5X00 känns som en papperslansering för allt över 5600x

Permalänk
Medlem

5X00 känns som en papperslansering för allt över 5600x

Mja, jag brukar inte gnälla ofta, men jag måste verkligen skriva av mig idag (och jag tror att många här känner likadant).

Jag lyckades knipa ett 3080 TUF på lanseringsdagen så jag har nog blivit mer skonad än de flesta. Idag försökte jag knipa en 5900X, men den var slutsåld på några få sekunder.

Om vi kollar på Inet's siffror så har vi följande: (Stort tack till Inet för att ni är transparenta med detta!)

5600X: https://www.inet.se/produkt/5303474/amd-ryzen-5-5600x-3-7-ghz...
Antal: 354st

5800X: https://www.inet.se/produkt/5303475/amd-ryzen-7-5800x-3-8-ghz...
Antal: 15st

5900X: https://www.inet.se/produkt/5303476/amd-ryzen-9-5900x-3-7-ghz...
Antal: 15st

5950X: https://www.inet.se/produkt/5303477/amd-ryzen-9-5950x-3-4-ghz...
Antal: 8st

Antal 5600X känns väl okej, men allt över det är knappt över ett dussin.

En annan grej som jag tycker är störande är att det fanns inga recensioner förrens efter lansering (känns som AMD har velat hålla tillbaka recensioner tills efter lansering).

Jag tycker detta var minst lika illa som Nvidias lansering. Skulle vara kul att höra vad ni tycker

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med om att även detta är en papperslansering.
Provade norpa en 5900x på både Inet och webhallen, men ikke.
Kul att man nu sitter här med alla delar utom den fördrämade CPU:n.

Känns som det kommer bli liknande med amd´s gpu:er när det är dags.

Dubbel ord
Permalänk
Medlem

Vad som återstår att se är hur ofta och hur mycket beståndet fylls på. Nvidia-korten tog ju flera veckor innan några ens började få dem och de är fortfarande slutsålda överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvtie:

Kan bara hålla med om att även detta är en papperslansering.
Provade norpa en 5900x på både Inet och webhallen, men ikke.
Kul att man nu sitter här med alla delar utom den fördrämade CPU:n.

Känns som det kommer bli liknande med med amd´s gpu:er när det är dags.

Lär det garanterat bli 2020 är toppen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvtie:

Känns som det kommer bli liknande med med amd´s gpu:er när det är dags.

Lutar väl åt det. PS5orna och XboxSeries är ju gigantisk backlog på också på samma nod. Så lär bli tomt på hyllorna med 6XXXkorten snabbt också. Förstår fortfarande inte hur folk kunde tro att Nvidia skulle haft bättre tillgång om de också låg på TSMCs 7nm nod.

Permalänk
Medlem

5800X fanns hos Komplett samt att det ska komma fler än hundra av typ varje modell inom närmsta månaden så det är lite mer än en papperslansering, iallafall för 5600X och 5800X.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Alla trippelbokar väl nu också så det gör ju att det krävs 3 gånger så många processorer till salu för att det inte ska bli papperslanseringar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tar det dem 2månader att beta av dag ett beställningarna så kan jag hålla med dig, men kommer det in tillräckligt med cpuer löpande så är det inga problem imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Alla trippelbokar väl nu också så det gör ju att det krävs 3 gånger så många processorer till salu för att det inte ska bli papperslanseringar.

Detta stämmer ju bara om alla tänker behålla alla de beställt. Annars gör det ju bara att "back-loggen" ser tre gånger så lång ut.

Ontopic: Försöknte själv få tag i en 5800X. Lite synd att det dröjer, men är inte ett dugg förvånad. Det får man helt enkelt räkna med när det är helt nya produkter. Sitter även själv med en komplett nybyggd dator som bara väntar på CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Detta stämmer ju bara om alla tänker behålla alla de beställt. Annars gör det ju bara att "back-loggen" ser tre gånger så lång ut.

Ontopic: Försöknte själv få tag i en 5800X. Lite synd att det dröjer, men är inte ett dugg förvånad. Det får man helt enkelt räkna med när det är helt nya produkter. Sitter även själv med en komplett nybyggd dator som bara väntar på CPU.

Nja stämmer ju ändå. De hamnar på second hand marknaden ofta dyrare än att köpa nytt med garanti.
Skickas de tillbaks så tar det ju ett tag. Sen har de används så blir det fyndvaror. Under tiden tillgången inte finns så hetsas folk att börja quadrupelboka. En ond cirkel

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Väldigt dåligt utbud på releasedagen när det bara finns 15st processorer i en av dom större butikerna som har 1000 kunder som vill köpa på releasedagen.

Detta måste väl ändå vara värre än Nvidias release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvtie:

Kan bara hålla med om att även detta är en papperslansering.
Provade norpa en 5900x på både Inet och webhallen, men ikke.
Kul att man nu sitter här med alla delar utom den fördrämade CPU:n.

Känns som det kommer bli liknande med med amd´s gpu:er när det är dags.

Sitter med moderkort men saknar både cpu och gpu nu

All praise the lord and savior, the Intel® UHD Graphics 630

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hålla med. Att börja ropa papperslansering efter första säljdagen kan bara bidra till att urvattna ordet. Inet tog emot förbokningar vilket säkert minskade deras tillgängliga lager vid release. Jag ansåg det inte ens värt försöka att få tag på en därifrån. Fick bekräftad beställning på både 5800X och 5900X från webhallen (avbokade sedan 5800X så att någon annan kunde få den). Allt avgörs hur tillgängligheten ser ut de närmsta 4 veckorna huruvida man kan kalla det en papperslansering och om de som köpt processorn 15:04 från butik får bekräftad leverans 2021. Finns de fortfarande inte att få tag på innan jul kan jag sälla mig till skaran som gnäller, men inte än...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Jag kan inte hålla med. Att börja ropa papperslansering efter första säljdagen kan bara bidra till att urvattna ordet. Inet tog emot förbokningar vilket säkert minskade deras tillgängliga lager vid release. Jag ansåg det inte ens värt försöka att få tag på en därifrån.

Inet hade ingen förbokning (om du inte har inofficiell info). Det stod fullbokad för att det behövde stå nåt, typ.

Permalänk
Medlem

Verkar finnas gott om just 5600x, flera butiker i Finland som har i lager ännu. Däremot verkar det vara en brist av de andra modellerna för tillfället. Papperslansering är nog att ta i, dålig tillgång på en del toppmodeller vid lansering är närmare sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Inet hade ingen förbokning (om du inte har inofficiell info). Det stod fullbokad för att det behövde stå nåt, typ.

Ok, det kanske var jag som missförstod. Man kan ju tycka att de skulle kunna skriva något annat. Inte för att gör att det spelar någon roll med denna release men de förlorade mig som potentiell kund.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Hedersmedlem

Vi får se hur många de får in. Visst är jag benägen att hålla med dock, eftersom åtminstone Komplett verkar få nästa leverans 3:e December...
Nåja, jag får se det från den ljusa sidan -- jag kanske får 3080 och 5800X ungefär samtidigt om en månad eller så?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Detta kan vara en anledning till att dom håller inne med X470/450 bios uppdateringarna. Bios uppdateringarna lär komma innan man hinner få en tag i en processor.
- What was your name again sir??
- Mark Paperlaunch sir...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Lär det garanterat bli 2020 är toppen!

https://m.youtube.com/watch?v=zu3k2PJumfI

2021 blir bättre, och (lite) snällare mot plånboken. 👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Jag tycker hela livet känns som en papperslansering! :S

