Rabatt på ej levererad order

Permalänk

Rabatt på ej levererad order

Morrn,

Jag vill lyfta en tanke med er, höra vad ni tycker.
Jag har lagt en stor beställning på drygt 23 000kr hos ett större företag på en komplett dator. Allt utom en del finns i lager så hela beställningen ligger kvar hos företaget tills beställningen är komplett.
Nu är det Black Friday vilket innebär att en del av produkterna är prissänkta, någon hundralapp här och där. Jag kontaktade företaget och önskade få det nya priset då mina produkter inte ens är skickade än. Svaret jag fick var att dom inte matchar priset på tidigare beställning men att jag kan utnyttja ångerrätten. Jag har som sagt inte ens fått produkterna så det blir besvärligt.

Jag har varit kund väldigt länge och ser mig som trogen kund. Sånt här beteende stör mig även om det inte handlar om enorma pengar. Det känns snålt och inte särskilt kundfokuserat.

Vad tycker ni andra?

/Marcus

Permalänk
Medlem

Att det är helt rätt av butiken. Det pris som varorna har vid beställningstillfället gäller. För om du ska ha det nya lägre priset för att det är black week så skulle det kunna innebära en prishöjning för andra som beställer denna vecka till lägre pris när det återgår till normal nivå.

Så du får antingen vänta och se glad ut ELLER avbeställa hela ordern och lägga den på nytt på gällande priser.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lAvliden:

Att det är helt rätt av butiken. Det pris som varorna har vid beställningstillfället gäller. För om du ska ha det nya lägre priset för att det är black week så skulle det kunna innebära en prishöjning för andra som beställer denna vecka till lägre pris när det återgår till normal nivå.

Så du får antingen vänta och se glad ut ELLER avbeställa hela ordern och lägga den på nytt på gällande priser.

Vad som är lagligen korrekt respektive korrekt ur ett kundrelationsperspektiv kan ju vara två olika saker. Jag undrar hur du själv hade gjort om det varit din order?

När en kund kontaktar en leverantör med denna fråga så är ju det absolut enklaste att bara justera priset. Nu ger butiken kunden istället ett långfinger och skapar mer arbete för alla inblandade samt en risk att kunden går till en annan leverantör istället.

Jag blir intresserad av vilken leverantör detta är. Det är ett företag som jag skulle vilja undvika.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Returnera och beställ varorna på nytt om butiken inte kan göra något nu. Låt dem sköta en returprocess som förmodligen kommer kosta butiken mer pengar än att bara gå in i ordern och justera administrativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad som är lagligen korrekt respektive korrekt ur ett kundrelationsperspektiv kan ju vara två olika saker. Jag undrar hur du själv hade gjort om det varit din order?

När en kund kontaktar en leverantör med denna fråga så är ju det absolut enklaste att bara justera priset. Nu ger butiken kunden istället ett långfinger och skapar mer arbete för alla inblandade samt en risk att kunden går till en annan leverantör istället.

Jag blir intresserad av vilken leverantör detta är. Det är ett företag som jag skulle vilja undvika.

Du tankar din bil på valfri mack för säg 16 kr/liter, dagen efter sjunker priset till 13 kr/liter. Ska du kräva tillbaka mellanskillnaden då?

Permalänk
Skrivet av giplet:

Anledningen till att de vill att ångersrätten ska utnyttjas är just för att det står i deras villkor att det inte gäller tidigare gjorda beställningar. Vilkor är liksom till för att följas. Genom att istället markulera ordern som det blir i detta fallet så stryks den gamla ordern och en ny kan göras. Detta kommer förmodligen bli smidigare för återförsäljaren då de garanterat jobbar efter ett system för att få det effektivt.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lAvliden:

Du tankar din bil på valfri mack för säg 16 kr/liter, dagen efter sjunker priset till 13 kr/liter. Ska du kräva tillbaka mellanskillnaden då?

Var det en seriös jämförelse eller? De har ju inte skickat produkterna.
Men om jag hade köpt en TV på Elgiganten förra veckan och den var sänkt i pris till Black Friday så hade jag mycket väl kunnat prova att fråga om jag fick mellanskillnaden tillbaka. Om det rört sig om stora pengar hade jag också kunnat tänka mig att lämna tillbaka den och köpa om den. Mer jobb för Elgiganten och en beg TV som de får sälja på fynd i så fall. Too bad...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Anledningen till att de vill att ångersrätten ska utnyttjas är just för att det står i deras villkor att det inte gäller tidigare gjorda beställningar. Vilkor är liksom till för att följas. Genom att istället markulera ordern som det blir i detta fallet så stryks den gamla ordern och en ny kan göras. Detta kommer förmodligen bli smidigare för återförsäljaren då de garanterat jobbar efter ett system för att få det effektivt.

Ja, och det var ju det jag skrev. Det finns ett "korrekt" sätt att lösa detta, att följa sina villkor och säga nej.
Och så finns det ett korrekt sätt där man bryr sig om sin kund. Kunden blir nöjd och kommer tillbaka.

Man måste förstå att en kund som bryr sig om att ta kontakt angående detta redan har startat en tankeprocess. Det enda sättet att fortsätta ha en nöjd kund är att vara resonabel. Säger man nej så blir kunden i bästa fall lite småsur/besviken. I sämsta fall säljer man inget mer till denna kunden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Avbeställ och beställ på nytt. Hittar man billigare i en annan butik är det ju bara bonus