Någon som använder Windows 7 nu år 2020?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oztin:

Be dina IT killar jobba via teamviewer eller liknande. Ska ju inte behöva en VPN uppkoppling så vida det inte är system som ska paras ihop. Själva windows 10 utrullningen bör funka utan att vara uppkopplad till det interna nätverket.
Nu jobbar jag inte specifikt med detta området så låter i så fall någon annan bekräfta det.

Som tur är så jobbar inte du med detta, det ska du nog vara glad för!

Nej jag förstår inte heller varför VPN ska vara krav hela tiden. Dessutom har vi två olika VPN:er, en som alltid är på automatiskt och en mer avancerad och långsammare som krävs för att exempelvis kunna remota in till stagingmaskiner, sharepoint och sånt, men också för att exempelvis kunna tidrapportera av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows 7 på en gammal IBM Thinkpad T43p, men det är ingen dator som ser Internet speciellt ofta. Har främst datorn för att kunna hantera legacy hårdvara av olika slag med tillhörande mjukvara.

Skrivet av Acobra:

Jag är för investerad i win10 på speldatorn, vill inte tappa allt som är på den för tillfället så den får rulla vidare på version 1709. Vägrar uppdatera och få mer skit installerat som jag inte vill ha (Bäst att tillägga att jag har testat nyare versioner och det har inte gått bra någon gång). Personligen så tycker jag inte om win10 alls, en sämre version av 8an fast med mer inbyggda virus och trojaner samt malware.

Jag tror att du lugnt kan uppdatera till Windows 10 Version 1809 idag, då den går hand i hand med LTSC-versionen. Det tog dock ett halvår för Microsoft att få rätsida på 1809, men nu är det den bästa versionen av Windows 10 enligt mig. Vi kör även 1809 på jobbet.

Windows 10 Version 1903 till 2004 kommer jag aldrig att använda frivilligt. Förhoppningsvis blir Windows 10 Version 1809 den sista versionen av Windows jag kör, även om det lär bli som LTSC framöver. Jag välkomnar istället GNU/Linux och macOS in i hemmet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Ransonware som krypterar alla ens foton m.m. är ingen höjdare...

Är du inloggad som admin i win7 så ger AV bara en känsla av skydd, finns mycket skit som lätt kan kringå AV't då.

Naturligtvis så sparar man ju sånt offline på en (eller ännu hellre två) externa hårddiskar eller liknande. Har en 8tb disk som bor i ett brandklassat skåp i källaren

Annars är ju moln-lagring populärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ransonware som krypterar alla ens foton m.m. är ingen höjdare...

Är du inloggad som admin i win7 så ger AV bara en känsla av skydd, finns mycket skit som lätt kan kringå AV't då.

Är ju ett nybörjar misstag att köra som admin på någon version av win, man bör inte använda admin kontot om man inte måste enligt mig. Ang. ransomware så är det därför jag har backuper (offline) på bilder och dokument. Sker inte automatiskt så det är inget som blir påverkat om nu datorn skulle dra på sig ett sådant.
Sedan kan man ju säga att ett maximalt uppdaterat win10 inte är helt säkert heller utan den mänskliga faktorn att vilja klicka på länkar som ställer till det

Skrivet av walkir:

Jag kör Windows 7 på en gammal IBM Thinkpad T43p, men det är ingen dator som ser Internet speciellt ofta. Har främst datorn för att kunna hantera legacy hårdvara av olika slag med tillhörande mjukvara.

Jag tror att du lugnt kan uppdatera till Windows 10 Version 1809 idag, då den går hand i hand med LTSC-versionen. Det tog dock ett halvår för Microsoft att få rätsida på 1809, men nu är det den bästa versionen av Windows 10 enligt mig. Vi kör även 1809 på jobbet.

Windows 10 Version 1903 till 2004 kommer jag aldrig att använda frivilligt. Förhoppningsvis blir Windows 10 Version 1809 den sista versionen av Windows jag kör, även om det lär bli som LTSC framöver. Jag välkomnar istället GNU/Linux och macOS in i hemmet.

Förhoppningsvis har de fått ordning på 1809 men jag minns kompisar som uppdaterade till det och vilket "clusterfuck" som blev av det haha. Så jag stannar nog på den säkra sidan än sålänge. Kan man låsa sig kvar på 1809 som jag gjort på 1709? har för mig jag läste något om att det inte gick för man blev tvångsuppdaterad iafall.

Det enda "problemet" jag har på min speldator med 1709 är att RDR2 tycker att det är en gammal version annars fungerar allting felfritt så min uppdaterings frekvens kommer nog ligga kvar på "När jag absolut måste" på win10, vilket är ungefär samma som på datordelar.

Visa signatur

CPU: 3800X GPU: Asus EKWB 3070 MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming Wifi II RAM: Crucial Ballistix Kylning: Egenbyggt vattenkyld med utgång från Fractal Design Kelvin 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Inte bara kostnad (även om det såklart påverkar) utan också varför? Om allt rullar på och fungerar så varför pilla på det?
T'ex såg jag nån på youtube som fått en ruggit sliten gammal vic 20 som om jag inte minns fel hade suttit på en däcksbalanseringsmaskin eller liknande i en bilverkstad, och de bytte ut den typ 2015, Om maskinen fungerar och allt rullar på så varför ändra något.

Vi har en verksamhet som kör virtuell MS-DOS-maskin för att sköta vissa funktioner. Alternativet är att köpa ny utrustning och programvara för miljoner - men investeringen är planerad nu.

Anledningen till att man byter är framför allt risken för att sakerna går sönder och att det inte finns någon hjälp att få. Programvaran på en VIC20 kan vara väldigt bra, men när utvecklaren är borta och personerna som satt upp maskinen har slutat så riskerar man att stå där utan fungerande maskin, vilket betyder förlorad inkomst och en jätteinvestering att tvingas göra utan att egentligen ha planerat för den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acobra:

Kan man låsa sig kvar på 1809 som jag gjort på 1709? har för mig jag läste något om att det inte gick för man blev tvångsuppdaterad iafall.

Jag tycker att "clusterfuck" är en bra beskrivning på nära nog samtliga feature updates av Windows 10. Kan inte minnas någon release som fungerat felfritt de första månaderna. Däremot var 1809 snäppet värre i vissa fall, så dina kompisar har rätt.

I annat fall går det att blockera uppdateringar i 1809 på precis samma sätt som 1709. Har även en Windows-platta som är kvar på 1703 av ett par anledningar. I senare versioner av Windows 10, så finns det en extra service som håller koll på att Windows Update körs Allt för att bygga vidare på deras redan bloatade system.

Har du tillgång till Group Policies (Pro eller bättre), så kan du enkelt stänga av Windows Update den vägen. Annars rekommenderar jag Windows Update Blocker, https://www.sordum.org/9470/windows-update-blocker-v1-6/

Håller mina system uppdaterade mha Microsof Update Catalog och uppdaterar offline:
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=window...

Tyvärr kräver installationsprogrammet att Windows Update servicen körs, så det är där "Windows Update Blocker" blir användbart med stt enkla "enable/disable" val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert123:

Jag tycker att Windows 7 har finare utseende och tycker mer om windows 7 än 10.
Men jag slutade använda windows 7 då jag rättare sagt blev "rädd" över att microsoft skulle sluta ge säkerthetsuppdateringar va för att jag ville hålla min dator säkert så därför uppdatera jag till 10:an.

Det är precis det Microsoft vill att du skall vara. Ett populärt ord för detta är "fearmongering". Kör själv Windows 7 dagligen utan problem och vid behov kör jag även XP, senast igår. Surfar och jobbar på som vanligt....

Vet du vad du håller på med och vidtar några enkla försiktighetsåtgärder så funkar de fortfarande även om många påstår annorlunda. Några små generella tips som gäller för bägge (det finns fler smågrejor du kan göra men kan inte upp alla)...

