Permalänk
Medlem

MSI Suprim PCI-e X2 3.0

Har suttit hela kvällen och felsökt då mitt nya Suprim 3080 endast kör PCI-e X2.

Har plockat ur det 2 ggr och satt tillbaka.
Fixat senaste BIOS.
Kollat kablar från nätagget.

Hör ett litet tickande ljud från det när fläktarna spinner,

Testat 3DMark Time spy fick 13700 poäng.
BFV hackar och frames går upp o ner.

Var ligger felet?
Kan det vara så att mitt Asus Maximus inte är kompatibelt eller är kortet trasigt?

Permalänk
Medlem

Sitter den i rätt slot? Är nät agget starkt nog? ditt bör vara det om det är ett 850watts agg. jag kör ett 750 watts agg utan problem. sök på nätet om fler lider av ditt problem.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Har sökt och 1 hade samma problem att kortet inte satt riktigt i porten.men det är omöjligt att få i det mer än jag tryckt i det.

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna testa med 2 ström kontakter av 3 och se om kortet kör PCI-e X2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Har suttit hela kvällen och felsökt då mitt nya Suprim 3080 endast kör PCI-e X2.

Har plockat ur det 2 ggr och satt tillbaka.
Fixat senaste BIOS.
Kollat kablar från nätagget.

Hör ett litet tickande ljud från det när fläktarna spinner,

Testat 3DMark Time spy fick 13700 poäng.
BFV hackar och frames går upp o ner.

Var ligger felet?
Kan det vara så att mitt Asus Maximus inte är kompatibelt eller är kortet trasigt?

Kollat så det inte är någon skit i PCIe-platsen och/eller på kontaktfingrarna på kortet? Att x16-kort går ner till x8, x4, x2 eller x1 kan bero på dålig kontakt någonstans längs kontakten (och ju längre bak på kortet, alltså närmare I/O-delen, problemet är, desto lägre blir i regel bandbredden - se pinout för mer info).

Testat i PCIe x8-platsen (PCIEX8_2)? Du borde ju få ut x8 3.0 i den i alla fall.
Kan även vara värt att återställa BIOS-inställningarna, och/eller kika på inställningar för att ställa PCIe-bandbredd och/eller generation. (Du kan testa att ställa PCIe-generation till 3 manuellt i BIOS, och se även till så det inte är någon bifurkation eller andra knasigheter inställda, om sådant finns.)

Kolla så strömkablarna sitter bra både i nätaggsänden och på kortet - du kan även testa att byta kablar och/eller uttag på nätaggregatet om du har några lediga. Nätaggregatet i sig borde inte ha några problem med att driva även ett ganska ordentligt överklockat 3080 i kombination med övriga grejer i din signatur.

Det är inte omöjligt att moderkortet inte är kompatibelt med grafikkortet, men samtidigt är det ganska osannolikt - Z370 är inte en uråldrig plattform, så kombinationen (då det är ett moderkort från en "hyfsat" populär tillverkare ur en någorlunda populär serie) borde testats en hel del innan grafikkortet släpptes.

Att fläktarna tickar kan bero på vad det är för fläktar och hur PWM-styrningen ser ut och är konfigurerad.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att antingen så får det inte riktig kontakt i porten eller så är det något med en kontakt från nätagget, därför jag skulle uppskatta om någon testade med 2 strömkontakter så kan jag utesluta det.

Eller så har moderkortet gått sönder.

Permalänk
Medlem

Såg att du har en massa SSD diskar, hur många har du som tar PCIE lanes från cpun? Har du satt i rätt slot? Alla strömkontakter kopplade?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Såg att du har en massa SSD diskar, hur många har du som tar PCIE lanes från cpun? Har du satt i rätt slot? Alla strömkontakter kopplade?

Alla SSD kör X4 men har funkat perfekt med 1080Ti innan så det är nog inte problemet.
Har även satt 2st SSD på X2 utan resultat.

Rätt slot.
2 kablar varav 1 med inbyggd split från Corsair.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Alla SSD kör X4 men har funkat perfekt med 1080Ti innan så det är nog inte problemet.
Har även satt 2st SSD på X2 utan resultat.

Rätt slot.
2 kablar varav 1 med inbyggd split från Corsair.

Då vetifan asså... Då låter de nästan som hårdvarufel på grafikkortet? Ska ju då egentligen inte kunna va något annat... Förresten, har du provat och se om de ändrar sig under load?

Som du kan se där, så går mitt kort i 16x 1.1. I load så ändrar de sig till precis vad de ska

Och som han under sa, reseta bios och boota därifrån utan några ändringar alls och se om de hjälper.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

I och med att det är ett ASUS-moderkort så hade jag testat reseta BIOS genom att ta ut batteriet en stund (inte CMOS-jumpern).

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

tog ur ala kontakter till nätagget och blåste rent dom men samma problem ännu.
Kom att tänka på att det hörs aldrig något klick när jag tryckt i Grafikkortet, Misstänker att mitt Moderkort inte låter kortet gå hela vägen ner i slotten.

Så lösningen är troligtvis att byta moderkort och passa på med ny 10850K och vattenkylning.
Eller sälja kortet och vänta in ett annat märke.

Permalänk
Medlem

Har testat andra porten och samma fel.
Är fel på kortet,1 av ledningsbanorna högst upp mot kortet precis vid den lilla etiketten är det en liten silverfärgad skåra i det svarta.
Hur det ser ut under etiketten vet jag inte men jag rör inte den pga garantin.

Blir att byta ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Har testat andra porten och samma fel.
Är fel på kortet,1 av ledningsbanorna högst upp mot kortet precis vid den lilla etiketten är det en liten silverfärgad skåra i det svarta.
Hur det ser ut under etiketten vet jag inte men jag rör inte den pga garantin.

Blir att byta ut det.

Tråkigt att höra, hoppas det löser sig så snabbt och smidigt som möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Tråkigt att höra, hoppas det löser sig så snabbt och smidigt som möjligt!

Tack!
Har lämnat tillbaka kortet och butiken tyckte att det bästa är att göra ett återköp och DOA.

Har hittat gammal tråd men den speglar precis samma fel.

https://techreport.com/forums/viewtopic.php?f=33&t=89440