Permalänk
Medlem

AMD eller NVIDIA

Sitter idag på:

- Acer predator xb271hk 4k & 60hz G-sync
- i7 8700k
- rog 1080
- 32gb ram

Kommer köpa/beställa nytt grafikkort på black friday.

Frågan är vilket? Vill köpa ett som har hyffsat pris/prestanda. 3070, 3080 eller 6800XT.

Men är tveksam till AMD för 2 anledningar. Amd+intel i7? Får inte ut 100% av gpu?
Och att jag sitter på en G-sync skärm,(kanske inte spelar någon roll alls då jag troligtvis kommer få över 60fps? Eller vill man fortfarande ha g-sync?

Hur hade ni gjort/tänkt?

Använder endast till spel.

Lirar Call of duty för det mesta.

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem

Den där skärmen har en hårdvaru G-sync modul. Så för att kunna använda dig av g-sync funktionaliteten så behöver du ett kompatibelt grafikkort - dvs ett kort från Nvidia. Det är ju knappast något absolut måste att kunna använda sig av g-sync, men det kan säkert vara trevligt.

Om du lirar i 4k (vilket verkar sannoligt då du har en 4k skärm) så är ju ett 3080 (eller motsvarande från AMD) inte fel.

I ditt fall så had jag nog satsat på ett RTX 3080 kort - om du kan få tag på ett. Både 3070 och 3080 är ju viss bristvara idag, och det kommer antagligen 6800XT också att bli när det släpps.
Räkna inte med att kunna få tag på något av de senaste grafikkorten på Black Friday dock. Om det överhuvudtaget finns några RTX-3000 eller Radeon 6000 kort på rea på BF, så kommer de att sälja slut på fem sekunder max.

Permalänk

Det kan ändå vara trevligt med g-sync på sikt, eller t.o.m. nu direkt kan du sätta max-FPS till 57 och använda g-sync så slipper du både v-sync och tearing. Men det är klart gångbart att spela med v-sync istället om du köper kort från AMD eller om du är okej med tearing går väl det också. V-sync innebär dock ytterligare 16.7ms (1 frame vid 60hz) display lag.

Jag sitter i en liknande båt där jag har en g-sync/ULMB-skärm. Båda kräver Nvidia och jag är inte villig att överge ULMB. Mitt alternativ är att jag köper ny skärm om jag vill köra på AMD, och så säljer jag nuvarande skärmen. Men det blir förstås en extra investering, något du kanske inte är sugen på.

Det större problemet ser ändå ut att bli tillgången. Jag beställde ett RTX 3090, 30 minuter efter säljstart, och jag får det som tidigast i januari. Du kommer kanske få nöja dig med vad du lyckas få tag på.

Gällande AMD+Intel, det kan eventuellt kvitta om det bara är fråga om typ 2-7% extra fps beroende på spelet. Du får se vad de säger här på SweC och andra reviewers som GamersNexus när korten väl släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Det kan ändå vara trevligt med g-sync på sikt, eller t.o.m. nu direkt kan du sätta max-FPS till 57 och använda g-sync så slipper du både v-sync och tearing. Men det är klart gångbart att spela med v-sync istället om du köper kort från AMD eller om du är okej med tearing går väl det också. V-sync innebär dock ytterligare 16.7ms (1 frame vid 60hz) display lag.

Jag sitter i en liknande båt där jag har en g-sync/ULMB-skärm. Båda kräver Nvidia och jag är inte villig att överge ULMB. Mitt alternativ är att jag köper ny skärm om jag vill köra på AMD, och så säljer jag nuvarande skärmen. Men det blir förstås en extra investering, något du kanske inte är sugen på.

Det större problemet ser ändå ut att bli tillgången. Jag beställde ett RTX 3090, 30 minuter efter säljstart, och jag får det som tidigast i januari. Du kommer kanske få nöja dig med vad du lyckas få tag på.

Gällande AMD+Intel, det kan eventuellt kvitta om det bara är fråga om typ 2-7% extra fps beroende på spelet. Du får se vad de säger här på SweC och andra reviewers som GamersNexus när korten väl släpps.

Tack för grymt svar! 👌

Är det inne i spelet man sätter max fpsen? Och blir 57 någon sweet spot? Elr räcker det så länge det är under 60? För tillfället kör jag ju nerskalat till 1440p pga rog 1080 kort bara, och får runt 65-80fps. Provade klicka i v-sync här om dagen och det kändes väldigt bra. Ska prova senare att klicka v-sync off och slå på g-sync med max fps 57 som du sa, se om det blir ännu bättre.

Angående tillgång till kort, så e jag väl medveten med lagerbristen på alla nya kort. Trist som fan, men inget att göra åt saken. Får se om det blir något beställt på BF eller vänta tills mellandagarna. Vill även se lite mer reviews på amd korten som du nämnde. Helt sjukt att du måste vänta tills januari?! Lider med dig, på en sån stor investering!

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk

@Morrreee
57fps baseras på tester från BlurBusters där de testat vad som fungerar bäst, vilket är att sätta en begränsning på 3 fps under skärmens refresh rate. Kan rekommendera att du läser igenom den här sidan för optimala inställningar:
https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Som det står där, om det inte finns en framerate limiter i spelet så får du använda t.ex. RTSS som kommer med MSI Afterburner.
I RTSS kan du sätta en framerate limiter i specifika applikationer eller globalt om du inte vill behöva pilla med olika inställningar för olika spel. Om du inte har en framerate limiter så kommer inte g-sync fungera optimalt.

Både g-sync och v-sync tar bort tearing i bilden, men fördelar med g-sync är:
1. Mindre display lag jämfört med v-sync (du ser på skärmen vad som händer lite tidigare än med v-sync, så du har mer tid att reagera) även när du kan hålla konstant framerate.
2. Om framerate går ner under din skärms refresh rate och du använder V-sync så är det som om du gick hela vägen ner till 30 fps, vilket ger mer latens och kommer kännas hackigt. G-sync å andra sidan, om din framerate går ner, så kommer din skärm att synka upp och du kommer inte kunna märka någon skillnad i latens eller bildflyt, om inte framerate går ner väldigt mycket och plötsligt.

Jag skulle säga att G-sync är som bäst när man använder en högupplöst skärm och du inte kan nå stabila framerates, vilket brukar vara fallet när du spelar i 4k. Du kan ju t.o.m. testa att spela i riktig 4k med G-sync aktiverat. Du får känna efter om det är värt det med skarpare grafik eller inte, men för just Call of Duty är det nog bättre om du kör med dina nuvarande inställningar, låser framerate till 57fps och aktiverar G-sync.

Permalänk
Medlem

@Galadhnen

Okej, väldigt bra sida om g-sync, gillart!

Har testat 4k, men det flyter inte på så bra. Men ikväll blire lite tid för spel, och kommer prova direkt att följa deras rekommendationer angående g-sync inställningar! Ska bli kul att se! För nu när du skrev angående v-sync, det där med input lag, så kände jag att jag var efter i varje situation, men skakade på huvudet och tänkte: "äsch, har väl bara en dålig dag" hahah!

Tack igen! På återseende!
👍

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk

@Morrreee
Ser fram emot att höra hur det känns med nya inställningarna. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

@Morrreee
Ser fram emot att höra hur det känns med nya inställningarna. ^^

Tror jag hittade en sweetspot igår på 2560x1600p Fullscreen mode, V-sync off, satt all fps ner till 57, (Ingame, lobby, menyn). Dock står den på 59? ^^

I Nvidia Control panel har jag Verticalsync på 3d blablabla nånting. Fanns: På, Av, Snabb och 3d inställningen. Provade lite av varje, och tror 3d inställningen funkade bäst. Vet ej om det är något mer man kan göra. Men får funka tills jag uppgraderar grafikkort.

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk

@Morrreee
Kul att höra!
Lite märkligt att det står att du har 59fps. Om så är fallet så kan det medföra lite mer latens, så se kanske om du kan sätta 57fps som maxgräns i Nvidia Control Panel istället. Eller som sagt om du installerar MSI Afterburner så får du RTSS med det, och då kan du både göra en lätt överklockning av grafikkortet (eller åtminstone höja strömbudgeten om du inte vill pilla så mycket) och sedan sätta framerate limiters i RTSS.

Oavsett, kul att du hittat inställningar du är nöjd med!