kan inte skruva loss M.2 heatsinks - X570 tomahawk wifi

Permalänk
Avstängd

kan inte skruva loss M.2 heatsinks - X570 tomahawk wifi

Tjena,

Ska köra in en M.2 ssd i min X570 och lyckas inte skruva loss heatsinkers på någon av M.2 slotsen. Är inte expert på skruvmejslar, men har tre olika "skruvmejsel-set" hemma och aldrig haft besvär med skruvar på ngn komponent innan så vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.

Lyckas inte hitta någon med samma problem på detta mobo. Vet inte om det rör sig om måndagsex eller om man ska ha ngn väldigt specifik mejsel? Om någon har samma moderkort gärna länk på vad ni skruvat ut med.

Så här lätt ska det vara (som att bara skruva egentligen https://youtu.be/q0Qqv1y-4iM?t=1205

För att vara helt tydlig är problemet inte att skruven sitter för hårt, utan att jag inte lyckas rotera den/få någon resistans.

(ja något dum fråga, men går inte klok på att inte få ut en skruv med alla verktyg hemma.)
Bild på skruvarna om det kan vara till ngn hjälp https://imgur.com/a/TXF5rXc

Tack på förhand

Permalänk

Vanlig stjärn (phillips) skruvmejsel. Den är för stor eller liten om du inte lyckas...
Trodde jag sett allt då jag såg tråden om hur man packar upp en tv....tji fick jag

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CaptainRedbeard:

Vanlig stjärn (phillips) skruvmejsel. Den är för stor eller liten om du inte lyckas...
Trodde jag sett allt då jag såg tråden om hur man packar upp en tv....tji fick jag

ja tro mig, dum har jag inget problem med att vara men en skruv borde komma loss ) nope har ett par vanliga philips + som sagt tre set men dem vägrar. Trolig feltillverkning på g då, skruvarna kan vara inkörda snett eller annat fel från fabrik?

Permalänk

Om skruvmejseln är passlig så är ju nånting fel.
Snurrar den på plats eller sitter den som gjuten `?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,

Permalänk
Avstängd

Om skruvmejseln är passlig så är ju nånting fel.
Snurrar den på plats eller sitter den som gjuten `?

Snurrar, sitter inte åt satan så man skulle kunna lösa med gummiband/tång etc

Permalänk

Om de snurrar låter det ju som om gängorna farit.
Prova trycka medan du skruvar eller väldigt försiktigt dra upp (skruven) samtidigt med en tång eller nått.
Du har säkert kollat manualen att det inte är nått trick för att få bort den ?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Om de snurrar låter det ju som om gängorna farit.
Prova trycka medan du skruvar eller väldigt försiktigt dra upp (skruven) samtidigt med en tång eller nått.
Du har säkert kollat manualen att det inte är nått trick för att få bort den ?

Kraft funkar inte och tång har jag testat men vågar inte ta i allt för mkt. Detta är allt manualen säger om att få bort skruvarna: "Loosen the screws of M.2 heatsink" https://imgur.com/a/jJfKSWr

Som man ser på yt-videon ovan ska det ske utan besvär, han skruvar ju och precis som det ska kommer skruven upp : ) Börjar bli mer och mer säker att det är fabriksfel. Dock riktigt skumt att alla fyra skruvar inte vill, kanske lönt att med andra mejslar

Permalänk
Medlem

Min gissning är att distansen mellan moderkort och heatsink (som skruven sitter i) inte sitter fast som den ska och rotera med när du skruvar. Om det finns det tillräckligt med plats mellan heatsink och moderkort så kanske det räcker att du lägger ett lätt tryck med ett finger mot distansen för att stoppa rotationen och därmed få skruven att lossna då du skruvar på den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meanh:

Min gissning är att distansen mellan moderkort och heatsink (som skruven sitter i) inte sitter fast som den ska och rotera med när du skruvar. Om det finns det tillräckligt med plats mellan heatsink och moderkort så kanske det räcker att du lägger ett lätt tryck med ett finger mot distansen för att stoppa rotationen och därmed få skruven att lossna då du skruvar på den.

Tack för svar, applicering av tryck på heatsinken oavsett håll hjälper inte att få loss skruven.
Förstår vad du menar men en sån distans finns inte riktigt på konstruktionen, ser inte ut så iallafall och känns inte som att ngn nederdel roterar med. Även om felet skulle vara så är det då tyvärr inget jag lyckas tillrätta med eget tryck

Permalänk
Medlem
Skrivet av ank44:

Tack för svar, applicering av tryck på heatsinken oavsett håll hjälper inte att få loss skruven.
Förstår vad du menar men en sån distans finns inte riktigt på konstruktionen, ser inte ut så iallafall och känns inte som att ngn nederdel roterar med. Även om felet skulle vara så är det då tyvärr inget jag lyckas tillrätta med eget tryck

Kolla din video vid 20:35 https://youtu.be/q0Qqv1y-4iM?t=1235
Är det högra eller vänsta skruven som bråkar?
Är det den vänstra DVS I/O-sidan så sitter där dels en distans som kan bråka, blir det gängpaj kan det bli som för dig, att skruven är nedskruvad fast det snurrar bara då distansen snurrar, skruven kan även vara lös, bara det att den har en låsring som gör att den ej lossnar från kylflänsen.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

Kolla din video vid 20:35 https://youtu.be/q0Qqv1y-4iM?t=1235
Är det högra eller vänsta skruven som bråkar?
Är det den vänstra DVS I/O-sidan så sitter där dels en distans som kan bråka, blir det gängpaj kan det bli som för dig, att skruven är nedskruvad fast det snurrar bara då distansen snurrar, skruven kan även vara lös, bara det att den har en låsring som gör att den ej lossnar från kylflänsen.

