Permalänk
Medlem

Amd/Intel streaming & gaming

Tjenare skulle någon kunna hjälpa mig att kolla efter lite.

Jag vet inte vad jag ska bygga för min dator jag har nu är en

I7 2600
1050 ti 4gb grafikkort
12gb ram

Och lite annat

Men vad ska jag gå efter när det gäller om jag vill streama samt köra på hög upplösning

Har budget på 10-15K

Så ge gärna förslag ☺️

God jul & gott nytt år

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonvx1:

Tjenare skulle någon kunna hjälpa mig att kolla efter lite.

Jag vet inte vad jag ska bygga för min dator jag har nu är en

I7 2600
1050 ti 4gb grafikkort
12gb ram

Och lite annat

Men vad ska jag gå efter när det gäller om jag vill streama samt köra på hög upplösning

Har budget på 10-15K

Så ge gärna förslag ☺️

God jul & gott nytt år

Har du testat att streama med nvenc? Det kräver betydligt mindre av datorn sägs det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Har du testat att streama med nvenc? Det kräver betydligt mindre av datorn sägs det.

Oj haha såg detta nu, men yes jag kör med Nvenc, inte fått tummen ur och bygga ny datorn, mycket har kommit före med flytt osv🤣. Så nu har jag äntligen landat och ska ta tag i att börja bygga

Permalänk
Medlem

Denna ihopbyggande som du skickade, klarar den av då, streaming/gaming samtidigt.

För pratade med 2st olika från inet och webhallen samt komplett. Men känns som att folket här på Sweclocker har mer hum för ni spelar ändå ☺️.

Permalänk

Testat att använda den inbyggda gpu´n i processorn att koda videon med?

heter quicksync har jag för mig i OBS.

(har iaf för mig att 2600 har inbyggd gpu)

körde det på min 4790k och det fungerade utmärkt utan någon spelpåverkan öht iom att igpu´n annars bara ligger oanvänd om du har ett separat grafikkort och inte använder skärmportarna på modermodemet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonvx1:

Denna ihopbyggande som du skickade, klarar den av då, streaming/gaming samtidigt.

För pratade med 2st olika från inet och webhallen samt komplett. Men känns som att folket här på Sweclocker har mer hum för ni spelar ändå ☺️.

Intel har en funktion i sina processorer med iGPU de kallar quicksync, den är extremt resurseffektiv på att koda en videoström i realtid. nVidia har en liknande funktion i sina grafikkort som heter nVenc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonvx1:

Tjenare skulle någon kunna hjälpa mig att kolla efter lite.

Jag vet inte vad jag ska bygga för min dator jag har nu är en

I7 2600
1050 ti 4gb grafikkort
12gb ram

Och lite annat

Men vad ska jag gå efter när det gäller om jag vill streama samt köra på hög upplösning

Har budget på 10-15K

Så ge gärna förslag ☺️

God jul & gott nytt år

8 Kärnor kan vara bra om man streamar
Bygge från Komponentkoll

CPU: Intel Core i7 11700K (3 690 kr hos Komplett)
Grafikkort: ASUS GeForce RTX3070Ti TUF (6 400 kr hos Webhallen)
Chassi: Fractal Design Define S (791 kr hos Amazon)
Moderkort: ASRock Z590M Phantom Gaming 4 (1 572 kr hos Amazon)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) (1 316 kr hos Amazon)
SSD: Samsung 970 EVO Plus series 1TB M.2 (MZ-V7S1T0BW) (1 477 kr hos Amazon)
Nätaggregat: Corsair () CS650M 650W (819 kr hos Webhallen)
CPU-kylare: Noctua NH-U12S Redux (599 kr hos Inet)
Totalt: 16 664 kr

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

8 Kärnor kan vara bra om man streamar
Bygge från Komponentkoll

CPU: Intel Core i7 11700K (3 690 kr hos Komplett)
Grafikkort: ASUS GeForce RTX3070Ti TUF (6 400 kr hos Webhallen)
Chassi: Fractal Design Define S (791 kr hos Amazon)
Moderkort: ASRock Z590M Phantom Gaming 4 (1 572 kr hos Amazon)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) (1 316 kr hos Amazon)
SSD: Samsung 970 EVO Plus series 1TB M.2 (MZ-V7S1T0BW) (1 477 kr hos Amazon)
Nätaggregat: Corsair () CS650M 650W (819 kr hos Webhallen)
CPU-kylare: Noctua NH-U12S Redux (599 kr hos Inet)
Totalt: 16 664 kr

8 kärnor är väl bra om spelet kräver minst 4 och kör kodningen cpu accelererad kodningsmetod x264 t.ex så du kan dedikera 4 kärnor för kodningen.

kör man Quick sync eller Nvenc som är det gpuaccelererat på intel gpu eller Nvidia gpu är cpun är mer eller mindre opåverkad av kodningen.

men visst 8 kärnor eller iaf trådar är alltid bra då många nyare spel gärna vill ha iaf 6 st även om 4 är helt ok med en liten prestandaförlust i jämförelse.

men för kodningen skull så kommer det inte göra någon större skillnad om man använder gpu kodning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

8 kärnor är väl bra om spelet kräver minst 4 och kör kodningen cpu accelererad kodningsmetod x264 t.ex så du kan dedikera 4 kärnor för kodningen.

kör man Quick sync eller Nvenc som är det gpuaccelererat på intel gpu eller Nvidia gpu är cpun är mer eller mindre opåverkad av kodningen.

men visst 8 kärnor eller iaf trådar är alltid bra då många nyare spel gärna vill ha iaf 6 st även om 4 är helt ok med en liten prestandaförlust i jämförelse.

men för kodningen skull så kommer det inte göra någon större skillnad om man använder gpu kodning.

Kodningen är en sak, OBS kräver också CPU-resurser utöver det. OS kräver också resurser för den extra IO som blir när man streamar.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Kodningen är en sak, OBS kräver också CPU-resurser utöver det. OS kräver också resurser för den extra IO som blir när man streamar.

jo men samtidigt själva OBS programmet är inte iaf vad jag märkt speciellt tungdraget.

hade inga direkta siffror exakt på vad det drar men för mig när ja börja streama ksp på test mot youtube med 8000kbps nvenc

så hamnade jag strax under 1% cpu usage pendlarde mellan 0.6-1%, 600-650MB ram

så att komma och påstå att obs är tungdraget på cpu njae not so much...

sen OSét skulle jag säga är ingen nämnvärd påverkan. med OS, KSP, obs, discord, firefox totalt 6% cpulast wooptido... så är de futtiga 1-2% max cpu OS dra vid streamande för mycket har du nog helt enkelt bara köpt en väldigt slö sådan eller snarare har något som är fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows