Permalänk
Medlem

Grafikkort som ej passar.

Hej!
Jag har ett problem.
Jag har beställt Asus Strix 3090 OC och undrar om det passar till 100% i PCI-E slotten på Asus Maximus X Hero?
Fick hem ett MSI som inte gick ner i slotten helt,fick lämna tillbaka det kortet.

Pratade med inet och dom sa att MSI och Asus kort har problem med att gå ner helt i slotten på vissa moderkort.

Hur kollar jag upp detta innan jag fått kortet?

Vill helst inte byta moderkort innan 11900k släpps.

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om något sånt förut. Rent krasst skulle jag anta att det inte är något problem, såvida ditt moderkort inte är defekt på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Aldrig hört talas om något sånt förut. Rent krasst skulle jag anta att det inte är något problem, såvida ditt moderkort inte är defekt på något vis.

Inte jag heller innan jag stötte på detta problem.

Permalänk
Medlem

Kanske finns någon här som kör med Asus Maximus X Hero med Strix 3080/3090???
Vore super att få det bekräftat om det funkar.

Permalänk
Medlem

Menar du att det tar i chassit på baksidan och därav inte går ner? Jag fick ner Strix OC i Dark Hero, lite pill men det gick. Passar det inte så kanske du monterat moderkortet för tätt inpå bakdelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Menar du att det tar i chassit på baksidan och därav inte går ner? Jag fick ner Strix OC i Dark Hero, lite pill men det gick. Passar det inte så kanske du monterat moderkortet för tätt inpå bakdelen?

Bracket fick 100% kontakt när jag skruvade fast det men spärren klickade aldrig fast helt för något måste hindrat det.
Mätte över chassit och det var 7mm skillnad i höjd från ena sidan till den andra på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Laddade upp en bild.
Jag ser då inte vad som tar emot!?

Permalänk
Medlem

Kontakten längst upp, till höger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Kontakten längst upp, till höger?

Den drog jag ur så det är inte den.

Permalänk
Medlem

Någon som är bra på att se om det är något fel på slotten?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Punchboll:

Någon som är bra på att se om det är något fel på slotten?

Det behövs nog en bild tagen mycket närmre för det.
Vad är det för chassi? R5?

Värme=närmre :D
Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det behövs nog en bild tagen mycket närmre för det.
Vad är det för chassi? R5?

Japp.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Punchboll: Tar inte det kortet upp 3 pciplatser? Du har bara öppnat 2 i chassit.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Uppdatera gärna när du fått svar av inet. Har samma moderkort med ett 3070 suprim X idag som fungerar utan problem men har ett 3080 suprim X på ingång om 12 dagar. 3070 och 3080 verkar ha samma mått utom att 3080 är 1 mm längre enligt specifikationerna på Inet.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@jorgen69: Tar inte det kortet upp 3 pciplatser? Du har bara öppnat 2 i chassit.

Nej 2 st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Uppdatera gärna när du fått svar av inet. Har samma moderkort med ett 3070 suprim X idag som fungerar utan problem men har ett 3080 suprim X på ingång om 12 dagar. 3070 och 3080 verkar ha samma mått utom att 3080 är 1 mm längre enligt specifikationerna på Inet.

Bästa svaret jag kan få är att kortet är defekt.då kör jag på Asus som är beställt.
Kortet tog aldrig i plåten så jag är nollställd hur jag ska göra.

Då borde du få samma problem och detta är vanligt på påkostade moderkort ur 300 serien enligt inet.

Permalänk
Medlem

Det enda jag skulle kunna tänka mig är om låsningen inte är helt "öppen" när du försöker trycka ner kortet

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Punchboll:

Nej 2 st.

Aha, jag som blev förvirrad då bla inet speccar att den tar 2,9 och då bör man ta bort den 3:e täckplåten om jag inte minns fel

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Nåt jag tänker på är att det skiljer 7mm på höjden från bracket till änden på kortet,det satt alltså snett när jag mätte.
Designfel med bracket för långt ner på kortet?

Permalänk
Medlem

Det värsta jag vet är när jag inte hittar det felande.

Permalänk
Medlem

Fick svar från MSI.

Can you share some pictures to show what you mean? There have been a couple of issues with certain motherboards and this card. Ive seen reports of the card touching the motherboards heat sink/sata ports. Is yours touching somewhere thats not allowing it to fully be inserted into the pcie slot ?

Helv... vad trött jag blir.

Permalänk
Medlem

den tar inte i cpu kylarn?
Haft problemet innan att haft för stor cpu kylare för att få in grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

den tar inte i cpu kylarn?
Haft problemet innan att haft för stor cpu kylare för att få in grafikkortet.

Det var ca 5mm till kylaren,men har nu tröttnat och begärt återköp.

Permalänk
Medlem

När man jämför Suprim med Strix och tittar på bracket så har suprim ett litet svart stöd.

Måste vara det som gjorde att kortet inte gick i riktigt.

Permalänk
Medlem

Om det verkligen är så att det är en designmiss, så är det värt en nyhet på förstasidan.
@Nyhet

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Då får vi hoppas strix funkar bättre. Sitter och f5ar inets fyndhörna som en galning efter ditt suprim X. 3070 suprim X sitter perfekt i mitt maximus x hero så tänkte försöka knipa det och testa iaf

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Inaktiv

För mig fick jag "trycka" lite på kortet tills jag hörde att spärren gick i. Inge konstigheter egentligen. Ser inte hur det skulle kunna vara moderkortets fel som att det har fungerat tidigare.

Permalänk
Medlem

Inet ringde mig och dom hade samma fel med moderkort som har plasthöljet vid bracket.han testade i 2 olika moderkort och det med plasten gick det i PCI-E X8 och i det billigare X16.
Så dom vet inte hur dom ska göra då det är ett designfel på suprim 3080 men inte 3070.
suprim 3090 har samma fel.

Dom skall ha nåt möte hur dom ska göra sa han.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

För mig fick jag "trycka" lite på kortet tills jag hörde att spärren gick i. Inge konstigheter egentligen. Ser inte hur det skulle kunna vara moderkortets fel som att det har fungerat tidigare.

Jag tryckte så moderkortet böjde sig minst 5mm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Punchboll:

Jag tryckte så moderkortet böjde sig minst 5mm.

oj, det ltåer inge bra jag menar inte så kraftigt. Men du har fått svar ovan av inet så det är ett design fel vilket Sweclockers borde skriva om för att varna andra.
@sweclockers kanske inte går att tagga dom såhär?