2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Skaffat GZ960 som sagt och är sjukt nöjd.

Har dock ett problem.

Har en Philips HTL3310 soundbar som jag kopplat in till HDMI 2 som har ARC. Detta funkar superbra som det ska.

Men sen kopplar jag in digitalboxen i HDMI 1 och då börjar soundbaren sluta fungera.

Känns inte längre av utav TVn.

Kopplar jag sen ut digitalboxen ur HDMI 1 så fungerar det igen.

Hur ska jag fixa detta?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

@laxpudding

Skaffat GZ960 som sagt och är sjukt nöjd.

Har dock ett problem.

Har en Philips HTL3310 soundbar som jag kopplat in till HDMI 2 som har ARC. Detta funkar superbra som det ska.

Men sen kopplar jag in digitalboxen i HDMI 1 och då börjar soundbaren sluta fungera.

Känns inte längre av utav TVn.

Kopplar jag sen ut digitalboxen ur HDMI 1 så fungerar det igen.

Hur ska jag fixa detta?

Testa med optiskt tills vidare.

Äldre digitalboxar kan bråka med sådant som HDCP och ogilla nya prylar för att de inte känner igen hur nyare produkter identifierar sig. Så det är att pröva sig fram som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Testa med optiskt tills vidare.

Äldre digitalboxar kan bråka med sådant som HDCP och ogilla nya prylar för att de inte känner igen hur nyare produkter identifierar sig. Så det är att pröva sig fram som gäller.

Har ingen optisk kabel till soundbaren och ARC är ju så gött o styra ljudet med TVns fjärrkontroll. Fan.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Bildexpert 📺

ARC är ett olyckligt kapitel i TV-historien tyvärr. Fantastiskt hur de efter alla år inte inte lyckas lösa vad som borde vara enkelt att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Jag hade valt xh95. För spel kan du argumentera för q80t med hdmi 2.1.

Jag valde att behålla XH95. Spelar bara Nintendo Switch så HDMI 2.1 känns inte så viktigt i nuläget.

Permalänk
Medlem

Hej,

Köpte på mig en Sony HT-G700 soundbar till min nya Sony XH95 "65". Har inte packat upp någon av dessa än, men frågan är om den soundbaren är värd pengarna jämfört med det inbyggda tv-ljudet som skall vara helt ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryggan:

Hej,

Köpte på mig en Sony HT-G700 soundbar till min nya Sony XH95 "65". Har inte packat upp någon av dessa än, men frågan är om den soundbaren är värd pengarna jämfört med det inbyggda tv-ljudet som skall vara helt ok?

Har också köpt samma soundbar och tänker att det måste vara stor skillnad jämtemot TV ljudet. Nu är min gamla budget tv visserligen 8 år gammal så har inte mycket att jämföra med. Men det är ju ändå 300W kontra 20W eller nåt sånt. Har inte fått min TV än så heller inte packat upp.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Har också köpt samma soundbar och tänker att det måste vara stor skillnad jämtemot TV ljudet. Nu är min gamla budget tv visserligen 8 år gammal så har inte mycket att jämföra med. Men det är ju ändå 300W kontra 20W eller nåt sånt. Har inte fått min TV än så heller inte packat upp.

Ja rent volymmässigt så är ju soundbaren bättre, jag tänkte mer på kvalitet och förmågan att simulera Atmos(jo jag vet att det inte ens är i närheten av en riktig anläggning med diskreta högtalare osv ).

Permalänk
Medlem

Utan att ha testat/läst på om den soundbaren så brukar det vara ett jättelyft med en soundbar (även en billig/liten) mot TVns högtalare. Det är helt enkelt svårt att få högtalare att låta bra i ett sånt litet format/volym som en TV erbjuder. Sedan finns det bättre och sämre men det brukar oavsett bli ganska platt ljud ur en tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Har också köpt samma soundbar och tänker att det måste vara stor skillnad jämtemot TV ljudet. Nu är min gamla budget tv visserligen 8 år gammal så har inte mycket att jämföra med. Men det är ju ändå 300W kontra 20W eller nåt sånt. Har inte fått min TV än så heller inte packat upp.

