Ris och ros: Återförsäljare under Black Friday

Permalänk
Medlem

Det var skralt med inköp i år. Jag vill ändå ge en ros åt Inet för deras rea exklusiv för oss teknikhungriga nördar. Det var den enda stjärnan på min i övrigt så svarta fredagshimmel.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Skrivet av physicalist:

Jag köpte ett WD750 Black 1TB precis innan BF men inte dyrare än det blev under själva rean.

Köpte den för 1090 hos elgiganten. Tvivlar att den varit nere på det innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLund13:

Lyckades ta fram länkarna till presentkorten hos Åhlens och Webhallen med ursprunglig rabatt (15 resp 10%), har dock själv inte testat sedan de ändrade rabattsatsen i länkarna i portalen. Men mycket möjligt att det fortfarande funkar

Finns i tråden för GetGifted: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1615593-10-rabatt-pa-b...

Fungerar det kan man ju göra en grym deal på 3060Ti imorgon
4320:- för ett sådant är riktigt fin prestanda/krona!

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Fungerar det kan man ju göra en grym deal på 3060Ti imorgon
4320:- för ett sådant är riktigt fin prestanda/krona!

Har ett 5000 kr redo 🙂 går ju snabbare i kassan också om man slipper skriva kortuppgifter (kanske). Så får sikta in mig på modellerna under 5k .

Som du säger fint med 4500 för detta kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av ransalad:

Köpte OLED TV på netonnet. Listade priset var banne mig 13990:-, men likt förbannat är det 14990:- som står på alla kvitton. Fortfarande en del rabatt jämfört med ordinarie, men inte så mycket som var angivet.

Hmm, borde väl gå att lösa den tusenlappen då?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Ett nytt jobb påskrivet under årets BF var årets höjdpunkt, en bra deal helt enkelt, efter 7 månaders arbetslöshet

Men i övrigt köpte jag det mesta till en ny dator. Fördelen med att vara arbetslös under Black Week är att man om man lägger ner åtskilliga timmar, kan lyckas göra bra fynd. Jag köpte inte mycket extra utöver det jag tänkte, utan jag fick tag i det jag ville ha och hade kollat upp innan. Har inte räknat på det men av det jag köpte har jag "sparat" i runda slängar 15k.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Köpte RAM från webbis som var något dyrare än Inets Swec rea. Helt ok.
Köpte G915 TKL från Inets Swecrea. Amazing
Köpte Anova Black friday deal för 1599. Amazing (ej fått än och lång leverans).
Köpte Asus AC86U för 550kr efter cashback. Amazing.

Precis vad jag tänkte slå till på, men trodde inte den gick att köra via kabel. Dock hade jag läst fel... När jag insåg det vara alla tangentborden borta, tråkigt nog. Frågade snällt Inet om de kanske (mot all förmodan) skulle kunna sälja ett eventuellt returnerat sådant för samma pris. =-) Tyvärr inte. (Vilket jag förstår.) Om du inte tycker om tangentbordet så finns det nog köpare för samma pris. ;--) (Så slipper du returnera.)

Förutom det kan jag tillägga i tråden för övrigt:

ROS - ElGiganten. Chatten var lite långsam / ibland otillgänglig. Men väl igång så fick jag prisgaranti på flera saker. :--) Och senare chattar och telefonsupport var bra!
Lite strul med deras Drive-In på orten, eller rättare, med sms-utskicket med instruktioner. Ska komma två; ett meddelande om att Boka&Hämta-ordern är klar och ett med numret man ska ringa in när man står utanför. Det andra sms:et kom aldrig så man fick knata in ändå... Men trevliga var de iallafall. Tekniskt strul hade de lite då och då, vilket de redan varnat för i samband med BF.

ROS - ProShop. Beställde förra måndagen, hämtade ut igår. Snabbt mejlsvar vid orderfråga. Hyfsat bra med tanke på kaoset som kan uppstå på BF, tycker jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Najze:

Ett nytt jobb påskrivet under årets BF var årets höjdpunkt, en bra deal helt enkelt, efter 7 månaders arbetslöshet

Men i övrigt köpte jag det mesta till en ny dator. Fördelen med att vara arbetslös under Black Week är att man om man lägger ner åtskilliga timmar, kan lyckas göra bra fynd. Jag köpte inte mycket extra utöver det jag tänkte, utan jag fick tag i det jag ville ha och hade kollat upp innan. Har inte räknat på det men av det jag köpte har jag "sparat" i runda slängar 15k.

Grattis, skulle vilja påstå att du gjort det största fyndet av alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Grattis, skulle vilja påstå att du gjort det största fyndet av alla!

Tack ska du ha! Ja, jag slapp dåligt samvete av alla inköp av tekniska prylar efter det 😁

Permalänk
Medlem

Jag var på jakt efter en Zephyrus 14 tum men droppade inte särskilt mkt i pris.
Blir en mac air till våren skulle jag tro istället.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av zOlid:

Blev lite besviken på komplett.se lager saldo uppdatering.
Bevakade @komplett erbjudande på https://www.komplett.se/product/1133452/datorutrustning/lagri...
Och den stod konstant som 100+ i lager hela veckan, sen flippade den om i ett ögonblick till "36st förväntad leverans 10dec".
Ville vänta in fredagen, för att se om några andra intressanta nvme 4.0 diskar dök upp.
Lite ilands problem att vänta 2v extra på den, men ändå så är det segt när lagersaldon inte verkar uppdateras korrekt.

Kan förstå att det är frustrerande men under högtryck så säljer vi ibland extremt snabbt. Vi delar lagersaldo med Komplett.no, .dk, Komplett företag samt Itegra i både Sverige & Norge, så att det snabbt går iväg +100 av en artikel är inte ovanligt. Särskilt inte under Black Week och/eller om ett företag eller annan återförsäljare handlar i större volymer.

MP600 är ju en grym SSD. så vi hoppas du får den snart och att du blir nöjd

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Känns som att tråden blev en tråd om "vad har du köpt" istället för "Vad tycker du om ÅF och deras hantering under BF"

Nåväl, inget fel med det.
Jag köpte:

Planerat:
Roborock S6 MaxV (4990 kr på komplett) - Låg i önskelistan och min trigger var sub 5k.
Cykelkläder för nästa säsong Bibs, jerseys, 80-50% rabatt.
Cykeljacka, handskar för vinter- 50% rabatt
Dubbdäck till cykel - 50%

Oplanerat:
Underställ

All in all nöjd med inköpen. Inget var direkt "oplanerat" utan jag hade min lista även om det inte fanns specifika modeller av cykelkläder som jag spanade på.

Dåligt med teknikköp dock! 😅

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Precis vad jag tänkte slå till på, men trodde inte den gick att köra via kabel. Dock hade jag läst fel... När jag insåg det vara alla tangentborden borta, tråkigt nog. Frågade snällt Inet om de kanske (mot all förmodan) skulle kunna sälja ett eventuellt returnerat sådant för samma pris. =-) Tyvärr inte. (Vilket jag förstår.) Om du inte tycker om tangentbordet så finns det nog köpare för samma pris. ;--)

Tyvärr är det exakt vad jag också hade letat efter och är supernöjd.
Bryr du inte dig om sladd kanske 815 fungerar, dock ej tkl..

Lycka till!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag hade gått och sneglat på ny skärm öänge, och skärmen jag bestämde mig för blev nedsatt med några hundra under "black week", så jag slog till. Hade tänkt köpa den oavsett men det är ju alltid trevligt när det går spara en slant

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kaffekapseln körde en "black friday" med samma priser som de har i vanliga fall. Bara en Black Friday Banner. Känns oseriöst och inget företag jag kommer handla av igen.

Permalänk
Medlem

Inte mycket till deals att prata om som är värda att ens nämna. Mestadels produkter som butikerna har sålt dåligt av under året och som dem har för stort lagersaldo av. Några futtiga procent avdrag är inget jag nappar på. Mediamarkt hajpar och saltar som vanligt sina ordinarie priser för att det skall se ut som om dem har jätterabatter på BF.

Black Friday har ingen slagkraft längre här i Europa och Sverige. Började spåra ur redan förra året med BF-månad, BF-vecka och BF-helg och allt annat strunt svenska handeln håller på som köer på hemsidor m.m. som enbart vattnar ut intresset.

Permalänk

Gott o blandat

Philips.se BF 30% billigare -30% studentrabatt
Köpte Råsaftcentrifug och Tandborsthuvuden
Klockren leverans och kampanj.

Bauhaus.se
HÖGTRYCKSTVÄTT AVA MASTER P60 LARGE BUNDLE
BILVÅRDSKIT AVA PS10
2195kr (ordinarie pris 4244kr)

Snabb smidig leverans o jävligt bra pris

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Medlem

Köpte, som många andra, en RT-AC86U-router från Elgiganten. Får se om det blir pengar tillbaks. Jag är iaf nöjd, har satt upp den ikväll och den funkar bra. Lite plastigare känsla och enklare kartong än min AC87U, men det kanske var mer av en premiumprodukt way back när den var ny, AC86U är väl fin men den är ju inte en värstingrouter. Galet bra pris, 990 - cashback på 45€, så ros till Elgiganten.

Tycker annars det var klent med saker...letade efter byxor, men de jag ville ha kostade 999kr på XXL, nedsatt från drygt 1500. Men för en månad sedan kostade de på rea 799, köpte ett par då, hade gärna köpt ett till, men inte för 999. *snål*

Klämde även till med en surfplatta till minstingen, från Amazon, får se om den dyker upp. Normalpris 131€, nu 77€, påstås det. Här får jag dock ge lite ris, den leveras inte till Sverige. Att den inte säljs på Amazon.se kan jag förstå, då Amazon är så nya här, tror plattan kanske saknar svenska exempelvis. Men varför kan de inte sälja den tyska varianten till Sverige? Jag får väl inse att Amazon Kidz+ eller vad bundlen nu heter, inte är riktad till svenska barn, men jag får väl skylla mig själv då. Var tvungen att använda någon slags paketförmedlare typ. https://www.amazon.de/gp/product/B07WFLBX6W/

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av ransalad:

Köpte OLED TV på netonnet. Listade priset var banne mig 13990:-, men likt förbannat är det 14990:- som står på alla kvitton. Fortfarande en del rabatt jämfört med ordinarie, men inte så mycket som var angivet.

Den låg på 16990 veckan innan, jag köpte en då. Sen sänkte dem först till 14990. Bad om prisgarantin, så fick presentkort på 2000. Sen sänktes den till 13990 i helgen. Bad om prisgaranti igen, fick presentkort på 1000. Bara be om mellanskillnaden inom 30 dagar, så verkar de vara tillmötesgående.

Permalänk
Medlem

Elgiganten körde stolen Razor Tarok Ultimate för 2990:-.

Påstår att de rabatterade 600:-, men den fanns aldrig listad i en butik innan BF. Kostade alltid 2990:-.

Permalänk
Medlem

Rapporteringen från medlemmarna här var det bästa, erbjudanden stack inte ut för de vanliga försäljarna tycker jag. Med alla centraliserade lager etc så blir det nog så. Har man inget liggandes på hyllan så behöver man inte sälja ut, förutom för goodwill då.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Blev inget, inte en enda av de datorkomponenterna jag var intresserad av reades :/

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Blev rätt sparsamt handlat detta året.

Köpte en ficklampa + batterier på Komplett.

Såg dock först efteråt att de två li-ion batterierna 18650 förväntas skickas först 27 jan 2021(osäkert datum).

Frågan är om man får ficklampan(den står som reserverad) nu eller om alltihop kommer först i februari, det verkar inte så kul med den långa väntan.

Det var bara ficklampan som var nedsatt med 400kr, det andra på ordern var till ordinarie pris på och lade mest till det för at komma upp i fri fraktspriset. Bara så klantigt av mig att glömma kolla leveransdatumet på alla produkter.

Det blev några multikontakts mobilkablar (micro+Usb-C samt Apple Lightning) för 19kr st på Inet också, sådana kablar brukar vara rätt dyra annars och den leveransen kom snabbt däremot.

Uppdatering:
En extra Ros till komplett, efter samtal med kundtjänst så gick det att ta bort de restnoterade batterierna så det löste sig så de kan skicka ficklampan.

uppdatering
Permalänk
Medlem

Elgiganten, Elgifjanten!

Jag och min sambo köpte en TV på Elgiganten vilket var en något surrealistisk upplevelse, som hämtad ifrån ett utkast till en tragikomisk Kafka-novel. TV:n i fråga gick att boka på nätet men sedan bara att köpa direkt i butik. Dock var planen hela tiden att beställa hemkörning varför ett besök i butiken från första början kändes onödigt. Vi ringde till kundtjänst för att fråga om det gick att lösa det hela via telefon eller kanske till och med internet(!), men sådana nymodigheter som postorder sysslade de tydligen inte med.

Jag cyklade således iväg till en Elgiganten-butik som låg 20 minuter bort mitt i veckan och möttes inte bara av mycket folk utan även av mycket folk där i stort sät ingen verkade speciellt angelägen om att hålla avstånd. Om en tidsresenär från 2019 hade besökt rumtiden i fråga hade hen aldrig kunnat gissa att det pågick en pandemi. Expediterna inne i butiken var ständigt omringade av människor och kön till varuutlämningen var inte Coronaanpassad för fem öra. Således åkte jag hem igen utan att lyckas prata med någon i över huvud taget och min bokning gick sedermera ut.

Under några dagar fanns det sedan inte några TV-apparater av den önskade modellen att boka, men på fredagsmorgonen så dök det upp ett exemplar i en annan butik. Denna gång cyklade min sambo dit, denna gång via en cykelfärd som endast tog 45 minuter. Samma visa denna gång med alldeles för många människor på alldeles för liten plats. Men tillslut, efter att ha blivit omdirigerad från varuutlämningen till försäljningsavdelningen på grund av att vi ville lägga till ett tillbehör till vår order, så var det dags för henne att äntligen genomföra köpet.

Eftersom vi vid det här laget inte hade speciellt stort förtroende för Elgigantens förmåga att leverera så hade vi bestämt oss för att vi ville ta köpet på faktura. Dock låg kreditupplysningssystemet nere, varför expediten ville att min sambo skulle komma tillbaka dagen efter istället. Detta nekade hon vid ett flertal tillfällen (framförallt inte på grund av tid eller ork utan på grund av att inte vilja trängas bland andra människor under en pandemi) och föreslog sedan, helt utan att veta om detta ens var en reell möjlighet, att de kunde ta denna del via BankID på telefon. Detta gick expediten efter en stunds betänketid med på. Varför det från första början hade varit nödvändigt för min sambo att stanna kvar och vänta på en kreditupplysning efter att hon redan legitimerat sig är oklart (om kreditupplysningen skulle innebära ett avslag på köpet så skulle hon ju ändå inte kunna göra någonting åt detta ändå), men stunt i det nu.

Så, sagt och gjort, dagen efter ringde expediten upp, min sambo identifierade med hjälp av BankID och TV:n med tillbehör kommer nu (förhoppningsvis) att levereras om några veckor (eftersom tillbehören som vi beställde inte fanns i lager). En parantes i sammanhanget var att Elgiganten i sin telefonsupport tidigare uppgett att det fanns möjlighet till gratis leverans om man var villig att vänta lite, detta efter flertalet följdfrågor för att kontrollera att det verkligen gällde vår situation. Väl på plats visade sig detta dock inte stämma; frakten gick inte att gå kostnadsfritt.

Efter hela denna följetång innehållandes två internetbokningar (well, faktiskt tre då jag ett tag var rätt nära att göra en två mils cykeltur för att komma åt en TV), över två timmars effektiv tids cyklande (hej, motion ändå), ett långt samtal till kundservice samt en viss mängd kötid och risk för att bli nedsmittad av ett potentiellt sett dödligt virus så kvarstår jag nu bara en simpel fråga...

VARFÖR, OH VARFÖR, VAR VI I ÖVER HUVUD TAGET TVUGNA ATT TA OSS TILL BUTIKEN MITT UNDER HÖGSÄSONGEN I EN PANDEMI NÄR HELA KÖPET BEVISLIGEN ALLTSÅ GICK ATT UTFÖRA VIA TELEFON? Glöm vår egna frustration och att vi med stor sannolikhet inte kommer att handla på Elgiganten igen (fan ta er om ni kommer med ett ännu bättre pris nästa gång som övervinner vår stolthet): Skulle det inte vara både enklare och trevligare för er själva att slippa träffa oss kunder som ändå ska hemkörning och ta det hela på telefon? Eller, och nu kommer en sjukt radikal idé så håll i er nu: Man kanske till och med (såhär dryga 25 år efter att Amazon grundades på andra sidan Atlanten) skulle kunna ta det via nätet!

Jag vet inte om Elgigantens fullständiga återinvestering i verksamheten går till att pressa priserna, men att de inte erbjuder en lösning på detta, speciellt givet den rådande epidemiologiska kontexten, får mig mer att tro på att de inte har försökt snarare än att det skulle vara ett oöverstigligt problem för dem (andra företag, såsom Kjell & Co och Biltema, har ju lyckats).

Nä ni, Elgiganten, här får ni ett kraftigt underbetyg och en redig bakläxa. Jag har inte varit något större fan tidigare, men nu gick jag ifrån att vara en oengagerad potentiell konsument till ett aktivistiskt nättroll. Fortfarande ett väldigt bra pris på TV:n dock, det måste jag ge er.

Permalänk
Medlem

Hittade ingen lockande deal i år alls, konstigt nog. Hoppas på bättre i mellandagarna.

Visa signatur

5GHz 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 64GB C16@3.4GHz
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 2TB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 32TB TrueNAS

Permalänk
Medlem

Flera skäl till dåliga priser.

Högre efterfrågan, ospenderade semesterpengar, i vissa fall tomma lager då produktion haft de svårt.
Två black friday innan har varit kalas.

Frågan är om black friday nu är bara en försenad prissättning på sjunkande dollarkurs.

Permalänk
Medlem

Köpte klart mer tidigare år. Blev endast ett Arctis pro wireless från EG vilket kändes ok. Dock har de ju sänkt till samma pris ett antal gånger tidigare så kändes inte galet bra.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Airpods Pro för drygt 2000 spänn och en ny PC blev det. Med 10% hos Webhallen och reapriser på vissa komponenter blev snittet 20% på burken. Grafikkortet köptes separat med 10% rabatt.

Skrivet av Johisco:

När det inte gick att köpa AMDs senaste och få det jag ville ha från början så spårade det lite. Maximal prestanda och no frills åkte ut, istället blev det mer typ "kul"...

Ev. går det att köra PCIE 4.0 med Intels nästa processor på samma kort utan att byta så egentligen är kortet det mest genomtänkta. Processorn är bra bang for the buck men det mesta är bara köpt för att det blir snyggt Minnena är typ 1200 spänn för dyra bara för att de är snygga Möjligt att de åker ut till salu och ersätts med mer högpresterande snabbare än planerat...

Med deals och rabatt blev slutsumman exakt 16815 för denna nedan. 16 379 för MSI Ventus 3090 ger totalen 33 194.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/292142,323371x3,323391,321293,318226,319134,263668,236123,296372

Tack samtliga för input och trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Ris: AddNature och OutNorth. Båda kör med väldigt mycket fuskresor. Stora delar av rea-sortimentet var dyrare förra veckan än under oktober. Hittade trots det ett par klipp, men det var kanske 1/5 som var en faktisk rea - resten bara bluff.

Permalänk
Medlem

Efter att ha köpt en ps5 var det svårmotiverat att köpa något på Black Friday.

Blev dock ett Borderlands 3 för 99spänn och ett PSN 1 år kort.