RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Sugen på ett PowerColor Radeon RX 6800 XT Red Devil imorgon, med så stor kylare är det förhoppningsvis rätt tyst.

Har du hittat några specar på hur stort det faktiskt är? Har inte hittat nått på deras hemsida...

Visa signatur

Ryzen 5950x | Gigabyte B550 Aorus Elit | Gigabyte GeForce RTX 3090 | 32GB Corsiair 3600MHz CL18 Vengeance | Corsair RM750X | Samsung 970 EVO Plus 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nastycrew:

Då har du inte hängt med, korten läggs upp på sekunden klockan är slagen 1500 för att bottar inte ska hinna köpa på sig massa kort, detta leder till att fler ärliga köpare kommer få korten, en bra åtgärd av AMD tycker jag.

Litet pris man får betala för större chans att få ett kort.

Dock så får många kort som sen lägger ut på tradera samt blocket ^^ Mindre bottar men mer tråkiga människor istället.

Permalänk
Medlem

Nä, men på bilder ser det väldigt stort ut.
https://videocardz.com/newz/powercolor-radeon-rx-6800-xt-red-...

Skrivet av Grane:

Har du hittat några specar på hur stort det faktiskt är? Har inte hittat nått på deras hemsida...

Permalänk
Medlem

Jag chansar på att den billigaste modellen kostar 8600 sen når de dyrare 10.500, dvs typ som nvidia har idag. man kanske ska vänta på nästa gen i alla fall så man får det nyaste inför battleifld 6 men man är liiiite sugen

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Man har hört rykten om 8ggr så många kort från tredje parts tillverkare. Men vi får se imorgon.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas man lyckas hugga något då jag både missat cpu och kortet på första försöket. problemet nu är att ta ett "bra" kort. tror att de flesta är likvärdiga i det mesta så man kanske bara ska kika efter en tillverkare man gillar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Man har hört rykten om 8ggr så många kort från tredje parts tillverkare. Men vi får se imorgon.

Om det stämmer så räcker det kanske till alla spekulanter på SweC iallafall hahaha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag hoppas man lyckas hugga något då jag både missat cpu och kortet på första försöket. problemet nu är att ta ett "bra" kort. tror att de flesta är likvärdiga i det mesta så man kanske bara ska kika efter en tillverkare man gillar.

4k är 3080 10% bättre (beror lite på vilka spel du jämför med såklart) 1440p verkar vara otroligt likt. verkar liiite som att 6800xt tar 3080 där men vi pratar 1-3%. inte lönt att jämföra i 1080p. dock tycker jag det är modigt av AMD att ta lika mycket betalt som nvidia när de både har DLSS men framförallt sjukt mycket bättre RTX prestanda.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

4k är 3080 10% bättre (beror lite på vilka spel du jämför med såklart) 1440p verkar vara otroligt likt. verkar liiite som att 6800xt tar 3080 där men vi pratar 1-3%. inte lönt att jämföra i 1080p. dock tycker jag det är modigt av AMD att ta lika mycket betalt som nvidia när de både har DLSS men framförallt sjukt mycket bättre RTX prestanda.

Jag hade ett 2080 Ti hela förra generationen från dag ett och då sa alla att RTX var överskattat osv, nu är det plötsligt världens bästa argument för att köpa Nvidia Blir svårt att ta både recensenter och konsumenter på allvar när åsikterna ändrar riktning som en vindflöjel.

Jag har spelat många timmar med RTX ON i 4K med HDR1000 och även i 1440p, min ärliga åsikt är att det är en gimmick i dagsläget och det är ibland omöjligt att urskilja om det är påslaget.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken tid Komplett brukar skicka ut? Har haft gröna bocken "Reserverad (I lager)" sen tidigt imorse.

Permalänk
Medlem

Bara det kommer en enda modell av rx 6800 som är under 45mm tjock så är jag överlycklig. Av de jag sett verkar 2,5- 3.0 slots tjocklek vara "modet" nu så det ser mörkt ut.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag hade ett 2080 Ti hela förra generationen från dag ett och då sa alla att RTX var överskattat osv, nu är det plötsligt världens bästa argument för att köpa Nvidia Blir svårt att ta både recensenter och konsumenter på allvar när åsikterna ändrar riktning som en vindflöjel.

Jag har spelat många timmar med RTX ON i 4K med HDR1000 och även i 1440p, min ärliga åsikt är att det är en gimmick i dagsläget och det är ibland omöjligt att urskilja om det är påslaget.

Mvh

Det är mycket "RT är framtiden" och "Man vill ju beställa ett framtidsäkert kort", men jag känner inte att det är det man får för ens 18k+ för ett 3090 just nu, de är bättre än Turing på RT men det är fortfarande en enorm kostnad för något som hittills inte är så stor skillnad från tidigare tekniker.

Steve sa det bra i denna video vid 40:20:

"So, you're buying ray-tracing... If you wanna use raytracing now you're buying a GPU to use raytracing now. Like, you're not buying it to futureproof and use raytracing in two years, 'cause i assure you, you won't even be using raytracing on it's lowest settings on these GPU's certainly three years down the tracks perhaps two. It's not gonna happen."

Baserat på mina egna upplevelser så skulle jag vilja hålla med.
Så om det inte går att köpa "för framtiden" med RT så kan man ändå köpa "för framtiden" med vanlig teknologi, och då spelar det ju inte supermycket roll om man kör nvidia eller AMD egentligen.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Bara det kommer en enda modell av rx 6800 som är under 45mm tjock så är jag överlycklig. Av de jag sett verkar 2,5- 3.0 slots tjocklek vara "modet" nu så det ser mörkt ut.

Tror inte mode är just det som är saken, utan kylningen som krävs och därav blir korten så pass stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

IMORGON ÄR JAG SÅ JÄVLA TAGGAD!!!!!!!!!!
556 på F5 och betalkortet i högsta hugg...

Hur dags ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svertel:

Någon som vet vilken tid Komplett brukar skicka ut? Har haft gröna bocken "Reserverad (I lager)" sen tidigt imorse.

Tror de upplever lite tryck nu med sin Black Week osv- la en beställning igår morse det första jag gjorde på morgonen, blev omedelbart grön bock och Reserverad (I lager) och har sedan inte rört sig under gårdagen eller idag, detta med en artikel som skulle vara 2-3 vardagar leverans på - inte ett grafikkort eller något med väldigt rörligt lager heller.

Extra lustigt att jag bestämde mig att eftersom jag inte fick tag i ett 6800XT istället lägga pengarna på något annat som legat på listan längre som faktiskt finns i lager, men får inte det heller (än)

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Tror de upplever lite tryck nu med sin Black Week osv- la en beställning igår morse det första jag gjorde på morgonen, blev omedelbart grön bock och Reserverad (I lager) och har sedan inte rört sig under gårdagen eller idag, detta med en artikel som skulle vara 2-3 vardagar leverans på - inte ett grafikkort eller något med väldigt rörligt lager heller.

Extra lustigt att jag bestämde mig att eftersom jag inte fick tag i ett 6800XT istället lägga pengarna på något annat som legat på listan längre som faktiskt finns i lager, men får inte det heller (än)

Ah då är jag med Kan verkligen inte klaga på Komplett ändå, lyckades få tag på både ett 6800 och 5800x på release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av parenek4:

Hur dags ?

15.00 afaik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Tror inte mode är just det som är saken, utan kylningen som krävs och därav blir korten så pass stora.

Fast referenskortet har 2 slots kylning, på rx 6800 modellen. Den har dessutom utmärkta tempraturer och ljudnivå även vid överklock. Nä....det skall på en fet kylare modell månbas alpha samt någon flashig rgb.
Får se imorgon..men det lutar åt att jag får jaga referenskort 😔

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Fick inget kort när det släpptes. (6800xt) Nu med tid att fundera så är det Extremt mycket penar de kostar med tanke på att om ett år så har vi minst 7nm+ 20% mer prestanda eller till och med 5nm som Apple redan använder med +50% prestanda. Med + 50% så tror jag att man kommer över tröskeln för bra RTX prestanda. Med det i tanken så kommer dessa kort minst halvera sitt pris på 12-18mån så då kan jag vänta lite till. Hoppas ni som sitter med flera år gamla kort få tag på något kort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Fick inget kort när det släpptes. (6800xt) Nu med tid att fundera så är det Extremt mycket penar de kostar med tanke på att om ett år så har vi minst 7nm+ 20% mer prestanda eller till och med 5nm som Apple redan använder med +50% prestanda. Med + 50% så tror jag att man kommer över tröskeln för bra RTX prestanda. Med det i tanken så kommer dessa kort minst halvera sitt pris på 12-18mån så då kan jag vänta lite till. Hoppas ni som sitter med flera år gamla kort få tag på något kort.

Problemet med det där resonemanget är att då kan man aldrig köpa något nytt för det är alltid så att inom ett eller två år så kommer det något som är mycket bättre. Blir fel hur man än gör.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Är det någon här som springer 6800XT med 600W PSU? Funkar/funkar ej? Ange gärna vilken processor ni rullar också.

Visa signatur

Processor: Ryzen 7, 3700x. Moderkort: MSI B550 Gaming Edge WiFi. Grafikkort: RX 6800 XT, "referens" RAM: Crucial LPX 32 GB. SSD: WD SN550 1TB. Nätaggregat: Corsair RM 750x v2. Chassi: NZXT H440 Red/Black. Operativsystem: Windows 10 64x.

Permalänk

Never mind..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Fick inget kort när det släpptes. (6800xt) Nu med tid att fundera så är det Extremt mycket penar de kostar med tanke på att om ett år så har vi minst 7nm+ 20% mer prestanda eller till och med 5nm som Apple redan använder med +50% prestanda. Med + 50% så tror jag att man kommer över tröskeln för bra RTX prestanda. Med det i tanken så kommer dessa kort minst halvera sitt pris på 12-18mån så då kan jag vänta lite till. Hoppas ni som sitter med flera år gamla kort få tag på något kort.

Man ska inte hypa upp releaser för mycket. Det heter alltid att nästa generation (efter den som precis kommit/kommer) kommer ta "det stora klivet" eller något. Är otroligt intressanta kommande par år nu, men man vet aldrig hur det går.

När nästa generation kommer (får se om AMD fortsätter på ny generation varje år, och hur Nvidia hanterar det), så sitter du i exakt samma position som du gör nu. Alltså att det bara är ett år till något annat med mycket bättre prestanda kommer.

Om man nu ska spekulera helt fritt, så tror jag i så fall snarare att det är mer intressant med korten som kommer om två år (förväntar mig Nvidia's "riktiga" nästa generation då, inte bara en refresh, och tillbaka på TSMC eller en bättre node i alla fall)

Men så klart, man ska inte spendera massa pengar om man inte tycker det är nödvändigt Dock är det bättre anledning att bara säga det.

Permalänk
Skrivet av Cool_Hector:

Är det någon här som springer 6800XT med 600W PSU? Funkar/funkar ej? Ange gärna vilken processor ni rullar också.

Min kompis kör en 6800 XT på 650w med en ryzen 3600, fungerar perfekt, inga problem ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

4k är 3080 10% bättre (beror lite på vilka spel du jämför med såklart) 1440p verkar vara otroligt likt. verkar liiite som att 6800xt tar 3080 där men vi pratar 1-3%. inte lönt att jämföra i 1080p. dock tycker jag det är modigt av AMD att ta lika mycket betalt som nvidia när de både har DLSS men framförallt sjukt mycket bättre RTX prestanda.

En annan stor sak är att 3080 knappt går att få tag på. Få se hur amd lyckas på den biten.
Dlss är det enda jag tycker är intressant då rtx idag känns mest som en gimmick.
Rtx ÄR framtiden inget snack om det men när dom kör det 100% då kommer det definitivt vara intressant.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Fick inget kort när det släpptes. (6800xt) Nu med tid att fundera så är det Extremt mycket penar de kostar med tanke på att om ett år så har vi minst 7nm+ 20% mer prestanda eller till och med 5nm som Apple redan använder med +50% prestanda. Med + 50% så tror jag att man kommer över tröskeln för bra RTX prestanda. Med det i tanken så kommer dessa kort minst halvera sitt pris på 12-18mån så då kan jag vänta lite till. Hoppas ni som sitter med flera år gamla kort få tag på något kort.

Jag tror inte att nodkrympningar kommer ge så mycket gains "automatiskt" här. Både AMD och Nvidia har just gjort enorma generationellt hopp i prestanda och jag tror inte det är realistiskt att vänta sig samma nästa gång. Om de både är seriösa om RT dessutom så är oddsen att vi kommer se den största tillväxten där snarare än traditionell prestanda nästa gång. Allt beror ju lite på vad man anser sig ha behov av dock- om man inte behöver uppgradera så finns det ju ingen anledning att göra det om man inte vill.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Man har hört rykten om 8ggr så många kort från tredje parts tillverkare. Men vi får se imorgon.

8st istället för 1st, nice

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Jubileumsmästare

Ser fram emot vad eftermiddagen har att erbjuda, hoppas på god tillgång och att folk får kort de vill ha!

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Jag fick ett 6800XT referensdesignen, men MSI och leverans 1-3v sedan förra veckan då. Jag har dessutom beställt en jäkla massa andra grejer inför bygge både från nu i veckan och från förra veckan, så jag behöver utvärdera vad som ska behållas etc. Öppet köp ska ju hinnas med. Så vetefasen om man ska ge sig in i kriget idag och hitta något kort, troligen inte, men jag behöver samtidigt få mitt referensex för att kunna utvärdera allt annat jag köpt, så kluven deluxe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool_Hector:

Är det någon här som springer 6800XT med 600W PSU? Funkar/funkar ej? Ange gärna vilken processor ni rullar också.

5900X, 850w platinum

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |