler invånare utgör varje % en hel del fler människor än i Sverige.

Permalänk
Medlem

Här är ett diagram från ourworldindata.org som visar spridningen de senaste sju veckorna på ett sätt jag inte sett tidigare.

Y-axeln visar den procentuella andelen som testar positivt av alla tester per miljon invånare.

Jag gjorde (en massa) diagram i våras men inte med den här typen av data vad jag kommer ihåg. De fanns nog inte då.

Lite spännande att UK ligger så lågt. Massmedia tenderar ibland att fokusera på fel saker i sammanhanget, den lågt hängande frukten.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här är ett diagram från ourworldindata.org som visar spridningen de senaste sju veckorna på ett sätt jag inte sett tidigare.

Y-axeln visar den procentuella andelen som testar positivt av alla tester per miljon invånare.

https://i.imgur.com/HntlZlx.png
Jag gjorde (en massa) diagram i våras men inte med den här typen av data vad jag kommer ihåg. De fanns nog inte då.

Lite spännande att UK ligger så lågt. Massmedia tenderar ibland att fokusera på fel saker i sammanhanget, den lågt hängande frukten.

Undrar hur USA ser ut i jämförelse.

Edit: Det var ju inte så svårt att få fram Det hade dock varit intressant att relatera till antal prov som tas (per capita kanske) under samma period.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men samtidigt att kräva att andra ska begränsa sin frihet för din skull är egoistiskt.

Det finns två motsatta synsätt här. Några är rädda att bli sjuka och vill att andra ska begränsa sina fri- och rättigheter för deras skull.

Andra är rädda för att få sina fri- och rättigheter begränsade och vill att andra ska visa hänsyn i detta avseende.

Det går inte komma ifrån att vissa människor värderar både sin egns och andras frihet mer än sitt eget liv och andra värdesätter sin egna hälsa framför andra människors frihet.

Trixet är väl att hitta en kompromiss som gör alla nöjda.

Är det verkligen egoistiskt att inte vilja bli sjuk eller dö?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så som jag förstått det har vården inte överbelastats ännu trots våra snällare regler här i Sverige jämfört med omvärlden. Jag tvivlar på att åtgärderna faktiskt gjort någon större skillnad men det är ju svårt att veta. Verkar som det är vädret som gör största skillnaden. Sommarväder = smittspridningen upphörde trots fullpackade stränder. Hösten kommer - smittan ökar trots samma åtgärder som infördes i våras. Nu borde väl vården ha lärt sig något sedan i våras och ska nog klara av det bättre nu. En ökad immunitet i befolkningen gör att inte lika många blir allvarligt sjuka?

Med tanke på att myndigheterna tidigt uttryckte att de skulle göra vad som krävs för att inte överbelasta vården, så är det väl ganska rimligt att våra regler anpassats till det? Du resonerar som att våra snällare regler varit skrivna i sten och att vi bara hade tur som klarade vården. Mycket rimligare IMO att de regler vi haft i Sverige är resultatet av relativt lyckad målstyrning. Regeringen/FHM har ju också alltid hävdat att de kan införa skarpare begränsningar om det skulle behövas (även om nedlåsning verkar legalt problematiskt i Sverige, vilket kanske är tur).

Mitt intryck är att det var rätt så nära överbelastning i våras trots rejäl uppskalning av kapaciteten, jag vet inte hur det gick med IVA-personalens semestrar tillslut men det var definitivt tungt en bra bit in på sommaren. Lägg till det allmänna vårdskulden inkl. operationer. Säsongen (inte bara vädret) gör absolut skillnad som du säger, jag gissar att immunitet kommer att spela in också i höst jämfört med i våras. Men att åtgärderna korrelerar med smittan är väl vad vi kan vänta oss av en myndighet vars jobb det är att göra vad de bedömer "prisvärt" för att bromsa smittan?

Sen var det många länder som behövde stänga ner och ändå inte klarade vården, men många av dessa drabbades tidigare än Sverige och var därför mindre förberedda.

Citat:

Även om alla som vårdades på IVA hade dött så hade vi fortfarande legat på en promille döda. Det är bara att kolla statistiken. Det var fler som dog än antalet som vårdades på IVA. Många av de som dör i covid-19 är för gamla att klara av IVA.

Min poäng var bland annat att inom den promillen så spelar det roll vilka som överlever tack vare IVA eller dör. Som du säger är många för gamla för IVA, min tolkning är att de som klarar sig med vård är snarare de som har flera år kvar att leva, just pga att de är i relativt bra form. I personår räknat tror jag det hade blivit än mer kostsamt att överbelasta vården, jämfört med att bara räkna antal döda.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Är det verkligen egoistiskt att inte vilja bli sjuk eller dö?

Båda sidor tycker att andra sidan är egoistisk. Att andra ska offra sig på ena eller andra sättet för din skull är egoistiskt. Vissa värderar frihet mer och andra hälsa mer. Och alla tycker andra borde tänka likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Båda sidor tycker att andra sidan är egoistisk. Att andra ska offra sig på ena eller andra sättet för din skull är egoistiskt. Vissa värderar frihet mer och andra hälsa mer. Och alla tycker andra borde tänka likadant.

De kommer få mycket frihet om de själv hamnar på IVA, osäker om du trollar eller inte.
Båda alternativen skrämmer mig dock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Men samtidigt att kräva att andra ska begränsa sin frihet för din skull är egoistiskt.

Det finns två motsatta synsätt här. Några är rädda att bli sjuka och vill att andra ska begränsa sina fri- och rättigheter för deras skull.

Andra är rädda för att få sina fri- och rättigheter begränsade och vill att andra ska visa hänsyn i detta avseende.

Det går inte komma ifrån att vissa människor värderar både sin egns och andras frihet mer än sitt eget liv och andra värdesätter sin egna hälsa framför andra människors frihet.

Det hela går ju över snabbare desto bättre fler sköter sig.

Påminner mig om att det fanns liknande stridigheter angående livbälten
https://www.businessinsider.com/when-americans-went-to-war-ag...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Alling:

Ytterligare en symbolisk påminnelse om hur unik situationen är kommer från Flashback, där coronatråden just fick sitt 200 000:e inlägg. Detta kan jämföras med till exempel den 20 år gamla tråden om Palmemordet, som i skrivande stund närmar sig 130 000 inlägg, och gör sannolikt coronatråden till Flashbacks överlägset längsta tråd någonsin. Kanske till och med den längsta svenskspråkiga forumtråden överhuvudtaget? Den har dessutom nått denna längd på bara 80 dagar, vilket ger ett snitt på 2 500 inlägg per dag.

Samma tråd passerade under gårdagen 400 000 inlägg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Återigen, att "hävda sin rätt till frihet" och därigenom uppföra sig på sätt som gör att andra måste begränsa sitt liv är att begränsa deras frihet. Argumentet håller inte, det är lika giltigt för bägge sidor.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Återigen, att "hävda sin rätt till frihet" och därigenom uppföra sig på sätt som gör att andra måste begränsa sitt liv är att begränsa deras frihet. Argumentet håller inte, det är lika giltigt för bägge sidor.

Hur menar du? Om det är fritt fram att röra sig ute i samhället, men vissa inte vågar, hur begränsar det deras frihet? De som vill hålla sig undan kan göra det. Vill de gå ut så är det förenat med risk, men ingen har begränsat deras frihet.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Hur menar du? Om det är fritt fram att röra sig ute i samhället, men vissa inte vågar, hur begränsar det deras frihet? De som vill hålla sig undan kan göra det. Vill de gå ut så är det förenat med risk, men ingen har begränsat deras frihet.

Om någon eller några vägrar att godta rekommendationer eller restriktioner så innebär det i praktiken att andra människor som tillhör riskgrupper måste välja mellan att hålla sig i starkare isolation än vad de skulle behöva annars eller att i högre grad riskera sitt liv. Det är en reell begränsning av deras frihet.

Diskussionen har inte centrerat runt de restriktioner vi har i Sverige idag utan också inkluderat spekulationer i andra, mer restriktiva, åtgärder.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Förklara gärna hur du tänker. Om alla får full frihet att själva bestämma över sig själva så kommer ju ingen få sin frihet begränsad. Inget av det jag gör begränsar din valfrihet. Du får fortfarande göra dina val.

Det är inte säkert att det påverkar smittspridningen negativt. Hur vet du att folk ökar sina risker bara för att det inte är någon annan som säger vad de får eller inte får göra. Folk kan tänka själva. Man kan själv göra valet att visa andra hänsyn. Vi måste inte ha en stat som styr oss som robotar. Vi har egna viljor.

Permalänk
Medlem

Med tanke på de förslag som läggs fram här redan borde ju fortfarande förslaget att alla som väljer att inte följa rekommendationerna får skriva på ett av tal där man frånsäger sig läkarvård utifall man blir smittad själv. Vore inte det en rimlig kompromiss då?

Jag väljer min frihet framför allt annat = frånsig dig läkarvård om du drabbas av covid19.
Jag väljer att se till allas bästa och jag sköter mig = du får full läkavård så långt det bara går om du drabbas.

Hur låter det? Rimligt? Inte alls rimligt?

Blir det orättvist någonstans?

#ätakakanochbehålladen

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ronnylov:

Förklara gärna hur du tänker. Om alla får full frihet att själva bestämma över sig själva så kommer ju ingen få sin frihet begränsad. Inget av det jag gör begränsar din valfrihet. Du får fortfarande göra dina val.

Det är inte säkert att det påverkar smittspridningen negativt. Hur vet du att folk ökar sina risker bara för att det inte är någon annan som säger vad de får eller inte får göra. Folk kan tänka själva. Man kan själv göra valet att visa andra hänsyn. Vi måste inte ha en stat som styr oss som robotar. Vi har egna viljor.

Som du själv påpekade finns det grader i helvetet. Att "din frihet begränsas" innebär inte att du automatiskt hamnar i fängelse, eller hur? Det betyder att du behöver tänka en gång extra på om du verkligen behöver nöjesshoppa lördagen efter löning, inte att du blir inlåst hemma på obestämd tid.

Vi bor trots allt i ett land. Där det finns andra människor än du själv. För att vi som ett kollektiv ska kunna hantera kriser och motgångar behöver vi ett mindset som tillåter oss att göra vissa uppoffringar för det övergripande målet att så många som möjligt ska överleva och/eller må så bra som möjligt. Att det finns en falang som då gapar om att deras frihet inskränks när någon ber dem tvätta händerna lite oftare, eller inte åka till Gran Canaria på ett tag, känns verkligen som att några inte riktigt har begripit samhällskontraktet.

Du tycker verkligen inte att det är rimligt att du håller dig till de (faktiskt väldigt snälla) rekommendationer man hittills kommit med, för att fler ska ha möjlighet att överleva detta, och hinna få den sjukvård de behöver? Smittan finns i samhället, oavsett vad du och andra tycker, så att ignorera den är rakt av samhällsfarligt och själviskt.

Och det där med att folk kan tänka själva. Jag tror att de senaste månadens kraftiga uppsving i smitta runt om i landet och världen talar för motsatsen, eller hur?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Med tanke på de förslag som läggs fram här redan borde ju fortfarande förslaget att alla som väljer att inte följa rekommendationerna får skriva på ett av tal där man frånsäger sig läkarvård utifall man blir smittad själv. Vore inte det en rimlig kompromiss då?

Jag väljer min frihet framför allt annat = frånsig dig läkarvård om du drabbas av covid19.
Jag väljer att se till allas bästa och jag sköter mig = du får full läkavård så långt det bara går om du drabbas.

Hur låter det? Rimligt? Inte alls rimligt?

Blir det orättvist någonstans?

#ätakakanochbehålladen

Får man tillbaka skatten och garanteras skattefrihet? Jag är för att man ska få slippa samhällets försäkringar mot att man slipper betala för dem. Då kan jag välja en egen försäkring alternativt själv betala för vård jag behöver.

Frihet är inte samma sak som att man inte sköter sig. Man kan få frihet och ändå sköta sig?

Som jag sagt innan. Varför ska då detta enbart gälla covid-19? Folk som dricker alkohol, röker, kör bil för fort, är överviktiga, har smitit från skatten och så vidare måste också sköta sig eller vägras vård? Bevisa att du inte rökt eller använt droger, har BMI på max 26 samt motionerar regelbundet annars får du ingen vård. Man måste ju sköta sig för att vara värd vård. Eller hur?

Då brukar jag få motargumentet att det är skillnad om man gör sådant som riskerar andras liv. Vad är skillnaden om man kör bil för fort? Man tar också upp en vårdplats som kunde räddat någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Som du själv påpekade finns det grader i helvetet. Att "din frihet begränsas" innebär inte att du automatiskt hamnar i fängelse, eller hur? Det betyder att du behöver tänka en gång extra på om du verkligen behöver nöjesshoppa lördagen efter löning, inte att du blir inlåst hemma på obestämd tid.

Vi bor trots allt i ett land. Där det finns andra människor än du själv. För att vi som ett kollektiv ska kunna hantera kriser och motgångar behöver vi ett mindset som tillåter oss att göra vissa uppoffringar för det övergripande målet att så många som möjligt ska överleva och/eller må så bra som möjligt. Att det finns en falang som då gapar om att deras frihet inskränks när någon ber dem tvätta händerna lite oftare, eller inte åka till Gran Canaria på ett tag, känns verkligen som att några inte riktigt har begripit samhällskontraktet.

Du tycker verkligen inte att det är rimligt att du håller dig till de (faktiskt väldigt snälla) rekommendationer man hittills kommit med, för att fler ska ha möjlighet att överleva detta, och hinna få den sjukvård de behöver? Smittan finns i samhället, oavsett vad du och andra tycker, så att ignorera den är rakt av samhällsfarligt och själviskt.

Och det där med att folk kan tänka själva. Jag tror att de senaste månadens kraftiga uppsving i smitta runt om i landet och världen talar för motsatsen, eller hur?

Att smittan ökar behöver inte bero på människors beteende. Viruset sprids längre i torr luft. När det blir kallt ute minskar luftfuktigheten i uppvärmd inomhusluft. Smittan ökar på norra halvklotet. Australien öppnar upp igen. Smittan var lägre på sommaren.

Jag har aldrig skrivit på något samhällskontrakt. Kan jag få en kopia på kontraktet jag påstås ha godkänt?

Vem har sagt att jag inte följer rekommendationerna? Jag är helt OK med att det finns rekommendationer som jag kan följa om jag vill. Det blir som en vägledning. Tycker detta är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Undrar hur USA ser ut i jämförelse.

Edit: Det var ju inte så svårt att få fram Det hade dock varit intressant att relatera till antal prov som tas (per capita kanske) under samma period.

Som min herre behagar. Här kommer antal prov per dag per 1000 samt andelen positiva tester per prov per 1 000 000.

Vi kan se att länderna tydligen rapporterar in data på dygnsbasis, förvisso med eftersläp, och att det finns en faktor tio i skillnad i testfrekvensen. Fast, det är samma eller liknande mönster mellan alla länder.

USA är inget märkvärdigt här utan ligger mitt i svärmen. Den massmediala markeringen här beror säkert på andra orsaker.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Får man tillbaka skatten och garanteras skattefrihet? Jag är för att man ska få slippa samhällets försäkringar mot att man slipper betala för dem. Då kan jag välja en egen försäkring alternativt själv betala för vård jag behöver.

Det du vill ha är i princip det amerikanska sjukvårdssystemet. Vad jag förstått är det världens dyraste sjukvård. Många fattiga och folk med kroniska sjukdomar får ingen sjukvård, eller får betala en otroligt högt pris för den. Det finns människor som inte kan gå i pension och jobbar långt upp i åldrarna för att dom har sjukförsäkring via jobbet och tvingas jobba för att dom inte har råd med sin (eller partnerns) medicin (och dom kan inte heller få en ny försäkring som täcker redan existerande tillstånd).

Att vissa här i Sverige skulle "slippa" dom gemensamma försäkringarna skulle inte fungera. Vad händer om du blir av med jobbet en period och inte har råd med din privata försäkring och sen blir du sjuk eller är med om en olycka? Ska ambulansen lämna dig vid vägkanten, eller ska vi slänga ut dig från sjukhuset när det står klart att du saknar försäkring?