Se till att din firewall i routern är tät och disabla UPnP.

Använd en browser som har stöd för NoScript och uBlock Origin. Lär dig hur de fungerar och blocka JavaScript default (själv kör jag Pale Moon på W7 och New Moon på XP). Byt DNS till en som filtrerar bort kända skadliga websidor (kör Cloudflare som blockar kända Malware + Porrsajter).

Använd alternativa program (om det finns) och kör inte med de populäraste som "alla andra använder" om det finns alternativ. Tex Foxit istället för Adobe PDF-reader, FreeOffice/LibreOffice istället för MS Office etc.

Disabla onödiga services som du inte använder för att minska attackytan.

Ladda inte ner och installera allt du ser! Använd huvudet innan du klickar på något du inte känner till vare sig det är i e-mail eller på webben och kör eventuella tester och "joysurf" i en VM.

Känn till och håll koll på vilka processer och services som normalt finns i din tasklist. Kan rekommendera Prio (gratis) som visuellt direkt varnar om en okänd process eller service dyker upp...

https://www.prnwatch.com/prio/

Och sist men inte minst gör daglig backup samt ta images av hela ditt OS med jämna mellanrum och se till att ha kopior offline. Jag använder TrueImage till detta.

Är detta 100% säkert? Nej men det är inget, varken Linux eller W10 med senaste uppdateringarna. Är det något jag rekommenderar alla att köra? Absolut inte men har du kunskapen så går både W7 och XP fortfarande att använda utan att "himlen rasar".

Skall jag sammanfatta allt så blir det....Bästa försvaret är din egen kunskap så läs på.

Vet att jag kommer få mothugg så för att föregå det så....Nä, jag har varken virus, trojaner eller rootkits på mina datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert123:

Hej ja som rubriken lyder så undrar jag om det är någon som ens använder Windows 7 nu år 2020.
frågar av rent nyfiken eller om alla har gått över till Windows 10

Gick från win7 till win10 för 2 månader sedan

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande Windows 7. Anledning är att jag har två skärmar och har det inställt så att jag endast kan föra över muspekaren uppe i det vänstra hörnet på primärskärmen. Detta gick inte sist jag provade Windows 10, den vägrade att låta hörnen mötas.

Närmast jag kom var några mm under hörnet. Det funkade inte då jag har vant mig vid rörelsen så pass mycket att jag fastnade med muspekaren varenda gång. Bifogar en bild på hur jag menar.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

det var längesen jag gick över till win 10 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert123:

Förstår bara inte varför alla jobb fortfarande använder windows 7 om det fortfarande är risk till att drabbas av tex virus

Du verkar inte vara medveten om att Microsoft släpper säkerhets uppdateringar till Win 7 i ~2 år till, för att kunna installera dessa krävs dock en ESU (Extended Security Updates) licens vilken måste köpas för ett år i taget.
Den licensen är dock inte särskilt billig och det krävs en per dator, men det kan vara billigare för företaget än att kanske betala tio eller hundra tusentals kronor för att uppgradera hela sin infrastruktur.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Finns bara en enda anledning att köra win 7 och det är legacy-hårdvara och mjukvara för utrustning som är för dyr för att ersätta. Dom win7 vi fortfarande har i drift ser aldrig internets ljus igen.

Kört win 10 sen release och aldrig saknat vare sig xp eller win7, som man kunde göra under dom mörka win8 åren.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

Inte bara kostnad (även om det såklart påverkar) utan också varför? Om allt rullar på och fungerar så varför pilla på det?
T'ex såg jag nån på youtube som fått en ruggit sliten gammal vic 20 som om jag inte minns fel hade suttit på en däcksbalanseringsmaskin eller liknande i en bilverkstad, och de bytte ut den typ 2015, Om maskinen fungerar och allt rullar på så varför ändra något.

Säkerhet säkerhet säkerhet.

På mitt jobb på en region har vi rakt av isolerat alla Windows 7 datorer, vilket är något fåtal som kör medicintekniska program som ej fungerar med Win 10. De har inte längre tillgång till nätverket pga den stora säkerhetsrisken.

Permalänk

Kör win 7 32 bit på en virituell maskin för bakåtkompabilitet till div program som inte uppdaterats sen win xp var aktuellt och hade ändå en win 7 licens liggandes till övers.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Kör fortfarande 7an, älskar den haha men kommer köra 10an i nya datorn tror jag. Blir väldigt nyfiken på varför en del av er inte gillar 10an efter en viss version 1709 - 1809?? har bara provinstallerat 10an på en laptop som jag knappt använder och den uppdaterade till nyaste, har bara suttit ett par timmar och kollat runt i 10an, vad är det som är fel i nyare updates i 10an?

Visa signatur

Dynamic O11, RMx1000, MSI 570X Unify, Ryzen 5900X, Sapphire 7900XTX Nitro+, Vengeance LPX 3600/64GB, 970 EVO 1TB/A2000 1TB/870 QVO 1TB/1TB 2.5"/3TB 3.5" + 5TB 2.5" USB3.0, Arctic Freezer II 360/6st P12 120mm/2st P8 80mm, MSI MAG342CQR+AOC 27G2U, Logitech G502 och G613 Lightspeed. MSI GT72 Dominator Pro 2QE.

Permalänk
Skrivet av TheEMan73:

Kör fortfarande 7an, älskar den haha men kommer köra 10an i nya datorn tror jag. Blir väldigt nyfiken på varför en del av er inte gillar 10an efter en viss version 1709 - 1809?? har bara provinstallerat 10an på en laptop som jag knappt använder och den uppdaterade till nyaste, har bara suttit ett par timmar och kollat runt i 10an, vad är det som är fel i nyare updates i 10an?

Jag tror att man kollar utseendet så som Windows 7 va så va det ganska basic. medans Windows 10 där har dom proppat på massa med nya funktioner förändringar, massa appar och grejer till skillnad hur Windows 7 egentligen va.

Man kan nästan säga att Windows 10 börjar nästan gå efter hur en telefon är med appar, eller Ipad med appar.
Det jag menar är bara att så som dom gamla operativsystem va förut (då det inte fanns appar) så som det nu finns i Windows 10 tror väl att det är lite det som stör andra och gör så att folk tvekar.

Nu säger jag bara vad jag tror

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robert123:

Jag tror att man kollar utseendet så som Windows 7 va så va det ganska basic. medans Windows 10 där har dom proppat på massa med nya funktioner förändringar, massa appar och grejer till skillnad hur Windows 7 egentligen va.

Man kan nästan säga att Windows 10 börjar nästan gå efter hur en telefon är med appar, eller Ipad med appar.
Det jag menar är bara att så som dom gamla operativsystem va förut (då det inte fanns appar) så som det nu finns i Windows 10 tror väl att det är lite det som stör andra och gör så att folk tvekar.

Nu säger jag bara vad jag tror

Uppfattningen är lite så bland de som fortfarande stannar på äldre versioner. Men sitter man med tian lite längre så är det ju uppenbart att det är väldigt mycket samma Windows som vi har haft i många år liksom. Det finns appar och butik och nya inställningar men man spenderar ju den absolut största delen av tiden i samma program och funktioner som förut.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Uppfattningen är lite så bland de som fortfarande stannar på äldre versioner. Men sitter man med tian lite längre så är det ju uppenbart att det är väldigt mycket samma Windows som vi har haft i många år liksom. Det finns appar och butik och nya inställningar men man spenderar ju den absolut största delen av tiden i samma program och funktioner som förut.