En bra soundbar kommer nästan garanterat vara en stor uppgradering ljudmässigt jämfört med högtalarna inbyggda i ens TV. Har ingen erfarenhet av just den ni talar om man den recensionen jag skummade igenom var ju överlag positiv till den, även om det naturligtvis fanns saker som kunde förbättras. RTINGS recension är väl aningen mer kritisk än What Hi-Fi, men samtidigt är väl denna soundbar ganska mycket billigare numera än vissa av de andra som de jämför med så det får man ha i åtanke.

https://www.rtings.com/soundbar/reviews/sony/ht-g700

Skrivet av Bryggan:

Ja rent volymmässigt så är ju soundbaren bättre, jag tänkte mer på kvalitet och förmågan att simulera Atmos(jo jag vet att det inte ens är i närheten av en riktig anläggning med diskreta högtalare osv ).

Det blir ju normalt bättre Atmos-känsla på de soundbars som har högtalare som skickar ljud uppåt för det ska studsa mot taket och ner mot användaren, samt de med fler högtalarelement än en 3.1-uppsättning som denna. Mitt tips är att läsa så många recensioner som möjligt av modellen du köpt och se vad folk tycker. Det är inte säkert att du hittar så mycket bättre prylar utan att ta något kliv uppåt i prisklass dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

En bra soundbar kommer nästan garanterat vara en stor uppgradering ljudmässigt jämfört med högtalarna inbyggda i ens TV. Har ingen erfarenhet av just den ni talar om man den recensionen jag skummade igenom var ju överlag positiv till den, även om det naturligtvis fanns saker som kunde förbättras. RTINGS recension är väl aningen mer kritisk än What Hi-Fi, men samtidigt är väl denna soundbar ganska mycket billigare numera än vissa av de andra som de jämför med så det får man ha i åtanke.

https://www.rtings.com/soundbar/reviews/sony/ht-g700

Det blir ju normalt bättre Atmos-känsla på de soundbars som har högtalare som skickar ljud uppåt för det ska studsa mot taket och ner mot användaren, samt de med fler högtalarelement än en 3.1-uppsättning som denna. Mitt tips är att läsa så många recensioner som möjligt av modellen du köpt och se vad folk tycker. Det är inte säkert att du hittar så mycket bättre prylar utan att ta något kliv uppåt i prisklass dock.

Absolut, jag förväntar mig inga underverk av en 3.1 -lösning, bara det är bättre än två ljud så blir jag nöjd :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryggan:

Absolut, jag förväntar mig inga underverk av en 3.1 -lösning, bara det är bättre än två ljud så blir jag nöjd :).

Japp samma här, har inte så höga krav från den.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryggan:

Absolut, jag förväntar mig inga underverk av en 3.1 -lösning, bara det är bättre än två ljud så blir jag nöjd :).

Skrivet av marukusu:

Japp samma här, har inte så höga krav från den.

Utan alltför höga krav tror jag nog att ni blir nöjda. Det är trots allt en soundbar lanserad i prisklassen 4500-5000 kr, även om priset sänkts nu under slutet av året, vilket är normalt. Den borde kunna sopa mattan med TVns inbyggda högtalare tycker jag, även om jag som sagt inte testat den själv.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Utan alltför höga krav tror jag nog att ni blir nöjda. Det är trots allt en soundbar lanserad i prisklassen 4500-5000 kr, även om priset sänkts nu under slutet av året, vilket är normalt. Den borde kunna sopa mattan med TVns inbyggda högtalare tycker jag, även om jag som sagt inte testat den själv.

Det skall vara ett riktigt bra soundbar system!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det skall vara ett riktigt bra soundbar system!

