Permalänk
Medlem

Dumma Zlatan!

https://www.gp.se/sport/fotboll/zlatans-presenter-till-alla-l...

Citat:

Fotboll - Zlatan leder inte bara laget till segrar på planen. Han ser även till att lagkamraterna har något att göra på fritiden.

Enligt Sportbladet har 39-åringen köpt Playstation 5 till alla sina lagkamrater.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Skillnaden är väl att vid en lansering av en ny öl på systemet så kommer det inte 300 supersnabba drönare som sveper in och köper 90% av ölen innan du ens tagit ett steg innanför tröskeln, och sedan står och säljer dem utanför Coop till dubbla priset.

Nja, kanske inte just öl då det ju är olagligt att sälja vidare den, men scalping är ändå rätt vanligt för diverse produkter där tillgången är begränsad. Men det gör det ju än viktigare att sitta på ett forum och diskutera med folk som letar butiker med lagersaldo.

Skrivet av PhaCe:

Och nu gav du mig något att gnälla på - Folk som inte förstår att trav är en sport.
"Höhö det är ju hästen som springer, varför ska någon som bara sitter bakom få pris!" - Så jävla less på den inställningen. Varför tycker inte samma människor att det är bilen som ska få pris i F1? Eller att det är skidorna som borde få pris i alpin åkning?
Jag har full respekt för att man tycker trav är tråkigt - Är man inte insatt så är det troligtvis astråkigt att titta på - Precis som det mesta annat i sportväg. Men just trav verkar de flesta ha åsikten om att det bara är intressant om du satsar pengar på...
Nu ligger det här felet mycket på travsporten i sig som gör det totalt omöjligt för någon att följa en häst, det finns inga direkta ligor, tabeller eller liknande vilket gör det fruktansvärt trögt att ta sig in i - Men det är en fantastisk sport om man ger det en chans, framförallt när man får komma nära hästarna, men det är såklart svårt via TVn...

Och sedan ska jag inte ens börja med vad jag tycker om folk som har diverse djurskyddsåsikter kring travet... Visst, det finns absolut hästar som far illa inom travsporten - Men vill man vara kritisk mot hur djur, framförallt hästar, hanteras så ska man titta på ridsporten...

Jag vet inte vilket inlägg du läste men jag har inte sagt något om att hästen skulle få pris, eller att trav inte är en sport. Eller för den delen att trav är ett djurskyddsproblem.

Däremot tycker jag att trav är en utomordentligt tråkig sport, det är lite som tävlingsgång i och med att det inte handlar om att ta sig över mållinjen så snabbt som möjligt utan så snabbt som möjligt med bara en viss teknik som gör allt långsammare, men å andra sidan tycker jag att de flesta sporter är rätt ointressanta att titta på. Jag har en polare som tjänar merparten av sina pengar på galopp-hästar, och där får ju hästarna springa lite mer, men det är ju nästan lika tråkigt att titta på ändå.

Permalänk
Medlem

Dessa jävla kattägare med sina katter, är ju generellt de lataste jävlarna som finns ju.(Lata människor är ett jävla otyg med) Släpper ut sina katter även i områden där det är koppeltvång på alla djur, de skiter i sandlådor där barn är, lägger sig på bilar och repar sönder lacken. Sedan skiter ägarna för det mesta i vad katterna gör. Sitter vid vägen och väntar till sista sekunden med att springa rätt över vägen så man får tvärnita för jävlen inte gick över vägen första gången man stannade. Nej skjutas av ska dem när de kommer till gården utan halsband. Katter hör hemma på en gård och inte ett jävla bostadsområde, då får det vara en innekatt.

2. För dagen, varför är det så jävla svårt för människor att följa rekommedationerna för Corona som är just nu? Ge fan i att nöjesshoppa i butiker, stå 5 cm nära främande människor, gå och festa osv. Skiten kommer ju aldrig ta slut förrän folk tar sitt ansvar eller ett vaccin kommer vilket många ändå kommer vilja vänta med eller skita i helt.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, kanske inte just öl då det ju är olagligt att sälja vidare den, men scalping är ändå rätt vanligt för diverse produkter där tillgången är begränsad. Men det gör det ju än viktigare att sitta på ett forum och diskutera med folk som letar butiker med lagersaldo.
Jag vet inte vilket inlägg du läste men jag har inte sagt något om att hästen skulle få pris, eller att trav inte är en sport. Eller för den delen att trav är ett djurskyddsproblem.