Ja du har sant i det du säger

Permalänk
Medlem

Är alltid en early adopter av nya Windows versioner, förutom Mindows Me som jag aldrig använde så har jag hoppat på tidigt.
Vista är väl enda gången jag undrade om jag gjort en tabbe, Windows 8 var ju bara interface som var kasst på under huven var det
betydligt bättre än Windows 7 för det jag använder datorn till. 8.1 fixade ju biffen och sen fick man 10:an gratis också.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Skrivet av bobbeyblade:

Är alltid en early adopter av nya Windows versioner, förutom Mindows Me som jag aldrig använde så har jag hoppat på tidigt.
Vista är väl enda gången jag undrade om jag gjort en tabbe, Windows 8 var ju bara interface som var kasst på under huven var det
betydligt bättre än Windows 7 för det jag använder datorn till. 8.1 fixade ju biffen och sen fick man 10:an gratis också.

haha ja det har ju funnits många windows versioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheEMan73:

Blir väldigt nyfiken på varför en del av er inte gillar 10an efter en viss version 1709 - 1809?? har bara provinstallerat 10an på en laptop som jag knappt använder och den uppdaterade till nyaste, har bara suttit ett par timmar och kollat runt i 10an, vad är det som är fel i nyare updates i 10an?

Jag har stannat kvar på äldre versioner av tre anledningar.

1. Efter version 1703 bytte Microsoft ut tangentbordet som används till pekskärmar. Efter det är inte tangentbordet anpassningsbart (egna DPI-inställningar) samt ignorerar även Classic Start/Open Shell. Även sättet för att flytta/docka tangentbordet ändrades. Därför är jag kvar på 1703 med min Windows platta.

Antagligen hade version 1607 (motsvarande LTSC) varit ett ännu bättre val, men då hade jag saknat "dark mode" samt "night light" vilket är trevligt på en platta.

2. Jag tweakar mitt system efter egna önskemål, där feature updates ofta förstör mer än vad de tillför.

3. Windows 1903/1909 samt 2004/20H2 delar uppdateringar, vilket gör dessa versioner mer bloatade än önskvärt. 1903 innehåller samma features som 1909 etc, där jag fullständigt hatar hur sökfunktionen i Windows 1909 förstördes (i Utforskaren) genom att Microsoft spettade in en UWP-sök i en Win32-applikation. Detta framtvingande beroende gör att flera av de services jag tidigare stängt äv numera är mandatory.

Jag brukar nämna att min Windows-platta kör 30 processer igång efter uppstart, vilket absolut inte är möjligt i 1903 och senare. Har man bara 2MB RAM så gäller det att hushålla med resurserna.

Däremot ser jag det lite som en myt att Windows 7 skulle vara resurssnålare än 10:an (sett till version 1809 och tidigare).

Jag varken spelar eller använder Windows Store på mina datorer, så ofta ger det mig ingenting att uppdatera till senaste Windows 10 versionen. Version 1809 kommer få uppdateringar i många år framöver genom LTSC. Det ser även ut att dröja (slutet av 2021?) tills nästa LTSC version släpps.

Det enda jag "saknar" skulle vara WSL2, men samtidigt kör jag Ubuntu som dualboot. WSL1 imponerade föga på mig.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Jag har stannat kvar på äldre versioner av tre anledningar.

1. Efter version 1703 bytte Microsoft ut tangentbordet som används till pekskärmar. Efter det är inte tangentbordet anpassningsbart (egna DPI-inställningar) samt ignorerar även Classic Start/Open Shell. Även sättet för att flytta/docka tangentbordet ändrades. Därför är jag kvar på 1703 med min Windows platta.

Antagligen hade version 1607 (motsvarande LTSC) varit ett ännu bättre val, men då hade jag saknat "dark mode" samt "night light" vilket är trevligt på en platta.

2. Jag tweakar mitt system efter egna önskemål, där feature updates ofta förstör mer än vad de tillför.

3. Windows 1903/1909 samt 2004/20H2 delar uppdateringar, vilket gör dessa versioner mer bloatade än önskvärt. 1903 innehåller samma features som 1909 etc, där jag fullständigt hatar hur sökfunktionen i Windows 1909 förstördes (i Utforskaren) genom att Microsoft spettade in en UWP-sök i en Win32-applikation. Detta framtvingande beroende gör att flera av de services jag tidigare stängt äv numera är mandatory.

Jag brukar nämna att min Windows-platta kör 30 processer igång efter uppstart, vilket absolut inte är möjligt i 1903 och senare. Har man bara 2MB RAM så gäller det att hushålla med resurserna.

Däremot ser jag det lite som en myt att Windows 7 skulle vara resurssnålare än 10:an (sett till version 1809 och tidigare).

Jag varken spelar eller använder Windows Store på mina datorer, så ofta ger det mig ingenting att uppdatera till senaste Windows 10 versionen. Version 1809 kommer få uppdateringar i många år framöver genom LTSC. Det ser även ut att dröja (slutet av 2021?) tills nästa LTSC version släpps.

Det enda jag "saknar" skulle vara WSL2, men samtidigt kör jag Ubuntu som dualboot. WSL1 imponerade föga på mig.

det är lite tråkigt ändå att dom ska göra om allt så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Jag kör fortfarande Windows 7. Anledning är att jag har två skärmar och har det inställt så att jag endast kan föra över muspekaren uppe i det vänstra hörnet på primärskärmen. Detta gick inte sist jag provade Windows 10, den vägrade att låta hörnen mötas.

Närmast jag kom var några mm under hörnet. Det funkade inte då jag har vant mig vid rörelsen så pass mycket att jag fastnade med muspekaren varenda gång. Bifogar en bild på hur jag menar.

https://i.imgur.com/2fK1zd0.png

Verkar gå hos mig? Se denna bild

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robert123:

det är lite tråkigt ändå att dom ska göra om allt så mycket.

Jag skulle säga att de faktiskt har ändrat väldigt lite mellan versionerna. Tidigare så fick man rätt stora ändringar vartannat år ungefär förutom just XP som hängde kvar väl länge. Nu får man väldigt små förändringar ett par gånger om året istället. Förändringarna mellan versionerna var stora tidigare, XP till Vista innebar ju en massa nytt med en massa problem som följd, och till sjuan en massa gränssnittsförändringar och igen till 8 och 8.1. Tian ändras lite här och där där det behövs istället för jätteändringar bara för att motivera folk att uppgradera som tidigare.

Men det är klart. Har man bestämt sig för att motarbeta alla ändringar av princip med en massa "tweakande" så är förstås alla nya ändringar av ondo.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag skulle säga att de faktiskt har ändrat väldigt lite mellan versionerna. Tidigare så fick man rätt stora ändringar vartannat år ungefär förutom just XP som hängde kvar väl länge. Nu får man väldigt små förändringar ett par gånger om året istället. Förändringarna mellan versionerna var stora tidigare, XP till Vista innebar ju en massa nytt med en massa problem som följd, och till sjuan en massa gränssnittsförändringar och igen till 8 och 8.1. Tian ändras lite här och där där det behövs istället för jätteändringar bara för att motivera folk att uppgradera som tidigare.

Men det är klart. Har man bestämt sig för att motarbeta alla ändringar av princip med en massa "tweakande" så är förstås alla nya ändringar av ondo.

haha ja det är sant de

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Verkar gå hos mig? Se denna bild
https://i.imgur.com/TBlVbTP.png

Det var som fan, då verkar det vara åtgärdat. Kanske blir en uppgradering nu.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det är klart. Har man bestämt sig för att motarbeta alla ändringar av princip med en massa "tweakande" så är förstås alla nya ändringar av ondo.

Jag är genomond!

Tycker egentligen inte heller att det skett så jättestora förändringar mellan olika feature releases för "normala" användare med stationära maskiner. Då har man även resurser (RAM, CPU, GPU etc.) till att ta emot lite mer bloat.

Men för mig som kört med touch i Windows sedan början av 2013, så har det mest varit negativ utveckling sedan Windows 10 Version 1703 (Windows 8.1 var överlägset bäst med touch). Hur virtuella skrivbord och gestures hanteras numera är också en förbannelse med touch. Speciellt på en 7"-platta. Det blev inte heller bättre av att Microsoft "glömde" bort tangentbordslayouter för ett 50-tal länder i världen ett tag (v1709).

https://superuser.com/questions/1260149/how-to-enable-full-la...

Det lite ironiska där är att tangentbordet med korrekt layout fungerar vid inloggning, men Microsoft blockerar det senare för användaren och tvinga på mobiltangentbordet från Lumia-telefonerna.

Skulle dock tro att mitt sätt att använda Windows på motsvara typ 0,01% av deras användarbas

Permalänk
Skrivet av alatan:

Det var som fan, då verkar det vara åtgärdat. Kanske blir en uppgradering nu.

tycker jag du ska göra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Jag är genomond!

Tycker egentligen inte heller att det skett så jättestora förändringar mellan olika feature releases för "normala" användare med stationära maskiner. Då har man även resurser (RAM, CPU, GPU etc.) till att ta emot lite mer bloat.

Men för mig som kört med touch i Windows sedan början av 2013, så har det mest varit negativ utveckling sedan Windows 10 Version 1703 (Windows 8.1 var överlägset bäst med touch). Hur virtuella skrivbord och gestures hanteras numera är också en förbannelse med touch. Speciellt på en 7"-platta. Det blev inte heller bättre av att Microsoft "glömde" bort tangentbordslayouter för ett 50-tal länder i världen ett tag (v1709).

https://superuser.com/questions/1260149/how-to-enable-full-la...

Det lite ironiska där är att tangentbordet med korrekt layout fungerar vid inloggning, men Microsoft blockerar det senare för användaren och tvinga på mobiltangentbordet från Lumia-telefonerna.

Skulle dock tro att mitt sätt att använda Windows på motsvara typ 0,01% av deras användarbas

Jag har en Surface Pro 2 (tror den kom med 8 men kan varit 8.1) som jag emellanåt använder rätt flitigt och jag upplever inte alls samma problem eller degradering som du gör. Den är förstås sannolikt rätt mycket fetare än din enhet, men 4 GB RAM och 64 SSD gör ingen workstation direkt.

Dock använder jag inte skärmtangentbordet så mycket då jag har ett type-cover.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Dock använder jag inte skärmtangentbordet så mycket då jag har ett type-cover.

Här pratar vi 2GB RAM och 32GB eMMC!

Tror även type-cover är den stora skillnaden. När jag kör enbart touch, så finns det situationer där enda utvägen är att stänga av plattan helt (exempelvis spel som kör i helskärm och blockerar Win-knappen). Även upplösningen på hela 1280x800 lär ställa till det för mig. Ang. tangentbordslayouten, så tog det fram till Version 1903/1909 för Microsoft att fixa att "AltGr"-tangenten minimerar pekskärmstangentbordet automatiskt (försökt att skriva "@" mha AltGr på UWP-tangentbordet). Kan tillägga att "AltGr"-knappen (svensk layout för inte ens finns i Windows 10 Version 1703, men det kan jag leva med jfm alla andra missar från Microsoft.

Surface är trots allt en Microsoft-produkt, där Windows borde ge den bästa upplevelsen.

Oops... Skulle precis testa pektangentbordet på jobbdatorn som kör Windows 10 Version 1809. Det gjorde att hela datorn låste sig. Tack Microsoft! Fungerar dock som "vanligt" igen efter omstart. Kan tillägga att detta inte gäller "osk.exe"-tangentbordet, utan det "andra" tangentbordet som främst dyker upp om man använder touch.

Känner att en video säger mer än 1000 ord:

https://i.imgur.com/Z530O0t.mp4

Se hur AltGr reagerar! Smått omöjligt att använda exempelvis "@" eller "\" i någon större utsträckning. Har sett detta beteendet i upp till Version 2004, men kanske är fixat nu? (3 år senare!).

EDIT: Ändrade 2004 till 1903/1909