När var sista gången du använde en optisk skivläsare i en dator?

Permalänk
Medlem

Det måste vara bra många år sedan. Har inte haft något behov av en sedan de behövdes för att installera om Windows.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte haft en DVD-läsare ansluten till datorn på över 10 år. Däremot hotswapar 3.5" och 2.5" enheter som usb-minnen och använder min bandspelare flera gånger varje vecka för att kopiera data.

Permalänk
Medlem

För två år sedan fick jag tag på ett gäng obskyra fiske och jakt filmer som inte finns att ladda ner.
Var tvungen plocka fram en gammal laptop med CD/DVD för att se dom.
Senast jag hade DVD installerad i datorn var 2014.

Jag saknar faktiskt skivor lite, det var ett bra lagringsmedium som man lätt kunde dela med sig av till vänner.
Det hörde till datorplatsen att det stod spindlar med skivor i hyllorna, fodral och lösa skivor överallt på bordsytorna.

Good old times!

Permalänk
Medlem

Måste nog vara 5-6 år sen minst. Inte sett behovet efter man gick över till 500mbit+ fiber. Dock satt den kvar i min gamla burk tills jag bytte chassi för en månad sen

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem

Oj. Pratar vi en intern 5.25" enhet så är det över 10år sedan.

Permalänk
Medlem

Sista? Nej, men senaste gången var härom veckan då jag rippade en BD till mkv för att ha en backup på min NAS för uppspelning via mitt privata nätverk.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Idag. Använder till backup och PRIVATKOPIERING (om än sällan - men vill inte ha originalskivor i bilen eller hos barnen).

Mycket bra lösning för extra backup. Ingen risk att molnlagring går fel eller trojaner kommer åt det man sparat på skivor i en byrålåda hos sig och svärföräldrarna.

Med tanke på hur många som har mediaspelare via nätverk, nas, eller liknande så antar jag att många fortfarande lägger över sina blurayskivor via datorn. Jag har dock blu-rayspelare kopplat till alla tv-apparater.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte minnas när jag senast använde en optisk skivläsare i en dator, men då har jag å andra sidan inte heller någon skivläsare installerad i datorn längre sedan flera år tillbaka.

Jag ser inga fördelar med optiska skivor. Det går snabbare att hitta och ladda ner det senaste från nätet än att leta fram skivan, för att inte tala om att själva Internetanslutningarna är så snabba numera. Bränna skivor har jag inte heller någon nytta med. Det går enklare att spara grejerna på hårddisk och/eller i molnet, eller använda USB-minne.

Ett användningsområde hade varit att bränna musik-skivor till bilen (Volvo S40 från 2008), men där kör jag istället ett bluetoothkit kopplat till AUX och kör på Spotify eller liknande, så det går bort för mig. Vet inte ens om bilen klarar av MP3-skivor.

Den enda skivläsaren i vårt hushåll som används regelbundet är skivläsaren i vår PS4, som ibland används för att spela DVD eller Blu-Ray-filmer, eller spela spel som man köpt på skiva. Köper bara grejer på DVD/Blu-Ray om de inte går att streama. I min frus PC sitter det en skivläsare som hon inte använt på flera år, och jag har någon fristående någonstans i förrådet om det behövs, men det har det ärligt talat aldrig gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Känns som de här är en generationsgrej

Tror inte alls det. Jag är gammal nog för att minnas hur imponerande det var när CD-läsare kom och ännu mer när det lite senare kom varianter man kunde bränna eget på. Hade nog hundratals skivor med diverse saker på när det var som mest. Men det var liksom uppåt 20 år sen. Under 00-talet började stora hårddiskar bli så pass billiga att lagring på optisk media helt enkelt inte var intressant längre. Det måste vara oerhört nischat att än i dag ha behov av sån lagring. Men inte alls generationsbundet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag tror det var 10 år sedan när jag försökte installera ett gammalt spel. Sedan dess har jag inte haft en skivläsare i någon dator.

Permalänk
Medlem

Inte så länge sen... en månad sen kanske. Använder för att ta in DVD och blu-rays till Plex.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

för ett par veckor sedan, på stationära burken med en dual core intel (jepp gammat skit) och jag försökte verkligen få att bota på USB innan med olika stickor och olika ålder på distrubitioner (tänkte om det var 64-bits stöd som det var strul med i startfasen) - inklusive 'idiotsäkra beprövade USB-stickor för boot' för att få igång en modern ubuntu - det gick faen bara inte och till sist resignerade jag kl. 0330 och bara 3.5 timmar kvar till jobbet - letade efter en obränd skiva - brände Iso:n och det startade upp.

ibland är CD/DVD med bränd skiva last resort när inget fungerar hur man än kelar och gullar med USB-stickorna - och förvånansvärt verkar det inte vara någon skillnad på en USB-DVD-läsare eller om det går via SATA - men är det USB-sticka, ja då kan det krångla hur mycket som helst ibland och på andra burkar fungerar det hur bra som helst...

Permalänk
Medlem

Använder min cd läsare / brännare lite då och då för att bränna lite skivor till vänner samt att jag installerar musik från mina vänner i datrorn

Permalänk

12-13 år sedan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Hm, XP möjligtvis. Så länge sedan.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Baserat på innehållet i lådan i förrådet så bör det varit 2008.

Inte saknat det en gång.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

Senast jag byggde en dator med optisk läsare var runt 2008 och det är tveksamt om jag använde den mer än någon enstaka gång.

Permalänk
Medlem

Två timmar sedan. Fast var nog inte sista.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon