Problem med RAM, går endast i 2133mhz. crashar..
Hej alla Masterminds!
Det har gått väldigt långt för att jag skall ta mig tid att skapa en tråd på ett forum så jag är väldigt desperat.
Har bett till varenda gud i detta solsystem utan svar... Så tänkte att jag vänder mig till dom riktiga, teknikgurus!
Jag har ett lite äldre system som jag försöker få lite fart i, gillar ordet trimma då det tar mig tillbaka till jackade kolvar och trötta bakslangsåkningar.
Problemet är att jag har 4 st RAM som endast går i 2133mhz som är basklock, dom är tilltänkta att gå i 3200mhz.
Har provat D.O.C.P i alla möjliga kombinationer men slutar alltid med att datorn ej startat om detta inte står i "auto" (Ai overclocker tuner)
Jag har endast en D.O.C.P profil att välja och det är standard.
Provat med att justera volten och allt möjligt med 3200mhz, men någon kanske vet ett volt-tal som funkar??
Jag får inte detta att funka, gör jag något fel?
Har ni några tips och trix för att få upp hastigheten på minnena, kanske egna erfarenheter?
Jag är desperat iaf då det är det enda som jag fastnar på när det kommer till detta justerande...
Mina specs är nedan;
Ryzen 7 2700x (går i 4,1mhz @ 1,4v)
Asus B450-F gaming
Corsair Vengeance RGB PRO 16GB (4x8GB) / 3200MHz / CL16 /DDR4 (ofc)
Asus ROG STRIX 1070 (går i 1950mhz)
Hoppas ni kan hjälpa mig och lyckas ni kanske även jultomten glömmer alla era andra synder för iår...
Ha det gott!
// Mathias