Däremot tycker jag att trav är en utomordentligt tråkig sport, det är lite som tävlingsgång i och med att det inte handlar om att ta sig över mållinjen så snabbt som möjligt utan så snabbt som möjligt med bara en viss teknik som gör allt långsammare, men å andra sidan tycker jag att de flesta sporter är rätt ointressanta att titta på. Jag har en polare som tjänar merparten av sina pengar på galopp-hästar, och där får ju hästarna springa lite mer, men det är ju nästan lika tråkigt att titta på ändå.

Nej, gud, jag menade inte dig alls!
Du påminde mig om det bara, jag ville bara gubbgnälla över det i allmänhet!

Skrivet av klirre:

Jag var inte inblandad i denna diskussionen men nu fick du mig på gnällhumör:

Varför ska det generaliseras så förbannat kring djurskyddsfrågorna? Det kvittar om det handlar om travsport, hundimport eller livsmedelsproduktion, nog fasen ska nån med lite för lite kunskap och många åsikter skrika djurplågeri och begära att alla djurägare straffas genom tvångsomhändertagande av djuren och fängelse + böter för människorna.

Ta bara det senaste om travhästen Propulsion som nervsnittats, det är så klart fruktansvärt att man gör så men inte gör det att travhästar uppfödda i Sverige får behandlas så.

Det samma gäller mjölkgården som hängdes ut i uppdrag granskning, den bonden ska definitivt inte äga djur men varför ska Arla behöva dygdsignalera om hur mycket bättre de gjort för djuren samtidigt som alla mjölkbönder i Sverige ska få skit för nåt som händer på ett fåtal gårdar? Ta hand om de fall som inte är okej, de som sköter sig ska inte behöva lida.

Håller helt med dig.
Så jävla less på att folk som inte har någon insyn över huvud taget i hur djurhållning fungerar i praktiken får plats i media att skrika ut hur alla djur plågas.
Jag har besökt ett trettiotal olika travstall genom åren, och bara upplevt folk som brinner för sina djur och vill att de ska ha det bra. Visst får man ha åsikter om att hästar borde aldrig borde domesticerats och helst ska få leva som vildhästar på slätten, men då har man ju liksom missat poängen...

Roligast är ju de, ursäkta uttrycket, rövhattarna som tycker det är en bra idé att bryta sig in på gårdar och släppa ut pälsdjur... Jag gillar inte heller pälsdjursindustrin, men samtidigt förstår jag att djuren garanterat plågas mer av att bli påkörda, uppätna av rovdjur och svälta ihjäl i naturen än att slaktas... Visst, jag förstår också att de vill förstöra så mycket att de lägger ner verksamheten - Men det vill de alltså göra genom att djuren ska lida mer...?

Och sedan är jag 110% för hårdare straff för djurplågeri - Gärna kännbara fängelsestraff. Som det är nu kommer det artiklar i tidningarna som misstänkliggör en hel industri, och sedan får de som faktiskt varit ansvariga i de specifika fallen i princip ett slag på fingrarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hoppa in i Apple-gemenskapen, här finns prylar att köpa även i samband med lanseringar...

Men jag är gubbgrining som dig på alla scalpers som inte ens är intresserade av prylarna, bara ska tjäna lite snabba cash. Borde anmäla alla, för det är väl knappast någon av dom som rapporterar in sina vinster till skattemasen vid nästa deklaration.

Eh där kan man starta ett helt annat gubbgnäll, hade några crapple-prylar förut, nej tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, men det är ju vårt intresse liksom, och det är ju inte värre än många andra intressen egentligen. Fotboll eller melodifestivalen som folk sitter klistrade framför exempelvis (eller trav, jag har polare som är seriöst intresserade av trav och kan sitta och kolla på det utan att de ens har spelat). Jag har också polare som köar i timmar utanför systembolaget för att få tag i något nytt öl eller någon begränsad upplaga av någon vinflaska eller så. Till skillnad från dessa personer så kommer vi i alla fall att ha glädje av produkterna vi snöar in på i åratal.

Mja, jag är intresserad av teknik. Inte av kötider, logistik och hype. När 90% av trådarna handlar om huvudida personerna i tråden fått köpa en produkt eller inte, eller vilket könummer de har - vad är det då du är intresserad av menar du, inte har det något med datorer att göra iaf. I övrigt håller jag med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av izcho:

Mja, jag är intresserad av teknik. Inte av kötider, logistik och hype. När 90% av trådarna handlar om huvudida personerna i tråden fått köpa en produkt eller inte, eller vilket könummer de har - vad är det då du är intresserad av menar du, inte har det något med datorer att göra iaf. I övrigt håller jag med.

