AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på 6900 XT

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kenneth:

Beror på hur lång tid vid pratar om. Det är inte helt ovanligt att både Nvidia och AMD slutar sälja sin referensmodell efter ett tag, troligen för att folk inte köper dessa i några vettiga volymer och satsar istället på partnerkort. Ska vi rycka alla awards för AMD genom åren då också om vi nu ska ta Nvidias?

Ni rykte inte GTX 970s utmärkelse när det uppdagades att mängden Vram var 3.5 + 0.5 hittepå.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Ser ingen klar segrare men verkar som AMD behöver moderna titlar. I Legacy så dominerar 3080 en del trots allt.

Återigen är det absolut hopplöst hitta VR eller 8k tester som verkligen pushar GPUerna. Så jag har fortfarande efter veckors och timmars av sökande inte hittat någon vettig information att basera mitt köp på. Efter läst diverse tester så börjar man gravitera tillbaks till 3080 och be en bön om att 10 gb ska räcka. Då nVidia är starkare i 4K så så länge de inte överskrider minnesbudgeten bör det va ett bättre val.

Återstår att hitta jämförelser gällande bildkvalitet också förutom VR dock. Bildkvalitetsjämförelser lär komma men det senare kan man näst intill glömma bortsett från entusiaster själva. Men det tar ju tid innan de får sina kort och de har inte alltid multipla kort att jämföra med så det blir mycket interpolation.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Svar nej, iallafall inte AMDs förra gen-cpuer som diskussionen handlade om, missade du recessionen för 3080?
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/20450?key=496c43da04969c9ae14c999341bd5ad8

Dock annan situation nu med ryzen 5000

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Återstår att se hur det ser ut med 3:e part men enligt rykten är tillgången hyfsat god, hade det bara varit vi tappra Röda fanboys som köpte dem hade de räckt, men smygröda gröngölingar sabbar ju allt.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonasT:

Jaså, och på vilket sätt då menar du? Senaste recensionen vi gjorde i form av RTX 3070 så slopade vi utmärkelsen då kortet inte gick att köpa i Sverige. I det här fallet fick vi ett pris av AMD som återförsäljare i Sverige uppenbarligen omöjligen kunde hålla utan att gå back på varje enskilt kort, och därtill utgick referenskorten efter första rundan försäljning.

Jag satt och läste i lugn och ro och fann det här inlägget bra. Tyckte dock att det inlägget lite för få "gilla"-markeringar, endast 10 st eller liknande. Så när jag tryckte på "gilla" så hoppade den upp till över 40 st. Antingen har jag gudomliga forumkrafter (mest troligt) eller så är den här gamla skäggiga gubben en jävligt långsam läsare...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Svar nej, iallafall inte AMDs förra gen-cpuer som diskussionen handlade om, missade du recessionen för 3080?
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/20450?key=496c43da04969c9ae14c999341bd5ad8

jag vet. Men vi vet också att 5000 serien har betydligt mer att ge än 3000 serien. vid det här laget borde testriggarna uppdaterats till 5950, jag förstår hardware unboxed val av 3000 serien med tanke på 5000 seriens intåg i år där dem lättare kan hoppa till en ny generation ryzen för att testa nu.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Var nu snälla och låt användare av Linux som vill köpa ett kort få gå före i kön.
Tackarrrrrr.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Du har helt rätt, men det är samtidigt det värdet som framförallt blir bättre med tiden pga nya drivrutiner. Finns ju endast första beta-rutiner ute för dessa kort.

RTX 3080 testades ju oxå med typ beta drivisar så de jämnar ut sig. Som ägare till ett 3080 kan jag säga att kortet presterar ca 2-3% bättre nu än från början

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av _Merc_:

Ni rykte inte GTX 970s utmärkelse när det uppdagades att mängden Vram var 3.5 + 0.5 hittepå.

Utmärkelser baseras på prestanda, inte specifikationer.

Skulle det visa sig i efterhand att 6800 XT har 10 Gig snabbt minne och 6 gig långsammare men den ändå är snabbare än 3080 i ett test: ja då är den ju snabbare helt enkelt. Det är real world prestandan som avgör omdömen, inte pappersspecar.

Sen är det förstås väldigt fult och vilseledande att Nvidia inte var tydliga med informationen. Och jag förstår att folk kanske vill att man straffar dem genom att dra tillbaka betyg. Men betyg ska inte användas som slagträ i sådana diskussioner, de ska vara till för att vägleda konsumenter.
Men det är prestanda/pris som avgör vad utmärkelsen blir. Att man "fulat" sig i marknadsföring blir ett sidospår i den debatten. De ska såklart bli ifrågasatta kring det och vi upplyser om det, man kan vara sur på Nvidia för det.
Men i de titlar och de inställningar som testades i recensionen så presterade ju kortet som det gjorde och det var prestandan som ledde till utmärkelsen: alltså kvarstår den.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Så amds fanclub vad säger ni nu! ni som sagt att amd e så himmlans bra & gnäller på nvidias låga pris vid lansering för att sen höja 1 månad senare nu e amds kort en repris av vega lanseringen några få kort till lägre pris & sen dyrare partnerkort (men inte bara komplett som fick sälja denna g något positivt iallafall) Bara poängterar! tycker själv de e lika goda kålsupare båda, men var amd som började denna skit med vega förut.
Så 8000ca för ett 6800xt vid lågpris ska bli intressant & se vad de kostar sen vid normalpris.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Återigen är det absolut hopplöst hitta VR eller 8k tester som verkligen pushar GPUerna.

Jag trodde bara 8k var ett försäljningsknep och att det inte existerar..?

Permalänk
Medlem

Om ett halvår eller liknande vore det kul att få se lite nya tester. Brukar ta AMD ett tag o hitta rätt med uppdateringarna, men det är min personliga åsikt.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man tycker om prestandan så verkar ju korten sälja som vatten i öknen, så när man samtidigt läser både här och på andra ställen att folk har "bokat, läst recensioner, avbokat" så känns det som att dessa individer är underrepresenterade sett till vad den stora massan verkar tycka om korten. Men de som vill ha tag på kort, trots de "dåliga" recensionerna har ju större chans att få tag på ett kort nu när det verkar råda kognitiv dissonans och masspsykos och "alla" avbokar sina kort trots överlag positiva recensioner.

Personligen tycker jag dock att korten verkar helt OK. Att spårstrålningsprestandan skulle vara "meh" visste ju alla redan så man kan liksom inte låtsas att man blev "besviken" över resultatet och sedan avbokade, utan handlar nog om att hjärtat klappar för Nvidia, man tänkte testa AMD, men fick en godtagbar ursäkt att använda i offentliga sammanhang när man valde att avboka. Det är vad jag tror i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Skulle säga att mellan RX 6800 XT och RTX 3080 så är rasterisering prestanda vid 1440p ganska snarlik fördel för AMD i vissa titlar och fördel för Nvidia i vissa titlar det som avgör är priset och övriga funktioner.

Vid 1080p så har RX 6800XT en fördel och vid 4K har Nvidia RTX 3080 en fördel.

Största fördelen med RX 6800XT är 16GB VRAM, SAM och på pappret 50 dollar billigare

RTX 3080 har fördelen med bättre funktioner som DLSS, Bättre RT prestanda och NVENC för streaming har för mig att AMD fortfarande inte fixat sin H.264 encoder men kan ha ändrats för RDNA2.

AMD ska utveckla någon form av DLSS teknik i framtiden dock så är den ännu ej lanserad och Nvidia ska också implementera SAM i kommande drivrutiner.

Har AMD någon motsvarighet till Shadowplay som fungerar bra ännu? Var ett tag sedan jag kollade.

Permalänk
Medlem

Detta eller ett 3060ti? 3060ti alla dagar i veckan, efter mitt sista amd kort 5700xt och deras skitiga drivrutiner så tror jag stannar hos nvidia ett tag till

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ser ingen klar segrare men verkar som AMD behöver moderna titlar. I Legacy så dominerar 3080 en del trots allt.

Återigen är det absolut hopplöst hitta VR eller 8k tester som verkligen pushar GPUerna. Så jag har fortfarande efter veckors och timmars av sökande inte hittat någon vettig information att basera mitt köp på. Efter läst diverse tester så börjar man gravitera tillbaks till 3080 och be en bön om att 10 gb ska räcka. Då nVidia är starkare i 4K så så länge de inte överskrider minnesbudgeten bör det va ett bättre val.

Återstår att hitta jämförelser gällande bildkvalitet också förutom VR dock. Bildkvalitetsjämförelser lär komma men det senare kan man näst intill glömma bortsett från entusiaster själva. Men det tar ju tid innan de får sina kort och de har inte alltid multipla kort att jämföra med så det blir mycket interpolation.

Påminn mig om en vecka eller två- får jag hem ett 6800XT lovar jag att köra lite benchmarks i vr mellan mitt 2080 Super och 6800XT om det dyker upp.

Känner till OpenVR benchmarket, är det några andra som är intressanta? Har bara ett OG Vive så ingen fet upplösning men lär gå att anordna supersamplikg för att emula något redigare. Väntar på Black Friday med förhoppning om deals på pimax.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordmax:

Om ett halvår eller liknande vore det kul att få se lite nya tester. Brukar ta AMD ett tag o hitta rätt med uppdateringarna, men det är min personliga åsikt.

Japp, blir väl ungefär i samband med att man faktiskt kan köpa ett kort till vettigt pris då... 5700XT är ju rejält mycket bättre idag än när det släpptes iallafall.

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Har AMD någon motsvarighet till Shadowplay som fungerar bra ännu? Var ett tag sedan jag kollade.

De har ReLive som tydligen funkar sisådär och ännu sämre med just dessa nya korten enligt OptimumTech.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Har AMD någon motsvarighet till Shadowplay som fungerar bra ännu? Var ett tag sedan jag kollade.

Yes det har de, har inte testat sedan jag sabba mitt vega, men under den tiden jag körde vega var det mycket stabilare än geforce experience är för mig sedan jag gick tillbaka till nvidia.

Var aldrig med om att till exempel sakna spelljud osv eller att den ändrar input device for no reason vilket händer kanske 10% av min instant replay klipp med geforce experience. Deras overlay låter en även styra och ändra en hel del mer mot drivrutinen än nvidia inklusive överklockning, undervikt osv.

Var dock något år sedan jag körde det så det kan mycket väl vara sämst nu, hoppas de inte sabbat det medan jag varit borta

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Detta eller ett 3060ti? 3060ti alla dagar i veckan, efter mitt sista amd kort 5700xt och deras skitiga drivrutiner så tror jag stannar hos nvidia ett tag till

Ja men nu kommer AMDs krets sitta i miljoner konsoller, förmodligen kommer drivarna inte va ett problem den här gången
dessutom kommer utvecklarna kunna optimera grafiken lättare då övergången knappast lär va svår.

3060ti duger gott om man inte vill köra 4K, är också inne på det om priset är rätt. Tycker allt över 7000 är dyrt.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Fan vilka ÅF hade 6800XT?

Finns det några kvar?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Dock annan situation nu med ryzen 5000

Deffinitivt, men innan 5000 serien var AMD inte rätt val, vilket siffrorna visar.
Och Jag förstår Sweclockers etc att de inte orkar testa om alla GPUer en gång till på en ny CPU.
Endast budget-kort ligger i pipan, så det blir kanske först till nästa generation.

Permalänk
Medlem

Snacka om magplask. Avser både pris, RT-prestanda och i viss mån SAM. Avbokar inte mitt 3080, hade förväntat mig mycket mer av AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Påminn mig om en vecka eller två- får jag hem ett 6800XT lovar jag att köra lite benchmarks i vr mellan mitt 2080 Super och 6800XT om det dyker upp.

Känner till OpenVR benchmarket, är det några andra som är intressanta? Har bara ett OG Vive så ingen fet upplösning men lär gå att anordna supersamplikg för att emula något redigare. Väntar på Black Friday med förhoppning om deals på pimax.

Mer intresserad av 3080 och 3090 och intresserad av 4k upplösning iaf men tack ändå

Med Oculus Rift S kunde jag få även mitt 2080ti att tanka i DCS och ACC ex. Totaltankning helt galet krävande.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ramlösa:

Deffinitivt, men innan 5000 serien var AMD inte rätt val, vilket siffrorna visar.
Och Jag förstår Sweclockers etc att de inte orkar testa om alla GPUer en gång till på en ny CPU.
Endast budget-kort ligger i pipan, så det blir kanske först till nästa generation.

Att testa om samtliga kort med en Ryzen 5000-rigg är inte aktuellt nej, men vi kommer nog fortsätta bygga på vår tabell på sidan 8 när det släpps någorlunda relevanta grafikkort.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat AMD !

dock lite trisst med förhållandevis dålig raytracing prestanda och loggan på 6800 som ser hemsk ut. (såg jay2cents video också , samma där)
Men jo,, AMD lyckas äntligen leverera! grattis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Ja men nu kommer AMDs krets sitta i miljoner konsoller

Herregud vad ni drönare tjatar om detta.
De satte i miljontals konsoler förra generationen också!

Permalänk
Medlem

Är ju ändå lite lustigt. Det kommer ut en recension på en produkt. Väljer man att omgående läsa recensionen kan man inte köpa produkten.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Hot garbage