AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Du får nog lyssna han kör med 3950x och funderar på att köra en runda med 5950x då han tror att 3950x bottleneckar.

https://youtu.be/ZtxrrrkkTjc?t=975

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag är i varjefall glad för att AMD har kommit tillbaka, de ligger ju lite efter men historiskt sett så brukar de va duktiga på att få ur mer av spelen över tid och uppdateringar av sina drivrutiner. Så tror de kommer stå sig bra mot Nvidia 3000 serie.
Sen så något som värmer mitt hjärta är ju att se hur bra de klockade .

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Herr Kantarell:

Tack @Kenneth och @loevet och övriga inblandade för en bra artikel och test. Tror jag inte saknade något

Tack för de peppande orden! Om du hittar några dumheter på arkitektursidorna ska du skälla på mig, övriga Kenneth

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Har ett 3080, läste igenom infosidorna och scrollade ner till första Firestrikediagrammet och kände hur depressionen kom krypande... kollade sen vidare och då började det kännas bättre.

Kul att det finns konkurrens i toppen igen! Har mitt första nvidiakort någonsin nu och det är skönt att se AMD vara med på banan.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Trevliga kort, speciellt 6800. Hade ju hoppats på lite bättre priser. Synd med RT-prestandan, men alltid bra med konkurrens.

Permalänk
Medlem

Första gången på länge som AMD blir ett alternativ mot Nvidia i hög prestanda segmentet.
Sen kommer ju Nvidia kontra med sina Ti modeller och hamna före när dammet väl lägger sig men bra för oss konsumenter att AMD kan pressa ner priset på hårdvaran.

Om det nu bara fanns några kort att köpa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Komplett hade väll ändå inte 300+? Jag såg typ max 100 st.

Jag såg en 300+ när jag var in vid ~14:56. Och då hade de inte släppt alla kort än.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad man ska tro längre när prestanda-siffrorna diffar såpass mycket mellan olika dator-sidor.

Jag tror inte att folk inte gör sitt jobb, mer att kvalitén på kortet som testaren fått diffar alt riggarna påverkar resultatet. Så med det sagt bör man nästan ta de olika testen från de olika sidorna, lägga ihop fps:en och dela på antalet test för att få ut en mer exakt "sanning" för det gemene kortets prestanda.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon322047:

7990:- för ett kort med 16gb ram som presterar över 3090 utan RT ,,, enkelt val ?

Ja får vissa är det jäkligt enkelt val, mitt ex borde komma imorgon eller fredag, ska bli kul att se lyftet från 1080 Ti ^^

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Jag tror du missuppfattat vad en pappers lansering betyder, det har blivit ett ord folk har börjat kasta omkring sig i forumet. Papperslansering är när man annonserar ut lanseringen av en produkt och sedan inte levererar något överhuvudtaget.
Att det inte finns tillräckligt med produkter på lanserings dagen gör det inte till en papperlansering. Både Inet och Komplett hade ju minst 100 kort, vilket är skrattretande lite, men inte noll.
Nvidias problem är ju att dom lyckades leverera en mindre mängd kort första dagen, och nu en månad eller så efter har man inte ens lyckats fylla ordrarna som gjordes dag ett, det gör det i mina ögon till nån semi-papperslansering.

På lager eller "inkommande"?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Jag skulle säga att 1% värdet är de absolut viktigaste värdet gå efter. Fps drops ger en ojämn upplevelse

Du har helt rätt, men det är samtidigt det värdet som framförallt blir bättre med tiden pga nya drivrutiner. Finns ju endast första beta-rutiner ute för dessa kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon85:

när de testar både 2080 och 5800 med 3950 så visar de sin intelligensnivå... Flera andra tester jag stört mig på med

det finns en bra anledning, AMD har den bättre plattformen med PCIE 4.0 och nu det bästa spela processorerna. Alla som inte testar med Ryzen är en bottleneck.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

På lager eller "inkommande"?

På inet var det 50 st 6800xt och 50st 6800 på lager enligt deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Återstår att se. Men enligt rykten så är det bara mer av samma visa.

Nej?

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Blandade känslor! Jag var dum nog att glömma bort tiden också, vid 15:40 slog det mig att jag har missat något

Om man bortser från de riktigt tråkiga lanseringarna från både AMD och Nvidia så är ju detta något vi har velat se i flera år. Äntligen kan AMD konkurrera mot Nvidia med grafikkort. Det är fantastiska nyheter.

Kändes lite tråkigt då det ser ut som att 3080 vinner i de flesta spel, vilket strider mot det vi fick se när AMD visade upp prestandan på dessa kort. Iaf om man kollar på Sweclockers och Jayztwocents. (Nu pratar jag främst om 3080 och 6800XT).

Men ja, lanseringarna har varit skit. Men äntligen har vi konkurrens! Det är något att vara glad för.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att mellan RX 6800 XT och RTX 3080 så är rasterisering prestanda vid 1440p ganska snarlik fördel för AMD i vissa titlar och fördel för Nvidia i vissa titlar det som avgör är priset och övriga funktioner.

Vid 1080p så har RX 6800XT en fördel och vid 4K har Nvidia RTX 3080 en fördel.

Största fördelen med RX 6800XT är 16GB VRAM, SAM och på pappret 50 dollar billigare

RTX 3080 har fördelen med bättre funktioner som DLSS, Bättre RT prestanda och NVENC för streaming har för mig att AMD fortfarande inte fixat sin H.264 encoder men kan ha ändrats för RDNA2.

AMD ska utveckla någon form av DLSS teknik i framtiden dock så är den ännu ej lanserad och Nvidia ska också implementera SAM i kommande drivrutiner.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv

Varför testas inte AMD plattformens nya zen 3 5k "optimering" som sägs kunna öka kortets prestationen med 4-12%?
Det är ju den enda benchmarken som egentligen betyder något för oss som står mellan 3080 eller 6800 xt.

som det är nu*.. så är ju 6800 xt knappast värt pengarna, men hur blir det om man faktorerar in denna nya AMD ONLY BOOST?

ps. nu är "den billiga" versionen slutsåld, och kommer aldrig mer tillbaka... såeatteee...
och referens modellen var typ 700 kr billigare än en 3djeparts 3080.

så jag hoppas innerligen att alla 6800xt vart uppköpta av bottar och inte tänkande individer.
"ni får inte annonsera grafik parametrarna fören 1500, för att förhindra bottar... för bot programmerare är inte smarta nog att dra en copy paste 15:00.01"

Permalänk
Medlem

Alltså, det här börjar ju bli löjligt. Inga processorer, inga grafikkort. Vad är då meningen med att släppa saker, som inte finns?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jo? Googla runt lite så får du väl se.

Permalänk
Medlem

Till att börja med, tack för en omfattande recension, @Kenneth och @loevet. Givet att ni körde alla speltest med både 10900k och 5900x för de mest intressanta korten, har ni gjort någon sammanställning (prestandaindex, med och/eller utan SAM) för de kombinationer som är jämförbara? Jag funderar på om prestandaskillnaderna mellan 3080 och 6800xt ser olika ut beroende på vilken processor man använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

Varför testas inte AMD plattformens nya zen 3 5k "optimering" som sägs kunna öka kortets prestationen med 4-12%?

som det är nu.. så är ju 6800 xt knappast värt pengarna, men hur blir det om man faktorerar in denna nya AMD ONLY BOOST?

De testar ju med den? Och Nvidia kommer få samma funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Skillnaden med 3080/3090 är att de korten faktiskt gick att köpa till sitt utannonserade pris via Nvidia. Numera har de stängt ned Founders-försäljningen i Sverige, men så var inte fallet vid recensionstillfället av de två korten. Vi kommer troligtvis att behöva sätta oss ned och snacka igenom hur vi ska göra i framtiden med recensionerna av respektive företags referenskort. En lösning är att inte ge några utmärkelser alls där och istället koncentrera oss på partnerkorten. Men vi får se vad vi landar i.

Jag håller med om vad du säger, men med facit i hand är det inte så stor skillnad med denna lanseringen och den hade också kunnat fått liknande varningstext om vi vetat då det vi vet nu. Bra att ni förbättrar er över tid! Vi visste ju inte då hur illa det skulle bli senare.

Ville bara belysa varför jag tror det kan se snett ut för den som kollar snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Du kanske ska kolla igenom hela videon är han använder 5950.

Har redan sett hela videon och ja, de testar i några titlar, det stämmer. Men det jag menade ursprungligen (kanske inte var helt klart då jag skrev inlägget ganska snabbt) är att det kommer ju skilja mellan t.ex. 10900k och 3950x (och även till 5950x). Dvs korten kanske helt enkelt fungerar bättre med en AMD processor än med Intel. När 3000 serien släpptes testade de även med Intelprocessor, det är främst det jag tycker är intressant hur de presterar mellan de två olika plattformarna. I detta fall då mot 10900k-5950x eller liknande.

Det lär komma mer när det hinner testas mer såklart.

Oavsett så tycker jag det är bra att AMD är med på banan igen så det kan bli lite konkurrens

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon125263:

Varför testas inte AMD plattformens nya zen 3 5k "optimering" som sägs kunna öka kortets prestationen med 4-12%?

som det är nu.. så är ju 6800 xt knappast värt pengarna, men hur blir det om man faktorerar in denna nya AMD ONLY BOOST?

Vilken optimering är det du syftar på? Om det är Smart Access Memory som menas så testas det på sidan 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Oj, det var en klar seger för Nvidia i prestandan. Då är det väl pris i butik som får bestämma vad som är bäst köp. Ser ju inte Nvidia sänka sina priser efter de får se siffrorna dock.

I andra test så är det en klar seger för AMD i 1080 och 1440, men de hamnar efter i 4k och ray tracing.

Permalänk

Tog en chansning nu när jag ska bygga min första dator någonsin och klickade hem ett 6800xt på inet direkt innan jag sett någon recension. I min stress lyckades jag lägga två ordrar då jag trodde det blev fel på första, men bägge gick igenom och blev bekräftade för leverans! Har dock avbokat den ena så ni kan vara lugna, den kommer inte hamna på blocket Efter att ha sett recensionerna i efterhand känner jag mig trygg i mitt val ändå. Har aldrig haft ett grafikkort i toppskikt förr och det ska bli kul när allt sitter på plats!

Edit: Bekräftelsen var inte alls den bekräftelse jag trodde, jag var inte en av de lyckliga som hann få ett kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

Varför testas inte AMD plattformens nya zen 3 5k "optimering" som sägs kunna öka kortets prestationen med 4-12%?

som det är nu.. så är ju 6800 xt knappast värt pengarna, men hur blir det om man faktorerar in denna nya AMD ONLY BOOST?

Test med Smart Access Memory

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv

Bokade, läste, avbokade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Alltså, det här börjar ju bli löjligt. Inga processorer, inga grafikkort. Vad är då meningen med att släppa saker, som inte finns?

Det kallas för "Early Access"!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

det finns en bra anledning, AMD har den bättre plattformen med PCIE 4.0 och nu det bästa spela processorerna. Alla som inte testar med Ryzen är en bottleneck.

Svar nej, iallafall inte AMDs förra gen-cpuer som diskussionen handlade om, missade du recessionen för 3080?
Edit, kan ha tolkat dig fel.