Apple Macbook Air med M1 imponerar i första resultat

Permalänk

Ser onekligen väldigt lovande ut med den lilla info vi har till hands.

Är det nu jag ska fälla en liten tår för att nyss ha införskaffat mig en ny 4800U-laptop? Förvisso runt 12 000 kronor billigare än motsvarande konfiguration i Macbook, men den åker säkert på rikligt med prestandasmisk också.

Permalänk
Medlem

Ett annat stort problem med mac för mig är de enda jag är intresserade av kostar ca 80-100 tusen kan ju bygga en bättre dator för 30tusen på pc fronten är totalt ointresserad av bärbart så i nuläget helt ointressant, men som jag skrivit förut när de släpper sin 12 kärniga så kan det ju bli nåt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

Ett annat stort problem med mac för mig är de enda jag är intresserade av kostar ca 80-100 tusen kan ju bygga en bättre dator för 30tusen på pc fronten är totalt ointresserad av bärbart så i nuläget helt ointressant, men som jag skrivit förut när de släpper sin 12 kärniga så kan det ju bli nåt.

Om man vi tar de exklusiva macar och jämför emot pc, så ska man självklart jämföra det man själv gör på datorn. Vissa hävdar att Apple är prisvärd för videoredigering för deras Final Cut är så bra etc. Det kanske stämmer, men för oss som köper dessa kraftullare datorer av andra anledningar är detta ej det avgörande.

Skrivet av Oh Geesus:

Ser onekligen väldigt lovande ut med den lilla info vi har till hands.

Är det nu jag ska fälla en liten tår för att nyss ha införskaffat mig en ny 4800U-laptop? Förvisso runt 12 000 kronor billigare än motsvarande konfiguration i Macbook, men den åker säkert på rikligt med prestandasmisk också.

Ja, du kommer störtgråta varenda gång du öppnar ett benchmarkprogram. Ett råd är ta bort så att alla benchmarkprogram inte automatisk startar en test vid uppstart av datorn.
Med detta sagt så om man ska gråta för ett felköp och det har kommit en bättre produkt, så måste produkten vara bättre för det man gör. Och det är helt individuellt beroende på vad man gör vid datorn och vad man har för krav.

Om jag själv nyss hade köpt en 13" Microsoft Surface Laptop 3 för 16 000kr
www.webhallen.com/se/product/308276-Microsoft-Surface-Laptop-...
Där syftet bara var att ha som en ren klient, mest webbläsare, lite Office etc. Så hade jag känt mig mycket mindre nöjd med mitt köp efter denna Macbook M1 släpptes. Då Apples datorer tom är billigare.

Det är för övrigt den och liknande datorer som Macbook bör jämföras med. Där väldigt många inte skulle köpa Microsoft Surface Laptop 3 oavsett, då det är en produktsegment som inte tilltalar oss. (svindyr pytteliten dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Windows datorerna för 3500kr är skärp. Vill man ner till 13" så är det mest dyra man har att välja på, väljer man standardstorlek 15,6" så finns det flera. Det är ett intressant fenomen att det som vi övriga kallar för standardstorlek är för stort för väldigt många inom Apple världen. Det gäller både mobiler, laptops, skärmar, möss you name it.

Jag skulle säga från runt 6500kr börjar de första vettiga alternativen som denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da... Där den för väldigt många är betydligt sämre än en ny Macbook Air på alla sätt och vis.

Angående pris så 12k är inte mycket för en dator. Den billigaste vettiga iPhonen i standardstorlek kostar väl runt 13 000kr. Och laptoppen har många i många år.

För mig handlar köp bara om att det är mycket pengar att lägga ut 20 000kr på en portabel surfdator och jag sparar pengar till annat. Jag tar istället med mig min klumpiga bärbara när jag åker ut, inte helt optimalt, men jag sparar pengar.

Det borde bero på vad man har för krav/behov, min laptop för 3500:- är säkert skräp för många men för någon som bara surfar och betalar räkningar osv så duger den med 14" IPS, intel i3 och ssd. Jag har den bara som extra dator och något att ta med mig vid behov om jag reser.