Vad ska vi göra när ditt försäkringsbolag vägrar betala för din behandling för att dom menar att det inte täcks av försäkringen? Ska vi låta dig lida eller dö medan du försöker strida mot försäkringsbolaget i rättssystemet?

För min del ser jag ett sånt beteende som helt orimligt! Vi har allmän sjukvård i Sverige och det är något som jag månar om. Jag ser USAs system som barbariskt och något som vi till varje pris bör undvika.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ronnylov:

Hela det här argumentet är ju helt barockt! Du jämställer alltså att inte få åka på utlandssemester och inte få dansa på klubbar med en reell risk att dö? Det här måste ju ändå ta någon form utav pris i total kallsinnig egoism. Visst, jag skulle också väldigt gärna gå ut och äta "som förr". Jag saknar även att åka och hälsa på släkten utomlands. Men den uppoffringen är väldigt liten jämfört med att någon stackars sate med underliggande sjukdomar ska hamna på IVA och ligga i respirator någon månad med reel risk för sitt eget liv.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har aldrig skrivit på något samhällskontrakt. Kan jag få en kopia på kontraktet jag påstås ha godkänt?

Kontraktualism

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ronnylov:

Att smittan ökar behöver inte bero på människors beteende. Viruset sprids längre i torr luft. När det blir kallt ute minskar luftfuktigheten i uppvärmd inomhusluft. Smittan ökar på norra halvklotet. Australien öppnar upp igen. Smittan var lägre på sommaren.

Vem har sagt att jag inte följer rekommendationerna? Jag är helt OK med att det finns rekommendationer som jag kan följa om jag vill. Det blir som en vägledning. Tycker detta är bra.

Så allt är fine, och vi kan all go about our business utan ett bekymmer i världen? Det som händer kommer ändå att hända, och inga åtgärder vi tar har någon reell betydelse för utfallet? Riktlinjerna är bara där som brus, inget att bry sig om ifall man inte vill? Antingen är du bara ute efter att provocera (fine) eller så har du den mörkaste och mest cyniska världsbild jag nånsin påträffat.

Som länkades åt dig är "samhällskontraktet" en moralisk konstruktion, där du förväntas anpassa dig efter majoritetens behov för att kollektivet ska kunna göra framsteg, i utbyte mot att faktiskt få del av dessa framsteg.
Ett annat sätt att uttrycka det är "laget före jaget". Om flera hundra tusen svenskar är i behov av ytterligare skydd för att inte riskera att faktiskt dö i förtid, så har du inte bara rättigheter utan även skyldigheter.

Lite egen cynism här;
Om du verkligen inte känner något som helst ansvar mot dessa (i min syn) skyddsvärda människor, så är kanske inte ett land rätt ställe för dig att bo. Får jag föreslå en flotte på internationellt vatten? Inga skyldigheter där, och inga övriga människor att behöva ta hänsyn till direkt.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ah, tack för förklaringen.

Där står "Bryter någon mot kontraktet så har personen i fråga ställt sig utanför moralens sfär och har således inte längre någon rätt att ta del av de fördelar som är kontraktets avsikt att ge". Så man har rätt att bryta kontraktet mot att man får full frihet?

Jag hör alltså till de nyliberala anarkistiska tänkarna:
"Nyliberala och anarkistiska tänkare[förtydliga] har också framfört kritik mot samhällskontraktet, då främst ur synvinkeln att det inte råder kontraktsfrihet. Istället är det staten, i sin position av den starkare parten, som sätter villkoren medan individerna ansluts utan sitt medgivande och utan någon egentlig möjlighet att avsäga sig kontraktet. Det är därför en viktig hörnsten i dessa ideologier att kontraktets obligatoriska del begränsas till minsta möjliga, och att ett kontrakt med frivillig anslutning upprättas för samhällets övriga förmåner och förpliktelser. "

Permalänk
Lego Master
Skrivet av GETSOME:

Jag upplever att du är alldeles för emotionellt laddad i denna diskution, för det är ju precis vad vi gör nu.

