Köp av begagnad bil för 150-220k (totalt okunnig)

Permalänk

Köp av begagnad bil för 150-220k (totalt okunnig)

Hej,

Jag och min familj har under många många år ägt en Volvo 940. Det var allt lite sorgligt att göra sig av med den men till sist blev det tyvärr för stora reparationskostnader.

Vi är nu ute efter att köpa en ny bil och p g a att vi verkligen inte är några bilmänniskor och totalt saknar kunskap om detta skulle vi verkligen uppskatta er hjälp. Ska tilläggas att vi generellt bara kommer att vara 2-3 personer.

Kanske är vissa eller alla av dessa självklarheter i moderna bilar, men i våra huvuden är centrallås fortfarande modernt så vad man kan förvänta sig vid ett köp av modern bil har vi dålig koll på. Ska självklart kolla mer på egen hand också.

Egenskaper hos bil / Saker vi tror oss vilja ha/behöver:

• Bensin alt. hybrid
• 150-225k
• Rymligt bagage-utrymme (Åker emellanåt ganska långt genom landet men kanske ej nödvändigt om man har takbox?)
• Dragkrok (Gärna så att man slipper betala 15k för att skaffa det själv)
• Back-kamera
• Inbyggd GPS
• Fartkontroll
• 2018-> (Helst 2018 års bilar eller senare, men om det är en dum ingångspunkt valutamässigt är vi såklart redo att gå längre bakåt)
• Inte för stor och klumpig bil men gärna relativt hög säkerhetsnivå vid krock etc. och som sagt inte för litet bagageutrymme

Undringar:

• Skoda/Kia/Toyota/Honda/ Andra asiat-märken? Är det några som generellt är mer pålitliga/mer valuta för pengarna än andra?
• Växellåda – aut/man, vad är smidigast och mest ekonomiskt/miljövänligt för gemene man?
• Bullernivå - Värt att tänka på?
• Vad är bra att fråga om och ta i beaktande vid köp? Senaste service? Miltal? Garanti?
• Någon spec eller annat hos bil som verkligen kan vara skönt/kul/bra att ha? Något vi bör fundera på?

Försöker titta runt men är en djungel för en okunnig och någon som aldrig gjort ett större bilköp förut.

Har som sagt hört att t ex Skoda och märken från Japan/Korea generellt är rätt prisvärda och pålitliga. När det gäller specifika modeller har vi inte egentligen tittar mer noggrant än förutom på Skoda Octavia som vi fått tips om av en kompis.

Ska självklart inte köpa en bil utan att titta och testa olika bilar/märken först, men innan vi gör det vore det skönt att ha lite bättre koll på vad vi söker och vilka modeller/märken som kan tänkas vara intressanta. Dessutom känns det vettigast i coronatider att göra så mycket research som möjligt online först också.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tycker du för ett vettigt resonemang. Det du inte nämner är hur långt ni kör varje år. Om det är lite (under 1500 mil) så är bensin ofta det mest ekonomiska valet.

Till de mest pålitliga bilarna hör japanska och koreanska bilmärken. Det finns mycket att hitta på nätet men alla undersökningar brukar säga ungefär samma sak - dock viktigt att läsa in sig på den modellen man är intresserad av oavsett.

Manuell låda är mer bränslesnålt, dessutom billigare i inköp. Men det är väldigt bekvämt med automat, speciellt om man kör mycket i stan eller i köer.

Enligt mig är buller viktigt om man plöjer mycket motorväg. Om man kör mest korta sträckor på småvägar och i stan är det av sekundär betydelse.
Tyska premiumbilarna och Volvo plus några andra brukar få bra mätningar på svenska vägar med den grova asfalten. Det spelar stor roll vilka däck som sitter på bilen. Stora fälgar och run-flat däck ökar vägbuller.

Kolla att bilen är fullservad på märkesverkstad. Bra stereo är viktigt för mig, parkeringssensorer runt om, rattvärme, bränslesnål och dragkrok också.
Jag skulle valt en som gått 5-8000 mil max. Då har du några krångelfria år framför dig, dessutom med maskinskadeförsäkring (brukar gälla tills bilen är 8 år och gått 10-15000 mil).

Skoda Octavia är nog inget dumt val i den klassen.
Andra bilar att kolla närmare på är Toyota Avensis, Hyundai i40, Kia Optima, Mazda 6, Honda Accord.
Volvo V70 kanske är intressant också.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Vi köpte för 2 år sen en Passat Alltrack från 2016 för 225k och den tycker vi har varit klockren, provkörde även Golf Alltrack men den blev lite liten för oss (rottweiler+barnvagn). Adaptiv farthållare är det bästa sen skivat bröd, se till att det finns och automatiskt avbländande helljus är också trevligt!

Permalänk
Medlem

Kolla på tex Kia som har 7års nybilsgaranti

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Tycker du för ett vettigt resonemang. Det du inte nämner är hur långt ni kör varje år. Om det är lite (under 1500 mil) så är bensin ofta det mest ekonomiska valet.

Till de mest pålitliga bilarna hör japanska och koreanska bilmärken. Det finns mycket att hitta på nätet men alla undersökningar brukar säga ungefär samma sak - dock viktigt att läsa in sig på den modellen man är intresserad av oavsett.

Manuell låda är mer bränslesnålt, dessutom billigare i inköp. Men det är väldigt bekvämt med automat, speciellt om man kör mycket i stan eller i köer.

Enligt mig är buller viktigt om man plöjer mycket motorväg. Om man kör mest korta sträckor på småvägar och i stan är det av sekundär betydelse.
Tyska premiumbilarna och Volvo plus några andra brukar få bra mätningar på svenska vägar med den grova asfalten. Det spelar stor roll vilka däck som sitter på bilen. Stora fälgar och run-flat däck ökar vägbuller.

Kolla att bilen är fullservad på märkesverkstad. Bra stereo är viktigt för mig, parkeringssensorer runt om, rattvärme, bränslesnål och dragkrok också.
Jag skulle valt en som gått 5-8000 mil max. Då har du några krångelfria år framför dig, dessutom med maskinskadeförsäkring (brukar gälla tills bilen är 8 år och gått 10-15000 mil).

Skoda Octavia är nog inget dumt val i den klassen.
Andra bilar att kolla närmare på är Toyota Avensis, Hyundai i40, Kia Optima, Mazda 6, Honda Accord.
Volvo V70 kanske är intressant också.

Hej!
Jag är far till Dalesdator.
Jag skulle vilja veta vad du menar med att bilen ska vara fullservad på märkesverkstad.
Mvh
Pelle70

Permalänk
Medlem

De nyare automatlådorna från VW är lika bränslesnåla som manuellt växlade. Jag vet inte om de typerna av växellådor finns hos andra tillverkare däremot, de kom ändå för ett par år sedan. Men med dem så är frågan helt och hållet hur mycket den bekvämligheten är värd för en själv.

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen aldrig köpt något annat än en japansk bil. Har ägt bilar från världens alla hörn och enligt mina erfarenheter så är de japanska bilarna bäst med stor marginal.

Man kan aldrig gå fel med en Honda eller Toyota.

Tyska och franska bilar undviker jag som pesten.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

De nyare automatlådorna från VW är lika bränslesnåla som manuellt växlade. Jag vet inte om de typerna av växellådor finns hos andra tillverkare däremot, de kom ändå för ett par år sedan. Men med dem så är frågan helt och hållet hur mycket den bekvämligheten är värd för en själv.

Helt sant, det där med att manuella skulle vara mer bränslesnåla än automat är en seglivad kvarleva från 90-talet.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Skrivet av MinpinStudios:

Jag skulle personligen aldrig köpt något annat än en japansk bil. Har ägt bilar från världens alla hörn och enligt mina erfarenheter så är de japanska bilarna bäst med stor marginal.

Man kan aldrig gå fel med en Honda eller Toyota.

Tyska och franska bilar undviker jag som pesten.

Man hör mycket bra om japanska märken. Enda lite tråkiga med Toyota är att utseendet inte tilltalar mig jättemycket, åtminstone inte när jag tittar på bilder. I grunden bryr jag/vi oss inte jättemycket om looken på bilen men såklart ändå viktigt att bilen är hyfsat tilltalande.

Ett koreanskt märke som Kia, skulle det också vara ett alternativ?

När det gäller Toyota vs. Honda. Går det att prata om generella skillnader märkena emellan tycker du eller är det först på modellnivå man kan jämföra riktiga generella skillnader?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Tycker du för ett vettigt resonemang. Det du inte nämner är hur långt ni kör varje år. Om det är lite (under 1500 mil) så är bensin ofta det mest ekonomiska valet.

Till de mest pålitliga bilarna hör japanska och koreanska bilmärken. Det finns mycket att hitta på nätet men alla undersökningar brukar säga ungefär samma sak - dock viktigt att läsa in sig på den modellen man är intresserad av oavsett.

Manuell låda är mer bränslesnålt, dessutom billigare i inköp. Men det är väldigt bekvämt med automat, speciellt om man kör mycket i stan eller i köer.

Enligt mig är buller viktigt om man plöjer mycket motorväg. Om man kör mest korta sträckor på småvägar och i stan är det av sekundär betydelse.
Tyska premiumbilarna och Volvo plus några andra brukar få bra mätningar på svenska vägar med den grova asfalten. Det spelar stor roll vilka däck som sitter på bilen. Stora fälgar och run-flat däck ökar vägbuller.

Kolla att bilen är fullservad på märkesverkstad. Bra stereo är viktigt för mig, parkeringssensorer runt om, rattvärme, bränslesnål och dragkrok också.
Jag skulle valt en som gått 5-8000 mil max. Då har du några krångelfria år framför dig, dessutom med maskinskadeförsäkring (brukar gälla tills bilen är 8 år och gått 10-15000 mil).

Skoda Octavia är nog inget dumt val i den klassen.
Andra bilar att kolla närmare på är Toyota Avensis, Hyundai i40, Kia Optima, Mazda 6, Honda Accord.
Volvo V70 kanske är intressant också.

Tack för din input! Allt du påpekar låter spontant som rimliga saker. Enda är väl det där med automat kontra manuellt. Jag hade fått för mig att det inte var någon direkt skillnad idag. Vore ju trevligt med automat kan jag tycka, och så länge prisskillnaden inte blir alltför stor tror jag att det är värt att gå för det.

Gillar utseendet på Mazda 6 jämfört med de andra. Åtminstone när man ser bilder. Gillar att den ser lite sportigare ut. Som sagt inte en prioritet men man blir ju lockad att testa den.

För oss är bensin det mest ekonomiska valet i så fall. Vi kör inte alltför mycket per år, inte till jobb eller så utan mest stadskörning och några längre resor per år. Tittade på Kia Niro som såg intressant ut men den är ju hybrid dock.

Skrivet av Kakann:

Vi köpte för 2 år sen en Passat Alltrack från 2016 för 225k och den tycker vi har varit klockren, provkörde även Golf Alltrack men den blev lite liten för oss (rottweiler+barnvagn). Adaptiv farthållare är det bästa sen skivat bröd, se till att det finns och automatiskt avbländande helljus är också trevligt!

Okej! Passat har vi inte ens funderat på. Alltså ytterligare ett märke att kika på i denna djungel haha! Ska ha dina tips i åtanke, det låter helt klart som vettiga funktioner!

Skrivet av niclasc:

Kolla på tex Kia som har 7års nybilsgaranti

Det låter ju absolut förmånligt. Är de unika med en sådan typ av garanti? Låter ju som att de borde vara ganska krångelfria generellt om de har sådana garantier.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kollat efter bra begagnade modeller utan någon rost och som är servade.

Typ någon bmw e36 eller något, riktigt bra bil, fast modellerna börjar bli gamla nu. Du kan få enormt mycket bil för pengarna och med er budget kan ni nog hitta vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Helt sant, det där med att manuella skulle vara mer bränslesnåla än automat är en seglivad kvarleva från 90-talet.

Det beror ju en hel del på vilken automatlåda det är, vilken sort det är och hur man kör. VW kör ju med DSG/dubbelkopplingslådor, vilket är en annan typ av växellåda än en klassisk momentomvandlarlåda. De har sina egna typer av problem.

I grunden är dock frågan mer vilken sorts låda man föredrar, givet att man tagit hänsyn till eventuella typfel.

Permalänk
Medlem

Glöm inte kika på Subaru, Mazda och Suzuki också för den delen, sen Mazda har tex 10 års komponentgaranti utöver de första 3 årens fabriks, täcker bla elektroniken, drivlinan mm, och de japanska ligger ju väldigt bra till i statistiken ,

Såg även idag på vibilägare: https://www.vibilagare.se/nyheter/mazda-petar-toyota-fran-kva... , verkar dock som lite äldre Mazdor kan vara sämre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Hej!
Jag är far till Dalesdator.
Jag skulle vilja veta vad du menar med att bilen ska vara fullservad på märkesverkstad.
Mvh
Pelle70

Tjena Pelle.
Jag menar att bilen ska vara servad enligt tillverkarens serviceschema, och det ska ha varit gjort på en auktoriserad verkstad.

Det är inget krav för att garantier ska gälla (så länge serviceschema följts osv), det har avgjorts i rätten, men det kan ha betydelse när garantin gått ut och kostsamma reparationer blir en fråga om Goodwill.

Sen är det skillnad på Mekonomen, Mechanum etc. och Nisses bilservice (som visserligen kan vara kunnigare än alla andra, men också kan vara en skojare). Det är en trygghet, som många köpare vill betala lite extra för.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Mercedes CLA

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Helt sant, det där med att manuella skulle vara mer bränslesnåla än automat är en seglivad kvarleva från 90-talet.

90-talet?

Det är sant att DSG-lådor med torrkoppling som kan ge bättre förbrukning, dessa sitter dock i en liten andel av alla bilar med automatlåda, vet inte om man får några japanska och koreanska bilar, men däremot några modeller från VAG.

Om man ska generalisera så är manuell mer bränslesnålt.
Nu pratar jag riktiga tester och inte förbrukning som tillverkare uppger.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

Mercedes CLA

Har du lust att motivera det svaret lite utifrån TS önskemål?
Både hur det passar in i prisbilden, hur du anser att det uppfyller kraven på bra bagageutrymme och hur du tänker i allmänhet?
För personligen tycker jag att det verkar som ett ganska dåligt val sett till vad TS önskar - Men jag kan såklart ha tänkt fel.

I mina ögon saknas lite en "rankinglista" för vad som är viktigast för er.
Stort bagageutrymme, komfort, bränsleförbrukning, storlek på bil i allmänhet?
Har ni några önskemål på "sportighet" eller är det komfort på landsväg som är viktigast? Hur många mil kör ni per år, och hur mycket är i stadsmiljö kontra landsväg?

Du pratar om Skoda Octavia, så jag tänker mig att det är en relativt normal mellanklasskombi ni är ute efter - Och du har ett väldigt bra val redan där. Skoda är generellt mycket bil för pengarna, och har utvecklats extremt mycket bara de senaste tio åren - för att inte prata om senaste 20. Du bör definitivt kunna hitta ett väldigt fint exemplar för de pengarna du nämner.

Vill ni titta på en större kombi så kan det vara värt att kika på en Skoda Superb av nyare årsmodell. De ligger i övre delen av er budget för ett bra exemplar, men du har extremt bra lastförmåga i bakluckan och en generellt väldigt fin komfort för pengarna. Jag har kört mycket Passat, och du åker definitivt bättre i Superb. Sedan är Superbs stora trumfkort baksätet - Benutrymmet och takhöjden gör att vem som helst åker bra i baksätet, det går inte att jämföra med någon annan kombi i samma prisklass.
Sedan är det som sagt en stor bil - men ärligt talat känns den knappt större än Octavian bakom ratten. Men det är såklart en ganska stor bil om ni primärt ska fram och tillbaka till jobbet och handla, så det beror på vad du ska ha bilen till. Men komfortmässigt på landsväg ligger den bra till.
Så väl värt att provköra.

Annars är det väl lite huvudsaker att titta på:
- Servicehistorik är viktigt. Det spelar mindre roll om det är gjort på märkesverkstad (även om det har ett visst mervärde), men som någon nämnde tidigare så vill du inte att en så pass dyr och ny bil ska ha servats av "Jan-Åkes Bilmek och Härdverkstad". Om du hittar något sådant i historiken på en "perfekt" bil i övrigt, kolla i alla fall upp så det i alla fall verkar vara en hyfsat seriös verkstad.
Kan också vara värt att kolla vilka service'ar som faktiskt är gjorda. Är nästa service en större service som kostar 10 papp så ta med det i tankarna. Det här kan alla seriösa bilhandlare hjälpa dig med, köper ni privat kan du ringa en märkesverkstad och fråga.

- Miltal är såklart en faktor, mer mil på mätaren - billigare bil. Det påverkar service (se ovan), men det behöver inte alltid vara så enkelt som det låter. En bil någon pendlat tio mil om dagen med, men servat ordentligt och tagit hand om i övrigt kan vara i mycket bättre skick än en bil som någon kört som en idiot två mil om dagen. Servicehistoriken och "allmänt skick" är viktigare än milen, men det är klart att du vill hålla dig så lågt du kan.

- Kolla däck! Ingår vinterdäck när du köper? Är däcken vettiga över huvud taget?
Jag har flera kompisar som köpt bil från stora bilfirmor och fått bilar med däck som knappt skulle klara besiktningen. Kom ihåg att bilfirmor har fruktansvärt bra rabatt på däck och fälgar, så det kostar dem relativt lite att se till att du får nya däck till bilen - Så det är inte alls orimligt att förhandla kring det här.

- Besiktning. Kolla när senaste besiktning är gjord, du ska inte köpa en bil som ska besiktas om tre månader - Köper du från firma så ska de besikta bilen i sådana fall, annars går du därifrån. Nu pratar du så nya bilar att det här troligtvis inte är ett problem, men värt att ha i åtanke.

- Automat vs manuell är ju tycke och smak, men 98% av alla som köper bil idag föredrar automat. Det finns situationer där manuell låda är att föredra, exempelvis om du ska dra tungt eller andra specialtillfällen, men jag ser inget sådant i det du skriver.
Bilar med manuell växellåda är (generellt) svårare att sälja = lägre pris. Det kan lätt skilja 20-30000 mellan likvärdiga bilar med manuell eller automat, så kan du hitta en som du gillar med manuell låda kan det vara värt att fundera över. Annars skulle jag aldrig köpa en bil med manuell låda idag, automatlådorna är så pass bra nu för tiden.

- Dragkrok är billigt att eftermontera nu för tiden, det varierar såklart från bil till bil - Men för runt 5000:- får du en fast dragkrok monterad och klar på de flesta bilar. Så hittar du den perfekta bilen i övrigt går det ändå att lösa för rimliga pengar - Det är värre med annan utrustning som du är fast med oavsett.

- Har du bilen i garage? Annars - Bränslevärmare/parkeringsvärmare är den bästa utrustningen som existerar. Det finns inte till alla bilar, men finns det är det guld värt. Så jävla skönt att bara kunna trycka på en knapp på nyckelringen på morgonen och sätta sig i en varm, isfri bil istället för att stå och skrapa rutorna i snålblåsten - Eller programmera i en app på modernare bilar.
Spelar såklart mindre roll ju längre söderut du kommer dock.

Jag kör Volvo V60 som huvudbil nu - Det är en jävla skitbil du ska undvika i alla fall
Liten på insidan, stor på utsidan, trång och allmänt dyr - både i inköp och i reparationer. Finns definitivt bättre val på marknaden.
Som andrabil har jag dock en två år gammal Skoda Fabia "kombi" som jag trivs väldigt bra med, behändig liten bil - Men det är inte alls vad du letar...

Permalänk
Medlem

Köpte en VW Passat 2016 4 motion TDI 6800mil i somras och är supernöjd. Den hade träffat allt det du är ute efter.
Jag gav 192,000kr för den.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

När vi köpte ny bil så var utrymme ett prio då vi har en barnvagn som ska in och inte vill stapla matkassar i baksätet hela tiden (dels drygt, dels farligt vid krock)

Vi testade lite olika bilar men valet gick mellan XC70 och Passat. För våran del blev det en XC70 för vi gillade den bättre, men den ryker från din lista då den inte har backkamera (bara backsensor) och slutade tillverkas 2016 så det blir svårt att hitta en från 2018.

Passaten har dock lika rymligt bagageutrymme och tar du en från 2018 om det ryms i din budget så kommer du sannolikt ha infällbar dragkrok, Android Auto, toppbetyg i krock- och miljötester och hela faderullan.

Personligen hade jag gått på en automat då det är typ mer ekonomiskt nu för tiden, samt att man får full nytt av den adaptiva farthållaren som jag förutsätter att även Passat har. Oavsett så är det marginell skillnad på manuell och automat vad gäller förbrukning om du kör som en normal människa. Det är ju inte som att bilen hoppar från 0,6 till 0,9 beroende på vilken växellåda du tar. Automat är ju dessutom på alla sätt och vis överlägset manuell låda om du finner dig i bilköer då och då.

Jag upplevde inte att det var något buller när jag körde den. Tyst och fin (det är Volvon också ska tilläggas). Vi provkörde en Mazda 6 med och där undrar man om det inte borde finnas såna där headsets passagerarna har i helikoptrar som standardutrustning för du får typ skrika folk i örat om du vill ha en konversation under färd (viss överdrift men inte allt för grov).

Kort sagt, provkör en Passat. Den tickar alla dina boxar (och fler därtill) och har bra pris. Det är ju inte en bansmiskarbil direkt så det blir inget direkt adrenalinpåslag när man vrider igång motorn men som bruksbil som ska vara vettig och säker är den ett utmärkt val.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte en bil för en viss kostnad.

Man börjar med en kravspecifikation och sen ändrar man den efter vad budgeten tillåter.

Jag trodde jag behövde en dyr och snabb bil förut (det var ju så roligt!) men den bästa bilen jag ägt till dags dato är den jag kör idag och den kostade inte mer än 45 000 kr.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det beror ju en hel del på vilken automatlåda det är, vilken sort det är och hur man kör. VW kör ju med DSG/dubbelkopplingslådor, vilket är en annan typ av växellåda än en klassisk momentomvandlarlåda. De har sina egna typer av problem.

I grunden är dock frågan mer vilken sorts låda man föredrar, givet att man tagit hänsyn till eventuella typfel.

Det är av absoluta vikt att sätta sig in i detta med olika typer av "automatlådor" om man nu föredrar den ökade komforten som det innebär att slippa växla själv.

Gemene man som är tekniskt/mekaniskt ointresserad och/eller okunnig ser bara en växelspak med P R D o ser det som en automatlåda...

Det finns 2 grundtyper av automatlådor, först har vid de som funnits, utvecklats och förfinats fast med samma grundkonstruktion sen 50-talet.
På andra sidan har vi dessa nymodigheter som började dyka upp för en 10år sen, främst hos VAG-koncernen som kallar tekniken DSG. Grundkonstruktionen i dessa är exact samma som en vanlig manuell växellåda, fast den försetts med databoxar, servon o annan elektronik som utför själv växlingen, istället för att föraren skall trycka på kopplingen och dra i spaken så gör en dator och elmotorer jobbet.

I de bil-nördiga kretsarna går ofta diskussionerna extremt heta kring detta ämne, alla har en bestämd åsikt om som de känner mycket starkt för, och gladeligen argumenterar för....

Sanningen är att båda typerna har sina styrkor och svagheter, jag anser det dock vara smart att som spekulant läsa på så att man förstår skillnaderna och gör ett medvetet val.

Jag har ägt bilar med båda typerna, jag vet att iaf jag ratar den ena som pesten...

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

...
Jag har ägt bilar med båda typerna, jag vet att iaf jag ratar den ena som pesten...

Nu är jag medveten om att det svävar lite utanför ämnet, men jag antar du ratar DSG? den är ryckig? Eller benägen att krångla?

Min bil har en traditionell automat med momentomvandlare. ZF 8 stegad. Växlar snabbt och mjukt. Den håller bilens livslängd, men man bör nog spola lådan och byta olja en gång i alla fall, trots att tillverkaren inte säger något om det.

Dock drar den runt 5-10% mer än motsvarande manuell låda.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag är ungefär så långt man kan komma ifrån en "bilexpert" som det går. Jag är yrkesförare men är inte det minsta intresserad av att "mecka" med bilar. Att byta däck är så långt jag går, men ofta låter jag någon annan göra det mot betalning ändå - så lite vill jag "mecka" med bilen.

När jag har köpt bil så har jag alltid tänkt att jag måste ha garanti kvar på bilen. Eftersom jag inte kan något själv så måste jag alltid lämna in bilen på verkstad om något händer, så garanti är ett krav för mig. Vettiga funktioner som farthållare (gärna adaptiv!), stöd för Android Auto, AC och "komfort" är viktigt.

Mitt förslag är att kika på Mazda. Om du vill ha en lite större bil så är det väl Mazda 6 som gäller. Mindre bil (i stil med Golf) så är det Mazda 3.

Vad jag har förstått så gör dom väldigt bra bilar och Mazda 3 får mer eller mindre toppbetyg i sitt segment. Det som lockar mig mest är deras sjukligt bra garanti. Kommer inte ihåg exakta år och villkor, men lång nybilsgaranti och sedan ytterligare "komponentgaranti" som, vad jag förstått, täcker det mesta och allt som är väldigt dyrt att byta ut/reparera på verkstad. Totalt har jag för mig att det är 10 års garanti eller 15,000 mil.

Du skulle kunna köpa en Mazda från 2014 och fortfarande ha längre garanti kvar än om du hade köpt en helt ny bil från typ Volvo, VW, Skoda m.fl. I övrigt har väl Kia väldigt bra garanti.

Men det kanske bara är jag som vill ha en bra bil till vettigt pris med väldigt lång garanti där man slipper oroa sig för att det plötsligt ska bli väldigt dyrt.

Edit: Från 2017 års modell (tror jag) så blev det mycket tystare i Mazdorna enligt en himla massa videos.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nu är jag medveten om att det svävar lite utanför ämnet, men jag antar du ratar DSG? den är ryckig? Eller benägen att krångla?

Min bil har en traditionell automat med momentomvandlare. ZF 8 stegad. Växlar snabbt och mjukt. Den håller bilens livslängd, men man bör nog spola lådan och byta olja en gång i alla fall, trots att tillverkaren inte säger något om det.

Dock drar den runt 5-10% mer än motsvarande manuell låda.

Visst är det väldigt lätt att gissa sig till?

Det spelar ingen roll hur många 1000-tals forskare som spenderar oräkneliga timmar på forskning och utveckling, en dator kan aldrig hantera en traditionell kopplingslamell så att känslan och upplevelsen matchar den silkesmjuka och precisa kontrollen du får av en momentomvandlare... Lägg sen till att kopplingslamellen slits även under normal användning samt kan haverera mycket fort om föraren hanterar den felaktigt av ren okunskap...

De få droppar bränsle som sparas jämfört en modern momentomvandlare med lockup gör den praktiska skillnaden för genomsnittliga användaren marginell i kronor och ören.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Vet inte hur långt du kör osv, men om du har god inkomst i familjen så skulle iaf jag kolla på Skoda's hybrider och deras leasingavtal. Speciellt så har ju nya Octavia vart universellt hyllad.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Inaktiv

Äger en vit Golf MK7 2017 som är så naken som den bara kan bli, förutom parkeringsvärmaren. Magiskt att kunna sätta igång den och så en kvart 20 minuter senare så kommer man till en varm bil. xD. Sätt det som krav, typ en Webasto. Kostar skjortan att eftermontera så se till att den är där vid köp.

Permalänk
Medlem

Manuellt vs automat, var kör du och hur är trafiken?
Över hälften av min körning (åtminstone före corona) var mer eller mindre kö-körning så en automatlåda skulle få vara rejält mycket dyrare och/eller dra bra mycket mer för att jag ens skulle överväga manuellt igen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om du lägger en sådan summa pengar så var fullt beredd på att bilen tappar hela sitt värde under en femårsperiod i och med elektrifiering gör både rena fossilbilar och risiga hybrider iskalla på marknaden, både i Sverige och utomlands.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

PROVKÖR!

Jag hade liknande funderingar när vi köpte vår bil.
Ja, Kia är MYCKET bil för pengarna. Jag satt och provkörde kia, skoda, dacia med flera.
Vet du vad jag köpte? BMW.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Manuellt vs automat, var kör du och hur är trafiken?
Över hälften av min körning (åtminstone före corona) var mer eller mindre kö-körning så en automatlåda skulle få vara rejält mycket dyrare och/eller dra bra mycket mer för att jag ens skulle överväga manuellt igen.

Ja, nuförtiden är det automat man ska köpa enligt mig, de är snabbare, mer bränslesnåla samt mycket bekvämare.
Plussen med manuell är att inköpspriset är billgare och att de är roligare att köra om du har en bil med lite prestanda, typ en Golf GTI.