Men vad vet jag egentligen vanliga Svenson köper ju som du säger Iphones för 13k+ utan att blinka vilket jag inte kan förstå då jag aldrig köpt en mobil för över 4k så att köpa en Macbook för 12k+ kan ju anses billigt :).
Det är väl jag som är udda som är så sjukt noga när jag köper vardagselektronik att inte köpa dyrare saker än jag verkligen behöver även om jag har råd.
Kompisar undrar ofta hur jag kan ha råd med alla mina hobbies och intressen, svaret är enkelt jag köper inte dyra mobiler eller Apple produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Intressant att jämföra emot en bättre laptop med Intel Core i7-10850H 6 cores @ 5.10 GHz,
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/4674847?baseline...
Där Apples vinner i princip allt:

Problemet är dock all denna prestanda vad ska man ha den till? Majoriteten av personerna som vill ha "hög prestanda" är för för spel. Där folk hela tiden när nya processorer säger att de ej bryr sig om benchmark utan vill se fps i nya titlar. Och personer då avråder köp av vissa processorer, för även om de har potential att prestera bättre så presterar de ej bättre i spel.
Tar man de som kör mer krävande. . Så blir det att vänta in den stora Macbook Pro som snart kommer om man vill köra Apple, för 16GB ram sätter inte små käppar i hjulet.
Sist så har vi Apple affärstänk där de låser in systemet. Kommer det bli enkelt att slänga in ett Nvidia 3080 grafikkort och efter något år byta till ett annat osv? Om inte, så blir inte de stationära datorerna ett alternativ för väldigt många som hänger här. I nästan alla datorköptrådar så pratar folk om att de köper en processor som ska stå sig väldigt länge även till nästa grafikkortsbyte.

Däremot ser jag en stor målgrupp som är studenter som vill ha en laptop med alla dessa bra egenskaper som ej behöver radas upp igen.

*edit*
Jag tänker tillbaka till då AMD lanserade första Ryzen. Den hade imponerande multitrådprestanda, men otroligt många sa att det inte vad det viktiga utan enbart spelprestanda och spel nyttjar ej många kärnor. Nu när Apple också levererar en imponerande processor, så är den en så otroligt bra köp för dessa datorer presterar så otroligt bra i spel eller hur var det nu visan gick?

*edit2*
Min poäng är att Apple M1 processor är riktigt imponerande. Men det är en väldigt liten skara som faktisk kan utnyttja denna prestanda på processorn till det de vill göra vid datorn och AMD och Intel cpuer idag är en flaskhals.
Det finns självklart en grupp och det är de som är ute efter en ultraportabel, bra batteritid osv...

Apple har aldrig haft som målgrupp de som vill bygga ihop sin egen dator och gamers. Det finns dock många studenter och professionella användare som föredrar Apple och absolut vill ha och kan använda prestandan i M1.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Intressant att jämföra emot en bättre laptop med Intel Core i7-10850H 6 cores @ 5.10 GHz,
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/4674847?baseline...
Där Apples vinner i princip allt:

Problemet är dock all denna prestanda vad ska man ha den till? Majoriteten av personerna som vill ha "hög prestanda" är för för spel. Där folk hela tiden när nya processorer säger att de ej bryr sig om benchmark utan vill se fps i nya titlar. Och personer då avråder köp av vissa processorer, för även om de har potential att prestera bättre så presterar de ej bättre i spel.
Tar man de som kör mer krävande. . Så blir det att vänta in den stora Macbook Pro som snart kommer om man vill köra Apple, för 16GB ram sätter inte små käppar i hjulet.
Sist så har vi Apple affärstänk där de låser in systemet. Kommer det bli enkelt att slänga in ett Nvidia 3080 grafikkort och efter något år byta till ett annat osv? Om inte, så blir inte de stationära datorerna ett alternativ för väldigt många som hänger här. I nästan alla datorköptrådar så pratar folk om att de köper en processor som ska stå sig väldigt länge även till nästa grafikkortsbyte.

Däremot ser jag en stor målgrupp som är studenter som vill ha en laptop med alla dessa bra egenskaper som ej behöver radas upp igen.

*edit*
Jag tänker tillbaka till då AMD lanserade första Ryzen. Den hade imponerande multitrådprestanda, men otroligt många sa att det inte vad det viktiga utan enbart spelprestanda och spel nyttjar ej många kärnor. Nu när Apple också levererar en imponerande processor, så är den en så otroligt bra köp för dessa datorer presterar så otroligt bra i spel eller hur var det nu visan gick?

*edit2*
Min poäng är att Apple M1 processor är riktigt imponerande. Men det är en väldigt liten skara som faktisk kan utnyttja denna prestanda på processorn till det de vill göra vid datorn och AMD och Intel cpuer idag är en flaskhals.
Det finns självklart en grupp och det är de som är ute efter en ultraportabel, bra batteritid osv...

Tja vad ska man ha det till?

Då det är en systemkrets med funktioner som alla Apples kommande datorer kommer inkludera samt det redan idag finns standardfunktioner i MacOS/iOS som kan accelereras m.h.a. NEON (SIMD i ARM, 128-bits likt SSE på x86), GPGPU (Metal Compute är minst lika enkelt som CUDA och OneAPI för GPGPU, skillnaden mot de andra två är att alla system som kör MacOS/iOS har stöd) samt NPU (bl.a. bild- och videoredigering använder allt mer AI för att utföra vissa moment).

M1 har en väldigt bra potential att utmana dyrare och betydligt mer effekthungriga PC-system i absolut prestanda runt de saker som kan accelereras av sådant M1-kretsen har integrerat.

Programutveckling är ett annat exempel. Det är ett fall som delvis kan skala riktigt bra med CPU-kärnor, men där det inte finns någon möjlighet att accelerera det hela m.h.a. GPGPU, NPU eller liknande. Det är något som kan vara extremt krävande, och där tyvärr enda sättet att göra saker snabbare är att göra CPU-delen snabbare. För egen del är största flaskhalsen enkeltrådprestanda, i lite mer komplicerade fall blir det väldigt frustrerade att köra "test-driven-development" när tiden att göra ett inkrementellt bygg (köra nytt test eller verifiera en fix) tar ~10s.

10s kanske inte låter så illa, men det är något man helst vill ska hända omedelbart. Tänkt själv hur irriterade det skulle vara att surfa om det tog 10s att hoppa mellan sidor hela tiden...

Har just nu två separata setup. 3900X maskinen används för att bygga hela system från scratch, t.ex. byggtest, systemtest etc. Har sedan en NUC för normal utveckling, detta då denna har bättre perf/kärna mot 3900X maskinen. Jobbar mot båda från en laptop, med M1 kan jag skippa NUC:datorn och köra utvecklingen lokalt med högre prestanda.

Även om många laptops skyltar med ~10 timmars batteritid så är det få som når dit i praktiken, vilket betyder att man inte riktigt har en hel dags batteri. Med 18-20 timmar listad batteritid når man rimligen över 10 timmar även i "riktig" användning, så tror MBA blir prefekt för dessa.

Har kanske lite svårt att se poängen med MBP. Verkar vara rätt liten skillnad i prestanda mellan MBA och MBP, den förra är billigare och lättare vilket normalt är positiva egenskaper för bärbara. Kanske finns någon som gillar MBP "touch bar", för egen del är det något som hållit mig ifrån en ny MBP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Det borde bero på vad man har för krav/behov, min laptop för 3500:- är säkert skräp för många men för någon som bara surfar och betalar räkningar osv så duger den med 14" IPS, intel i3 och ssd. Jag har den bara som extra dator och något att ta med mig vid behov om jag reser.

Utan att veta mer om din dator, så låter den som ett fynd för mig! IPS, i3 och SSD brukar först återfinnas i datorer runt 8000:-, men det kan bero på att jag främst tittar på ultrabooks.

Bortsett från en 10 år gammal iMac, så har jag och min sambo bara mobiler, pekplattor och laptops här hemma. Min snabbaste dator är just nu min Dell XPS 13. Tänkte att "nu tar jag i så att jag kräks" gällande prestanda med i7:an, men då många program fortfarande mest kör Single Core samt belastar iGPU:n, så fick jag aldrig det önskade prestandalyftet. Där hoppas jag på Apple och M1, som nu har all möjlighet i världen att komma med moderna applikationer som är anpassade för fler kärnor från start. Hur mycket snabbare deras GPU är jfm min nuvarande iGPU vågar jag knappt drömma om.

Drömmer om att kunna redigera 4k videos i realtid samt använda datorn utan att den blir brännhet. I Geekbench når min laptop 100 grader innan den tuppar av (slutar bursta).

Min enda tröst nu är att jag endast betalade 9990:- (inkl. moms) för min Dell XPS 13, då den knappt är värd mer. Det är "Developer Edition", vilket gjorde att den kom förinstallerad med Ubuntu istället för Windows.

Permalänk
Skrivet av icucode:

Apple har aldrig haft som målgrupp de som vill bygga ihop sin egen dator och gamers. Det finns dock många studenter och professionella användare som föredrar Apple och absolut vill ha och kan använda prestandan i M1.

Självklart och kunna använda prestandan är missvisande. Såvida inte allt på en klient sker på ett ögonblick omärkbart så känner användaren av bättre prestanda och där är vi långt ifrån.
Min poäng är dock att det är ytterst få användare som på en ej ultraportabel dator ser några fördelar med den ökade prestandan i M1 när det kommer andra flaskhalsar istället som val av GPU.

Angående gamers så är det för konsumenter ofta inte en ja eller nej fråga om man spelar på datorn. Det är därför Hedt klassen har för de flesta varit ett så dåligt val. Mainstreamcpuerna hade ej den prestanda de behövde, Hedt var svindyr och presterade uselt i spel. Vad ska de köpa? Ska de köpa 2st olika svindyra datorer för att kunna utföra båda uppgifterna?
Nu kommer Apples Macbook 13" M1 prestera bra i spel vad jag har förstått så för just denna dator är det inte ett så stort problem, men jag tänker när processorn kommer in i desktops mer än den enkla macmini

Samma svar gäller till Yoshman, han kan rada upp mängder av saker som gäller för just honom. Men han är en minoritet.
Där min poäng är skitbra med supersnabb dator, vid den ultraportbla visar M1 sin rätt. Kommer vi upp mot workstationklassen som Apple ej ännu har lanserat, så blir det en supersnabb cpu som ytterst få kan utnyttja för att få bättre prestanda då andra hinder som GPU m.m sätter käppar i hjulet.

Skrivet av Yoshman:

Tja vad ska man ha det till

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Oh Geesus:

Ser onekligen väldigt lovande ut med den lilla info vi har till hands.

Är det nu jag ska fälla en liten tår för att nyss ha införskaffat mig en ny 4800U-laptop? Förvisso runt 12 000 kronor billigare än motsvarande konfiguration i Macbook, men den åker säkert på rikligt med prestandasmisk också.

Den vill jag köpa, vilken modell har du?

För en 4800U laptop lär rimligen kosta 10k-11k. Enda sättet att komma över 22k - 23k med MBA är 16 GB RAM, 2 TB HD (verkar som disken ska vara bland det snabbaste som existerar) och "retina"-skärm. Skärmen tror jag många missar när de jämför Apple mot PC, det är tyvärr en av de första sakerna det sparas in på medan Apples bärbara ligger i topp på den punkten (och finns inga val här).

Steve Jobs försvarande tidigt att Apple inte hade några bärbara under $1000 (senare har ändå MB legat under den gränsen), de kunde helt enkelt inte se hur man skulle kunna bygga en dator för mindre, där inte minst en komponent var rejäl undermålig.

Just skärmen verkar vara den komponent som kan göra MBP vettig över MBA. Båda har samma upplösning, 2560x1600, men MBP har en ljusstarkare panel där även andra aspekter är bättre. I det tester jag läst har MBA en panel som drar jämnt t.ex. Dell XPS och Microsoft Surface (som både ligger i topp sett till skärmen, är väldigt nöjd med just skärmen på min Surface Pro 4), MBP ligger ett snäpp ovanför detta.

Mitt största klagomål med MBP/MBA har under hela "butterfly"-tiden varit tangentbordet (i de senaste modellerna verkar Intel ha pushat effekten lägre än vad Apples design tål, egentligen Apples fel då de borde valt en mindre törstig CPU-modell). Finns de som gillar det, men givet att Apple gått tillbaka till sin tidigare design lär de ha varit i minoritet. Här får man ge Microsoft en eloge för deras Type-cover, rankar det som bästa tangentbordet i klassen "vi offrar allt bara det blir tunt".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

För de som kör eller kommer köra Big Sur, finns lite ändringar i Apples spionprogramvaror, Apple skickar okrypterad data.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Ja man kan utföra allt sitt arbete vid en Mac idag och jag ser allt fler på mitt jobb som går över och kör Mac. Visst de har lite mer strul med vissa MS appar men det är bra nog.
Däremot så har jag svårt att se hemanvändare som bara surfar och betalar räkningar köpa en Mac för minst 12k när de kan få en windows dator för 3500:- som klarar det tillräckligt bra.

Nej då är det lämpligare med en iPhone eller iPad för de behoven.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Den vill jag köpa, vilken modell har du?

En Lenovo Yoga Slim 7 med 16GB RAM och 1TB SSD. Köpte den för runt 6500 kr.

Måste säga att med "motsvarande konfiguration" så menade jag bara i rent lagrings- och minnesutrymme, utan att reflektera vidare. Det finns nog många andra variabler som gör Macbooken bättre på alla sätt och vis, sen om den är <10 000 kronor bättre återstår väl att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Geesus:

En Lenovo Yoga Slim 7 med 16GB RAM och 1TB SSD. Köpte den för runt 6500 kr.

Måste säga att med "motsvarande konfiguration" så menade jag bara i rent lagrings- och minnesutrymme, utan att reflektera vidare. Det finns nog många andra variabler som gör Macbooken bättre på alla sätt och vis, sen om den är <10 000 kronor bättre återstår väl att se.

Kan du länka till den aktuella modellen hos en ÅF? Vore kul att tita på exakt innehåll. 6500 kr låter extremt bra för dom komponenterna.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Geesus:

En Lenovo Yoga Slim 7 med 16GB RAM och 1TB SSD. Köpte den för runt 6500 kr.

Måste säga att med "motsvarande konfiguration" så menade jag bara i rent lagrings- och minnesutrymme, utan att reflektera vidare. Det finns nog många andra variabler som gör Macbooken bättre på alla sätt och vis, sen om den är <10 000 kronor bättre återstår väl att se.

Den har väl dock ett rekommenderat pris på runt 11-12k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Den har väl dock ett rekommenderat pris på runt 11-12k?

Jaha, då haltar ju jämförelsen REJÄLT.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Jaha, då haltar ju jämförelsen REJÄLT.

Precis. Och Apple har i princip alltid varit prisvärdiga om man är ute efter en ultrakompakt dator med bra kvalite.
Orsaken till detta är flera, jag själv tror mycket på att konsumentmarknaden av dyra såna pc är dåligt så det blir liten konkurrens. Det som finns är mest riktigt dyra maskiner som Microsoft Surface, Lenovo X1 Carbon m.m.

Problemet med priset är dock när man vill gå upp i storlek, exakt samma sak gäller det mobiltelefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Där min poäng är skitbra med supersnabb dator, vid den ultraportbla visar M1 sin rätt. Kommer vi upp mot workstationklassen som Apple ej ännu har lanserat, så blir det en supersnabb cpu som ytterst få kan utnyttja för att få bättre prestanda då andra hinder som GPU m.m sätter käppar i hjulet.

Du får ha lite längre tidshorisont, vi har hittills inte haft problem att hitta på användningsområden för mer prestanda..., så ge oss mer prestanda så kommer vi hitta på användningsområden tills vi uppnått star trek nivå på våra datorer!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Du får ha lite längre tidshorisont, vi har hittills inte haft problem att hitta på användningsområden för mer prestanda..., så ge oss mer prestanda så kommer vi hitta på användningsområden tills vi uppnått star trek nivå på våra datorer!

Du missförstår mig. Behov av snabbare cpuer finns alltid, men det finns andra flaskhalsar.
För en stor majoritet på forumet så är det inte cpun som är den största flaskhalsen i deras system.

Så det jag menar är att processorn M1 är riktigt imponerande, men såvida man ej kan använda den till det man vill, så blir det mer en imponerande processor. Där jag personligen skitgärna skulle vilja ha en Apple Air M1, men jag skulle ännu hellre vilja ha ett presentkort för motsvarande peng på systembolaget. Skämt åsido, poängen är att jag anser Apple Air M1 har sina användningsområden där den är riktigt grym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

För de som kör eller kommer köra Big Sur, finns lite ändringar i Apples spionprogramvaror, Apple skickar okrypterad data.

Man bör nog läsa på hur säkerhet fungerar på alla system nuförtiden innan man ens drar slutsatser av det där.

Code signing har alltid ocsp-slagningar till exempel annars kan man inte validera om certet är revokerat. Detta måste köras vid varje gång binären startas för att öht ha en funktion. Applocker i windows är motsvarande.
Din webbläsare gör samma sak för varje https-anslutning du gör också btw.

Validera hash för binärer som körs är samma sak som alla antivirusprogram gör.
Även webbläsare gör detta för sidor och filer. Chrome scannar till och med disken...

Detta är naturligtvis inte kul ur ett privacy-perspektiv men datorsäkerhet och privacy går inte alltid hand i hand. I fallet av säkerhet på klienten så måste man därför välja hos vem man lägger trusten.

Dessa funktioner är heller inte nytt i Big Sur...
Finns i tidigare versioner av OS X, Windows etc.

Även i linux där code signing eller endpoint-skydd används.

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Kan du länka till den aktuella modellen hos en ÅF? Vore kul att tita på exakt innehåll. 6500 kr låter extremt bra för dom komponenterna.

Den dyrare av de två: https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/yoga/yoga-slim-series/Yo...

Skrivet av Chibariku:

Den har väl dock ett rekommenderat pris på runt 11-12k?

Förvisso, men den har varit nere på de priserna tidigare, så det rekommenderade priset bör tas med en nypa salt. Ska noteras att jag hade lite studentrabatt så den var en tusenlapp dyrare utan, men runt 7500 kronor för de specsen får väl ses som ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Geesus:

Ska noteras att jag hade lite studentrabatt så den var en tusenlapp dyrare utan, men runt 7500 kronor för de specsen får väl ses som ganska bra.

Tror det är 14"-skärmen på 1920x1080 som drar ner priset. Försökte köpa en (beställde 3!) Lenovo C940 förra året, men gav upp efter att samtliga skärmar var under all kritik. Clouding, backlight bleeding, tryckskador och döda pixlar. Då var det ändå i Lenovos "premium"-segment.

Men att jämföra datorer genom storlek på RAM och SSD är lite som att jämföra bilar utifrån storlek på bensintanken och bagageutrymme. Helt plötsligt är en gammal Volvo V90 världens bästa bil

Permalänk
Skrivet av walkir:

Tror det är 14"-skärmen på 1920x1080 som drar ner priset. Försökte köpa en (beställde 3!) Lenovo C940 förra året, men gav upp efter att samtliga skärmar var under all kritik. Clouding, backlight bleeding, tryckskador och döda pixlar. Då var det ändå i Lenovos "premium"-segment.

Men att jämföra datorer genom storlek på RAM och SSD är lite som att jämföra bilar utifrån storlek på bensintanken och bagageutrymme. Helt plötsligt är en gammal Volvo V90 världens bästa bil

Haha, jag säger inte emot dig. Macbooken blir säkert en riktigt vass dator och jag hoppas kunna äga en någon gång, gärna när de har finslipat tekniken ytterligare. Just nu får mitt x86-härke duga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Geesus:

Just nu får mitt x86-härke duga.

Säger samma sak som dig! Har en Dell XPS 13 här med liknande skärm. Valde 1080p framför 4k för att få bättre batteritid.

Sneglar dock avundsjukt på min sambos MacBook 12" med "retina"-skärm och hoppas få uppleva det snart själv också 4k känns bortkastat på allt under 16".

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer, så var det inte så mycket att hojta om

Permalänk
Medlem

Det där är väl Apple A12Z, alltså det 2år gamla chippet från ipad pro som användes i utvecklingskitet?
Är ju en fantastisk score för ipad-cpun.

Edit:
Som jämförelse mellan A12 och A14 bör man kunna se här:
https://browser.geekbench.com/ios-benchmarks

Eller som här.
Verkar dykt upp en Mac mini som har 1740 i single score medan A12z får 1121.
https://browser.geekbench.com/macs/mac-mini-late-2020
Det är alltså 1,6x snabbare och skulle sätta en M1 på toppen i cinebench om dessa benchmarks är öht jämförbara i utfall mellan A12 och M1

Edit2:
Läste vilka CPUer som faktiskt jämförs med här.
Det är rätt fläskiga CPUer som drar en faktor 10 mer ström ser det ut som också.

Permalänk
Datavetare

Har sett lite mer information om Rosetta 2. Om den informationen stämmer är det positivt, man kör i så fall inte traditionell emulering utan det handlar egentligen om dynamiskt transformering där x86_64 instruktioner ersätts av ARM64 första gången något körs för att senare direkt köra ARM64. Det skulle kunna förklara varför man ändå når 50-70 % av native-hastighet.

Att x86_64 SoTR såg ut att fungera så väl kan också ha fått sin förklaring. Utöver att göra en engångsöversättning från x86_64 till ARM64 så analyseras också anrop till standardbibliotek och alla sådana anrops görs till native ARM64 varianterna. Emulerade spel kommer i så fall prestera väldigt nära "native" prestanda då de spenderar väldigt mycket CPU-tid i 3D-funktioner (Metal), vilket då betyder att de spenderar mesta tiden i kod som redan är ARM64 native.