Ja, för folk dör på grund av att andra inte är villiga att anpassa sig. Därför är jag emotionellt laddad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med reservation för min kassa danska:

Danska myndigheter vill isolera vissa kommuner på Nordjylland efter att man har upptäckt en mutation av viruset som smittar mellan mink och människa. Man rädd för att denna mutation, om den sprids, negativt skulle kunna påverka möjligheten att snabbt få fram vaccin mot Covid-19 och skulle kunna bli starten på en helt ny pandemi. Man kommer därför också att avliva samtliga minkar.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article8354839.ece
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/nordjysk-borgmester-v...

Uppdatering:
Jag hittade en svensk länk också, https://www.nyteknik.se/samhalle/risk-for-muterat-coronavirus...

Uppdatering:
Ytterligare en svensk länk: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/danmark-stanger-ner-en-hel...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stackars minkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Frihet är inte samma sak som att man inte sköter sig. Man kan få frihet och ändå sköta sig?

Som jag sagt innan. Varför ska då detta enbart gälla covid-19? Folk som dricker alkohol, röker, kör bil för fort, är överviktiga, har smitit från skatten och så vidare måste också sköta sig eller vägras vård? Bevisa att du inte rökt eller använt droger, har BMI på max 26 samt motionerar regelbundet annars får du ingen vård. Man måste ju sköta sig för att vara värd vård. Eller hur?

Då brukar jag få motargumentet att det är skillnad om man gör sådant som riskerar andras liv. Vad är skillnaden om man kör bil för fort? Man tar också upp en vårdplats som kunde räddat någon annan.

Jag tror att många tycker att det "sköter sig" fast dom inte gör det. Det blir väldigt godtyckligt vad det betyder att sköta sig. För kollektivet betyder frihet nog tyvärr att för många inte sköter sig. Hur många "sköter" sig i trafiken? Vem avgör vad det betyder och vart gränsen går?

Jag kan vara med på ditt resonemang att man borde "beskatta" dåligt beteende och belöna bra beteende. Ingen dum ide. Svårt att få alla nöjda bara. Hårdbeskatta socker, sprit och tobak? Är det bra början?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv

alla kan ju inet låsa in sig, livet går vidare, men nog är det mindre folk ute i Stockholm alltid, såhär såg det ut i Lördags på stan och i Bromma

https://www.youtube.com/watch?v=wjuECy6Jgbk&ab_channel=THEROY...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag tror att många tycker att det "sköter sig" fast dom inte gör det. Det blir väldigt godtyckligt vad det betyder att sköta sig. För kollektivet betyder frihet nog tyvärr att för många inte sköter sig. Hur många "sköter" sig i trafiken? Vem avgör vad det betyder och vart gränsen går?

Jag kan vara med på ditt resonemang att man borde "beskatta" dåligt beteende och belöna bra beteende. Ingen dum ide. Svårt att få alla nöjda bara. Hårdbeskatta socker, sprit och tobak? Är det bra början?

Vi har en hel del lagar och regler kring hur ett fordon ska framföras i trafiken, och straff med allt från böter/körkortet ryker till fängelse på straffskalan.

Att det bara skulle vara "torr luft" som orsakar den enorma ökning vi ser nu är skrattretande, givetvis har folk kört en "orka" på att bry sig och fan man måste leva lite, klart man ska ha lite fest hemma med folk man inte sett på länge!

"Bara" för FHM & co att använda smittskyddslagen om det krävs framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Vi har en hel del lagar och regler kring hur ett fordon ska framföras i trafiken, och straff med allt från böter/körkortet ryker till fängelse på straffskalan.

Att det bara skulle vara "torr luft" som orsakar den enorma ökning vi ser nu är skrattretande, givetvis har folk kört en "orka" på att bry sig och fan man måste leva lite, klart man ska ha lite fest hemma med folk man inte sett på länge!

"Bara" för FHM & co att använda smittskyddslagen om det krävs framöver.

Precis. De smittspårar ju typ alla nu och då får de ju fram att det är AW, privata fester och arbetsplatser och hemmet som man smittas. Att folk inte fattar att de ska ge fan i AW och privata fester är patetiskt. Att det är svårare att undvika sitt egna hem och i viss mån arbetsplatser förstår jag. Men klarar man inte av sitt liv utan AW och privata fester så är det något allvarligt fel på en så då behöver man uppsöka sjukvården snarast