3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Nej snarare att de med order i septemeber äntligen kommer få kort och de som bokade tidigt när bok öppnade igen kan börja förbereda sig mentalt

Så, det finns hopp även för mig som beställde Tuf OC på måndagen efter release? Lev innan jul?
(Ordernr ****660 kl 10.30)

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sitrus:

Har haft kvar min beställning sen jag skapade tråden. Har inte hört något sen de meddelade om att det var försenat till den 19é oktober. Gett upp hoppet och priserna är för höga just nu så är inte speciellt köpsugen längre.

Okej, segt för dig också då :/
Ja man vill ju inte lägga mer pengar av ren princip nu. För min del blir det 6800xt om 3080 inte kommer innan.

Vilket kort beställde du? Eagle?

Permalänk
Medlem

Så, ikväll fick jag mitt Zotac 3080 Trinity OC från Webhallen, fyra dagar efter jag la min beställning. Det sitter i datorn och spottar ut bild, längre än så har jag inte hunnit, men jag är otroligt glad att jag avbeställde från Komplett och gick över till Webbis. Nu tar jag examen från den här tråden, tack för delad förtvivlan och glädje!

Permalänk
Medlem

Jag forstår dig, gjorde det samma med netonnet och Komplett, väntade i 1.5 mån på mina kort, köpte ett hos inet onsdags, och är sååååå lättad över att släppa det har, nu kan vi bara njuta o köra löss.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Fick idag mitt mitt Zotac RTX 3080 Trinity 10GB OC. Beställdes 19.45 kl 3/11 från webbhallen. Det ger inte ett lika stabilt intryck som sonens asus 3070 dual. Lite skrangligare känsla. Får hålla tummarna att kvalitén är ok övertid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beorn77:

Fick idag mitt mitt Zotac RTX 3080 Trinity 10GB OC. Beställdes 19.45 kl 3/11 från webbhallen. Det ger inte ett lika stabilt intryck som sonens asus 3070 dual. Lite skrangligare känsla. Får hålla tummarna att kvalitén är ok övertid.

glad att du fått ditt kort redan. fråga dock. brukar inte zotac ha de ''sämre'' korten? sen kanske det skiljer sig 1% prestanda men bara undrar. kanske gör samma sak som dig i så fall. vill ha ett 3080 oc till min nya 3k skärm

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Har äntligen börjat spela med mitt 3090, men kortet är inte stabilt och slutar outputta till skärmen och verkar inte funka igen förrän efter en omstart. Kul.

Får hålla tummarna på att @Webhallen löser det här schysst

Edit: KFA2 3090 SG, helt stock. Har två pcie-kablar från nätagget (Corsair HX850, tror jag det heter). Drar ca. 500W vid väggen. The Outer Worlds är spelet som får kortet att krascha. Någon som vet om det kan vara något annat än kortet? Funkade felfritt med mitt 1080 jag hade innan.

Edit 2: Uppdaterade drivers idag, så dom ska vara dom senaste.

Edit 3: En extra omgång DDU och installation av drivrutin kan ha hjälpt.

Edit 4: Nope.

Visa signatur

CPU: 7950X | RAM: 32GB | GPU: 3090 w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

glad att du fått ditt kort redan. fråga dock. brukar inte zotac ha de ''sämre'' korten? sen kanske det skiljer sig 1% prestanda men bara undrar. kanske gör samma sak som dig i så fall. vill ha ett 3080 oc till min nya 3k skärm

Brukar är väl fel de kan göra bra kort men här har de nog den billigaste pcbn jag sett hittills iaf.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av mrE1:

Okej, segt för dig också då :/
Ja man vill ju inte lägga mer pengar av ren princip nu. För min del blir det 6800xt om 3080 inte kommer innan.

Vilket kort beställde du? Eagle?

Köpte mitt på faktura så har inte spenderat en krona än.
Körde på Eagle för det verkade finnas i lager. Rätt så lurad.

Permalänk

Jag har gett upp. Kommer vänta och see om det kommer en 3080 Ti med 20GB. Annars går jag med en 6900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickur:

Har äntligen börjat spela med mitt 3090, men kortet är inte stabilt och slutar outputta till skärmen och verkar inte funka igen förrän efter en omstart. Kul.

Får hålla tummarna på att @Webhallen löser det här schysst

Edit: KFA2 3090 SG, helt stock. Har två pcie-kablar från nätagget (Corsair HX850, tror jag det heter). Drar ca. 500W vid väggen. The Outer Worlds är spelet som får kortet att krascha. Någon som vet om det kan vara något annat än kortet? Funkade felfritt med mitt 1080 jag hade innan.

Edit 2: Uppdaterade drivers idag, så dom ska vara dom senaste.

Kopplat in korten med separata kablar? Rensat de gamla drivrutinerna med DDU först innan du installerade de nya? Har du testat pressa kortet med ett stressprogram istället för ett spel (kan ju vara spelet som har problem)?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Nej snarare att de med order i septemeber äntligen kommer få kort och de som bokade tidigt när bok öppnade igen kan börja förbereda sig mentalt

Jösses, det måste ju vara riktiga megalass som kommer.

Du får be lagret ta en bild när leverans(erna) kommer så man har något att dregla över innan kortet kommer.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Beställde ett 3080 Ventus 3X OC den 2020-10-12 från Inet. Kom in till deras lager 2020-11-04, hämtade upp den i Stockholm 2020-10-06.

Valde just Ventus 3X OC baserat på Proshops statistik, det såg ut att vara det kortet som var minst populär men som ändå såg ut att beställas och levereras i förhållandevis stora volymer -> kortare väntetid. Det kombinerat att det verkar vara det bästa kortet att deshrouda utan att behöva såga av eller böja något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Kopplat in korten med separata kablar? Rensat de gamla drivrutinerna med DDU först innan du installerade de nya? Har du testat pressa kortet med ett stressprogram istället för ett spel (kan ju vara spelet som har problem)?

Japp! Men jag testade att köra DDU en runda till nu och det verkar faktiskt ha hjälpt! *Tar i trä*

Får se om det håller i sig!

Edit: Nope, hände igen i ett annat spel. Blir garantiärende på den här tror jag.

Edit 2: Undrar om det kan vara något som blir överhettat kanske. Blir nog rätt toasty där inne och GPUn sitter ju över fläkten på moderkortet... Morgondagens upptäcktsfärd...

Visa signatur

Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad "Under behandling" betyder på Elgiganten? Står det under min 3080 order medans det står "reserverad" under min 5900x order.

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Lämnade in mitt 3090 msi trio x nyss och mitt nya asus strix 3090 oc sitter nu i burken. Väntar bara på vattenblocket nu!

coil whine på Msi?

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Sista dragning innan jag tar helg och tömmer skallen (hade mardrömmar om AMD CPU och orders inatt 😅)

ASUS
****RTX 3090****
ASUS ROG RTX 3090 OC
nästa vecka: Backorder kommer tömmas (om det inte rasar in massa order nu då)
Veckan därpå: stort lass till

ASUS TUF RTX 3090 OC
Kommer små slattar, men vi kommer börja beta av Oktober orders när de landar.

***RTX 3080****
ASUS ROG RTX 3080 OC
Nästa vecka: halva 15:09 kön kommer betas av
Veckan därpå: Alla 15:10 bör täckas

ASUS TUF 3080 OC
Nästa vecka: Stort lass! väntar med att gå ut med mer tills vi har tagit en chunk till datorer som behöver kortet.

ASUS TUF 3080
Nästa vecka: 5st
Veckan därpå: 2st

********RTX 3070*******
Dual OC: majoriteten kommer bearbetas nästa vecka (beställt 4 nov och bakåt)

Strix: finns att köpa nu, mer kommer nästa vecka

Varför beställde man icke oc.
Suuuuuck. Kom igen nu Asus.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Skrivet av Blackwizard:

Varför beställde man icke oc.
Suuuuuck. Kom igen nu Asus.

Varför beställde man på Komplett... Får väl se om man får något kort i november.

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

coil whine på Msi?

Nej det var oöppnat, en gardering bara.

Permalänk
Medlem

1st Palit GeForce RTX 3080 GameRock 10G i Malmö.

https://www.webhallen.com/se/product/327274-Palit-GeForce-RTX...

Edit: borta nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Tack. Tänker att nvidia måste väl ha någon form av kvalitetskontroll och problemen med de billiga kretsarna löstes väl med drivrutiner. Orkade inte vänta på 3080 tuf non oc från inet.

Felstavning
Permalänk
Skrivet av anonentusiast:

Jag har gett upp. Kommer vänta och see om det kommer en 3080 Ti med 20GB. Annars går jag med en 6900 XT

3080ti är väl bekräftat?

Permalänk
Skrivet av adde76:

1st Palit GeForce RTX 3080 GameRock 10G i Malmö.

https://www.webhallen.com/se/product/327274-Palit-GeForce-RTX...

Edit: borta nu!

Det var jag som hoppade på den, vi får se om den tilldelas mig. Har en 1070 i burken just nu, är det ngt man ska tänka på innan man installerar den nya? Är det bara sätta in kortet eller ska man installera om drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cant_feel:

Det var jag som hoppade på den, vi får se om den tilldelas mig. Har en 1070 i burken just nu, är det ngt man ska tänka på innan man installerar den nya? Är det bara sätta in kortet eller ska man installera om drivrutiner?

Då det är Nvidia så är det bara att smälla in och köra, byter man mellan Nvidia/AMD bör man först avinstallera gamla drivrutinen däremot.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Då det är Nvidia så är det bara att smälla in och köra, byter man mellan Nvidia/AMD bör man först avinstallera gamla drivrutinen däremot.

Jag hoppas verkligen att webbis betalar övertid till dig när du sitter här och hjälper oss så mycket som du gör. Tack så hemskt mycket Patrik! La min beställning på en 5900x hos webbis och ingen annanstans pga allt du har gjort för oss.

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet något om:
KFA2 GeForce RTX 3090 SG 24GB ?

Är det ett bra kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Någon som vet något om:
KFA2 GeForce RTX 3090 SG 24GB ?

Är det ett bra kort?

Min dator kraschar med det kortet. Men jag tror att det kan vara överhettning av någon komponent då jag inte har det bästa luftflödet.

Det är säkert ett okej kort, men jag får intrycket av att kylaren är lite klen och potentialen för överklockning är nog rätt låg då power limit inte går högre än 100% (350W). Det är definitivt ett "billigt" kort.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mickur:

Min dator kraschar med det kortet. Men jag tror att det kan vara överhettning av någon komponent då jag inte har det bästa luftflödet.

Det är säkert ett okej kort, men jag får intrycket av att kylaren är lite klen och potentialen för överklockning är nog rätt låg då power limit inte går högre än 100% (350W). Det är definitivt ett "billigt" kort.

Okej, då kanske man inte ska köra på det då. Är less på att vänta på ett 3080 så tänkte slå till på ett 3090 och sikta på att ha det i 4år istället för i 2år som jag gjorde med 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Okej, då kanske man inte ska köra på det då. Är less på att vänta på ett 3080 så tänkte slå till på ett 3090 och sikta på att ha det i 4år istället för i 2år som jag gjorde med 3080.

Jag tänkte vattenkyla mitt, så om det är överhettning som är problemet så blir jag bara glad.
Sen så måste ju alla 3090 göra sig av med värmen på något sätt, så jag hade kanske haft samma problem med andra kort också. Svårt att säga.

Visa signatur