Problem med RAM, går endast i 2133mhz. crashar..

Permalänk
Medlem

Problem med RAM, går endast i 2133mhz. crashar..

Hej alla Masterminds!

Det har gått väldigt långt för att jag skall ta mig tid att skapa en tråd på ett forum så jag är väldigt desperat.
Har bett till varenda gud i detta solsystem utan svar... Så tänkte att jag vänder mig till dom riktiga, teknikgurus!

Jag har ett lite äldre system som jag försöker få lite fart i, gillar ordet trimma då det tar mig tillbaka till jackade kolvar och trötta bakslangsåkningar.

Problemet är att jag har 4 st RAM som endast går i 2133mhz som är basklock, dom är tilltänkta att gå i 3200mhz.
Har provat D.O.C.P i alla möjliga kombinationer men slutar alltid med att datorn ej startat om detta inte står i "auto" (Ai overclocker tuner)
Jag har endast en D.O.C.P profil att välja och det är standard.
Provat med att justera volten och allt möjligt med 3200mhz, men någon kanske vet ett volt-tal som funkar??

Jag får inte detta att funka, gör jag något fel?
Har ni några tips och trix för att få upp hastigheten på minnena, kanske egna erfarenheter?

Jag är desperat iaf då det är det enda som jag fastnar på när det kommer till detta justerande...

Mina specs är nedan;

Ryzen 7 2700x (går i 4,1mhz @ 1,4v)
Asus B450-F gaming
Corsair Vengeance RGB PRO 16GB (4x8GB) / 3200MHz / CL16 /DDR4 (ofc)
Asus ROG STRIX 1070 (går i 1950mhz)

Hoppas ni kan hjälpa mig och lyckas ni kanske även jultomten glömmer alla era andra synder för iår...

Ha det gott!

// Mathias

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Hej alla Masterminds!

Det har gått väldigt långt för att jag skall ta mig tid att skapa en tråd på ett forum så jag är väldigt desperat.
Har bett till varenda gud i detta solsystem utan svar... Så tänkte att jag vänder mig till dom riktiga, teknikgurus!

Jag har ett lite äldre system som jag försöker få lite fart i, gillar ordet trimma då det tar mig tillbaka till jackade kolvar och trötta bakslangsåkningar.

Problemet är att jag har 4 st RAM som endast går i 2133mhz som är basklock, dom är tilltänkta att gå i 3200mhz.
Har provat D.O.C.P i alla möjliga kombinationer men slutar alltid med att datorn ej startat om detta inte står i "auto" (Ai overclocker tuner)
Jag har endast en D.O.C.P profil att välja och det är standard.
Provat med att justera volten och allt möjligt med 3200mhz, men någon kanske vet ett volt-tal som funkar??

Jag får inte detta att funka, gör jag något fel?
Har ni några tips och trix för att få upp hastigheten på minnena, kanske egna erfarenheter?

Jag är desperat iaf då det är det enda som jag fastnar på när det kommer till detta justerande...

Mina specs är nedan;

Ryzen 7 2700x (går i 4,1mhz @ 1,4v)
Asus B450-F gaming
Corsair Vengeance RGB PRO 16GB (4x8GB) / 3200MHz / CL16 /DDR4 (ofc)
Asus ROG STRIX 1070 (går i 1950mhz)

Hoppas ni kan hjälpa mig och lyckas ni kanske även jultomten glömmer alla era andra synder för iår...

Ha det gott!

// Mathias

Första och andra generationen Ryzen är rätt så kräsna när det gäller ramminne och har har svårt att nå höga klockfrekvenser på minnet med mer än 2 moduler.
Med 2 moduler bör man klara runt 3200-3466MHz med minnen av bra kvalitet och med 4 moduler sänks detta tak då minneskontrollern blir hårdare belastad och runt 2666MHz-2933/3000MHz får ses som en mer rimlig frekvens att uppnå.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Första och andra generationen Ryzen är rätt så kräsna när det gäller ramminne och har har svårt att nå höga klockfrekvenser på minnet med mer än 2 moduler.
Med 2 moduler bör man klara runt 3200-3466MHz med minnen av bra kvalitet och med 4 moduler sänks detta tak då minneskontrollern blir hårdare belastad och runt 2666MHz-2933/3000MHz får ses som en mer rimlig frekvens att uppnå.

Alright I see...

Får prova mig lite kring dessa olika hastigheter då.
men iaf så känns 1,35v på minnena lite i överkant för 2933mhz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Alright I see...

Får prova mig lite kring dessa olika hastigheter då.
men iaf så känns 1,35v på minnena lite i överkant för 2933mhz?

De flesta minnen på runt 3000MHz brukar ligga på 1,35V.

2133-2666MHz 1,2V

2933-3600MHz 1,35V

3600+MHz 1,35-1,5V

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

De flesta minnen på runt 3000MHz brukar ligga på 1,35V.

2133-2666MHz 1,2V

2933-3600MHz 1,35V

3600+MHz 1,35-1,5V

Det är helt otroligt....

Har provat dessa inställningar förut, men utan resultat...
Däremot så uppdaterade jag till nya bios igår som släpptes härom dagen.

Hamnar på 2800mhz och 1,35v annars slutar denna gamla skördetröska att funka...

Verkar funka, skall köra en längre prime95 och se resultatet.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mattera:

Det är helt otroligt....

Har provat dessa inställningar förut, men utan resultat...
Däremot så uppdaterade jag till nya bios igår som släpptes härom dagen.

Hamnar på 2800mhz och 1,35v annars slutar denna gamla skördetröska att funka...

Verkar funka, skall köra en längre prime95 och se resultatet.

Är väl det jag skulle råda till, först DOCP, funkar inte det sänk frekvensen ett steg, funkar inte det sänk ett steg till o.s.v.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Är väl det jag skulle råda till, först DOCP, funkar inte det sänk frekvensen ett steg, funkar inte det sänk ett steg till o.s.v.

Har provat det mesta nu. systemet blir ostabilt på allt annat än "auto" dvs 2133....
Verkar vara så att jag får leva med detta tills det blir uppgradering?