Nej det är alla fyra dvs båda skruvarna på båda slotsen som strular. Lyckas inte få någon att snurra alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av ank44:

Nej det är alla fyra dvs båda skruvarna på båda slotsen som strular. Lyckas inte få någon att snurra alls

Skrivet av ank44:

Snurrar, sitter inte åt satan så man skulle kunna lösa med gummiband/tång etc

Jag som är trött, men med detta meddelandet, menar du att det är skruven som snurrar eller att du inte får grepp med mejseln och mejseln snurrar i skruvhuvudet?
Frågar eftersom du i ditt första meddelande skriver att du inte lyckas rotera skruvarna.

Vad är det för storlek du använder på mejseln? skulle gissa att du måste ner på PH 1 för att få bra grepp

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

Jag som är trött, men med detta meddelandet, menar du att det är skruven som snurrar eller att du inte får grepp med mejseln och mejseln snurrar i skruvhuvudet?
Frågar eftersom du i ditt första meddelande skriver att du inte lyckas rotera skruvarna.

Vad är det för storlek du använder på mejseln? skulle gissa att du måste ner på PH 1 för att få bra grepp

Ja exakt dåligt formulerat, mejseln som snurrar runt i huvudet.

Inte en blekaste aning, har ett par off-brand philips och några satser som är passliga, men som snagt snurrar runt. Inga benämningar på. Tänkte själv dra iväg (efter lite egen sömn ) och inhandla några mejslar på möjligheten att det kommer lösa. Ser till att skaffa en ph 1 då

Permalänk
Medlem
Skrivet av ank44:

Ja exakt dåligt formulerat, mejseln som snurrar runt i huvudet.

Inte en blekaste aning, har ett par off-brand philips och några satser som är passliga, men som snagt snurrar runt. Inga benämningar på. Tänkte själv dra iväg (efter lite egen sömn ) och inhandla några mejslar på möjligheten att det kommer lösa. Ser till att skaffa en ph 1 då

Vet inte din ekonomi, men Ifixit har en del bra mejslar, annars har biltema ett paket precisionsmejslar som är bra. Det viktigaste är att du inte använder fel mejsel då du får större problem när du inte kan få bort skruvarna över huvud taget.
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/skruvmejslar/preci...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

Vet inte din ekonomi, men Ifixit har en del bra mejslar, annars har biltema ett paket precisionsmejslar som är bra. Det viktigaste är att du inte använder fel mejsel då du får större problem när du inte kan få bort skruvarna över huvud taget.
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/skruvmejslar/preci...

nja jag sparar oftast inte in på datorn då den används så mycket men allt för att få bort två skruvar i nuläget känns som överspenderande, speciellt då jag nog inte köpt något verktygsrelaterat senaste 5-7 åren.

Ifixit-alternativet blir att beställa då antar jag? Och om jag då ändå måste vänta lämnar jag hellre tillbaka moderkortet, känns smidigare och blir ju mer kosteffektivt. Håller tipset i åtanke dock

Blir iväg till biltema lite senare då, uppdaterar här om det löser sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ank44:

Vet att skruvarna på mitt moderkort satt något hårdare än de i videon du länkade till tycktes göra. Kan hända att de använt något "låslim" typ loctite för att förhindra att skruvarna ska vibrera loss under transport, har de lyckats applicera lite för mycket så kan de sitta ganska rejält.
Se till att mejseln du använder verkligen passar bra, dvs inte kräver alltför stort tryck nedåt för att inte slinta, därefter kan du testa att variera riktning, dvs variera mellan att skruva/lägga tryck motsols och medsols, upplever att detta brukar hjälpa i fall där loctite använts.

Permalänk
Avstängd

Våld löser allt

En kille på MSI-forumet tipsade om att ph 00 va rätt storlek, som minsann gick - med en jädrans tryck. Vart rädd att strippa skruvarna, de satt riktigt hårt initialt innan de släppte och kom loss som vanligt.

I sammanfattning vart problemet då bara att lilla jag saknade rätt mejselsats, men fortfarande tveksam att andras ex har fått sina skruvar på detta vis, inet måste glömt nämna att M.2 slotsen på denna endast kan användas av kroppsbyggare.

Tacksam för hjälpen allesammans, se nu till att ha en fortsatt trevlig söndag

Permalänk
Hjälpsam

Rör sig troligen om JIS (Japan Industri Standard) inte Philips.

Jis har inte rundade innerhörn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |