Filöverföringar, hastighet?

Permalänk
Medlem

Filöverföringar, hastighet?

Något jag tycker är lite av ett mysterium är filöverföringar.
Idag skulle jag flytta 10gb bilder och filmer från ett USB-minne (16gb), via min dator till min NAS (synology) i samma nätverk.
Först började jag via wifi direkt från USB-minnet, drag och släpp till webbgränssnittet i mappen det skulle hamna. Efter en halvtimme hade det kanske gått 6%.

Som vanligt blir jag nyfiken.
Avbryter och kopplar in nätverkskabel till datorn, flyttar mappen med 10gb till datorn (tänker att det blir en flaskhals från USB-minne kanske) och kopierar sen mappen från datorn till virtuell mapp på NAS istället.
Tar ca 10 min.

Borde det inte gå mycket fortare?

Permalänk
Medlem

Jo, det där låter extremt långsamt. Om jag kopierar till eller från min NAS snittar det på ca 110-112 MB/s, så 10 GB hade tagit kanske 1.5 min.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, det där låter extremt långsamt. Om jag kopierar till eller från min NAS snittar det på ca 110-112 MB/s, så 10 GB hade tagit kanske 1.5 min.

Skumt, vad kan det då vara?

Permalänk

Du har inte sagt hur hög hastighet du har på länken mellan din dator och nasen.

Men en 100Mbit länk skickar ju med ca 12Mbyte/s vilket låter som att det kan stämma då det blir i runda slängar ca 10min.

Så gå igenom di utrustning och kolla att de kör på 1Gbit/s länk hela vägen mellan apparaterna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Stora filer går fort att flytta och ännu snabbare att kopiera. Små filer går långsamt att kopiera och ännu långsammare att flytta. Hanteringen av metadata per fil är ungefär lika stor oberoende av filens storlek och det ger stor skillnad i tidsåtgång så vilken blandning av filer det handlar om påverkar hastigheten väldigt mycket, ofta mycket mer än den sammanlagda filstorleken.
Och vad är "en usb" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du har inte sagt hur hög hastighet du har på länken mellan din dator och nasen.

Men en 100Mbit länk skickar ju med ca 12Mbyte/s vilket låter som att det kan stämma då det blir i runda slängar ca 10min.

Så gå igenom di utrustning och kolla att de kör på 1Gbit/s länk hela vägen mellan apparaterna.

Nej det är ju sant kanske
Men det borde vara 1gb/sek
Mindre än 20m installationskabel till en 1gb switch ->nas.
Skall kolla om jag kan möta hastighet inom nätverket på nåt sätt.
*googlar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Stora filer går fort att flytta och ännu snabbare att kopiera. Små filer går långsamt att kopiera och ännu långsammare att flytta. Hanteringen av metadata per fil är ungefär lika stor oberoende av filens storlek och det ger stor skillnad i tidsåtgång så vilken blandning av filer det handlar om påverkar hastigheten väldigt mycket, ofta mycket mer än den sammanlagda filstorleken.
Och vad är "en usb" ?

Ja ok det kan ju vara en parameter.
Och du, jag tror du förstår vad ”en USB” är, men jag ändrade så ingen mer blir frustrerad på mitt slappa språk. Sorry.

Permalänk
Skrivet av Bowman99:

Nej det är ju sant kanske
Men det borde vara 1gb/sek
Mindre än 20m installationskabel till en 1gb switch ->nas.
Skall kolla om jag kan möta hastighet inom nätverket på nåt sätt.
*googlar*

Kvittar hur lång kabeln är ett kasst kabelpar och den går ner på 100Mbit länk automagiskt om du inte ställt nätverkskorten att tvinga 1Gbit länk.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du har inte sagt hur hög hastighet du har på länken mellan din dator och nasen.

Men en 100Mbit länk skickar ju med ca 12Mbyte/s vilket låter som att det kan stämma då det blir i runda slängar ca 10min.

Så gå igenom di utrustning och kolla att de kör på 1Gbit/s länk hela vägen mellan apparaterna.

Finns väl ingen som har lägre än 1 Gbps i dag? Det har ju suttit som standard i nästan allt sen minst 15 år bakåt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kvittar hur lång kabeln är ett kasst kabelpar och den går ner på 100Mbit länk automagiskt om du inte ställt nätverkskorten att tvinga 1Gbit länk.

Ja ok, dock så är det ganska nyinstallerat och testat, allt ok med testverktyg. Inget fel på några kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Finns väl ingen som har lägre än 1 Gbps i dag? Det har ju suttit som standard i nästan allt sen minst 15 år bakåt.

Det säljs fortfarande mängder med 100Mbit-prylar. Till och med många populära budgetroutrar som t ex Asus AC51 har bara 100Mbit ethernet.
Och köper du en ny "värsting-TV" från t e x Samsung eller LG så kan du räkna med 100Mbit portar (iofs inget större problem)

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det säljs fortfarande mängder med 100Mbit-prylar. Till och med många populära budgetroutrar som t ex Asus AC51 har bara 100Mbit ethernet.
Och köper du en ny "värsting-TV" från t e x Samsung eller LG så kan du räkna med 100Mbit portar (iofs inget större problem)

Oj!? Det är ju helt otroligt illa!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Förstår iofs hur du tänker men det är inte så illa ändå, varför behöver en TV Gbps?
Netflix behöver ca 25Mbps för "4k" För lokalt uppspel förstår jag men då ska man också rippa 4KUHD till datorn och den ska orka spela upp.

Man förlitar sig mer på trådlös anslutning för vissa enheter typ AC51.

Permalänk
Medlem

Tja, för mig är det som om man skulle släppa en mobil i dag med enbart 640x480-kamera. Det finns liksom inget som ursäktar sånt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Sötast
Skrivet av cyklonen:

Finns väl ingen som har lägre än 1 Gbps i dag? Det har ju suttit som standard i nästan allt sen minst 15 år bakåt.

Skulle gissa på att hälften av alla nätverkssladdar i "fyndlådan" i Svenssons hem är av en så pass mycket äldre typ, eller som har blivit klämd i dörren så många gånger, eller böjd för hårt runt en list för att synka i 100Mbit.

"ingen" är nog en hård överdrift Inte för att tala om alla billiga nics som sitter i 5+år gamla moderkort med tveksamma drivrutiner som synkar i en för stunden godtycklig hastighet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Ja ok det kan ju vara en parameter.
Och du, jag tror du förstår vad ”en USB” är, men jag ändrade så ingen mer blir frustrerad på mitt slappa språk. Sorry.

Jag har usbminnen, usbhårddiskar och usbssder, hastigheten på dem varierar kraftigt och jag har bara en enda enhet som är snabbare än usbbussen i sig medans många av dem jag har är betydligt långsammare än både usb och Gbit ethernet och då kommer ju den usbanslutna enheten i sig att strypa bandbredden så därför är det bra att vara tydlig med vad man har anslutit för något, men då förutsätter jag att ditt usbminne är så snabbt att det inte begränsar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Finns väl ingen som har lägre än 1 Gbps i dag? Det har ju suttit som standard i nästan allt sen minst 15 år bakåt.

Du har inte hört talas om Asus du märker jag, de gödslar budgetsegmentet för routrar med skit och skräpmodeller som de marknadsför värre än de värsta bondfångarna, Asus är mitt "hata" företag inom nätverk för de inte slutar prångla ut ren skit som RTN 12 och 51, Asus trycker på teoretisk länkhastighet på wifi men är väldigt tysta med att de bara klarar 100 Mbit ethernet och så köper nån dem och så får man som teoretiskt max 100 Mbit mot internet och alla kablade enheter i lanet, det brukar dyka upp trådar där folk frågar vad det är för fel med uppkopplingen lite då och då och en del stackare har köpt en sån Asusrouter för att de läst >

dual-band wireless at up to 733 Mbps for high-performance wireless
https://www.asus.com/se/Networking-IoT-Servers/WiFi-Routers/A...
Men ack så besvikna de brukar bli när de märker vad det egentligen är de fått.
Jag tycker Asus borde lägga ner de här modellerna eller vara extremt övertydliga med att de i praktiken är bromsklossar i alla moderna lan

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

"ingen" är nog en hård överdrift Inte för att tala om alla billiga nics som sitter i 5+år gamla moderkort med tveksamma drivrutiner som synkar i en för stunden godtycklig hastighet.

Hmm, Apple hade "gigabit ethernet" som försäljningsargument för 20 år sen. Menar du att det finns moderkort på den här sidan 2010 som saknar gigabit-port? Det är ju heeeeeeelt galet!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har inte hört talas om Asus du märker jag, de gödslar budgetsegmentet för routrar med skit och skräpmodeller som de marknadsför värre än de värsta bondfångarna, Asus är mitt "hata" företag inom nätverk för de inte slutar prångla ut ren skit som RTN 12 och 51, Asus trycker på teoretisk länkhastighet på wifi men är väldigt tysta med att de bara klarar 100 Mbit ethernet och så köper nån dem och så får man som teoretiskt max 100 Mbit mot internet och alla kablade enheter i lanet, det brukar dyka upp trådar där folk frågar vad det är för fel med uppkopplingen lite då och då och en del stackare har köpt en sån Asusrouter för att de läst >

dual-band wireless at up to 733 Mbps for high-performance wireless
https://www.asus.com/se/Networking-IoT-Servers/WiFi-Routers/A...
Men ack så besvikna de brukar bli när de märker vad det egentligen är de fått.
Jag tycker Asus borde lägga ner de här modellerna eller vara extremt övertydliga med att de i praktiken är bromsklossar i alla moderna lan

Snacka om att "Ljuga" för sina köpare. kan det ens vara lagligt att göra så?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BM-Mods:

Snacka om att "Ljuga" för sina köpare. kan det ens vara lagligt att göra så?

De ljuger väl inte men de vilseleder de som inte bryr sig om att läsa det finstilta, det är ful marknadsföring på hög nivå, konkurrenterna har ju Gbit Ethernet så varför inte Asus, det kan inte innebära nån större prisökning för dem idag och Asus försöker ju också framstå som Premium men det är nått de verkligen inte är på sina nätverksprodukter. Jag tycker de har mycket bättre rykte än de förtjänar för bara för att de gör bra moderkort betyder det inte att de gör bra nätverksprodukter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Finns väl ingen som har lägre än 1 Gbps i dag? Det har ju suttit som standard i nästan allt sen minst 15 år bakåt.

Utrustningen kan fortfarande vara trasig... Och istället för att strejka totalt så kör det i en lägre hastighet efter vad den klarar utan det som inte är ok.

Men som du säger den mesta utrustning idag är 1Gbit eller högre kompatibel men inte allt.

Men samtidigt så är en del endast delvis fungerande så sänker den för att inte ge ett totalt avbrott.
t. Ex.
1 skadad kabel så sänks hastigheten till max 100Mbit
2 skadade kabelpar så sänks det till 10Mbit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Tja, för mig är det som om man skulle släppa en mobil i dag med enbart 640x480-kamera. Det finns liksom inget som ursäktar sånt.

De allra flesta bryr sig inte om hastigheten på det trådade nätet för de använder inte det, mobilkameran däremot används av de allra flesta. En bättre liknelse kunde vara att det fortfarande släpps mobiler med USB 2 när USB 3 har varit ute så länge, vilket det gör för de allra flesta använder inte dataöverföring via USB på sina telefoner och bryr sig således inte om det.

Däremot är det förstås kasst att släppa routrar/accesspunkter med "AC WiFi" där inte ens WAN-porten klarar över 100 Mb. Men det lär väl bara gälla extrema budgetmodeller. Min förr-förra Asus-router hade bara 100 Mb på LAN men 1 Gb på WAN-porten i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De ljuger väl inte men de vilseleder de som inte bryr sig om att läsa det finstilta, det är ful marknadsföring på hög nivå, konkurrenterna har ju Gbit Ethernet så varför inte Asus, det kan inte innebära nån större prisökning för dem idag och Asus försöker ju också framstå som Premium men det är nått de verkligen inte är på sina nätverksprodukter. Jag tycker de har mycket bättre rykte än de förtjänar för bara för att de gör bra moderkort betyder det inte att de gör bra nätverksprodukter.

Var därför jag körde på hartassar runt LJUGA Ja alltså många gånger så ser ju kunder att dom är bra på en sak så då måste dom ju vara bra på allt annat också och som du säger så dom flesta andra kör ju med Gbit så varför inte dom, det kan som sagt inte vara någon stor kostnad för dom.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har usbminnen, usbhårddiskar och usbssder, hastigheten på dem varierar kraftigt och jag har bara en enda enhet som är snabbare än usbbussen i sig medans många av dem jag har är betydligt långsammare än både usb och Gbit ethernet och då kommer ju den usbanslutna enheten i sig att strypa bandbredden så därför är det bra att vara tydlig med vad man har anslutit för något, men då förutsätter jag att ditt usbminne är så snabbt att det inte begränsar ?

Ja slarvigt av mig.
I vilket fall som helst så eliminerade jag USB-variabeln i steg två..
Datorns nätverksuttag klarar gigabit.
Router och switch har bara gigabit portar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cyklonen:

Tja, för mig är det som om man skulle släppa en mobil i dag med enbart 640x480-kamera. Det finns liksom inget som ursäktar sånt.

Finns inget som ursäktar att släppa kameror idag heller med så många MP med så små sensorer (heter det va?) eller vidvinkel med 1/10 av vad huvudkameran har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ja slarvigt av mig.
I vilket fall som helst så eliminerade jag USB-variabeln i steg två..
Datorns nätverksuttag klarar gigabit.
Router och switch har bara gigabit portar.

Har du försökt igen med nån annan konfiguration?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda aktivitetshanteraren i Windows för att hålla koll på överföringshastigheter på nätverket. Där ser man också lätt hur mycket hårddiskarna används.

Jag har inga problem att mer eller mindre maxa mitt 1 Gbit nätverk vid filöverföring till en Synology Nas.

Och som nämnts ovan, en del usb-minnen är makalöst långsamma, både vad gäller läsning och skrivning.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har du försökt igen med nån annan konfiguration?

Jag testade lite med ”lan speed test”
Fick precis nu 0,72 upload från dator till NAS. 0,35 från NAS till baka till dator.
Nästa gång 0,49 till NAS och 0,87 tillbaka.
Så det varierar en del.

Skrivet av kjenik:

Jag brukar använda aktivitetshanteraren i Windows för att hålla koll på överföringshastigheter på nätverket. Där ser man också lätt hur mycket hårddiskarna används.

Jag har inga problem att mer eller mindre maxa mitt 1 Gbit nätverk vid filöverföring till en Synology Nas.

Och som nämnts ovan, en del usb-minnen är makalöst långsamma, både vad gäller läsning och skrivning.

Skall testa aktivitetshanteraren med.