Köpråd: köpa bil nu eller senare?

Permalänk
Medlem

Köpråd: köpa bil nu eller senare?

Tja, här är en liten uppdatering till dom som har följt mig på min andra tråd gällande BMW 3-serie.

Jag har kolla på mycket Volvo V70 runt 2005 modell. Jag kollade också på 2008 momentum alltså en fas2, fast det blir för dyrt och jag gillar looken på lite äldre V70. Som jag sa i andra tråden så har min kompis en "Volvo V70 2004" och den har gått 32000mil och den håller som fan, han sladdar som sagt med den och ja den mår nog inte bra av det men inga problem har kommit än.

Jag kollar också på andra bilar, så om ni har ägt en V70 modell 00-07 så kan ni gärna skriva om det är mycket problem eller aa hur den anmält är. Sen kan man ju ha otur med bilen också men min kompis pappa är bra på att kolla vilka begagnade bilar som är bra för mig.

Men frågan är om man ska köpa en bil nu eller köpa när man väl får körkort, Jag tar körkort om ca 10 månader. Men jag tänkte att det kunde ha varit kul att köpa en bil kanske inte nu men nästa år när det är kanske 7 månader kvar, så man kan mecka och styla den lite.

Det positiva med det som jag tycker, är att man kan övningsköra med den så man väl får en feeling om hur det känns o köra bilen. Man har mer tid att veta mer om bilen och kanske fixa saker som är fel med den. För tänk er, jag lär nog inte köra bilen varje dag utan mer när man ska övningsköra med farsan eller något sånt, och om det blir problem med bilen har man rätt så mycket tid att hitta olika alternativ för att fixa problemen. För om jag köper bilen när jag har körkort och något pajar så vill man ju fixa bilen direkt för man vill ju såklart köra den. Det är nog det jag ser som är positivt med att köpa en bil så tidigt.

Om ni inte håller med så kan ni jätte gärna skriva det. Vi ha så mycket info som möjligt.

Vet också att det såklart kostar pengar att ha den ståendes med skatt, försäkring och annat. Men det är ju frågan om det är värt att köpa den i förväg så man kan få mer kunskap och allt sådant.

Räknade ut och med helförsäkring plus skatt så kostar det runt 4 000-5 000Kr

Permalänk
Medlem

Jag tycker det känns bakvänt att lägga en massa pengar på en bil innan man har körkort. 2.5k skatt och 4-5k på försäkring är i min värld iaf en massa pengar om man funderar på en bil för 25-50k.

Vet inte riktigt vad du menar med att "få kunskap" om bilen. Alla bilar är ju mer eller mindre samma. Om du nu inte ska skruva ner den i beståndsdelar, men det låter det inte som. "Feeling" för bilen är att köra får du efter en vecka. Visst du kanske kan ta med den ut på en snöig parkering någon gång för att testa lite i halka. Men det är en familjebil från Volvo, den kommer va mjuk och den kommer understyra så det är inte så mycket mer att testa där.

Ledsen om jag bara klankar ner på dina tankar, det låter i inlägget som att du är väldigt sugen på att köpa den nu. Men för pengarna du sparar på skatt och försäkring om du väntar kan du byta avgas, sätta sänkfjädrar och köpa några halvschysta fälgar, vilket definitivt är värt väntan i min värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Tja, här är en liten uppdatering till dom som har följt mig på min andra tråd gällande BMW 3-serie.

Jag har kolla på mycket Volvo V70 runt 2005 modell. Jag kollade också på 2008 momentum alltså en fas2, fast det blir för dyrt och jag gillar looken på lite äldre V70. Som jag sa i andra tråden så har min kompis en "Volvo V70 2004" och den har gått 32000mil och den håller som fan, han sladdar som sagt med den och ja den mår nog inte bra av det men inga problem har kommit än.

Jag kollar också på andra bilar, så om ni har ägt en V70 modell 00-07 så kan ni gärna skriva om det är mycket problem eller aa hur den anmält är. Sen kan man ju ha otur med bilen också men min kompis pappa är bra på att kolla vilka begagnade bilar som är bra för mig.

Men frågan är om man ska köpa en bil nu eller köpa när man väl får körkort, Jag tar körkort om ca 10 månader. Men jag tänkte att det kunde ha varit kul att köpa en bil kanske inte nu men nästa år när det är kanske 7 månader kvar, så man kan mecka och styla den lite.

Det positiva med det som jag tycker, är att man kan övningsköra med den så man väl får en feeling om hur det känns o köra bilen. Man har mer tid att veta mer om bilen och kanske fixa saker som är fel med den. För tänk er, jag lär nog inte köra bilen varje dag utan mer när man ska övningsköra med farsan eller något sånt, och om det blir problem med bilen har man rätt så mycket tid att hitta olika alternativ för att fixa problemen. För om jag köper bilen när jag har körkort och något pajar så vill man ju fixa bilen direkt för man vill ju såklart köra den. Det är nog det jag ser som är positivt med att köpa en bil så tidigt.

Om ni inte håller med så kan ni jätte gärna skriva det. Vi ha så mycket info som möjligt.

Vet också att det såklart kostar pengar att ha den ståendes med skatt, försäkring och annat. Men det är ju frågan om det är värt att köpa den i förväg så man kan få mer kunskap och allt sådant.

Räknade ut och med helförsäkring plus skatt så kostar det runt 4 000-5 000Kr

Jag köpte en andra V70 (årsmodell 2005) för att det finns reservdelar att få tag i utan problem och för att kunskapen är stor kring bilarna. Jag mekar inget själv utan lämnar in den när den behöver kärlek. Jag sålde den i våras och då hade den gått 32.000 mil och jag hade kört den i 4 år, ca 1000 mil om året.

Under tiden som jag hade den så utförde jag vanlig service enligt programmet och bytte slitagedelar: bromsar, drivaxeldamasker, hjullager, lampor. Fixade till sittdynan, nytt backspegelglas o.s.v. Den lastar enormt bra. Drar en hel del soppa, men jag upplevde det som ganska förutsägbart vad bilägandet skulle kosta. Skatt och försäkring var ca 500:- / månad för mig boendes strax utanför Göteborg.

När någonting händer, eller går sönder, så finns det väldigt mycket hjälp att hämta på diverse forum på nätet (om det är märkesspecifika frågor).

Permalänk
Medlem

Du behöver ju inte ha bilen påställd förrän du har körkortet ju?
Köp den och ställ av den, och gör sen det du vill med den ståendes.

Det du bör ha i åtanke är att det är svårt att gå plus på en bilaffär. Om du ändrar dig och vill ha något annat om 3 månader kommer du mest troligt tappa några tusenlappar oavsett. Jag hade oavsett rått dig till att vänta med att köpa. Men om du ändå köper en bil och ska ha den ståendes och eventuellt bara "styla" den, så kan du lika gärna göra det på en avställd bil.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker inte det är fel att köpa en bil att ha för övningskörning, om man har pengarna förstås, men hade jag varit du hade jag skippat helförsäkringen (även om du verkar få den väldigt billigt, jag antar att du tänkte låta bilen stå på någon förälder, vilket kan ställe till det om det händer något så läs villkoren noga). Mycket av helförsäkringen gäller ju inte äldre bilar ändå, typ motorskada och liknande, så man betalar en hel del mer än halvförsäkring för att inte få så mycket mer när man har en äldre bil.

Angående V70N så är det en trevlig bil på många sätt. Väldigt bekväm, framför allt i framsätet, och känns gedigen och så, dock rätt tung och inte direkt inspirerande att köra. Tänk på att de inte fick AUX förrän ganska sent, tror det var 2006, och det är ju inte så kul att sitta där med kassett och CD liksom. Men du kanske har tänkt att byta stereon? Då finns det mycket kul att stoppa i.

Ett vanligt problem när jag jobbade på Volvo, vilket var när dessa byggdes, var krängningshämmarna och det visar sig genom att det klonkar från hjulen när man kör över typ kullersten eller liknande. Det kan också vara värt att kolla felkoder, men man får inte bli för nervös om det finns felkoder för det gör det typ alltid. Man kan kolla de utan några verktyg eller så genom att hålla inne READ-knappen på blinkersspaken och trycka två gånger på bakre dimljusknappen. Sen stegar du med READ. Använd Google för att kolla upp vad koderna betyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Jag kollar också på andra bilar, så om ni har ägt en V70 modell 00-07 så kan ni gärna skriva om det är mycket problem eller aa hur den anmält är. Sen kan man ju ha otur med bilen också men min kompis pappa är bra på att kolla vilka begagnade bilar som är bra för mig.

Räknade ut och med helförsäkring plus skatt så kostar det runt 4 000-5 000Kr

Jag har nyligen köpt en V70 från 01. Vågar påstå att jag har hygglig koll på modellen och vad man bör kika efter
Förutsätter att du är ung eftersom du saknar körkort, samtidigt förstår jag att det kan vara lockande att köpa en modell med turbo och många hästkrafter. Jag säger undvik på det!

Leta efter en 2.4 med 140 eller 170hk bensinmotor utan turbo. Manuell växellåda. Absolut inga raketer, vilket är fördelaktigt när man är 18 och har färskt körkort Risken att dessa motorer är buskörda är väldigt små! Försäkringen blir också avsevärt lägre för dig.

V70N som modellen heter finns i två varianter, modellår 00-04 och 05-07. På de senare modellerna har det gjorts en hel del förbättringar, så sikta på modellerna efter 05.

Framvagnen är en svag punkt på V70N (och S60, S80 av samma generation) det klonkar gärna, är sällan något dyrt eller allvarligt fel men ack så irriterande.

Gasspjället har krånglat, framförallt på modellerna mellan 00-04, men de flesta är utbytta eller åtgärdade vid det här laget.
Läckage i packbox mellan motor & växellåda. Kolla så det är torrt där! Dyrt att åtgärda.
Läckage i packbox vid kamaxeldreven. Kolla så det är torrt där!
Igensatt vevhusventilation. Testas enklast genom att trä en vinylhandske på oljepåfyllningshålet, om handsken blåses upp är det igensatt, handsken ska helst sugas lite inåt, då är allt bra där!
Mätarhuset kan balla ur, är det varianten med kromringar runt mätartavlorna är det med stor sannolikhet utbytt till ett nyare och bättre!

Annars gäller det som vanligt vid begagnatköp att bilda sig ett helhetsintryck. Är bilen servad? Kamrem bytt? Rostangrepp (vilket Volvo brukar vara förskonade från, mest kosmetisk rost på V70N) Koppling och växellåda ska gå fint och smidigt.

Har du inte tummen mitt i handen reder du ut många reparationer och service på egen hand, det är en rätt okomplicerad bil att skruva på och delar finns i mängder. Modellen är långt i från problemfri, men problemen är sällan av det allvarligare slaget.

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kan också vara värt att kolla felkoder, men man får inte bli för nervös om det finns felkoder för det gör det typ alltid. Man kan kolla de utan några verktyg eller så genom att hålla inne READ-knappen på blinkersspaken och trycka två gånger på bakre dimljusknappen. Sen stegar du med READ. Använd Google för att kolla upp vad koderna betyder.

Det visar bara att det finns felkoder, och i vilket system. Men inte vilken felkod det är, då krävs felkodsläsare.

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Medlem

Du är bra sugen på att köpa bil hör jag - Jag förstår dig precis. Jag var så jäkla sugen innan jag tog körkort att jag gjorde precis som du, försökte hitta alla anledningar som existerade att köpa bil NU DIREKT och förklara för framförallt farsan varför det var en asbra idé att köpa den bilen just precis nu - Vilket jag gjorde.

Såhär i efterhand - Det var inte så kul. Det slutade mest med att den där bilen stod och nästan hånade mig på garageuppfarten, och dessutom var jag nästan trött på den när jag väl fick körkort - Då hade jag ju sett den varje dag i flera månader.

Det finns väl en anledning jag kan tänka mig som gör det vettigt, och det är om du köper ett riktigt renoveringsobjekt du får väldigt billigt. Då har du chansen att lära dig skruva ordentligt, och behöver dessutom inte känna någon tidspress med det. Och förhoppningsvis är bilen redo och fräsch när du väl har kortet i handen.

Men och köpa en bil för att "styla" och "lära sig hur bilen känns" - Nej, det är bara svepskäl för att du är sugen på bilen nu

Mitt tips: Avvakta. Det är bra mycket roligare att åka och köpa bil när du har kortet i näven, så du kan köra hem din egna förstabil själv också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joccmock:

Det visar bara att det finns felkoder, och i vilket system. Men inte vilken felkod det är, då krävs felkodsläsare.

Nej, men har man felkod med ECM eller BCM (engine respektive break control management) så bör det kontrolleras, står det MMI (infotainment) exempelvis så är det inget att bry sig om. Så det ger en indikation i alla fall. Men visst, har man en sån gammal bil kan det vara idé att köpa en ODB-BT adapter så man kan kolla felkoderna mer i detalj, och nolla dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker inte det är fel att köpa en bil att ha för övningskörning, om man har pengarna förstås, men hade jag varit du hade jag skippat helförsäkringen (även om du verkar få den väldigt billigt, jag antar att du tänkte låta bilen stå på någon förälder, vilket kan ställe till det om det händer något så läs villkoren noga). Mycket av helförsäkringen gäller ju inte äldre bilar ändå, typ motorskada och liknande, så man betalar en hel del mer än halvförsäkring för att inte få så mycket mer när man har en äldre bil.

Det finns ju en annan aspekt på detta också för det fallet där bilen blir helt förstörd. Om den då värderas till kanske 30.000 så får man ju tillbaka 15.000 vid en halvförsäkring. Frågan är om man man vill riskera det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, men har man felkod med ECM eller BCM (engine respektive break control management) så bör det kontrolleras, står det MMI (infotainment) exempelvis så är det inget att bry sig om. Så det ger en indikation i alla fall. Men visst, har man en sån gammal bil kan det vara idé att köpa en ODB-BT adapter så man kan kolla felkoderna mer i detalj, och nolla dem.

Jag har köpt mig en felkodsläsare DICE med programvara VIDA, levererat från Kina. En klon på hårdvara och mjukvara som Volvo också säljer till sina serviceorganisationer. Det är mycket värdefullt att ha och enkelt att använda. Jag spenderade 1000:- på en sådan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MickeBoy:

Jag har köpt mig en felkodsläsare DICE med programvara VIDA, levererat från Kina. En klon på hårdvara och mjukvara som Volvo också säljer till sina serviceorganisationer. Det är mycket värdefullt att ha och enkelt att använda. Jag spenderade 1000:- på en sådan.

Jo det låter ju bra. När jag jobbade där fick jag höra att deras maskin, VCT2000 tror jag den hette, kostade 240 000 (när jag tappade den i backen).

Men jag har märkt att man kommer rätt långt med en ODB-BT adapter och en gratisapp. Jag köpte en för 299 till min gamla bil och lyckades kolla och släcka felkoder utan problem. Appen var rysk och mycket av texten var således på ryska eller dålig engelska men det funkade bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MickeBoy:

Det finns ju en annan aspekt på detta också för det fallet där bilen blir helt förstörd. Om den då värderas till kanske 30.000 så får man ju tillbaka 15.000 vid en halvförsäkring. Frågan är om man man vill riskera det?

Så funkar det inte med halvförsäkring. Den täcker färre grejer än helförsäkring, men vad den täcker täcker den ju lika bra. Kolla exempelvis If: https://www.if.se/privat/forsakringar/bilforsakring Skillnaden mellan hel- och halvförsäkring är bara vagnsskada. Självrisken kan man välja själv, lägre blir då dyrare förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Du behöver ju inte ha bilen påställd förrän du har körkortet ju?
Köp den och ställ av den, och gör sen det du vill med den ståendes.

Det du bör ha i åtanke är att det är svårt att gå plus på en bilaffär. Om du ändrar dig och vill ha något annat om 3 månader kommer du mest troligt tappa några tusenlappar oavsett. Jag hade oavsett rått dig till att vänta med att köpa. Men om du ändå köper en bil och ska ha den ståendes och eventuellt bara "styla" den, så kan du lika gärna göra det på en avställd bil.

aa jo, nämen jag får spader när jag kollar på olika bilar och youtube videos och aa man vill bara ha bil nu. Men som du säger så kanske jag ändrar mig eller så kanske en bättre deal kommer efter jag köpt bilen så tidigt om du fattar vad jag menar. Min kompis köpte en bil efter han hade tagit körkort och direkt när hans farsa skulle betala för bilen så såg han en annan bil på blocket för mycket bättre pris och aa almänt bättre.

Permalänk
Medlem

Bilen kan fungera väl som morot. Jag hade nog köpt bil när du har körkort/max en månad innan. Dvs när det är slutet. Om du har 7månader kvar så har du antagligen en hel del kvar.

Skrivet av MickeBoy:

Det finns ju en annan aspekt på detta också för det fallet där bilen blir helt förstörd. Om den då värderas till kanske 30.000 så får man ju tillbaka 15.000 vid en halvförsäkring. Frågan är om man man vill riskera det?

what. Kan ju vara roligaste jag läst på länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joccmock:

Jag har nyligen köpt en V70 från 01. Vågar påstå att jag har hygglig koll på modellen och vad man bör kika efter
Förutsätter att du är ung eftersom du saknar körkort, samtidigt förstår jag att det kan vara lockande att köpa en modell med turbo och många hästkrafter. Jag säger undvik på det!

Leta efter en 2.4 med 140 eller 170hk bensinmotor utan turbo. Manuell växellåda. Absolut inga raketer, vilket är fördelaktigt när man är 18 och har färskt körkort Risken att dessa motorer är buskörda är väldigt små! Försäkringen blir också avsevärt lägre för dig.

V70N som modellen heter finns i två varianter, modellår 00-04 och 05-07. På de senare modellerna har det gjorts en hel del förbättringar, så sikta på modellerna efter 05.

Framvagnen är en svag punkt på V70N (och S60, S80 av samma generation) det klonkar gärna, är sällan något dyrt eller allvarligt fel men ack så irriterande.

Gasspjället har krånglat, framförallt på modellerna mellan 00-04, men de flesta är utbytta eller åtgärdade vid det här laget.
Läckage i packbox mellan motor & växellåda. Kolla så det är torrt där! Dyrt att åtgärda.
Läckage i packbox vid kamaxeldreven. Kolla så det är torrt där!
Igensatt vevhusventilation. Testas enklast genom att trä en vinylhandske på oljepåfyllningshålet, om handsken blåses upp är det igensatt, handsken ska helst sugas lite inåt, då är allt bra där!
Mätarhuset kan balla ur, är det varianten med kromringar runt mätartavlorna är det med stor sannolikhet utbytt till ett nyare och bättre!

Annars gäller det som vanligt vid begagnatköp att bilda sig ett helhetsintryck. Är bilen servad? Kamrem bytt? Rostangrepp (vilket Volvo brukar vara förskonade från, mest kosmetisk rost på V70N) Koppling och växellåda ska gå fint och smidigt.

Har du inte tummen mitt i handen reder du ut många reparationer och service på egen hand, det är en rätt okomplicerad bil att skruva på och delar finns i mängder. Modellen är långt i från problemfri, men problemen är sällan av det allvarligare slaget.

Okej, några frågor till några saker som du skrev. Jag kollade innan på BMW 3-serie och jag kommar nog inte köpa den, för att många säger att det finns mycket problem med den och att det är dyrt att skatta och försäkra etc etc. Sen beror det ju helt på hur bilen har blivit skött bra. Sen har ju BMW kamkedja och folk sa att det var dyrt att bytta den. Men nog om BMW.

Du sa att dom flesta problemen inte är så allvarliga, men hur mycket tror du det kostar att fixa alla olika slags problem?

Hur mycket kostar det att bytta kamrem? För på volvo ser det ut som att kamremen kan bli bytt rätt så lätt. För på andra bilar med kamkedja så behöver man la lyfta upp hela motorn? Men behöver man det på en V70?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Tja, här är en liten uppdatering till dom som har följt mig på min andra tråd gällande BMW 3-serie.

Jag har kolla på mycket Volvo V70 runt 2005 modell. Jag kollade också på 2008 momentum alltså en fas2, fast det blir för dyrt och jag gillar looken på lite äldre V70. Som jag sa i andra tråden så har min kompis en "Volvo V70 2004" och den har gått 32000mil och den håller som fan, han sladdar som sagt med den och ja den mår nog inte bra av det men inga problem har kommit än.

Jag kollar också på andra bilar, så om ni har ägt en V70 modell 00-07 så kan ni gärna skriva om det är mycket problem eller aa hur den anmält är. Sen kan man ju ha otur med bilen också men min kompis pappa är bra på att kolla vilka begagnade bilar som är bra för mig.

Men frågan är om man ska köpa en bil nu eller köpa när man väl får körkort, Jag tar körkort om ca 10 månader. Men jag tänkte att det kunde ha varit kul att köpa en bil kanske inte nu men nästa år när det är kanske 7 månader kvar, så man kan mecka och styla den lite.

Det positiva med det som jag tycker, är att man kan övningsköra med den så man väl får en feeling om hur det känns o köra bilen. Man har mer tid att veta mer om bilen och kanske fixa saker som är fel med den. För tänk er, jag lär nog inte köra bilen varje dag utan mer när man ska övningsköra med farsan eller något sånt, och om det blir problem med bilen har man rätt så mycket tid att hitta olika alternativ för att fixa problemen. För om jag köper bilen när jag har körkort och något pajar så vill man ju fixa bilen direkt för man vill ju såklart köra den. Det är nog det jag ser som är positivt med att köpa en bil så tidigt.

Om ni inte håller med så kan ni jätte gärna skriva det. Vi ha så mycket info som möjligt.

Vet också att det såklart kostar pengar att ha den ståendes med skatt, försäkring och annat. Men det är ju frågan om det är värt att köpa den i förväg så man kan få mer kunskap och allt sådant.

Räknade ut och med helförsäkring plus skatt så kostar det runt 4 000-5 000Kr

s60 v70 2005- 2007 är bra bilar. Innan 2005 kan man få problem med lödningar i instrumentpanelen tror ej det förekommer i 2005 och senare även problem med gasspjället vanligt fel. Dem nya bygger på ford och man ska aldrig köpa första åretsmodell. Jag hade köpt en 06/07. https://www.youtube.com/watch?v=N2CBi-p86q4 kolla där så går han igenom flera vanliga fel.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Du är bra sugen på att köpa bil hör jag - Jag förstår dig precis. Jag var så jäkla sugen innan jag tog körkort att jag gjorde precis som du, försökte hitta alla anledningar som existerade att köpa bil NU DIREKT och förklara för framförallt farsan varför det var en asbra idé att köpa den bilen just precis nu - Vilket jag gjorde.

Såhär i efterhand - Det var inte så kul. Det slutade mest med att den där bilen stod och nästan hånade mig på garageuppfarten, och dessutom var jag nästan trött på den när jag väl fick körkort - Då hade jag ju sett den varje dag i flera månader.

Det finns väl en anledning jag kan tänka mig som gör det vettigt, och det är om du köper ett riktigt renoveringsobjekt du får väldigt billigt. Då har du chansen att lära dig skruva ordentligt, och behöver dessutom inte känna någon tidspress med det. Och förhoppningsvis är bilen redo och fräsch när du väl har kortet i handen.

Men och köpa en bil för att "styla" och "lära sig hur bilen känns" - Nej, det är bara svepskäl för att du är sugen på bilen nu

Mitt tips: Avvakta. Det är bra mycket roligare att åka och köpa bil när du har kortet i näven, så du kan köra hem din egna förstabil själv också.

Sant, för igår va jag jävligt sugen att bara kontakta olika personer på blocket och prata om bilen och ställa frågor och sånt för jag villa bara ha en bil.

Jag har kollat på "kulpåhjul" som är en youtuber och han gjorde några videos där han köpte en Volvo V70 2002 för 8 000kr och styla den, han fixade ABS fälgar, vindavisare, solfilm, dekaler, vinge etc etc. Och det var typ min tanke med att köpa bil så tidigt. För då tänkte jag "fan va nice o rulla ut med en skit snygg bil när man väl har körkort" om du fattar vad jag menar. Allt handlar nog mest om tålamod. Men när jag väl köper bil ska jag nog kolla hur mycket pengar jag har och kanske köpa lite saker som kan vara snyggt på bilen. Sen kommer jag lägga alla pengar på bilen. Mina föräldrar kommer nog fixa brämpa och lite annat när jag har bilen för jag har inte en fast inkoms och då kan det vara svårt att leva med 1250kr i månaden och köpa brämpa och saker till bilen.

Permalänk
Medlem

V70 kommer nog också kunna stå kvar i värdet då man väljer att bygga a-traktor av dem!

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

s60 v70 2005- 2007 är bra bilar. Innan 2005 kan man få problem med lödningar i instrumentpanelen tror ej det förekommer i 2005 och senare även problem med gasspjället vanligt fel. Dem nya bygger på ford och man ska aldrig köpa första åretsmodell. Jag hade köpt en 06/07. https://www.youtube.com/watch?v=N2CBi-p86q4 kolla där så går han igenom flera vanliga fel.

S60/V70N/S80/XC90 bygger på en plattform som utvecklades av Volvo innan Ford köpte Volvo Personvagnar och den har ju vissa saker gemensamt med föregångaren som utvecklades för 850 (och senare S70/V70/C70). Men visst hade tidigare årsmodeller, särskilt av S80, som var först ut, vissa hyss för sig. Vissa av dessa lär dock vara lösta på en så gammal bil, medan andra till sin natur kan vara svårare. Man kan ta tidiga årsmodeller av 850 som hade lite klena synkringar, vilket kunde resultera i onödigt skrap.

Sedan ska man rent generellt tänka på att ibland kan ändringar införas under en modells livstid. Ofta är de förbättringar, men de kan också visa sig resultera i nya problem. De sista årsmodellerna av S/V/C70 har elektroniskt gasspäll, helt apropå, medan de (fram till årsmodell -98 har jag för mig) har gasvajer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Okej, några frågor till några saker som du skrev. Jag kollade innan på BMW 3-serie och jag kommar nog inte köpa den, för att många säger att det finns mycket problem med den och att det är dyrt att skatta och försäkra etc etc. Sen beror det ju helt på hur bilen har blivit skött bra. Sen har ju BMW kamkedja och folk sa att det var dyrt att bytta den. Men nog om BMW.

Du sa att dom flesta problemen inte är så allvarliga, men hur mycket tror du det kostar att fixa alla olika slags problem?

Hur mycket kostar det att bytta kamrem? För på volvo ser det ut som att kamremen kan bli bytt rätt så lätt. För på andra bilar med kamkedja så behöver man la lyfta upp hela motorn? Men behöver man det på en V70?

Jag har aldrig lämnat in en av den varianten, men S70 kostade det väl några tusenlappar på märkesverkstad. Motorerna är i grunden av samma konstruktion då Volvo fortsatte att utveckla femman som kom i 850. Det är rätt långa intervall på dem så sent så är den nyligen bytt inkl. vattenpump etc så klarar du dig länge. Tänk på att du även har hjälpaggregatsremmen som har bytesintervall. Inte riktigt lika kritisk som kamremmen och sitter mer öppet, men det är inte särskilt bra om den går av för det.

Vad saker kostar beror alltid på vad som går sönder. Fördelen med Volvo är att det är en vanlig bil i Sverige och det finns mycket delar. Sedan är ju frågan om man orkar skruva själv och har någon plats att göra det, samt tummen sitter monterad på mer fördelaktig plats än mitt i handen. En del vanliga saker är inte särskilt svåra att lösa med hjälp av en Haynes-bok eller liknande, undantaget intensivt svärande när sakerna sitter fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag har aldrig lämnat in en av den varianten, men S70 kostade det väl några tusenlappar på märkesverkstad. Motorerna är i grunden av samma konstruktion då Volvo fortsatte att utveckla femman som kom i 850. Det är rätt långa intervall på dem så sent så är den nyligen bytt inkl. vattenpump etc så klarar du dig länge. Tänk på att du även har hjälpaggregatsremmen som har bytesintervall. Inte riktigt lika kritisk som kamremmen och sitter mer öppet, men det är inte särskilt bra om den går av för det.

Vad saker kostar beror alltid på vad som går sönder. Fördelen med Volvo är att det är en vanlig bil i Sverige och det finns mycket delar. Sedan är ju frågan om man orkar skruva själv och har någon plats att göra det, samt tummen sitter monterad på mer fördelaktig plats än mitt i handen. En del vanliga saker är inte särskilt svåra att lösa med hjälp av en Haynes-bok eller liknande, undantaget intensivt svärande när sakerna sitter fast.

Ang kamrem så är det inte bara intervallerna man ska gå efter, årtalen är minst lika viktigt då gummi torkar med tiden. Så om en bil bara har gått 5000 mil men det var 10år sedan så skulle jag bytt den! Kolla i instruktionsboken vad respektive bilmodell rekommenderar.
Priserna kan jag inte exakt men då kan nog räkna med runt 10 000kr på en märkesverkstad.

Ang multiremmen så är den inte jätte kritisk om den går av, driver oftast bara AC, servo och generatorn så det går ju köra bilen några mil om den hade gått av ( inte att rekommendera men det går). Men den är ju lätt att kolla efter torrsprickor och byta i förebyggande syfte.

Om du köper en bil med kamkedja så är det ju lite bökigare att byta. Men dom håller ju mycket längre än en rem. I regel så byter man ju inte kedja på någon viss intervall. Man brukar höra att det börjar rassla mer i motorn och så kan man se på att kedjesträckaren är ute i sitt Max.
BMW har jag aldrig bytt på men har bytt på några SAAB och där är det ganska mycket jobb. Så det kan bli dyrt om man ska lämna bort till verkstad.

Ang trådskaparens fråga om han ska köpa eller inte så säger jag köp! Lär dig känna bilen, skruva lite och styla den om du känner för det. Det är kul med bilar! Men det är inte en billig hobby..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Ang kamrem så är det inte bara intervallerna man ska gå efter, årtalen är minst lika viktigt då gummi torkar med tiden. Så om en bil bara har gått 5000 mil men det var 10år sedan så skulle jag bytt den! Kolla i instruktionsboken vad respektive bilmodell rekommenderar.

Ja? Det är en del av intervallet och det var också därför jag bytte den på S70:n. Jag minns inte exakt, men den hade nog gått runt 10000 mil, när intervallet på en så sen är 16500 mil. Det är ju det som är bra med dessa femmor, dvs att det är båda ganske många mil och rätt många år emellan. På min lill-Pegga är det rent löjeväckande eftersom det är femårsintervall (suck...!), vilket gör att man nästan halvt måste köra den som taxi för att nå upp till miltalet. Det är ju nästan som Opel när de hade problem med någon motor där kamremmarna gick av och de kortade och kortade intervallet tills det också blev nästan att man skulle byta kamrem varje tankning (ok, viss överdrift).

Citat:

Priserna kan jag inte exakt men då kan nog räkna med runt 10 000kr på en märkesverkstad.

Så dyrt tror jag inte att det behöver bli, men det kan ju skilja en del mellan olika också. Sedan är det ju ofta dyrast i stora städer och billigare längre ut i landet när det gäller bilverkstäder.

Citat:

Ang multiremmen så är den inte jätte kritisk om den går av, driver oftast bara AC, servo och generatorn så det går ju köra bilen några mil om den hade gått av ( inte att rekommendera men det går). Men den är ju lätt att kolla efter torrsprickor och byta i förebyggande syfte.

Men jäkligt drygt, eller om man har riktig otur och den lyckas ta med sig något.

Citat:

Om du köper en bil med kamkedja så är det ju lite bökigare att byta. Men dom håller ju mycket längre än en rem. I regel så byter man ju inte kedja på någon viss intervall. Man brukar höra att det börjar rassla mer i motorn och så kan man se på att kedjesträckaren är ute i sitt Max.
BMW har jag aldrig bytt på men har bytt på några SAAB och där är det ganska mycket jobb. Så det kan bli dyrt om man ska lämna bort till verkstad.

Egentligen ska man ju inte behöva byta kedja på en välservad motor om den inte gått väldigt långt, men det är ju flera tillverkare som ibland lyckats tillverka motorer där kamkedjan nästan verkar ha tätare "bytesintervall" än kamremmar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solanum95:

Ang kamrem så är det inte bara intervallerna man ska gå efter, årtalen är minst lika viktigt då gummi torkar med tiden. Så om en bil bara har gått 5000 mil men det var 10år sedan så skulle jag bytt den! Kolla i instruktionsboken vad respektive bilmodell rekommenderar.
Priserna kan jag inte exakt men då kan nog räkna med runt 10 000kr på en märkesverkstad.

Ang multiremmen så är den inte jätte kritisk om den går av, driver oftast bara AC, servo och generatorn så det går ju köra bilen några mil om den hade gått av ( inte att rekommendera men det går). Men den är ju lätt att kolla efter torrsprickor och byta i förebyggande syfte.

Om du köper en bil med kamkedja så är det ju lite bökigare att byta. Men dom håller ju mycket längre än en rem. I regel så byter man ju inte kedja på någon viss intervall. Man brukar höra att det börjar rassla mer i motorn och så kan man se på att kedjesträckaren är ute i sitt Max.
BMW har jag aldrig bytt på men har bytt på några SAAB och där är det ganska mycket jobb. Så det kan bli dyrt om man ska lämna bort till verkstad.

Ang trådskaparens fråga om han ska köpa eller inte så säger jag köp! Lär dig känna bilen, skruva lite och styla den om du känner för det. Det är kul med bilar! Men det är inte en billig hobby..

Jag håller med om allt du säger, men man går inte till en märkesverkstad med en så gammal bil, det är ju verkligen att kasta pengarna i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Okej, några frågor till några saker som du skrev. Jag kollade innan på BMW 3-serie och jag kommar nog inte köpa den, för att många säger att det finns mycket problem med den och att det är dyrt att skatta och försäkra etc etc. Sen beror det ju helt på hur bilen har blivit skött bra. Sen har ju BMW kamkedja och folk sa att det var dyrt att bytta den. Men nog om BMW.

Du sa att dom flesta problemen inte är så allvarliga, men hur mycket tror du det kostar att fixa alla olika slags problem?

Hur mycket kostar det att bytta kamrem? För på Volvo ser det ut som att kamremmen kan bli bytt rätt så lätt. För på andra bilar med kamkedja så behöver man la lyfta upp hela motorn? Men behöver man det på en V70?

Kamremsbyte löser du på en helg med hjälp av en polare och guider på nätet/Haynes. Annars löser en allbilsverkstad det, mer än 5000kr bör det inte gå på (Kamrem, vattenpump och multirem) Det är lite trångt men fullt görbart att göra själv på garageuppfarten.

Jag har en del småfel på min V70, framförallt relaterat till framvagn och hjulupphängning. Jag har valt att byta ut hela fjäderbenen i fram nu, dvs stötdämpare, fjäder, lagring, lager osv. 2400kr gav jag för två kompletta fjäderben och bytet gör jag själv. Dålig koppling eller läckande packbox mellan motor & växellåda går på närmare 10.000 att byta (koppling och packbox då) där merparten av kostnaden är arbete. För att ge ett exempel på dyrare arbete.

Många småfel är ibland inte lönt att fixa, man får leva med att det är en gammal bil och att allt inte fungerar som nytt. Larmsystemet är en sådan sak, felindikerar på min bil och larmet fungerar inte. Men kostar mer än det smakar att laga, och bilen funkar finfint att köra utan larm!

Yttre styrleder och stabilisatorstag till krängningshämmaren är två andra svaga punkter. Styrleden kostar typ 200kr och byts på en halvtimme av den ovane. Stabilisatorstag 260kr och byts även den enkelt.

För att bilda dig en uppfattning om vad delar kostar kan du gå in på Biltema/skruvat/autodoc24 och slå fram V70 av den modell du vill köpa

I mina öron låter det som en alldeles utmärkt förstabil. Min förstabil var en V70 av första generationen, många fel kunde jag åtgärda hemma på parkeringsplatsen med hjälp av domkraft och hylsnyckelsats! Delar och kompetens om bilarna finns som sagt i överflöd.

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joccmock:

....
Många småfel är ibland inte lönt att fixa, man får leva med att det är en gammal bil och att allt inte fungerar som nytt. Larmsystemet är en sådan sak, felindikerar på min bil och larmet fungerar inte. Men kostar mer än det smakar att laga, och bilen funkar finfint att köra utan larm!
....

Ett vanligt problem med larmet är att backup-batteriet läcker och det rinner ut gegga på kretskortet till sirenen. Det är inte jättedyrt att fixa och relativt enkelt att göra själv.

Det kanske beror på vilket felet är, men när jag har haft just detta fel så vill jag inte fjärrlåsa eftersom detta samtidigt aktiverar larmet.
Och eftersom sirenen inte kan kommunicera med någon annan komponent så drar den då igång larmet i tid och otid. Då behöver jag låsa med nyckel och om detta kommer plötsligt och nyckeln inte är använd i låset på länge så kan det bli lite trögt att få in nyckeln.

Då får man välja att fixa larmet, eller smörja låset ordentligt.

Permalänk
Medlem

För att spara några cl bensin har dem åtminstonde v70 06-07 kanske dem äldre med ett frihjul på generatorn som brukar kunna gå sönder vid 20000-25000 så hade det varit min bil hade jag bytt den om det är läge att byta multiremmen i samma veva.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d