Skrivet av m1k3_dd:

https://m.youtube.com/watch?v=zu3k2PJumfI

2021 blir bättre, och (lite) snällare mot plånboken. 👍

Fan jag trodde nästan det var Marie Fredriksson som uppstått från de döda först. XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det måste nog vara ren papperslansering. 30+ på Komplett försvann på under 3 min och sedan så dök det +100 st till 2 Dec. Känns som att de tvingade fram en lansering för tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker hela livet känns som en papperslansering! :S

Fan jag trodde nästan det var Marie Fredriksson som uppstått från de döda först. XD

Haha 😂 ... 👍😊

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Hade det varit i mars hade folk uppskattat en papperslansering.. (av toa-karaktär)

Permalänk
Medlem

Allt beror ju på Covid-19, finns ingen annan orsak.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Subjektivt kanske men det ser ok ut enligt mig. Dyra processorer brukar bli snudd på beställningsvaror, och vänta med lansering tills man har hur stora lager som helst känns för mig mer tråkigt. Det är väl lite utav en balansgång där man tippat på att flest människor intresserade av den här lanseringen kommer gå för en CPU som kostar ca 3000kr (och redan det är mycket pengar) och där har de täckt upp det ganska väl.

Termen papperslansering håller jag egentligen till 0 exemplar. När det blir grönt för en butik att lista produkten men att de i sin tur inte ens kan få tag på en enda från sina grossister. Men det är väl kanske inte satt i sten och lanseringar som "känns" som papperslanseringar kanske i folkmun borde få kallas för sådana också.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Inaktiv

För tidigt att utropa papperslansering. Speciellt till skillnad från 3080-lanseringen som närmar sig två månader.

Men bättras inte leveranserna snarast så känns det helt klart som en papperslansering. Inet är en liten butik, frågan är hur det ser ut i andra.

Permalänk
Medlem

Blir ju uppenbart en hype av denna typ av lansering också. Det skulle det nog inte blivit om det fanns 1000+ i lager överallt. Lite drama är sällan fel i marknadsföringssyfte.

Inet och Proshop verkade inte fått så bra tilldelning vid lansering. Hur var saldona på Komplett och Webhallen? Jag hann inte ens blinka så såg inte riktigt, men tyckte det var betydligt mer än 15 st / CPU hos dessa?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hejo:

Blir ju uppenbart en hype av denna typ av lansering också. Det skulle det nog inte blivit om det fanns 1000+ i lager överallt. Lite drama är sällan fel i marknadsföringssyfte.

Inet och Proshop verkade inte fått så bra tilldelning vid lansering. Hur var saldona på Komplett och Webhallen? Jag hann inte ens blinka så såg inte riktigt, men tyckte det var betydligt mer än 15 st / CPU hos dessa?

Såg inte exakt, men Komplett hade åtminstone runt 80-85 5800X när jag kom förbi "Meddela mig"-knappen.
Webhallen ryktas ha haft 40 st 5900X och färre 5800X.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hejo:

Blir ju uppenbart en hype av denna typ av lansering också. Det skulle det nog inte blivit om det fanns 1000+ i lager överallt. Lite drama är sällan fel i marknadsföringssyfte.

Inet och Proshop verkade inte fått så bra tilldelning vid lansering. Hur var saldona på Komplett och Webhallen? Jag hann inte ens blinka så såg inte riktigt, men tyckte det var betydligt mer än 15 st / CPU hos dessa?

Tyckte mig se det blinka till iallafall 22st 5900X innan de försvann helt på Komplett. Men lite osäker, flertalet timmar senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Väldigt dåligt utbud på releasedagen när det bara finns 15st processorer i en av dom större butikerna som har 1000 kunder som vill köpa på releasedagen.

Detta måste väl ändå vara värre än Nvidias release?

Jag fick det till en ~800st 3080 kort, och runt ~400st 3090 vid release.

Jag försökte få tag på en 5900X, men fick ingen. Komplett hade ~40 och Webhallen likaså. Så säg en 100-150 av alla utom 5600X.