Jo självklart är det tröttsamt med den typen av trådar. Man borde egentligen separera det till någon "Vänta på paket"-tråd eller så. Men det handlar ju om intresse, man sitter med förväntat och väntar på besked om man kommer få prylen man suktar efter liksom. Och är det problem med leveranser från någon viss butik eller så, så är det ju fint att få reda på det.

Permalänk
Medlem

Något av det värsta jag vet är mittenfilsförare.
Alla filer till vänster om filen längst till höger är omkörningsfiler.
Om du inte kör om en annan bil så ska du ligga längst till höger.
Detta gäller ÄVEN motorväg där det kan vara 3-4 filer brett.

Majoriteten av tiden jag kör så är alltid den fil längst till höger den tommaste och de två yttre filerna fyllda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Troberg:

Majoriteten av tiden jag kör så är alltid den fil längst till höger den tommaste och de två yttre filerna fyllda.

Ja det är helt sjukt. Jag pendlade i några år en väg där jag körde ett par mil på en fyrfilig motorväg där en fil blev avfart så småningom, dock först efter några km, och alla, långtradare, husvagnar och allt, la sig i filen näst längst till vänster. Ofta var det rätt mycket trafik när det var rusning så båda filerna längst till vänster var helt fulla samtidigt som båda filerna till höger var tomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja det är helt sjukt. Jag pendlade i några år en väg där jag körde ett par mil på en fyrfilig motorväg där en fil blev avfart så småningom, dock först efter några km, och alla, långtradare, husvagnar och allt, la sig i filen näst längst till vänster. Ofta var det rätt mycket trafik när det var rusning så båda filerna längst till vänster var helt fulla samtidigt som båda filerna till höger var tomma.

Det mest intressanta är att polisen har all rätt att stoppa en och ge böter på runt tusenlappen om man ligger i ytterfiler när man likväl kan ligga i högerfilen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Troberg:

Ännu värre alla dessa idioter som genar i rondeller, är extremt vanligt, istället för att hålla sig i ytterfilen genom rondellen så genar dom över inner filen för att slippa svänga för mycket.

En annan sak, jag har EU-moppe och den går ca 60 km/h och en klassiker är att man alltid blir omkörd just före en rondell, sedan får man panikbromsa i rondellen för man håller på att köra in i bilen som just körde om för dom har sänkt farten ordentligt, och de gäller överallt i stan, dom som kör bil tror att dom kommer fram så mycket fortare men de slutar alltid med att man hinner i kapp dom eller kör om dom i en rondell eller då de är flera filer med kö och jag kan smita förbi massor med bilar.

Om en bilist ska hinna fram fortare en jag då måste dom bryta mot hastighets begränsningen ordentligt för att tjäna nån tid, och ja jag vet att min går lite för fort men även då jag var laglig och min gick ca 48 km/h så var de samma problem i rondeller, jag kör lika fort i rondellen som rakt fram men de är sällan en bil kör lika fort i rondeller.

Värsta jag varit med om var när en bil körde om typ 30m före rondellen och sedan tvär svängde in framför mig just då vi kom fram till rondellen och sedan bromsade han ordentligt, jag fick panikbroms och jag körde nästan av vägen.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Troberg:

Det mest intressanta är att polisen har all rätt att stoppa en och ge böter på runt tusenlappen om man ligger i ytterfiler när man likväl kan ligga i högerfilen.

Jag tror faktiskt inte folk är speciellt medvetna om det, även om det varit så länge.
Finns garanterat en hel del obskyra trafikregler som kan ge böter som folk bara inte känner till.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo självklart är det tröttsamt med den typen av trådar. Man borde egentligen separera det till någon "Vänta på paket"-tråd eller så. Men det handlar ju om intresse, man sitter med förväntat och väntar på besked om man kommer få prylen man suktar efter liksom. Och är det problem med leveranser från någon viss butik eller så, så är det ju fint att få reda på det.