Allt är givetvis relativt. En mer highend-soundbar är naturligtvis betydligt bättre på de flesta sätt, men då är priset mångdubbelt också. För priset som den aktuella Sony-modellen säljs för nu så ser den ju väldigt lovande ut.

Den har ju även moderna funktioner så som eARC också, vilket gör att man slipper bli begränsad av att den inte stödjer nästa nya heta bildformat i framtiden.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@Laxpudding, vet du något sätt att visa fram rate på SONY TV:s? Jag har ju XH95, om det inte finns inbyggt i TV:n kanske du vet om en app i playstore som uppfyller ändamålet?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zoux:

@Laxpudding, vet du något sätt att visa fram rate på SONY TV:s? Jag har ju XH95, om det inte finns inbyggt i TV:n kanske du vet om en app i playstore som uppfyller ändamålet?

Enklaste är att se om du inte kan få det frame rate i källan. Annars brukar Sony ange det i info-rutan om det är exempelvis 50, 60 eller 24 Hz i inkommande signal.

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Black Frame Insertion är det något man ska försöka sätta på? Ger bättre rörelse mönster va? Eller bara vid gaming det gör skillnad?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

@laxpudding

Black Frame Insertion är det något man ska försöka sätta på? Ger bättre rörelse mönster va? Eller bara vid gaming det gör skillnad?

Ja, försök och se hur du upplever effekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, försök och se hur du upplever effekten.

Hehe ja det är säkert olika från tillverkare och vilken Hz den uppdaterar i.

Men tänkte rent generellt så gör det bara skillnad i gaming o saker med snabba rörelser som sport?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Bildexpert 📺

Varierar ganska friskt. Sällan det ger så mycket värde för film till exempel – annat än att det mest flimrar sönder. Spel, ja, kanske.

Däremot är det stor effekt på testbilder vilket gör att man kanske ger BFI ett större värde än vad det innebär i praktiken. Det är mycket ont för vad dom kan vara ganska lite gott.

Permalänk
Medlem

Hur många här med Samsungs Q80T upplever att tex Netflix, Disney,Amazon filmer med HDR upplevs väldigt mörkt i mörka Scener! (Samsungs egna inbyggda appar!) Missar mycket detaljer som helt enkelt inte syns pga mörker. (Jämför med min gamla q80fn edge lit) . Leker runt med inställningar men får inte så mycket mer ljus i mörka Scener . Max belysning,dynamisk bild etc jag testar de mesta.. ensam om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Många som kör soundbar i denna tråd. Rätta mig om jag har fel för jag har dålig koll på sådana, men anses det inte vara underlägset ett vanligt 2.0 system och samtidigt också endast erbjuda 2 kanaler? Priset för en dyr soundbar känns inte diffa så mycket från en duglig amp och 2 högtalare så varför väljer så många att betala flera tusen för dåligt ljud?

Jag har redan en riktigt bra 2.0 anläggning för musik, men den står inte där vi har tvn. Jag tror det handlar om att det är enkelt och tar liten plats, samt att det blir bättre ljud än det inbyggda från tvn. Det är ju alltid en avvägning av pris/önskat utfall och fysisk plats. Hade jag haft möjlighet och en mer förstående sambo så hade jag satsat på en 7.1 anläggning. Men det fungerar inte just nu :). För att citera Farbror Barbro, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet :).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ivalun:

Hur många här med Samsungs Q80T upplever att tex Netflix, Disney,Amazon filmer med HDR upplevs väldigt mörkt i mörka Scener! (Samsungs egna inbyggda appar!) Missar mycket detaljer som helt enkelt inte syns pga mörker. (Jämför med min gamla q80fn edge lit) . Leker runt med inställningar men får inte så mycket mer ljus i mörka Scener . Max belysning,dynamisk bild etc jag testar de mesta.. ensam om detta?

Hänger på bildinställningarna – vad kör du för bildlägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivalun:

Hur många här med Samsungs Q80T upplever att tex Netflix, Disney,Amazon filmer med HDR upplevs väldigt mörkt i mörka Scener! (Samsungs egna inbyggda appar!) Missar mycket detaljer som helt enkelt inte syns pga mörker. (Jämför med min gamla q80fn edge lit) . Leker runt med inställningar men får inte så mycket mer ljus i mörka Scener . Max belysning,dynamisk bild etc jag testar de mesta.. ensam om detta?

Såg detta i HDTVTests jämförande test mellan Samsung Q80T och Sony XH95. På Sony såg man alla detaljer i en mörk scen, men på Samsung såg man typ inget.

Se här runt 3:20:
https://www.youtube.com/watch?v=2DaZE_VGytQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hänger på bildinställningarna – vad kör du för bildlägen?

Jag har nog testat de mesta! Slå på/av lägen.
Colour Tone standard
Intelligent mode off.
Lokal dimming testat low /medium/high

Bildläge "dynamisk blir bäst av alla - ,movie natural, standard etc..
Brightness maxat (50)..
Kontrast 40.
Sharpness 16.
Colour 37.
G/R 0
De som har gett mest är att ljustera Shadow detail. Uppe på 4 av 5

Permalänk
Medlem

Fixat upp min XH95 65" på väggen nu. Bytte från en 6 år gammal Panasonic AS640. Ingen dålig tv den heller på det stora hela men mycket har hänt sedan 2014.
Helt klart nöjd med bytet.
Testade Disney+ o Netflix Calibrated, satt med ett smajl i ansiktet 😊

Felstavat ord
Permalänk
Medlem

Lutar åt att köpa en Sony XH95 65" imorgon.
1. Vad tror ni om den storleken tillsammans med marksänd tv (Boxer) samt avståndet 3-3,7m.
Kommer bilden upplevas grynig? Boxer kör väl endast 720p?

2. Fiberanslutning finns, men vad jag förstår så finns det i dagsläget ingen bra appbaserad lösning för att titta "traditionellt" och lagligt.
Dvs IPTV-box med separat fjärr krävs, stämmer det?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Krafo:

Lutar åt att köpa en Sony XH95 65" imorgon.
1. Vad tror ni om den storleken tillsammans med marksänd tv (Boxer) samt avståndet 3-3,7m.
Kommer bilden upplevas grynig? Boxer kör väl endast 720p?

2. Fiberanslutning finns, men vad jag förstår så finns det i dagsläget ingen bra appbaserad lösning för att titta "traditionellt" och lagligt.
Dvs IPTV-box med separat fjärr krävs, stämmer det?

Separat fjärr är en "mja". Får du HDMI CEC att fungera hyfsat lär du kunna göra nästan allt för vardagen med Sony-fjärren.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Många som kör soundbar i denna tråd. Rätta mig om jag har fel för jag har dålig koll på sådana, men anses det inte vara underlägset ett vanligt 2.0 system och samtidigt också endast erbjuda 2 kanaler? Priset för en dyr soundbar känns inte diffa så mycket från en duglig amp och 2 högtalare så varför väljer så många att betala flera tusen för dåligt ljud?

En mycket bra fråga även om "dåligt ljud" kanske är lite överdrivet i sammanhanget, finns säkert soundbars som låter mycket bra. Det opitmala kan jag tycka är ett st system, dvs inte en soundbar som både lämpar sig för musiklyssnande samt TV ljud inklusive bra surround ljud under filmtittande. Sedan om detta system är 2.0, 2.1, 5.1 eller 7.1 går möjligen att diskutera, själv har jag ett 14 år gammalt 5.1 system som fortfarande låter tillräckligt bra i mina öron (Marantz - Kef). Har väl lite att göra med vad man prioriterar också, bild, ljud eller både och samt om man bor i en ytterst ljudkänslig lägenhet kan det säkert spela in. Själv lyssnar jag betydligt mer på musik än tittar på TV, enbart mina hörlurar kostar ungefär lika mycket som min TV.