AMD Radeon RX 6800 listas i europeiska butiker

Permalänk
Medlem

Hänga på låset!! Bli ett 6800XT av lagom märke!!! 5800X och X570 moderkort inkomande. Många X: 6800XT, 5800X, X570

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ujuj hur ska Moores Law Is Dead spinna detta :/ Stackarn!

Du för göra en översätt av konstaterade och skicka till honom

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

priserna sticker iväg :/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Kretsyta - Transistorer
505 mm² - 26,8 miljarder
340 mm² - 26,8 miljarder

Seriöst? Vet vi fortfarande inte antal transistorer på dessa?

Det är väl känt att det är 26,8 miljarder transistorer, vad som inte är känt är kretsytan. Kretsytan bör ju dock vara samma för alla "Big Navi"-kort, att kretsen i 6900 XT skulle vara större vore ju konstigt om den har samma antal transistorer.

Hur många transistorer 6800 och 6800XT sen har är väl mer av en filosofisk fråga, räknas transistorer som är avaktiverade? Och är det egentligen någon som bryr sig?

Permalänk
Medlem

Siktar på ett 6800xt även om prispåslaget var större än befarat.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

6800xt är rätt stort

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Precis som jag sa för en månad sedan. Bortsett från ett fåtal referens till msrp pris kommer det inte finnas AMD för under 7000:-. AMD hoppar på tåget och är inte ett dugg bättre än Nvidia. Nu för tiden konkurrerar dom inte ens med varandra då båda får sålt mer än dom kan tillverka. Kommer sitta kvar i båten och vänta på mitt 3070 för msrp.

Tror ärligt talat att AMD lagt krokben för sig själva. Dom har aldrig haft platsen som "lite dyrare premium" den har varit reserverad för Nvidia (tycka vad man vill om det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Så sade folk inför 3000-serien också. "Vänta, köp inte för uppenbart reducerat introduktionspris".

Jag säger tvärtom. Tips till generisk köpare: Vill du köpa korten för MSRP så HÄNGER DU FAN PÅ LÅSET DENNA GÅNG eller skyll dig själv

Eller så väntar man lite till och hoppas att priserna stabiliserar sig, vilket de troligtvis gör. Vi är fortfarande inne i introduktionshysterin när det gäller 3000-serien och lär vara där ett tag till. Snart kommer hysterin med RX6000-serien som varar ett tag till. Jag hade väntat någon månad om jag varit sugen på nytt.

Permalänk
Medlem

Kanske prisskillnaden blir lite större ner till 6800 (utan xt), för referenskorten var den rätt försumbar med avsevärt mindre prestanda.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Steve på Hardware Unboxed sa att han pratat med återförsäljare i Australien, och tydligen är tillgången "RTX3080-Terrible" :/

https://youtu.be/71zH0N8hrH0?t=504

Gäller att hänga på låset med andra ord.

australien är också sämsta marknaden på tillgång. Prio1 är usa prio2 eu, 3 japan, 4 china

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Tur att dollarn inte ligger på 10.50 längre!

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Så AMD kommer alltså inte subventionera AIB-kort så som Nvidia gjorde med 3080, är det bekräftat nu? Det här lär bli en mycket dyr historia..

"Vad kan du tänka dig att betala för ett Radeon RX 6800 XT? Diskutera i forumet!"

Max 7000-8000 för ett AIB-kort, beroende hur mycket bättre/sämre den presterar jämfört med 3080.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Redan gjort mitt val men blir intressant att se hur AMD blir ifall ens val av 3070 var bra eller ej men även om 6800 blir aningen bättre tror jag inte skillnaden blir så stor när man tar bort smart access och rage mode. 16GB på 6800 känns som overkill. XT versionen däremot lär vara nice att ha 16GB.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Dåligt.

Rejält bättre pris till jämnbördig prestanda var något som skulle kunnat locka över mig, trots att jag har en dyr G-Sync skärm. Men nu kan jag lika väl vänta tålmodigt med att köpa en RTX 3080, och fortsätta njuta av G-Sync.

*AMD has rolled a CRITICAL MISS!*

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

AIB säljer väl aldrig för MSRP, så det här är väl väntade priser.

Har ju varit ganska mycket liv i luckan om att man inte får tag på RTX3000-serien till MSRP och då tycker jag väl det är befogat med kritik när AMD/Partnertillverkare gör samma sak. Hos "det gröna laget" har många tillverkare gnällt på att det inte går att bygga ordentliga kort för de pengarna, det återstår att se vilken förklaring vi får denna gången.

Jag tycker hur som helst det är fel. Sätter man ett pris, så ska man göra som Chevrolet och kräva att återförsäljarna har samma prislapp i vindrutan som de har "lovat" sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Precis som jag sa för en månad sedan. Bortsett från ett fåtal referens till msrp pris kommer det inte finnas AMD för under 7000:-. AMD hoppar på tåget och är inte ett dugg bättre än Nvidia. Nu för tiden konkurrerar dom inte ens med varandra då båda får sålt mer än dom kan tillverka. Kommer sitta kvar i båten och vänta på mitt 3070 för msrp.

Tror ärligt talat att AMD lagt krokben för sig själva. Dom har aldrig haft platsen som "lite dyrare premium" den har varit reserverad för Nvidia (tycka vad man vill om det).

Fast AMD styr ju inte över vad återförsäljare gör med deras rekommenderade pris.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fast AMD styr ju inte över vad återförsäljare gör med deras rekommenderade pris.

Jo, delvis, om inköpspriset uppgår till 99% av anbefalld pris så är det väldigt få som kan sälja till utsatt pris, men visst, det är fritt att sälja med förlust...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av firstofmay:

Fast AMD styr ju inte över vad återförsäljare gör med deras rekommenderade pris.

Fast återförsäljarna styr ju inte vad AMD gör med återförsäljarnas inköpspriser.
Om ÅFs inköpspriser inte möjliggör att man håller sig till rekommenderat slutkundspris (som tex i fallet med Vega) så är det ju inte ÅFs fel.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Gäääsp, aja kan lika gärna vänta på mitt 3080 TUF OC för rätt pris då. Trist att AMD är lika äckliga som Nvidia, trodde de faktiskt var seriösa med att konkurrera denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fast AMD styr ju inte över vad återförsäljare gör med deras rekommenderade pris.

Precis dom ser ju att marknaden törstar efter premiumkort där ser dom lätta pengar genom att lägga på lite extra.
Vi va nog lite naiva när vi trodde att det röda laget skulle ta marknaden med stort både i pris och prestanda.
Får nu hoppas på att dom är så bra som dom säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Gäääsp, aja kan lika gärna vänta på mitt 3080 TUF OC för rätt pris då. Trist att AMD är lika äckliga som Nvidia, trodde de faktiskt var seriösa med att konkurrera denna gång.

AMD är seriösa. Det är därför de lanserat ett kort som presterar som Nvidias diton.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Är ute efter ett 6800XT men priserna börjar bli sura. Hoppas det är efterfrågan och tillgången som ställer till det sedan så har vi coronan som också höjer priserna.

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Medlem

enda som kommer hända är att folk som inte har bråttom att ha next gen , kommer köpa beggade kort istället för nya , och det kommer spegla av sej i försäljning också, om amd ska proppsa med att höja priserna kommer jag vänta att köpa sakerna beggade istället och på så vis hålla ner dom , jag klarar mej bra på 3:gen amd och mitt 5700xt , måste inte ha nyaste gen för att spela

Visa signatur

ll AMD Ryzen 7 1700X ll GA-AX370-Gaming 5 ll RX480 4GB ll Corsair 32GB DDR4 ll MSI Core Frozr L ll Corsair Carbide Air 540 Cube ll Acer Predator XF240H ll Windows 10 64bit

//pedrosso

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Fast återförsäljarna styr ju inte vad AMD gör med återförsäljarnas inköpspriser.
Om ÅFs inköpspriser inte möjliggör att man håller sig till rekommenderat slutkundspris (som tex i fallet med Vega) så är det ju inte ÅFs fel.

Nu vet jag inte hur det ligger till den här gången, vet som du säger att det gjorts liknande saker förut men vill ändå ge AMD benefit of the doubt. Kan ju lika gärna vara den förmodade tunna åtgången som ökar priset i det här fallet.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jay fick vattenkylning till de nya korten , scrolla fram till 10:46 https://www.youtube.com/watch?v=K48-nO441pg&ab_channel=JayzTw...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är väl känt att det är 26,8 miljarder transistorer, vad som inte är känt är kretsytan. Kretsytan bör ju dock vara samma för alla "Big Navi"-kort, att kretsen i 6900 XT skulle vara större vore ju konstigt om den har samma antal transistorer.

Hur många transistorer 6800 och 6800XT sen har är väl mer av en filosofisk fråga, räknas transistorer som är avaktiverade? Och är det egentligen någon som bryr sig?

26,8M är känt, ja, men vilken av kretsarna gäller det?
Man kan gissa på att det är Navi 21 XTX kretsen men då blir man nyfiken på hur många transistorer Navi 21 XT kretsen är byggd på.

Antalet transistorer avgör inte vilket kort som är snabbast om man skulle jämföra mot Ampere men jag tycker att det är konstigt att vi/SC fortfarande inte har fått ta del av den informationen från AMD.

Samtidigt är det också konstigt att ingen från SC har reagerat/svarat på frågan.
Om något så borde informationen kring transistorer ha någon sorts förklaring.
Det ser ju bara dumt ut när siffrorna motsäger varandra...

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Jag tror att skitåret 2020 räcker ända till 31a december. 🤔

Tillägg: Tar det med ro, jag väntade längre på mitt Vega än jag tror att jag får vänta på ett bra tredjepartskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fast AMD styr ju inte över vad återförsäljare gör med deras rekommenderade pris.

I och för sig, men msrp är ju även det högre än motsvarande Nvidia.

Permalänk
Medlem

Kan inte 3dfx komma tillbaka och släppa något billigt?
Även om det presterar billigt.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Hade en fundering att kliva upp från 2070 super till 6800 XT, men inte för det priset.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K