Ja i grund och botten är det jag som ska avfölja de trådarna, men nu är det här en gubbgnäll-tråd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Troberg:

Ja, tyvärr sker det så sällan att ingen verkar förstå det. Ungefär som med högerregeln eller egentligen de flesta trafikbrott. Jag har haft körkort i ungefär 20 år och kört rätt mycket bil under tiden, inte alltid helt lagenligt, och jag har knappt blivit stoppad alls. Två gånger har jag fått blåsa i slumpmässiga kontroller, båda gångerna på dagen på en vardag, och två gånger har jag blivit stoppad för att jag faktiskt gjort något fel. En gång körde jag utan bälte och en gång i en bussfil.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Ja, tyvärr sker det så sällan att ingen verkar förstå det. Ungefär som med högerregeln eller egentligen de flesta trafikbrott. Jag har haft körkort i ungefär 20 år och kört rätt mycket bil under tiden, inte alltid helt lagenligt, och jag har knappt blivit stoppad alls. Två gånger har jag fått blåsa i slumpmässiga kontroller, båda gångerna på dagen på en vardag, och två gånger har jag blivit stoppad för att jag faktiskt gjort något fel. En gång körde jag utan bälte och en gång i en bussfil.

Beror nog på hur pass mycket bil du kör, jag har haft körkort i snart 40 år och jag har åkt dit för fortkörning 1 gång och flygande besiktning när jag var ung och dum men annars inget mer tills jag började som fastighetsskötare och började köra bil flera timmar varje dag kors och tvärs i stan, under dom dryga 13 åren har jag nog blivit stoppad ett par hundra gånger mest för att blåsa och koll av körkort men som sagt de skedde varje månad och ibland varje vecka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Beror nog på hur pass mycket bil du kör, jag har haft körkort i snart 40 år och jag har åkt dit för fortkörning 1 gång och flygande besiktning när jag var ung och dum men annars inget mer tills jag började som fastighetsskötare och började köra bil flera timmar varje dag kors och tvärs i stan, under dom dryga 13 åren har jag nog blivit stoppad ett par hundra gånger mest för att blåsa och koll av körkort men som sagt de skedde varje månad och ibland varje vecka.

Det kanske beror på vart man bor. Jag jobbade som fönsterputsare ett antal år och spenderade typ halva dagarna i bilen, och körde budbil parallellt med mitt pluggande, men aldrig stoppad alls i jobbet. En gång såg jag en polis med lasermätare alldeles för sent i mitten av en typ motorväg, men han valde aktivt att inte sikta på min budbil trots att det var rätt uppenbart att jag körde för fort utan siktade in sig på de i högerfilen istället.

Permalänk
Medlem

Hundägare i stan som inte plockar upp bajskorvsjävlarna!

Och

Rökare som tror att trottoaren är rätt plats för fimpar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Hundägare i stan som inte plockar upp bajskorvsjävlarna!

Och

Rökare som tror att trottoaren är rätt plats för fimpar!

I en rättvis värld skulle någon lägga det i deras postlåda.

Permalänk
Inaktiv

Polisen här i Umeå är ute i stort sett varje vecka i centrala stan och risken att man ska träffa på dom är ganska stor speciellt om man bara kör i centrum som jag gjorde, är mindre en 1 mil i diameter och dom höll sig ofta på samma ställen och vid ungefär samma tider och de var alltid i samband med fika rast eller lunch då man körde till samma ställe allt som oftast.
Dom har ju polis skola här också så de är många som ska ut och träna på riktigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

I en rättvis värld skulle någon lägga det i deras postlåda.

De gjorde min chef som jag hade i mitt senaste jobb som fastighetsskötare, var en boende som hela tiden kastade fimpar från balkongen och min chef vart till slut less och plockade upp allt och sedan gick han och ringde på och frågade vart han ville ha alla fimpar, blev lugnt ett tag men sedan börjades de igen och istället för att ringa på så hällde han in alla fimpar via brevinkastet till lägenheten, sen dess kastade han inte en fimp på gräsmattan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Polisen här i Umeå är ute i stort sett varje vecka i centrala stan och risken att man ska träffa på dom är ganska stor speciellt om man bara kör i centrum som jag gjorde, är mindre en 1 mil i diameter och dom höll sig ofta på samma ställen och vid ungefär samma tider och de var alltid i samband med fika rast eller lunch då man körde till samma ställe allt som oftast.
Dom har ju polis skola här också så de är många som ska ut och träna på riktigt.

Det kan nog spela in absolut. Sen är jag ju svensk och har haft förhållandevis fräscha (men inte stylade eller svarta) bilar och så, vilket minskar risken rätt ordentligt. Jag har flera polare som blir stoppade flera gånger per år i "slumpmässiga" kontroller då de ser mer utländska ut speciellt om de också råkar ha en "för fin" bil för deras misstänkta nationalitet och ålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kan nog spela in absolut. Sen är jag ju svensk och har haft förhållandevis fräscha (men inte stylade eller svarta) bilar och så, vilket minskar risken rätt ordentligt. Jag har flera polare som blir stoppade flera gånger per år i "slumpmässiga" kontroller då de ser mer utländska ut speciellt om de också råkar ha en "för fin" bil för deras misstänkta nationalitet och ålder.

Man ska ju köra en sliten äldre bil och vara yngre sent på kvällen, då blir man stoppad ofta.

Men oftast då jag blivit stoppad på slutet är i kontroller dom.upprättat där dom tar alla dom hinner, bodde i ett tveksamt område i bra många år, ett tag det var kontroller hela tiden.

Permalänk
Medlem

Dags för gubbgnäll modell deluxe.

Jag bor som bekant på landsort, en by på typ 500 invånare med allt vad det innebär - Folk åker snöskoter och lämnar ungarna på dagis på vintrarna, folk testkör sina folkracebilar på gatan, troligtvis är hälften av alla bilar som folk använder till vardags obesiktade - The usual.
Det finns dock något jag har så jävla svårt att förstå, och det är att man låter sina ungar sätta sig på motorfordon och köra runt som idioter på vägarna. Senaste året, med eskalering på slutet, så är det en pappa på gatan bredvid som tycker det är en skitbra idé att släppa ut sina ungar i tioårsåldern på fyrhjulingar och låta de göra vad de vill. Vi snackar alltså inte 50cc-barngrejer, utan fullstora maskiner. De kör runt som idioter på gatorna, och har noll och inget trafikvett - såklart. Höll på att klippa en utav de rakt i sidan i en korsning för ett tag sedan, där de drog rakt ut i vägen från vänster där det är högerregel i 50+kmm/h...

Liksom, jag har full respekt för att ma kan vara lite slappare med sådant här när man bor på landsbygden - Men hur fan tänker man som förälder i det läget? Fattar man inte att det kommer att gå åt helvete förr eller senare?
Jävla idioter till föräldrar det finns...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Dags för gubbgnäll modell deluxe.

Jag bor som bekant på landsort, en by på typ 500 invånare med allt vad det innebär - Folk åker snöskoter och lämnar ungarna på dagis på vintrarna, folk testkör sina folkracebilar på gatan, troligtvis är hälften av alla bilar som folk använder till vardags obesiktade - The usual.
Det finns dock något jag har så jävla svårt att förstå, och det är att man låter sina ungar sätta sig på motorfordon och köra runt som idioter på vägarna. Senaste året, med eskalering på slutet, så är det en pappa på gatan bredvid som tycker det är en skitbra idé att släppa ut sina ungar i tioårsåldern på fyrhjulingar och låta de göra vad de vill. Vi snackar alltså inte 50cc-barngrejer, utan fullstora maskiner. De kör runt som idioter på gatorna, och har noll och inget trafikvett - såklart. Höll på att klippa en utav de rakt i sidan i en korsning för ett tag sedan, där de drog rakt ut i vägen från vänster där det är högerregel i 50+kmm/h...

Liksom, jag har full respekt för att ma kan vara lite slappare med sådant här när man bor på landsbygden - Men hur fan tänker man som förälder i det läget? Fattar man inte att det kommer att gå åt helvete förr eller senare?
Jävla idioter till föräldrar det finns...

Ring Soc, låt problemet lösa sig självt. Även på landsorten är det pinsamt att få en orosanmälan på sig.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Hyresvärd som tycker det är rimligt med att höja hyran med 25% trotts undermåligt underhåll.
Får jag inte med hjälp av Hyresgästföreningen han att komma till sans så har jag drygt 1000kr mindre att leva på i månaden,det med löneökningen inräknad.

"Men det är väl bara att flyta" ni nu kanske tänker?

nepp,är ju inte det!.

Finns en ledig lägenhet inom rimligt avstånd,den lägenheten är enligt mitt tycke för liten då jag har barn,och har 40 pers före mig i kön...Jippie!...Jäkla 2020!

Så,nu har jag gnällt lite

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fahla:

Hyresvärd som tycker det är rimligt med att höja hyran med 25% trotts undermåligt underhåll.
Får jag inte med hjälp av Hyresgästföreningen han att komma till sans så har jag drygt 1000kr mindre att leva på i månaden,det med löneökningen inräknad.

"Men det är väl bara att flyta" ni nu kanske tänker?

nepp,är ju inte det!.

Finns en ledig lägenhet inom rimligt avstånd,den lägenheten är enligt mitt tycke för liten då jag har barn,och har 40 pers före mig i kön...Jippie!...Jäkla 2020!

Så,nu har jag gnällt lite

Surt som fasen, är glad att jag aldrig bott i hyreslägenhet, har alltid bott i bostadsrätt och en total höjning på så mycket blir de kanske efter 25-30 års boende, där jag bor nu har avgiften höjts totalt med ca 750 kr och de på 20 år.

Ska inte klaga på folk som bor i hyresrätt, i dessa tider är de dyrt att köpa sin bostad men hur man en vrider och vänder på saken så lönar de sig alltid, man bor gratis helt enkelt, värdeökning plus avgift gör att man för de mesta får tillbaka allt man har betalt på köp och avgift.

Jag har bott i 2 bostadsrätter i mitt liv och de första gick jag plus ca 500 tusen och då har jag dragit av avgiften varje månad som jag betalt samt de lån jag hade.

Nu har jag bott i min nuvarande lägenhet 20 år och jag har betalt total ca 830 tusen i avgift till brf.
Bostaden är värd ca 1,2 miljoner om jag säljer vilket innebär att jag bor gratis fortfarande efter 20 år, jag får tillbaka mer en de jag lagt in på avgiften för boendet.

Permalänk

Jag är irriterad på joggare som tycker man är ivägen när man är ute och går. Detta händer ofta på en brygga som är lite smalare på sina ställen och jag tycker faktiskt inte det är min uppgift att ha uppsikt och flytta på mig för de inte ska tappa sitt tempo. Lös ert problem utan blanda in mig i det så är jag nöjd.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMauser:

Jag är irriterad på joggare som tycker man är ivägen när man är ute och går. Detta händer ofta på en brygga som är lite smalare på sina ställen och jag tycker faktiskt inte det är min uppgift att ha uppsikt och flytta på mig för de inte ska tappa sitt tempo. Lös ert problem utan blanda in mig i det så är jag nöjd.

De jag retar mig på är att folk fortfarande inte begriper vilken sida dom ska gå på, om jag fick 100 kr för varje gående eller springande person så skulle jag leva gott och endast behöva gå ut och gå några gånger i veckan.

En normal dag speciellt nu då alla jobbar hemma och de är mer en vanligt med folk som är ute och går så skulle jag dra in 1500-2000 kr på min runda på 1,5 timme, de har blivit bättre men de är fortfarande typ var 4e person man möter som går på fel sida, jag flyttar inte på mig och personen brukar gå över på rätt sida och sedan när dom passerat går dom tillbaka på fel sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

De jag retar mig på är att folk fortfarande inte begriper vilken sida dom ska gå på, om jag fick 100 kr för varje gående eller springande person så skulle jag leva gott och endast behöva gå ut och gå några gånger i veckan.

En normal dag speciellt nu då alla jobbar hemma och de är mer en vanligt med folk som är ute och går så skulle jag dra in 1500-2000 kr på min runda på 1,5 timme, de har blivit bättre men de är fortfarande typ var 4e person man möter som går på fel sida, jag flyttar inte på mig och personen brukar gå över på rätt sida och sedan när dom passerat går dom tillbaka på fel sida.

Så, vilken sida är fel?

Beskriv hur gående, löpare, samt cyklar ska placera sig i följande miljöer:

- Gångbana utan mittlinje
- Delad gång och cykelbana utan mittlinje
- Delad gång och cykelbana med mittlinje (separat körfält för cykel resp. gångare)
- Trottoar
- Väg utan trottoar/gångbana

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Så, vilken sida är fel?

Beskriv hur gående, löpare, samt cyklar ska placera sig i följande miljöer:

- Gångbana utan mittlinje
- Delad gång och cykelbana utan mittlinje
- Delad gång och cykelbana med mittlinje (separat körfält för cykel resp. gångare)
- Trottoar
- Väg utan trottoar/gångbana

I Sverige finns bestämmelser för fotgängare reglerade i 7 kap. 1 § trafikförordningen. I detta lagrum står bl.a. följande:

"Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart ska dock färdas längst till höger om det är lämpligare.

Alltså gå till vänster i sin bana så länge det går. Alltid mot trafiken. Helst på vänster sida av vägen också.
Om"körning" på höger sida.
Och ju snabbare ditt fordon är, desto mer i mitten ska du köra.