Fortfarande är Rosetta 2 en tillfälligt plåster, men det kan fungera rätt bra i praktiken. QEMU kan göra liknande optimeringar, även om det handlar om mer normal emulering där. Likheten ligger i att QEMU också ersätter alla anrop till OS-funktioner med anrop till native versionen, så är ur den aspekten ett välbeprövad angreppssätt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vad är din poäng?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Hittade lite färskare resultat från MacBook Air:

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/4684945

Känns som detta ligger mer i linje med vad vi sett från MacBook Pro samt Mac Mini hittills.
Här finns Yoshmans post för Pro:n samt Mini:n:
#18725363

Här finns samtliga resultat för MacBook Air:
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/search?q=MacBookAir10%2C...

Här är en elak jämförelse mot min Dell XPS 13 i energisparläge (utan burst):
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/4716480?baseline...

Samt i "Best performance"-läget tills CPU:n når 100 grader:
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/4722977?baseline...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Utan att veta mer om din dator, så låter den som ett fynd för mig! IPS, i3 och SSD brukar först återfinnas i datorer runt 8000:-, men det kan bero på att jag främst tittar på ultrabooks.

Bortsett från en 10 år gammal iMac, så har jag och min sambo bara mobiler, pekplattor och laptops här hemma. Min snabbaste dator är just nu min Dell XPS 13. Tänkte att "nu tar jag i så att jag kräks" gällande prestanda med i7:an, men då många program fortfarande mest kör Single Core samt belastar iGPU:n, så fick jag aldrig det önskade prestandalyftet. Där hoppas jag på Apple och M1, som nu har all möjlighet i världen att komma med moderna applikationer som är anpassade för fler kärnor från start. Hur mycket snabbare deras GPU är jfm min nuvarande iGPU vågar jag knappt drömma om.

Drömmer om att kunna redigera 4k videos i realtid samt använda datorn utan att den blir brännhet. I Geekbench når min laptop 100 grader innan den tuppar av (slutar bursta).

Min enda tröst nu är att jag endast betalade 9990:- (inkl. moms) för min Dell XPS 13, då den knappt är värd mer. Det är "Developer Edition", vilket gjorde att den kom förinstallerad med Ubuntu istället för Windows.

Det är en HP pavilion som troligen låg på 5k i vanliga fall men kvaliten är märkbart plastigare och sämre kvalite än min HP elitebook jobbdator. Men den duger som nöddator, jag har en dator i varje del av huset istället för laptop/tablets .

Skulle jag köpa en riktigt fet/dyr laptop så hade jag garanterat valt en Dell XPS 13, storleken är perfekt och kvaliten ska ju va bra. Hade tagit den hellre än en Mac men det är mest för att jag trivs bättre med Windows än MacOS. Men det låter ju oroande att den blir så varm.

Men när man ser prestandasiffrorna du la upp så får man kanske tänka om

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Ortovox:

Det är en HP pavilion som troligen låg på 5k i vanliga fall men kvaliten är märkbart plastigare och sämre kvalite än min HP elitebook jobbdator. Men den duger som nöddator, jag har en dator i varje del av huset istället för laptop/tablets .

Skulle jag köpa en riktigt fet/dyr laptop så hade jag garanterat valt en Dell XPS 13, storleken är perfekt och kvaliten ska ju va bra. Hade tagit den hellre än en Mac men det är mest för att jag trivs bättre med Windows än MacOS. Men det låter ju oroande att den blir så varm.

Men när man ser prestandasiffrorna du la upp så får man kanske tänka om

Jag kör en Dell XPS 13 (2018) som jobbdator, och det är helt klart en av de bärbara datorer jag är mest nöjd med. Tunn, lätt, bra prestanda, schysst skärm och inga kvalitetsproblem så här långt. Men, min privata dator är en Macbook Pro 13" från sent 2013 (jag köpte våren 2014) som trots över 6,5 års trogen tjänst fortfarande är oförskämt bra.

Den dubbelkärniga Haswell-processorn börjar dock få väldigt svårt för att hantera modern videoströmning eller videobearbetning, och jag har trots det använt den hela året när vi jobbat hemifrån pga COVID. Om jag kan få en bärbar Mac med bättre prestanda/watt än motsvarande Wintel-PC och klart bättre batteritid är det en no brainer, men alla har vi olika preferenser!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas